Gå til innhold

Det myldrer av småfluer!

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Det myldrer av småfler på kjøkkenet mitt for tiden :-? Potteplantene har jeg tørket ut, holder det rent og pent på benken og i vasken, men fluene vil ikke forsvinne! Det vrimler av dem på kjøkkenbenken! Skikkelig ekkelt!

Noen som kan gi meg råd om hva som kan gjøres?

Finnes det noe slags middel?

Skrevet

...hva med skapet etc. der hvor du oppbevarer søpla????

Vask skapet/plassen og søppelbøttene med salmiakk-vatn og alt du ellers oppbevarer i samme skap....!!! Slike fluer kan nemlig komme derfra, og dem har sikkert et "lite" klekkeri i en plass!!!

Du kan også prøve med slike fluelapper for blomster, som du kan kjøpe i blomsterbutikker. Det er små,gule,klissete lapper som trekker fluene til seg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei Smellycat!

Joda, jeg har vasket skapet og søppelbøttene( bruker å være ganske rent der :blunke: )

Hadde jeg bare funnet ut hvor de kommer fra :-?

Skal prøve å få ta i disse lappene i hvertfall - takk skal du ha :)

Hilsen

Moppe

• 2 uker senere...
Skrevet

Har dere frukt stående fremme?! Hos oss kommer det sånne fluer så fort det står frukt fremme... ihvertfall etter få dager...

Skrevet

De eelsker søtt! Hvis du har et glass med hvitvin eller feks. øl stående på benken så vil de gå oppi glasset og drukne.. Pass på å ikke ha noe mat/søtt liggende ute på benken eller i søpla, selv om det bare er noen timer.. Også skal visst salmiakk hjelpe med å få dem vekk..

-x

• 4 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet
Det myldrer av småfler på kjøkkenet mitt for tiden :-?  Potteplantene har jeg tørket ut, holder det rent og pent på benken og i vasken, men fluene vil ikke forsvinne! Det vrimler av dem på kjøkkenbenken! Skikkelig ekkelt!

Hei Jeg har det samme problemet. :(

Vasket hele kjøkkene hevet ut alle plantene og støvsuget(! ) fluene(sentralstøvsuger så de fyker ut) flere ganger daglig, men det blir ikke bedre... :x

Nå er jeg fortvilet for det er så ekkelt.

Er du kvitt de nå, i så fall hva gjorde du?

Gjest Anonymous
Skrevet
Det myldrer av småfler på kjøkkenet mitt for tiden :-?  Potteplantene har jeg tørket ut, holder det rent og pent på benken og i vasken, men fluene vil ikke forsvinne! Det vrimler av dem på kjøkkenbenken! Skikkelig ekkelt!

Jeg har vasket hele kjøkkenet. Hevet ut alle plantene. støvsuget fluene(Har sentralstøvsuger så de fyker ut)

Dette har jeg gjort flere ganger daglig i over en uke, men det blir ikke bedre... :x

Skrevet

Har hatt samme problemet, og de kom faktisk fra blomstene, selv om jeg brukte salmiakk, og tørket ut jorda etc. Og når jeg skiftet jord ble det bare værre...

Men den tape'n som man får kjøpt til å stikke ned i jorda har jeg ennå ikke prøvd. Skal gjøre det neste gang (for jeg regner med en neste gang.)...

Har hørt at man kan ha en fyrstikk i jorda også. At svovelen fjerner fluene... Vet ikke helt...

Skrevet

Hva med å ta vekk plantene fra kjøkkenet..har ingen planter på kjøkkenet og ingen fluer.. Unntatt om sommeren da..men det er pga. kompostbøtta...den må tømmes ofte!

Skrevet

Vi har av og til vært plaget av noen brune småfluer, litt kraftigere type enn de vanlige små og svarte "blomsterfluene". De er kjappe på vingene og vanskelige å få has på, og jeg holder på å gå på veggene av dem!

Den første gangen vi fikk dem i hus, var da en av ungene hadde glemt en matboks på vaskerommet, matboksen hadde ramlet ned bak noe rot, og blitt liggende der i et par uker. Da jeg tilfeldigvis fant matboksen, holdt jeg på å få sjokk! Brødskiven var grønn og muggen, og det var altså rene fluefabrikken inni der!!! De nye fluene kom ut av noen luftehuller på undersiden av matboksen. Det er vel unødvendig å si at hele matboksen havnet i søppelkassa før det var gått 10 sekunder! ÆSJ!!!

Etter den gangen får jeg bortimot hysterisk anfall bare jeg ser en sånn flue! Vi fikk noen i hus da vi høstet masse plommer for en måneds tid siden, og nå om dagen er jeg igjen på stadig fluejakt. Vet ikke hvor de kommer fra! Tømmer matavfallet før det er 1/8 fullt! Må kanskje ta en runde i skapet under vasken i morgen...

• 5 år senere...
Gjest ellaflue
Skrevet

Jeg har vasket hele kjøkkenet. Hevet ut alle plantene. støvsuget fluene(Har sentralstøvsuger så de fyker ut)

Dette har jeg gjort flere ganger daglig i over en uke, men det blir ikke bedre... :x

jeg har ingen planter på kjøkkene og jeg har fluer overalt, de forsviner ikke om jeg varsker hele kjøkkene og tar bort frukten :(

Skrevet (endret)

Alt av mat som står ute må fjernes, og alle flater vaskes, og til man er blitt kvitt dem må man være veldig nøye med å aldri la frukt, matrester ol stå fremme. Ett sted mange glemmer er nedi sluket, hvor de ofte har klekkested. Prøv å hell kokende vann, med kraftige rengjøringsmidler ned i sluket, for å få tatt dette.

Ellers fungerer også Pelias sin insektsspray godt for å ta kverken på dem, den sprayes på steder hvor de liker å sitte, feks rundt vasken, rundt søppelbøtter osv.

Endret av Glør
Skrevet

Jeg bruker å stikke fyrstikker i blomserjorda når det dukker opp småfluer, det har alltid fjernet dem! :)

Skrevet

Hei!

De fluene du har fått på besøk kalles bananfluer, og de er dessverre ikke lett å bli kvitt.

Det er typisk at de kommer på sensommeren, særlig når det er varmt.

Hadde invasjon av de der jeg jobber, så ille var det at vi tilslutt måtte tilkalle "exterminator"!

Jeg har hatt det hjemme også, men ikke de siste årene fordi jeg har vært påpasselig hele sommeren igjennom.

Det du må passe på er:

- ingen tomflasker

- ingen tomme juicekartonger

- oppbevar frukt i kjøleskapet

- kast søppelet hver dag

- pakk brød inn i poser, helst med klype

- alt søtt må også være godt forseglet

Det var vel det jeg kunne komme på akkurat nå.

De er virkelig ekle disse fluene, og de formerer seg som fy!

Nå som du vel har fått de, må du bare vaske godt og pakke vekk alt jeg nevnte over, så forsvinner de sakte men sikkert.

Det hjelper at høsten nærmer seg også.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...