Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har lest feministisk litteratur i mange dager nå, siden jeg er permitert. Fra mine studier og av massemedia har jeg lært at kvinner er ofre og menn er onde. At jenter må hjelpes og gutter skal straffes, fordi guttunger blir født onde. 

Men det jeg aldri fant ut av er hvorfor kvinner alltid er gode og alltid ofre. Hvorfor må kvinner beskyttes, både mot andre kvinner med feil meninger, og fra menn. Hvorfor skal ingen kvinner, utenom i enkelte deler av verden, få barn? Hvorfor skal alltid kvinner ha fordeler?

Alt jeg fant i den feministiske litteraturen og artikler i media var at kvinner er verdt det og at det ikke er noen annen grunn.

Endret av Anonym27
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje bygge opp argumentasjonen/spørsmålene dine med mer info og konkrete eksempler? Vanskelig å gi noe tilsvar kun basert på dette. 

Anonymkode: 144e6...462

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er fra en idyllisert fantasiverden laget for unge jomfruer i overklassemiljø i 1600 tallet ca. Da kvinner ikke fikk lov til å bestemme og tenke selv.

Anonymkode: 6484a...de4

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fra en idyllisert fantasiverden laget for unge jomfruer i overklassemiljø i 1600 tallet ca. Da kvinner ikke fikk lov til å bestemme og tenke selv.

Så feminister og journalister i massemedia er en del av en tradisjon som strekker seg helt tilbake til 1600-tallet. Det var veldig interessant. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Anonym27 said:

Hvorfor skal alltid kvinner ha fordeler?

Fordi vi har blitt undertryk siden tidenes morgen? Og nå er vi dritt lei av å bli behandla som objektene og eiendelene til menn? Var det ikke for ca 50 år siden kvinner ikke engang fikk løpe og delta i maraton fordi menn mente livmoren til kvinner datt ut og de ville bli mandige? Besteforeldrene våre fikk ikke engang lov til å delta i maraton!! (Kilde) Liksom hvor sykt er ikke det. Vi har alltid blitt undertrykt hele tiden i alle herrans år, er på tide vi begynner å få fordeler.... Menn klarer ikke å skjønne hvor undertrykt vi faktisk har vært, det er spesielt vanskelig for oss å skjønne nå i 2020 hvorfor menn liksom skal være bedre enn oss. Det er fortsatt kjønnsdiskriminering den dagen i dag, vi trenger feminister og de gjør en utrolig viktig jobb for å få vekk denne forskjellen, selv om så klart noen få er ekstremister (det finnes overalt, feminister eller ei) så gjør de aller fleste en utrolig bra jobb med å kjempe for kvinners rettigheter.

Anonymkode: f9cf7...cc0

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vi har blitt undertryk siden tidenes morgen? Og nå er vi dritt lei av å bli behandla som objektene og eiendelene til menn? Var det ikke for ca 50 år siden kvinner ikke engang fikk løpe og delta i maraton fordi menn mente livmoren til kvinner datt ut og de ville bli mandige? Besteforeldrene våre fikk ikke engang lov til å delta i maraton!! (Kilde) Liksom hvor sykt er ikke det. Vi har alltid blitt undertrykt hele tiden i alle herrans år, er på tide vi begynner å få fordeler.... Menn klarer ikke å skjønne hvor undertrykt vi faktisk har vært, det er spesielt vanskelig for oss å skjønne nå i 2020 hvorfor menn liksom skal være bedre enn oss. Det er fortsatt kjønnsdiskriminering den dagen i dag, vi trenger feminister og de gjør en utrolig viktig jobb for å få vekk denne forskjellen, selv om så klart noen få er ekstremister (det finnes overalt, feminister eller ei) så gjør de aller fleste en utrolig bra jobb med å kjempe for kvinners rettigheter.

Anonymkode: f9cf7...cc0

At kvinners kropper ikke tåler mye fysisk aktivitet er da ikke undertrykkelse. Kvinnelige idrettsutøvere har større vansker med å bli gravide: https://www.ntnu.edu/news/hard-workouts-reduced-fertility 

AnonymBruker
Skrevet

Kvinner er hjelpeløse, viljeløse og uten evner og ansvar. Deres lykke avhenger av at menn skaper lykke for dem.

Kun hvite menn kan holdes ansvarlig for sine handlinger, alle andre handler som en konsekvens av det denne gruppen gjør.

Anonymkode: 2fd9c...bb2

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvinner er hjelpeløse, viljeløse og uten evner og ansvar. Deres lykke avhenger av at menn skaper lykke for dem.

Kun hvite menn kan holdes ansvarlig for sine handlinger, alle andre handler som en konsekvens av det denne gruppen gjør.

Jeg går utifra at du prøver å være morsom.

Anonymkode: 08fef...e33

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjelden har jeg hørt noe så latterlig. Kvinner klarer seg bedre uten menn enn omvendt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, OPIgirl said:

Kvinner klarer seg bedre uten menn enn omvendt.

Link?

Anonymkode: 6a5a6...453

Skrevet
2 minutter siden, OPIgirl skrev:

Skjelden har jeg hørt noe så latterlig. Kvinner klarer seg bedre uten menn enn omvendt.

Så … Om kvinner greier seg bedre enn menn, hvorfor er det da slik at kvinner er dem som skal hjelpes og beskyttes?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns kvinner må begynne å ta ansar over sitt eget liv. Ikke forvent noe av staten, av mannen, av foreldrene. DU skaper ditt eget liv, spiller ingen rolle om du er mann eller kvinne.

Det eneste som ikke hjelper er å synes synd om seg selv, eller tro at du er et offer, for det er du ikke (har lært av egen erfaring, jeg trodde alt gikk i mot meg, men nå er jeg klar over at jeg bestemmer over meg selv og det er bare jeg som kan bestemme om jeg skal ha det bra eller ikke).

Anonymkode: 88928...f71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Anonym27 said:

Så … Om kvinner greier seg bedre enn menn, hvorfor er det da slik at kvinner er dem som skal hjelpes og beskyttes?

Eksempler på hva kvinner må hjelpes med og beskyttes mot?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Anonym27 skrev:

At kvinners kropper ikke tåler mye fysisk aktivitet er da ikke undertrykkelse. Kvinnelige idrettsutøvere har større vansker med å bli gravide: https://www.ntnu.edu/news/hard-workouts-reduced-fertility 

Øh? Forskning på at kvinner kan ha større problemer med å bli gravide av hard fysisk aktivitet er ikke undertrykkelse, nei. Men å skulle forby kvinner fra å drive med fysisk aktivitet (som maratonløp) fordi de kan ha større vansker med å bli gravide er undertrykkelse. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns kvinner må begynne å ta ansar over sitt eget liv. Ikke forvent noe av staten, av mannen, av foreldrene. DU skaper ditt eget liv, spiller ingen rolle om du er mann eller kvinne.

Det eneste som ikke hjelper er å synes synd om seg selv, eller tro at du er et offer, for det er du ikke (har lært av egen erfaring, jeg trodde alt gikk i mot meg, men nå er jeg klar over at jeg bestemmer over meg selv og det er bare jeg som kan bestemme om jeg skal ha det bra eller ikke).

Anonymkode: 88928...f71

På hvilken måte er det kvinner ikke tar ansvar for seg selv og sitt eget liv, som menn gjør? Hva er det kvinner forventer av staten, mannen og foreldrene, som menn ikke gjør?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat som det finnes hardhauser av menn finnes det også spjælinger. Likedan med kvinner. Noen kvinner takler alt verden slenger imot dem, andre kvinner tåler ikke se blod før de besvimer.

Syns det er på tide å face realitetene istedenfor  fortsette med å debattere om feminimsme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner har tre deilige kroppsåpninger, men bare to hender til å forsvare de mot penetrasjon. Det vil alltid være minst ett hull som er ubeskyttet. Da sier det selv at de trenger hjelp.

Anonymkode: b2a78...ee5

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvinner har tre deilige kroppsåpninger, men bare to hender til å forsvare de mot penetrasjon. Det vil alltid være minst ett hull som er ubeskyttet. Da sier det selv at de trenger hjelp.

Herregud!!!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror heller det er folk som sier ting som at kvinner har "tre deilige kroppsåpninger" som trenger seriøs hjelp. Sosialt avvik. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Anonym27 skrev:

For det første; har du for vane å lukke øynene når det kommer frem ting i forskningen du ikke liker? Siden du ikke kan ha lest dette: 

"The vast majority of women in the study had children in the end. And those who trained the hardest in the middle of the 1980s were actually among those who had the most children in the 1990s," she adds.

There may be various explanations for why the women who first were least fertile ended up with the most children. "We do not know if they changed their activity level during the period between the two surveys. Or if they just had trouble getting pregnant the first time, but afterwards had a hormonal profile that made it easier to get pregnant again," Gudmundsdottir said.

For det andre; forstår du ikke at likestilling handler om å ha like muligheter uansett om de like mulighetene kan føre til helseskade? Vi vet at hard kondisjonstrening mer enn 3 dager i uka er skadelig for både menn og kvinner, men hvorfor i all verden skal man pga det nekte bare kvinner å delta? Eller skal man nekte både menn og kvinner alt som er helseskadelig? Da må vi jo gjøre fedme, røyking, alkohol, prosessert mat, ekstremsport, alt av sport som gjør at man må trene cardio mer enn 3 dager i uka, å ikke være fysisk aktiv osv ulovlig i såfall. 

Det er så urimelig at du kan ikke ha tenkt igjennom noe av dette. 

Anonymkode: 3241d...bdb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...