AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #1 Skrevet 24. april 2020 Jeg er i risikogruppa og skolen starter på mandag. Lærer ble informert rett før de stengte skolene om det, men får ikke tak i lærer i dag og har vært så å si null kommunikasjon bortsett fra hjemmeskolebeskjeder om lekser. Hvordan forholder dere andre dere til dette, som har barn i skolen og er i risikogruppen? Klassen er blitt delt i to, så de er ca to stk i gruppa. I barnet mitt sin gruppe, vet jeg at to av ungene har lekt og omgått andre unger som før Corona, hatt masse overnatting og omtrent ti unger tilsammen er blitt vist sammen med de på sosiale media. Så hva i all verden gjør man? Fornuften min sier å holde barnet hjemme, men alle andre sender ungene sine. Jeg vet at om jeg fikk corona, hadde jeg ikke overlevd da har sterk astma og ødelagt lungevev. Anonymkode: 070f8...e58
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #2 Skrevet 24. april 2020 Du flytter vekk for noen uker, så kan barnet få gå på skole. Anonymkode: 340f5...dfa
BraNok Skrevet 24. april 2020 #3 Skrevet 24. april 2020 Etter det jeg har forstått kan man søke om utsatt skolestart dersom man har god grunn (og det vil jeg si du har). Om du ikke får tak i noen i dag, ville jeg sendt en mail eller melding der jeg ba om at lærer/rektor ringer. Og så hadde jeg absolutt holdt barnet hjemme til du har snakket med dem. 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #4 Skrevet 24. april 2020 Hvis du skal holde barna hjemme så er det viktig at du forstår at det ikke er nok å holde dem hjenme noen måneder. Korona vil jo være her i et par år kanskje. Du må tenke langsiktig, hva enn det er du gjør. Har leger sagt at du kommer til å dø om du får korona, eller er det antakelse du selv har gjort? Anonymkode: c0e16...937 8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #5 Skrevet 24. april 2020 Hva sier legen din? Mannen min er i risikogruppen, men legen mener likevel risikoen er såpass lav at det ikke er uforsvarlig å sende datteren vår på skolen. Så da gjør vi det. Det er jo ikke slik at hvis du er i en av risikogruppene kommer du til å stryke med, det er store variasjoner her. Snakk med lege og få evt erklæring du kan sende til skole og arbeidsgiver. Anonymkode: 04359...59e 9
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #6 Skrevet 24. april 2020 Jeg bestilte time hos fastlegen og fikk legeerklæring som jeg sendte på mail til læreren og informerte om at mitt barn fortsetter med hjemmeundervisning. Anonymkode: b6cb0...fe1 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #7 Skrevet 24. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du skal holde barna hjemme så er det viktig at du forstår at det ikke er nok å holde dem hjenme noen måneder. Korona vil jo være her i et par år kanskje. Du må tenke langsiktig, hva enn det er du gjør. Har leger sagt at du kommer til å dø om du får korona, eller er det antakelse du selv har gjort? Anonymkode: c0e16...937 Enig. Dette bør du diskutere med legen din, og ta det derfra. Den medisinske vurderingen har du neppe kompetanse til å gjøre. Anonymkode: 2d89e...431 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #8 Skrevet 24. april 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Dette bør du diskutere med legen din, og ta det derfra. Den medisinske vurderingen har du neppe kompetanse til å gjøre. Anonymkode: 2d89e...431 Har lungefibrose, så det sier seg selv. Anonymkode: 070f8...e58 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #9 Skrevet 24. april 2020 Jeg har også en lungesykdom, og holder barn hjemme fremover. Anonymkode: 9409b...d6f 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #10 Skrevet 24. april 2020 Barn med foreldre som er i risikogruppa skal på skulen. Om ikkje vil dei få ugyldig fravær. Slik er det på min arbeidsplass. Anonymkode: ca507...562
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #11 Skrevet 24. april 2020 Jeg kan tenke meg at dette oppleves ufølsomt, men jeg tenker at velger man som kroniker å få barn, så er det en risiko man tar, og det skal ikke gå ut over barnets rettigheter til utdannelse. Barnet ditt skal ikke plasseres i den situasjonen at h*n skal oppleve å ikke få være med venner, delta i sammenhenger på skole og fritid osv pga din sykdom. Det blir en belastning for barnet. At du kan bli alvorlig syk er så. Men du kan bli overkjørt i morgen, oppdage en kul i brystet neste måned eller hva nå som enn som også kan ta livet av deg. Man må leve med at livet har risikoer. Jeg er selv kroniker, og vet at jeg kan bli kraftig slått ut av dette viruset. Men jeg ønsker virkelig at skolen snart åpner for mitt barn sin del, for jeg ser at han trenger vennene sine, rutinene og samhørigheten. Det er det viktigste for meg. Anonymkode: aa75e...e3d 8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #12 Skrevet 24. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan tenke meg at dette oppleves ufølsomt, men jeg tenker at velger man som kroniker å få barn, så er det en risiko man tar, og det skal ikke gå ut over barnets rettigheter til utdannelse. Barnet ditt skal ikke plasseres i den situasjonen at h*n skal oppleve å ikke få være med venner, delta i sammenhenger på skole og fritid osv pga din sykdom. Det blir en belastning for barnet. At du kan bli alvorlig syk er så. Men du kan bli overkjørt i morgen, oppdage en kul i brystet neste måned eller hva nå som enn som også kan ta livet av deg. Man må leve med at livet har risikoer. Jeg er selv kroniker, og vet at jeg kan bli kraftig slått ut av dette viruset. Men jeg ønsker virkelig at skolen snart åpner for mitt barn sin del, for jeg ser at han trenger vennene sine, rutinene og samhørigheten. Det er det viktigste for meg. Anonymkode: aa75e...e3d Det er da litt forskjell på å bli kraftig slått ut og faktisk ha betydelig større risiko å dø av det. Og får de fleste tror jeg ikke det er snakk om å ikke la barna gå på skole i et år eller to. Jeg tror det avventes for å se hvordan det gradvise gjenåpningen av samfunnet går. Anonymkode: 97e9b...799 8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #13 Skrevet 24. april 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har lungefibrose, så det sier seg selv. Anonymkode: 070f8...e58 Du må likevel diskutere det med legen, og få en legeattest på det. Som sagt - det er ikke snakk om noen uker, eller resten av skoleåret. Vi snakker kanskje høsten 2021 eller til og med 2022. Anonymkode: 2d89e...431 7
Mezzosoprena Skrevet 24. april 2020 #14 Skrevet 24. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i risikogruppa og skolen starter på mandag. Lærer ble informert rett før de stengte skolene om det, men får ikke tak i lærer i dag og har vært så å si null kommunikasjon bortsett fra hjemmeskolebeskjeder om lekser. Hvordan forholder dere andre dere til dette, som har barn i skolen og er i risikogruppen? Klassen er blitt delt i to, så de er ca to stk i gruppa. I barnet mitt sin gruppe, vet jeg at to av ungene har lekt og omgått andre unger som før Corona, hatt masse overnatting og omtrent ti unger tilsammen er blitt vist sammen med de på sosiale media. Så hva i all verden gjør man? Fornuften min sier å holde barnet hjemme, men alle andre sender ungene sine. Jeg vet at om jeg fikk corona, hadde jeg ikke overlevd da har sterk astma og ødelagt lungevev. Anonymkode: 070f8...e58 Har du ventet til i dag før du har tatt tak i dette? Har du verken vært i kontakt med legen din eller læreren? 9
Kanutte Skrevet 24. april 2020 #15 Skrevet 24. april 2020 Vi ber om legeerkæring for å tilby fortsatt hjemmeskole. Er barna hjemme av andre grunner må foresatte selv overta ansvaret fullt og helt.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #16 Skrevet 24. april 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan tenke meg at dette oppleves ufølsomt, men jeg tenker at velger man som kroniker å få barn, så er det en risiko man tar, og det skal ikke gå ut over barnets rettigheter til utdannelse. Barnet ditt skal ikke plasseres i den situasjonen at h*n skal oppleve å ikke få være med venner, delta i sammenhenger på skole og fritid osv pga din sykdom. Det blir en belastning for barnet. At du kan bli alvorlig syk er så. Men du kan bli overkjørt i morgen, oppdage en kul i brystet neste måned eller hva nå som enn som også kan ta livet av deg. Man må leve med at livet har risikoer. Jeg er selv kroniker, og vet at jeg kan bli kraftig slått ut av dette viruset. Men jeg ønsker virkelig at skolen snart åpner for mitt barn sin del, for jeg ser at han trenger vennene sine, rutinene og samhørigheten. Det er det viktigste for meg. Anonymkode: aa75e...e3d Ja, jeg tenker det er litt ufølsomt, da det ikke er slik at "kroniker er kroniker". Man kan ha blitt kronisk syk også etter å ha fått barn, eller ikke blitt klar over diagnose før etter. Man kan også være i en slik kategori at man vanligvis kan leve relativt som normalt, men her har man en åpenbar unntakstilstand, spesielt for dem med sykdommer som går spesifikt utover organer som dette viruset angriper.. Anonymkode: 9409b...d6f 13
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #17 Skrevet 24. april 2020 14 minutter siden, Teatrica skrev: Har du ventet til i dag før du har tatt tak i dette? Har du verken vært i kontakt med legen din eller læreren? Enig, det er i seneste laget og ta tak i dette sånn på tampen. Jeg vil tro at Ts enten ikke jobber eller har hjemmekontor, og dermed burde hatt tid til å ta tak i dette. Ts, bor du med barnets far? Hvis ikke så kan jo barnet bo hos far de neste årene. Det er ikke riktig overfor barnet at det skal isoleres i lange perioder, kanskje år pga deg. Anonymkode: d8f76...4e4 7
Gjest Warrior Skrevet 24. april 2020 #18 Skrevet 24. april 2020 Hold barnet hjemme til du får snakket med lærer/skolen og hør hva som er best. Helsa kommer først. Alle som er i risikogruppene må bli tatt hensyn til.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #19 Skrevet 24. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i risikogruppa og skolen starter på mandag. Lærer ble informert rett før de stengte skolene om det, men får ikke tak i lærer i dag og har vært så å si null kommunikasjon bortsett fra hjemmeskolebeskjeder om lekser. Hvordan forholder dere andre dere til dette, som har barn i skolen og er i risikogruppen? Klassen er blitt delt i to, så de er ca to stk i gruppa. I barnet mitt sin gruppe, vet jeg at to av ungene har lekt og omgått andre unger som før Corona, hatt masse overnatting og omtrent ti unger tilsammen er blitt vist sammen med de på sosiale media. Så hva i all verden gjør man? Fornuften min sier å holde barnet hjemme, men alle andre sender ungene sine. Jeg vet at om jeg fikk corona, hadde jeg ikke overlevd da har sterk astma og ødelagt lungevev. Anonymkode: 070f8...e58 Du må altså begynne med å snakke med legen din. Anonymkode: 6aca7...aa2 2
Mezzosoprena Skrevet 24. april 2020 #20 Skrevet 24. april 2020 13 minutter siden, Warrior skrev: Hold barnet hjemme til du får snakket med lærer/skolen og hør hva som er best. Helsa kommer først. Alle som er i risikogruppene må bli tatt hensyn til. Er helt enig med deg i dette, men det er en stund siden det ble varslet om skolestart 27. april - så kanskje man skulle ha reagert LITT tidligere? 4
Anbefalte innlegg