Gå til innhold

Kommer koronaviruset til å skape en gjeng med vasketrang hos folk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi får beskjed til å vaske hendene ofte. Kommer korona til å føre hos en økt vasketrang/tvangslidelse hos folk? Det vil føles som ikke er rein nok!

Korona har sine mange konsekvenser, men sånn går det når de absolutt måtte ha dette viruset... hadde planeten og dyrene blitt tatt bedre vare på , hadde dette aldri skjedd. Viruset kom fra dyr sies det, samme som svineinfluensa og sars i 2001..

Anonymkode: a83b8...15e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tror det kommer til å bli mange med tvangshandlinger i forhold til hygiene etter det her. 

Endret av Nerine_
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Nerine_ said:

Jeg tror det kommer til å bli mange med tvangstanker i forhold til hygiene etter det her. 

Psykiatrien og psykologer får i allefall noe å gjøre (som om ikke de allerede hadde nok fra før av, nå får de ekstra lange lister!)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er heller vaskelei. Gleder meg til vi kan ha normal håndhygiene igjen. Så nei, jeg er ikke disponert for ocd. 

Anonymkode: 59c7c...76b

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi får beskjed til å vaske hendene ofte. Kommer korona til å føre hos en økt vasketrang/tvangslidelse hos folk? Det vil føles som ikke er rein nok!

Korona har sine mange konsekvenser, men sånn går det når de absolutt måtte ha dette viruset... hadde planeten og dyrene blitt tatt bedre vare på , hadde dette aldri skjedd. Viruset kom fra dyr sies det, samme som svineinfluensa og sars i 2001..

Hæ???

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, tvilsomt. Det er ikke snakk om at vi skal bli over ivrige på å vaske, kun ha fornuft når vi har vært ute og tatt på ting. De som bor alene har bare seg i hjemmet, og har man først fått smitten i familien handler det mer om å hindre smitten i å spre seg. Derav isolering og karantene.

Så får vi se da, om det er umulig å beskytte seg etterhvert med vaksine osv, eller om det lar seg gjøre å stoppe smitten.

Jeg tror ikke det lar seg gjøre, og at den er kommet for å bli.

Anonymkode: b06aa...51a

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Nerine_ skrev:

Jeg tror det kommer til å bli mange med tvangstanker i forhold til hygiene etter det her. 

Skal tvangstanker sammenlignes med hygiene? Det er da to ulike ting.

Anonymkode: 230f9...827

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Gorilla skrev:

Jeg kjenner en person som har OCD grunnet frykt for bakterier, og jeg får veldig vondt av vedkomne. Jeg tror tvangen forsterker seg veldig for de som allerede sliter med bakteriefobi. 

Eller kanskje de innser hvor teite de har vært, og vokser av seg dette med frykt for sånt.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eller kanskje de innser hvor teite de har vært, og vokser av seg dette med frykt for sånt.

OCD er en sykdom man ikke har valgt å få. Det handler ikke om å være ‘teit’. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig var det en anonym bruker som kom med dette oppgulpet...

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det tror jeg ikke, da OCD er en sykdom i seg selv og egentlig ikke handler om å vaske seg... jeg tror ikke at man på noen som helst måte utvikler OCD fordi vi lever slik som vi gjør om dagen, det er litt sånn enten så har du det eller så har du det ikke...

At folk er nøye med hygienen er uansett bare et pluss.

• Liker 2
Skrevet

Ja. Jeg tror vasketrangen har tatt overhånd hos en hel del. Leser her på forumet at de setter i gang og VASKER varene de kjøper i butikken. Si meg, hvordan vasker du en pappeske med makaroni egentlig? Å vaske noe er med vann og såpe så det blir vått. Ser for meg den fine melposen av papir eller pappesken med makaroni etter en runde med vaskeklut....

Hysterisk. Jeg har ikke vasket en eneste matvare, bortsett fra de grønnsakene og frukten som skal skylles normalt.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Million skrev:

Ja. Jeg tror vasketrangen har tatt overhånd hos en hel del. Leser her på forumet at de setter i gang og VASKER varene de kjøper i butikken. Si meg, hvordan vasker du en pappeske med makaroni egentlig? Å vaske noe er med vann og såpe så det blir vått. Ser for meg den fine melposen av papir eller pappesken med makaroni etter en runde med vaskeklut....

Hysterisk. Jeg har ikke vasket en eneste matvare, bortsett fra de grønnsakene og frukten som skal skylles normalt.

Man åpner en krukke man har fra før og setter den klar, så åpner man makaronieksen og tømmer innholdet over i krukken man allerede har og kaster den opprinnelige esken. Så vasker man seg på hendene...

Men dette har uansett ikke noe med OCD å gjøre, som er en sykelig tilstand - å være overforsiktig i forhold til et reelt virus som faktisk er i omløp er noe helt annet.

Skrevet
2 hours ago, Nerine_ said:

Sunn fornuft er en fin ting å ha. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker fra svineinfluensaen at det også var veldig fokus på håndhygiene. Og da lurer jeg igjen på om hvorfor ikke folk har lært håndhygiene fra de var små. For meg har det alltid vært naturlig å vaske hendene når jeg kommer hjem.

Anonymkode: 31ead...a47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Psykiatrien og psykologer får i allefall noe å gjøre (som om ikke de allerede hadde nok fra før av, nå får de ekstra lange lister!)

Å ja. Dette stemmer. 

Anonymkode: befdd...75a

AnonymBruker
Skrevet

Nei da. Alle normale folk forblir normale. Det blir bare lettere å diagnostisere de som er bittelitt ... sånn .. du vet. .. :bond:

Anonymkode: 3ddee...393

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal tvangstanker sammenlignes med hygiene? Det er da to ulike ting.

Tvangshandlinger, beklager fikk litt fort i svingen. Skjønte du poenget mitt nå da? 

18 minutter siden, Peanut skrev:

Sunn fornuft er en fin ting å ha. 

Den sunne fornuften forsvinner jo ved tvangshandlinger, og de som lider av det kan ikke akkurat noe for det. 

Skrevet
Just now, Nerine_ said:

Den sunne fornuften forsvinner jo ved tvangshandlinger, og de som lider av det kan ikke akkurat noe for det. 

Jeg vet det. BTDT, og har fremdeles litt igjen (sjekkemani), men tvinger meg selv til å la være. 

• Opprett ny...