AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #1 Skrevet 24. april 2020 Jeg kjøper alltid klær til barnet mitt på salg og i billigbutikker som HM, Cubus og lignende. Kjøper klærne til barnet mitt ekstremt billig, f.eks utedress til 199 kroner, bukser til 50 kroner stykk og skjorte til maks 50 kroner. Jeg kjøper ikke inn mye selvom det er billig og synes det er av OK kvalitet, barnet vokser raskt ut av tøyet uansett så helt unødvendig å investere i kvalitet. Jeg har alltid tenkt at dette er helt greit, men nå ble jeg kritisert for å være miljøfiendtlig og dårlig mor som lar barnet gå «billig ræl» fra kjedebutikker. Venninnene mine mente at de kunne aldri la sine unger gå i slikt tøy. Barna skal helst bruke tøy i kvalitetsull, og utedresser og lignende skulle være av god kvalitet som holdt på varmen. Synes min sønns utedresser fra hm og barnas hus holder på varmen like godt, selvom de kostet meg 199 kr stykk på salg. Nå har jeg råd til å kjøpe dyrere klær til barnet mitt, men velger å ikke gjøre det, fordi jeg ser ikke vitsen. Så lenge man kan få billig tøy som ser like fint ut, og barnet vokser ut av klærne kjemperaskt så ser ikke nytten av å handle dyrt. Anonymkode: ac0be...e95 14
Drizzt Skrevet 24. april 2020 #2 Skrevet 24. april 2020 På tide å bytte venninner. Jeg ville gjort det hadde de reagert på denne måten. Ikke noen jeg vil omgås med og bruke tid på. Mine barn har og har hatt masse klær fra Cubus, H&M, Polarn o. Pyret og KappAhl. De har også hatt noe Reima og andre dyre merker, men som regel ikke kjøpt til full pris - enten tilbud eller brukt. Ikke fordi vi ikke har råd til det, men fordi vi velger å prioritere hus, ferier og opplevelser. 29
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #3 Skrevet 24. april 2020 Har det noe å si hva andre mener? I hvilken sammenheng fikk du disse kommentarene? Hvis dette er nivået på hvordan venninnene dine er, hvorfor er dere venner? Anonymkode: b18af...7d6 11
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #4 Skrevet 24. april 2020 Da jeg hadde småbarn, kjøpte jeg uteklær (dresser/ullundertøty) og sko av god kvalitet (Reima og lignende av utedresser). Resten av klær var billigklær 🙂 Anonymkode: 32aa8...0b9 16
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #5 Skrevet 24. april 2020 Det er vel samma f hvor klærne er kjøpt? Så vidt jeg vet så forurenser en dress fra POP like mye som en dress fra HM. Men kvaliteten kan faktisk variere veldig, så utedresser og regntøy hadde jeg vært nøyere på. Men ikke pga miljøet!?? 🤣🤣 Fairtrade og svanemerket er vel og bra, men Gucci og POP driter like mye i det som HM. Anonymkode: d0086...320 11
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #6 Skrevet 24. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har det noe å si hva andre mener? I hvilken sammenheng fikk du disse kommentarene? Hvis dette er nivået på hvordan venninnene dine er, hvorfor er dere venner? Anonymkode: b18af...7d6 Vi er venner fordi barna våre går i samme barnehage. Ikke nære venner. Anonymkode: ac0be...e95
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #7 Skrevet 24. april 2020 Det er bare noen få år siden at det ble rapportert at H&M brukte leverandører i Kambodsja der barn arbeidet i fabrikkene med å lage tøyet. Vilkårene er ikke mye bedre for voksne tekstilarbeidere heller, i brannfarlige fabrikker og svært dårlig inneklima som de blir syke av. Er du stolt av deg selv da, for at du finansierer den mest spekulative delen av klesindustrien? Anonymkode: 212fe...329 7
Mezzosoprena Skrevet 24. april 2020 #8 Skrevet 24. april 2020 https://www.aftenposten.no/verden/i/jP1WL/her-kan-t-skjorten-din-vaere-produsert F.eks? 1
Lipyros Skrevet 24. april 2020 #9 Skrevet 24. april 2020 Kjøpet alt på de butikkene og helst på salg. Får allikevel ofte komplimenter fordi barna er så pent kledd og at jeg er flink til å finne kuppene. Rist det av deg og ikke bli bedre kjent med dem. 5
Gjest RoNo Skrevet 24. april 2020 #10 Skrevet 24. april 2020 Cubus hadde for få år siden den beste ulla. Spar pengene på konto til barnet heller enn å bruke de på jåleklær når de uansett ikke forstår det. De kommer til å takke deg når de er 18/20 og får en god start på voksenlivet
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #11 Skrevet 24. april 2020 Jeg driter en lang f i om ungen min går i arvetøy, billig merker eller what not. Så lenge klærne er hele, fine og varme 😊 har en god blanding av både billige og litt dyrere klær. De dyreste klærne har vi som oftest fått i gaver. Yttertøy kjøper jeg som oftest reflex, reima eller wheat. Men fant en god boblejakke fra hm, den holdt gutten varm i vinter. Sko bruker vi viking eller reima. Har også billige joggesko fra hm 🤭😊 Anonymkode: 04a5d...766 3
dillyduzit Skrevet 24. april 2020 #12 Skrevet 24. april 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bare noen få år siden at det ble rapportert at H&M brukte leverandører i Kambodsja der barn arbeidet i fabrikkene med å lage tøyet. Vilkårene er ikke mye bedre for voksne tekstilarbeidere heller, i brannfarlige fabrikker og svært dårlig inneklima som de blir syke av. Er du stolt av deg selv da, for at du finansierer den mest spekulative delen av klesindustrien? Anonymkode: 212fe...329 I teorien er tanken din god. Problemet er bare når 80% (løst tall) av både dyre og billige merker blir produsert i, nesten så jeg vil si naborommet. 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #13 Skrevet 24. april 2020 6 minutter siden, Teatrica skrev: https://www.aftenposten.no/verden/i/jP1WL/her-kan-t-skjorten-din-vaere-produsert F.eks? Det er klart det er dårlige forhold i tekstilindustrien i f.eks Bangladesh. Problemet er bare at alle standard klesmerkene, også de dyre, er like ille. Som en over sier, Gucci og POP bryr seg like lite som HM. Anonymkode: 59a01...4b2 7
Diamant20 Skrevet 24. april 2020 #14 Skrevet 24. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er klart det er dårlige forhold i tekstilindustrien i f.eks Bangladesh. Problemet er bare at alle standard klesmerkene, også de dyre, er like ille. Som en over sier, Gucci og POP bryr seg like lite som HM. Anonymkode: 59a01...4b2 Hvis man handler brukt, støtter man slik virksomhet i mindre grad... 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #15 Skrevet 24. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er bare noen få år siden at det ble rapportert at H&M brukte leverandører i Kambodsja der barn arbeidet i fabrikkene med å lage tøyet. Vilkårene er ikke mye bedre for voksne tekstilarbeidere heller, i brannfarlige fabrikker og svært dårlig inneklima som de blir syke av. Er du stolt av deg selv da, for at du finansierer den mest spekulative delen av klesindustrien? Anonymkode: 212fe...329 De fleste butikker bruker dessverre de samme fabrikkene så du har heller ingen garanti på at du unngår å støtte dette med mindre du veit akkurat hvor klærne kommer fra eller det er norskprodusert eller noe. Anonymkode: 206c2...981 3
Gneis Skrevet 24. april 2020 #16 Skrevet 24. april 2020 Du får det bedre hvis du lar være å bry deg om de kommentarene der.
Anciol Skrevet 24. april 2020 #17 Skrevet 24. april 2020 BE de damene fint klappe igjen og passe sine egne saker! Selvsagt er det greit å la ungene gå i cubus etc, det gjør selv jeg. Det eneste jeg legger litt penger i er ulltøy og turklær:) Men ellers cubus, lindex , kappahl etc! 1
Eva00 Skrevet 24. april 2020 #18 Skrevet 24. april 2020 På tide å slutte å bry seg om hva andre mener kanskje? skotøy- der kjøper jeg alltid kvalitet- og vet hvilke merker og sko som passer mine barn. Små føtter går langt;) Det samme med med votter og luer. Resten er på salg, fra kjedebutikker, sportsbutikker. Og hva «randomme» foreldre i barnehagen og rundt omkring mener om det kunne jeg ikke brydd meg mindre om faktisk. 2
Gjest førstedamen Skrevet 24. april 2020 #19 Skrevet 24. april 2020 (endret) 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste butikker bruker dessverre de samme fabrikkene så du har heller ingen garanti på at du unngår å støtte dette med mindre du veit akkurat hvor klærne kommer fra eller det er norskprodusert eller noe. Anonymkode: 206c2...981 Derfor handler jeg kun brukt på finn eller bruktbutikker. Da støtter jeg ikke kjeder og kles produsenter direkte med mine penger men kan fortsatt ha dyre merke solbriller og kåper ol. Går aldri I siste skrik uansett så det funker fint. Det som er grusomt med klesproduksjon er at det forurenser drikkevannet til mange millioner mennesker og det dør både barn og voksne i hopetall grunnet slik forurensning. Barn fødes med store skader grunnet dette og de fleste sliter med sykdommer relatert til forurensning. Elver og store innsjøer har tørket inn og blitt borte pga bomullsproduksjon og stort bruk av vann i produksjon. Nyere tall indikerer faktisk at tekstilproduksjon forurenser mer enn olje og gass! http://riverbluethemovie.eco/ Endret 24. april 2020 av førstedamen
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #20 Skrevet 24. april 2020 Det blir jo helt åpenbart et etisk problem om du kler på barna dine tøy som du vet har ødelagt andre barns liv. Da er vi over på moral og normal folkeskikk. Men det er ingen som helst sammenheng mellom pris og etisk produksjon. Og så er det like åpenbart et etisk problem om du velger å kjøpe varer (tøy er jo bare en av dem) som ødelegger de få og svinnende premissene barna dine har for en ok livskvalitet. Vi kan se det nå - ingen nyter livets glade dager under covid-19, og dette er bare starten på vårt velferdsfall. Og sist er det et etisk problem at foreldre lærer barna sine å mobbe. For 100% av alle barn lærer mobbing av mamma og pappa. Som ditt barns venner i barnehagen. Du må på en smidig og grei måte håndtere desse etiske dilemmaene. Og du må anerkjenne at det er ditt (og alle andre voksnes) ansvar å håndtere dem. Så både vurder om tøyet er etisk ok. Og si klart fra om at dette er veldig ugrei oppførsel. Men når du sier fra - pass på at din oppførsel ikke er like ugrei, eller verre. Både når det gjelder metode for å si fra, og når det gjelder handlemønster ellers i livet. Anonymkode: 6827f...516 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå