AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #1 Skrevet 24. april 2020 Hva er skikk og bruk for å sende åpen søknad til en bedrift? Skal man generelt alltid spør om de tar imot åpne søknader først før man sender søknad? Må man ringe eller er det ok å sende en epost med forespørsel? Hvilken rolle i bedriften er det akseptert å sende epost til (hvis disse står oppgitt på hjemmesiden), bør man evt. sende til postmottak à la post@...? Anonymkode: 9861a...ba6
Durinur Skrevet 24. april 2020 #2 Skrevet 24. april 2020 Jeg ville tatt personlig kontakt med en sjef eller en som er ansvarlig for å ansette i bedriften, så har du hundre ganger større sjanse for at søknaden faktisk blir tatt imot og sett på. Om du bare sender den til [email protected] uten noe kontakt før eller etter tror jeg det er ekstremt lite sannsynlig at de i det hele tatt vurderer det.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #3 Skrevet 24. april 2020 6 minutter siden, Durinur skrev: Jeg ville tatt personlig kontakt med en sjef eller en som er ansvarlig for å ansette i bedriften, så har du hundre ganger større sjanse for at søknaden faktisk blir tatt imot og sett på. Om du bare sender den til [email protected] uten noe kontakt før eller etter tror jeg det er ekstremt lite sannsynlig at de i det hele tatt vurderer det. Uenig. En sjef/leder ønsker ikke å få henvendelser til stadighet hvor folk spør om jobb. Det anses som mas og tjas, og forhefter bare. Det kan potensielt være skadelig hvis du møter på feil tidspunkt. En sjef/leders hverdag er ofte presset, og slike henvendelser blir uansett ikke tatt seriøst, med mindre du er ekstremt heldig med timingen. Men sjansen for det er type 1%. Jeg synes TS skal finne fram e-postadressen til leder, eventuelt e-posten til firmaet hvis ikke leders e-post er offentlig, og sende søknaden dit. Uten noe mer fram eller tilbake. Om bedrifter er mottakelig for åpne søknader eller ikke er ingen vits i å finne ut på forhånd. Er dem ikke det, så blir e-posten slettet eller arkivert. Er dem det, så leser dem den. Bedrifter kan selv luke ut interessant post eller ikke, du trenger ikke tenke for dem. Ikke ring! Men hvis du føler du MÅ (?) ringe, så ikke ring til leder, men til firmaets sentralbord/hovedtelefon. Anonymkode: a8bc0...6a3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #4 Skrevet 24. april 2020 Forresten. Å sende åpen søknad er stort sett alltid interessant å motta, selv om man ikke nødvendigvis trenger folk for øyeblikket. Men trenger dem ansatte ved en senere anledning, så kan det være positivt at du har sendt en åpen søknad lenge i forveien, fordi du da viser ekstra interesse for stillingen ettersom du har søkt på eget initiativ uten oppfordring (utlysning). Heller åpen søknad via e-mail enn oppmøte eller tlf-samtaler. E-poster er enkelt og lite tidskrevende å håndtere, og kan prioriteres når der er tid for det. Det kan ikke oppmøter og tlf-henvendelser, og er derfor en stor kilde til mas. Anonymkode: a8bc0...6a3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #5 Skrevet 24. april 2020 Jeg har sendt flere åpne søknader uten å ha snakket med noen i bedriften. Til og med fått napp og fast stilling ved å gjøre det på den måten. Anonymkode: 70a95...406
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #6 Skrevet 24. april 2020 Reglene mht personvern i mange bedrifter er at de ikke har lov å motta i papirform men kun via programmer på nett. Som butikksjef var det vanvittig frustrerende å ta i mot masse søknader hver dag i en travel jobb. Måtte til sist be de andre ta i mot. Ble satt i en perm men sjeldent jeg leste dem igjen etter å ha mottatt. Fikk jeg en i april og hadde ledig i juni gikk jeg ikke så langt tilbake. Samme med dem som er på nettsiden nå så du skal være heldig med tidspunktet du leverer på. Anonymkode: f86fa...7c7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #7 Skrevet 24. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sendt flere åpne søknader uten å ha snakket med noen i bedriften. Til og med fått napp og fast stilling ved å gjøre det på den måten. Anonymkode: 70a95...406 Å sende åpne søknader utenom at stillinger er utlyst er å vise at man er motivert for jobben og arbeidsplassen, spør du meg. Når man kombinerer det med at mange arbeidsgivere kvier seg å lyse ut stillinger, holde intervjuer og blir utsatt for mye mas fra søkermassen, så kan det å sende en åpen søknad ut av det blå virkelig være veien å gå om man skal ha jobb. Du som søker er heller ikke i direkte konkurranse med andre, slik ved stillingsutlysninger Anonymkode: a8bc0...6a3 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #8 Skrevet 3. november 2023 Vel. Jeg opplever at mange jeg har sendt åpen søknad til for noen uker siden luser ut stillinger etter sesong hjelp frem til jul som jeg har søkt på nå. Jeg synes jo det er litt skuffende at ikke de har tenkt på å kontakte meg når de vet jeg er interessert i å jobbe hos dem. Sånn at jeg må søke på stillingen selv om de har cv og søknad fra meg fra før. Anonymkode: 62258...29e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå