AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #1 Skrevet 24. april 2020 Noen som vil dele hva dere har på handlelisten? Hvilke typer matvarer og merker bruker dere? Anonymkode: c646b...b83 1
Gjest RoNo Skrevet 24. april 2020 #2 Skrevet 24. april 2020 Jeg handler mye i frysedisken. Bær og grønnsaker, og mye fisk. Det er en grei begynnelse
Roci Skrevet 24. april 2020 #3 Skrevet 24. april 2020 Hvis du unngår kjeks, kaker og andre søte bakevarer, søtede frokostblandinger, smaksatt melk, søtet yoghurt/skyr, ferdige kryddermixer (eks. taco), vanlig ketchup, syltetøy, saft, juice av konsentrat/nektar, diverse "barer" og det meste av hel- og halvfabrikata, så går det stort sett greit. Les innholdsdeklarasjonen på produktet hvis du er i tvil - hvis sukker/søtning står som en av de første 5 - 7 ingrediensene, inneholder produktet mye sukker/søtstoff, så da lar du være å kjøpe. Spis frukt, grønnsaker, rene fisk-, fugl- og kjøttprodukter, usøtede meieriprodukter, sukkerfri ketchup etc. og lag maten fra bunnen, så er det enkelt å unngå både sukker og søtning. 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #4 Skrevet 24. april 2020 Kjøper stort sett "ren" mat, er ikke vanskeligere enn det. Frukt , grønnsaker, kjøtt, melkeprodukter. Lager eget tacokrydder, baker brød osv. Det er mer vane enn noe annet, selv om det kan høres slitsomt ut. Anonymkode: 6f00e...2ba 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #5 Skrevet 24. april 2020 Handlelisten består av rene varer. Så enkelt. Denne uken har jeg kjøpt disse varene: 1 l skummet melk 1 beger drømmelett rømme fra Q-meieriene 1 boks Bremykt 2 pakker filetbiter (1 ørret og 1 laks. Var 2 for 99,- hos min Rema1000) 1 pose epler (billigvarianten fra Rema1000) 1 kilo rugmel og 1 kilo grov sammalt emmer 1 sitron 1 pakke feltsalat 1 slangeagurk Anonymkode: 0876f...21d 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #6 Skrevet 24. april 2020 Frosne grønnsaker: brokkoli og blomkålblanding, brokkoliblanding, rosenkål, erter Frosne bær: bringebær, skogsbær, blåbær Hermetikk: tomat, annanas, mais, kanskje kidneybønner Tørt: linser, bønner, kikerter, havre, pasta av rismel, lasagneplater, ris Kjøleskapet: ferske grønnsaker alt etter hva jeg føler for å spise. Mandelmelk til havregrøt. Løk og gulrøtter. Epler, kiwi, banan Smakstilsettere: sitronsaft, eddik, balsamico, soyasaus, chilli, hvitløk, rapsolje, olivenolje, kokosfett, grov sennep, currypaste, grønnsaksbuljong. Selvsagt mange uliker krydder. Her kan man forsøke kjøpe et krydder man aldri har hørt om og eksperimentere med det. Da finner man nye smaker man kan like Når jeg skal lage mat ser jeg i skapene hva jeg har og lager noe som passer sammen. bruker som regel ferske grønnsaker først slik at de ikke blir dårlige. Sukker og søtingsstoff er ikke noe jeg bruker. Veeeeldig sjeldent jeg baker. Har som regel ikke sukker i huset. Er nok flere ting, men dette var det jeg kom på i farten Anonymkode: ddae3...df3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #7 Skrevet 24. april 2020 Det går hovedsaklig i kjøtt, fisk, sjømat, innmat, smør, gulost her. Disse inneholder tilnærmet 0g sukker. Anonymkode: 0357e...2ae 8
Gjest Fallabella Skrevet 25. april 2020 #8 Skrevet 25. april 2020 Frossen fisk, karbonadedeig, kylling/frossen og hel grillet, frossne grønnsaker , kokosmelk, cottage cheese, mandler, hasselnøtter, frossen bær, salat, agurk, frisk spinat, avocado, tunfisk på boks, ulike grønnsaker på boks som feks vannkastanje, gresk youghurt, helmelk.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #9 Skrevet 25. april 2020 Avokado Egg Røkelaks Kylling Purreløk Spinat Egg Smør Yoghurt naturell Bær Appelsin Banan Eple Mørk sjokolade Kulturmelk Frossen jordbær Juice Parmaskinke Lønnesirup/akasie Søtpotet Sopp Økologisk grønnsaksbuljong Skjørost/cottage cheese Økologisk peanøttsmør Røros rømme Svarte bønner Valnøtter Spinat Andre nøtter Kryddersild Manchego/parmesan Rødbeter Rødløk Anonymkode: af8bc...0ac 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #10 Skrevet 27. april 2020 Karbonadedeig Fisk Tomater Kesam Avokado Kylling Salater Fetaost Ris Skyr Egg Diverse grønnsaker Havregryn eller müsli uten sukker Melk Mais (er mye sukker i mais, men..) Ost Frosne bær Lager all mat fra bunnen, har jeg dårlig tid så tar jeg en pose med skyr og noen nøtter Ovnsbakt fisk med cherrytomater og urter er himmelsk. Lag egen tomatsaus (f.eks til karbonadedeig) og eget tacokrydder. Kjøttbiter i gryte med diverse grønnsaker er kjempegodt, ovnsbakt aubergine, lapskaus, lasagne, pizza og wok - alt kan lages fra bunnen av. Soyasaus med mindre salt kan blandes med kraften fra kjøttet hvis du trenger saus til stekt kjøtt. Omelett med masse grønnsaker, gjerne i muffinsformer som du kan fryse ned Dette er det jeg kommer på i farten Forresten, «salat» med vannmelon, fetaost og pinjekjerner er himmelsk. Anonymkode: 4d32b...a94 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #11 Skrevet 27. april 2020 Vi ukeshandler, planlegger frokost, lunsj og middag, spiser ikke utenom de måltidene. Denne uka; Grønnsaker og frukt; avocado, vårløk, hjertesalat, søtpoteter, blomkål, ingefær, koriander, basilikum, stangselleri, cherrytomater, fennikel (har fra før; chili, gulrøtter, hvitløk, gulløk, rødløk) Proteiner; uer, ferskvannskreps, salmalaks, svinenakke, salicellapølse (har fra før; stekt kylling, hjortefilet) Meieriprodukter; 12 pakk egg, gresk yoghurt, havremelk, lettmelk, creme fraiche, 2 mozarella (har fra før; meierismør, rømme, 6 egg) Har i skapene; alt av mel og bakeprodukter, et stort utvalg krydder, alt av hermetikk, en god del frosne grønnsaker og bær, leverposdeig, makrell i tomat Frokost: yoghurt med granola og bær, eggemuffins, kjøleskapsgrøt med frukt, knekkebrød med egg Lunsj: omeletter, fritatta, wok, salater, middagsrester, løksuppe Middag: brokkoli og kokossuppe, pokebolle med salmalaks, ovnsbakt uer med diverse grønnsaker, skalldyrkveld, braisert svinenakke i hjertesalat, pizza med hvit pizzasaus og salicella, hjortefilet med søtpotet- og gulrotpurè og ovnsbakte cherrytomater Anonymkode: 6babd...88f 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #12 Skrevet 27. april 2020 Avhenger jo av hvilken type sukker du skal kutte. Hvis du er ute etter å kutte mest mulig utgår jo honning og mye frukt og bær, og alle typer juice. Anonymkode: ae7c9...4eb
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #13 Skrevet 27. april 2020 Jeg skjønner ikke helt hva du er ute etter? Jeg kuttet sukker for over 20 år siden. Spiser helt vanlig mat, bortsett fra at jeg ikke bruker f.eks syltetøy, sjokoladepålegg og brunost/prim på brødskiva. Nå skal jeg tilstå at jeg spiser vanlige kaker ved spesielle anledninger (1-2 ganger i året), men velger den kakesorten som inneholder minst sukker og begrenser meg til ett stykke. Anonymkode: efa47...3c5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #14 Skrevet 27. april 2020 10 hours ago, AnonymBruker said: Avhenger jo av hvilken type sukker du skal kutte. Hvis du er ute etter å kutte mest mulig utgår jo honning og mye frukt og bær, og alle typer juice. Anonymkode: ae7c9...4eb Jeg tenker at det er individuelt for oss alle. Se bare på spennet av variasjoner i handlelistene til alle over her. For meg selv kutter jeg ut all matvare med sukker som en av de 4-5 høyest listede ingrediensene. Honning og frukt er jo naturlige råvarer, og jeg ser ikke på det som sukker som bør unngås. Anonymkode: c646b...b83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå