AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #1 Skrevet 24. april 2020 - Kraftig prisstigning (ett sted må forretningene hente tilbake pengene fra) - Konkurser i hopetall - Økte skatter - Arbeidsledighet og økt kriminalitet - For tidlig død som følge av hjerteinfarkt - Psykiske lidelser, angst og depresjoner (hysteriet rundt krisen har avdekket at potensialet er enormt) - Generelt svekket helse pga dårlige vaner etter påtvunget stillesittende liv Jeg har sikkert glemt noe. Vil konklusjonen være at det var riktig å bruke hundretalls milliarder for å ødelegge tusentalls av yrkeskarrierer? Kan noen komme på flere konsekvenser etter at vi har skutt spurv med kanoner i noen måneder? Anonymkode: a5a20...ec9 8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #2 Skrevet 24. april 2020 Du tar helt feil. Det finnes en rekke tråder med samme tema som motbeviser det meste av det du skriver. Anbefaler å lese disse. Evt ta å gå en tur i frisk luft, slik myndighetene anbefaler. Anonymkode: 48430...5b2 12
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #3 Skrevet 24. april 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tar helt feil. Det finnes en rekke tråder med samme tema som motbeviser det meste av det du skriver. Anbefaler å lese disse. Evt ta å gå en tur i frisk luft, slik myndighetene anbefaler. Anonymkode: 48430...5b2 Så du sitter med glasskulen og har sett inn i framtiden? Var du en av de som spådde over 100.000 døde i Norge kanskje? Vi får seg hvem som får rett her. Time will show. Anonymkode: a5a20...ec9 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #4 Skrevet 24. april 2020 Jeg er ganske sikker på at Sverige har valgt riktig strategi. Anonymkode: 2f7af...7c5 8
Gibralfaro Skrevet 24. april 2020 #5 Skrevet 24. april 2020 47 minutter siden, AnonymBruker said: - Kraftig prisstigning (ett sted må forretningene hente tilbake pengene fra) - Konkurser i hopetall - Økte skatter - Arbeidsledighet og økt kriminalitet - For tidlig død som følge av hjerteinfarkt - Psykiske lidelser, angst og depresjoner (hysteriet rundt krisen har avdekket at potensialet er enormt) - Generelt svekket helse pga dårlige vaner etter påtvunget stillesittende liv Jeg har sikkert glemt noe. Vil konklusjonen være at det var riktig å bruke hundretalls milliarder for å ødelegge tusentalls av yrkeskarrierer? Kan noen komme på flere konsekvenser etter at vi har skutt spurv med kanoner i noen måneder? Anonymkode: a5a20...ec9 Hvorfor skal Kari og Ola Dunk ta dine spekulasjoner for god fisk, fremfor ekspertenes synspunkter og prognoser? Hva gjør deg bedre kvalifisert? 9
Djungelvrål Skrevet 24. april 2020 #6 Skrevet 24. april 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ganske sikker på at Sverige har valgt riktig strategi. Anonymkode: 2f7af...7c5 Ja de har ofret over 2000 liv. 9
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #7 Skrevet 24. april 2020 Akkurat nå, Apocalypte skrev: Ja de har ofret over 2000 liv. Regnskapet er enda ikke avsluttet og oppgjort. Det går bare tregere her. Vi har nå bikket 200 og har ca. halve befolkningen i forhold til Sverige. Antall dødsfall er meningsløst og sammenligne allerede nå. Sverige er bare foran oss i løypa. Vi seigpiner oss økonomisk og utsetter bare dødsfallene. Grensene må åpnes igjen, skolene må åpnes igjen, folk må på jobb igjen, hverdagen må på et tidspunkt tilbake til normalen. Dersom vi hadde klart å være smittefrie nå ville vi ikke kunne fortsatt å være det særlig lenge. Smitten vil være her, lenge. Anonymkode: 2f7af...7c5 7
Gjest HarryDotter Skrevet 24. april 2020 #8 Skrevet 24. april 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ganske sikker på at Sverige har valgt riktig strategi. Anonymkode: 2f7af...7c5 Det er ikke jeg. Folk tror at bare man hopper over lockdown, så går økonomien så det suser. Det gjør den ikke uansett. Hele verden sliter og er i lockdown nå...stort sett. Så firmaer sliter uansett fordi hverken enkeltpersoner eller firmaer har stor kjøpslyst/kapasitet nå. Så selv om sverige velger å holde åpent vil det ikke gi dem så mye bedre utgangspunkt etter denne krisen. Noen ekstra arbeidsplasser blir nok reddet der borte, men hele verden vil slite i lang tid etter dette. Norge er tross alt en av de som vil bli stående med beste utsikter.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #9 Skrevet 24. april 2020 1 time siden, Gibralfaro skrev: Hvorfor skal Kari og Ola Dunk ta dine spekulasjoner for god fisk, fremfor ekspertenes synspunkter og prognoser? Hva gjør deg bedre kvalifisert? Man trenger faktisk ikke å ha nobelpris i samfunnsøkonomi for å forstå at det er på vei rett i dass. Allerede er 500K+ nordmenn oppsagte/permitterte, og flere er på vei jo lengre tid det går. Men fordi så mange i Norge har blitt godt vant til at NAV stiller opp gjennom mange tiår, så er ikke sammenhengen mellom økonomi, livskvalitet og folkehelse så synlig for mange folk. Når offentlige budsjetter må stramme inn livreima, langt høyere egenandeler i helsevesenet må betales, og mange goder man har kunnet ta for gitt forsvinner, da kommer den sammenhengen til å bli veldig synlig. Anonymkode: 510fb...eb1 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #10 Skrevet 24. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man trenger faktisk ikke å ha nobelpris i samfunnsøkonomi for å forstå at det er på vei rett i dass. Allerede er 500K+ nordmenn oppsagte/permitterte, og flere er på vei jo lengre tid det går. Men fordi så mange i Norge har blitt godt vant til at NAV stiller opp gjennom mange tiår, så er ikke sammenhengen mellom økonomi, livskvalitet og folkehelse så synlig for mange folk. Når offentlige budsjetter må stramme inn livreima, langt høyere egenandeler i helsevesenet må betales, og mange goder man har kunnet ta for gitt forsvinner, da kommer den sammenhengen til å bli veldig synlig. Anonymkode: 510fb...eb1 Alternativt kan man gjøre for lite, eller ingen ting og da går økonomien enda mer i dass. Sannsynligheten for opptøyer og stridigheter, sykehus som ikke kan behandle, politi som ligger nede for telling, butikker som ikke får ansatte til å komme på jobb.... Av to dårlige alternativ velger man det minst dårlige. Anonymkode: 48430...5b2 8
Krantz95 Skrevet 24. april 2020 #11 Skrevet 24. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Alternativt kan man gjøre for lite, eller ingen ting og da går økonomien enda mer i dass. Sannsynligheten for opptøyer og stridigheter, sykehus som ikke kan behandle, politi som ligger nede for telling, butikker som ikke får ansatte til å komme på jobb.... Av to dårlige alternativ velger man det minst dårlige. Anonymkode: 48430...5b2 Slik som det er Sverige nå? De har brukt under halvparten på krisepakker i forhold til oss.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #12 Skrevet 24. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Alternativt kan man gjøre for lite, eller ingen ting og da går økonomien enda mer i dass. Sannsynligheten for opptøyer og stridigheter, sykehus som ikke kan behandle, politi som ligger nede for telling, butikker som ikke får ansatte til å komme på jobb.... Av to dårlige alternativ velger man det minst dårlige. Anonymkode: 48430...5b2 Å jada, det er ingen som har benektet at det kan bli ille hvis man ikke hadde gjort noe heller. Men i det minste hadde det gått raskere å komme seg gjennom det, og store deler av verden vil være raskere gjennom det enn Norge. For øvrig er det vel få som har sagt man ikke bør gjøre nesten noen ting heller, i alle fall ikke meg. Det er en forskjell på moderate tiltak og bortimot full nedstengning av næringslivet dog. For ved å gjøre som nå, så kan man være helt sikkert på at man går ned i en dyp resensjon det ikke er sikkert man kommer seg ut fra. Jeg tror faktisk ikke du eller andre forstår at det kan være slutten på sivilisasjonen slik vi kjenner den. Anonymkode: 510fb...eb1
Gjest HarryDotter Skrevet 24. april 2020 #13 Skrevet 24. april 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regnskapet er enda ikke avsluttet og oppgjort. Det går bare tregere her. Vi har nå bikket 200 og har ca. halve befolkningen i forhold til Sverige. Antall dødsfall er meningsløst og sammenligne allerede nå. Sverige er bare foran oss i løypa. Vi seigpiner oss økonomisk og utsetter bare dødsfallene. Grensene må åpnes igjen, skolene må åpnes igjen, folk må på jobb igjen, hverdagen må på et tidspunkt tilbake til normalen. Dersom vi hadde klart å være smittefrie nå ville vi ikke kunne fortsatt å være det særlig lenge. Smitten vil være her, lenge. Anonymkode: 2f7af...7c5 Det er ikke sikkert. Helsevesenet har fått kontroll og har kapasitet nå uansett om smitten vil stige fremover. Og har man kapasitet, kan man redde mange av de som blir hardest rammet av viruset. Grunnen til så høye dødstall i Italia og Spania er jo fordi de må velge hvem de skal hjelpe pga plassmangel. Mindre befolkning, færre røykere, færre eldre, større spredning i befolkningen, mindre antibiotikaresistente....listen er lang. Om smitten fremover skjer gradvis, vil dette sansynligvis gå fint og med få døde.
Gibralfaro Skrevet 24. april 2020 #14 Skrevet 24. april 2020 17 minutter siden, AnonymBruker said: Man trenger faktisk ikke å ha nobelpris i samfunnsøkonomi for å forstå at det er på vei rett i dass. Anonymkode: 510fb...eb1 Nei, kanskje ikke, men så var det ikke det som var spørsmålet heller. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #15 Skrevet 24. april 2020 1 minutt siden, Gibralfaro skrev: Nei, kanskje ikke, men så var det ikke det som var spørsmålet heller. Jeg forholder meg til trådens tema, ikke idiotiske forsøk på å kneble de som ikke er enige med deg. Anonymkode: 510fb...eb1 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #16 Skrevet 24. april 2020 4 minutter siden, HarryDotter skrev: Det er ikke sikkert. Helsevesenet har fått kontroll og har kapasitet nå uansett om smitten vil stige fremover. Og har man kapasitet, kan man redde mange av de som blir hardest rammet av viruset. Grunnen til så høye dødstall i Italia og Spania er jo fordi de må velge hvem de skal hjelpe pga plassmangel. Mindre befolkning, færre røykere, færre eldre, større spredning i befolkningen, mindre antibiotikaresistente....listen er lang. Om smitten fremover skjer gradvis, vil dette sansynligvis gå fint og med få døde. Hvor mange år kan man ha et helsevesen basert på det offentlige uten et næringsliv som fungerer er spørsmålet du heller bør stille deg. Tipper at Norge faller som nasjon innen 10 år. Anonymkode: 510fb...eb1 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #17 Skrevet 24. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å jada, det er ingen som har benektet at det kan bli ille hvis man ikke hadde gjort noe heller. Men i det minste hadde det gått raskere å komme seg gjennom det, og store deler av verden vil være raskere gjennom det enn Norge. For øvrig er det vel få som har sagt man ikke bør gjøre nesten noen ting heller, i alle fall ikke meg. Det er en forskjell på moderate tiltak og bortimot full nedstengning av næringslivet dog. For ved å gjøre som nå, så kan man være helt sikkert på at man går ned i en dyp resensjon det ikke er sikkert man kommer seg ut fra. Jeg tror faktisk ikke du eller andre forstår at det kan være slutten på sivilisasjonen slik vi kjenner den. Anonymkode: 510fb...eb1 Det er ikke total nedstengning i Norge. Hvilken jobb har du som tror dette? Vi er avhengig av andre land som også sliter under denne pandemien. Oljeprisen, reiseliv mm. At andre land kommer fortere gjennom dette er fortsatt en spekulasjon som forutsetter at vi får langvarig immunitet. Anonymkode: 48430...5b2 7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #18 Skrevet 24. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke total nedstengning i Norge. Hvilken jobb har du som tror dette? Vi er avhengig av andre land som også sliter under denne pandemien. Oljeprisen, reiseliv mm. At andre land kommer fortere gjennom dette er fortsatt en spekulasjon som forutsetter at vi får langvarig immunitet. Anonymkode: 48430...5b2 Derfor jeg skrev "bortimot full nedstengning". Ja, men det er altså selve nedstengningen som har ført til at alt nå avvikles. Man trenger ikke langvarig immunitet når det kommer vaksine. Vel, om vi får vaksine nå da. Det er ikke sikkert verdens næringsliv overlever lenge nok til å lage noen vaksine, og langt mindre redde selve siviliasjonen. Og da blir det anarki. Anonymkode: 510fb...eb1
Gibralfaro Skrevet 24. april 2020 #19 Skrevet 24. april 2020 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg forholder meg til trådens tema, ikke idiotiske forsøk på å kneble de som ikke er enige med deg. Anonymkode: 510fb...eb1 Beklager om mitt spørsmål ble oppfattet som et angrep på deg, det var overhodet ikke intensjonen. At du ikke er enig, eller forstår poenget mitt, betyr ikke at noe er idiotisk, eller at noen forsøker å kneble deg. Bare til opplysning. Forsøker heller ikke å tvinge deg til noen debatt. Er du ikke interessert så er det bare å svare det, eventuelt å ignorere meg. Endret 24. april 2020 av Gibralfaro 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #20 Skrevet 24. april 2020 1 minutt siden, Gibralfaro skrev: Beklager om mitt spørsmål ble oppfattet som et angrep på deg, det var overhodet ikke intensjonen. At du ikke er enig, eller forstår poenget mitt, betyr ikke at noe er idiotisk, eller at noen forsøker å kneble deg. Bare til opplysning. Forsøker heller ikke å tvinge deg til noen debatt. Er du ikke interessert så er det bare å svare det, eventuelt å ignorere meg. Slapp helt av, jeg tok det ikke som noe angrep. Banale hersketeknikker er ikke akkurat noe jeg tar meg så veldig nær av, jeg håndterer mange som deg i næringslivet som deg nesten hver dag, og når de har fått seg en lekse så blir det stopp Anonymkode: 510fb...eb1 1
Anbefalte innlegg