AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #1 Skrevet 24. april 2020 Hvor lang tid bruker dere? Hvor mange barn og hvor mange matpakker? Skjærer dere frukt også? Jeg har tre barn i barnehagealder og smører 6 matpakker (til 2 måltider) og 3 barnehagefrokoster hver dag. I tillegg skjærer jeg opp frukt til de som de har med i egne beholdere. Og kakao til turdager. Bruker omlag 35-40 min. på dette. Gjør det før jeg vekker barna . Hvordan gjør dere det? (Gjelder ikke de som smører kvelden før, kun de som smører på morgenen). Anonymkode: 11db1...b83
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #2 Skrevet 24. april 2020 Kanskje 5 minutter? Lager matpakker til to skolebarn. De har med brødskiver med diverse pålegg, en frukt og en grønnsak skåret i biter. Kanskje noe yoghurt eller riskaker i tillegg. De spiser to ganger på skolen, men har bare en matpakke hver. Anonymkode: 524ff...708 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #3 Skrevet 24. april 2020 2 barn på 3 og 5 år. Legger alt pålegg i en boks som står i kjøleskapet. Tar den frem, brød og melk på bordet. Lager meg en kopp te eller kaffe. Så får ungene smøre frokosten sin selv, dette har de gjort siden de var 1,5-2 år. Imens smører jeg matpakker ved bordet og skjærer frukt ved bordet og putter i matbokser. Så spiser vi frokost sammen i ca 30 minutter. Anonymkode: d2ec7...308 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #4 Skrevet 24. april 2020 Har ett barn på 1 år. Bruker ca 10 min, da alt av mat må være ferdigskjært i biter. Lager en lunsjboks med brødskive, grønnsaker og yoghurt, og en boks med frukt som spises kl 14 Anonymkode: 80981...d9e
Gjest Albbas Skrevet 24. april 2020 #5 Skrevet 24. april 2020 Ett barn i barnehage, bruker ca 10 minutter, men det inkluderer forstyrrelser og litt multitasking.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #6 Skrevet 24. april 2020 Smører frokost først som jeg serverer barna. Når de spiser smører jeg matpakker. De får med brød, frukt/bær/grønnsaker og en yoghurt. Det tar ca 15 minutter. Når matpakker og drikkeflasker er klare går jeg enten i dusjen eller spiser med dem. To barnehagebarn. De har matpakke til begge måltider i en matpakke. Anonymkode: 25ac8...68b
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #7 Skrevet 24. april 2020 To barn, en i barnehage og en førsteklassing. Smører om kvelden - et par skiver til hver med leverpostei, hvitost og lignende. Bruker ti minutter, maks. Orker ikke skjære frukt, kjøper heller litt druer og babygulrøtter som jeg iblant legger ved siden av brødskivene i samme matboks. Tror man gjør lurt i å gjøre matpakken lavterskel. Det er en nymotens greie at den skal bugne av alt mulig... Da jeg var barn på åttitallet besto nista av brødskive med pålegg, that's it. Vi ble sunne og sterke likevel. Jeg kjører stort sett samme avslappede matpakkeholdning, og så har vi heller mye brokkoli, gulrøtter og denslags til middag Anonymkode: 86346...91a 9
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #8 Skrevet 24. april 2020 Smurte etter samlebåndsprinsippet, dvs alle brødskiver med en type pålegg, så neste pålegg osv. Barnehagen kjøpte inn felles frukt. Brukte 10-15 minutter på 3 matpakker. Ikke noe fancy dilldall med figurer o.l, vanlige brødskiver med pålegg. Sommeren før skolestart begynte de å øve på å lage matpakke selv. Sto opp en halvtime før de andre i huset, slik at jeg fikk dusje og spise før de andre våknet. Anonymkode: f0518...db8 1
Vera Vinge Skrevet 24. april 2020 #9 Skrevet 24. april 2020 Oj! Imponerende at du klarer å stå opp så mye før når du trenger såpass lang tid, det hadde jeg aldri orket. Når jeg smører om morgenen, bruker jeg kanskje 10 minutter på fem matpakker, stort sett med litt grønnsaker ved siden av brødskivene. Men jeg smører ofte om kvelden, eller vanligvis mannen min, da. Vår fordeling er at jeg ordner og legger fram klær og utstyr kvelden før, mens mannen er ansvarlig for matpakker. 2
Catnip Skrevet 24. april 2020 #10 Skrevet 24. april 2020 10 min, kanskje? Lager til en på 1,5 år. Han spiser frokost hjemme sammen med meg i halv 7-tida, så jeg smører to skiver som jeg skjærer i 4 biter. Han får frukt i barnehagen. Vanligvis får de også et brødmåltid eller varmlunsj til lunsj, men ikke nå etter Corona. Da får han med litt middagsrester, eller en fiske- eller lunsjkake, en yoghurt og litt oppskårede grønnsaker i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #11 Skrevet 24. april 2020 Det er svært kort tid med effektiv jobbing, men tar litt tid totaltsett da jeg koker egg og skreller. Tar dermed kanskje 20 min fra start til slutt. Men inni der spiser vi også frokost... Jeg smører 5 matpakker og lager 5 frokoster. Så smører 25 skiver hver morgen, deler opp frukt osv. Det tar ikke lang tid, jeg er som regel ferdig med den biten før kaffen er ferdig, så maks 4-5 min. Tar jo ikke mer enn 5 sek pr skive= 2 min, og så 2-3min til å dele frukt og stappe det i bokser. Anonymkode: 06ad9...079
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #12 Skrevet 24. april 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har man dårlig tid om morningen, så kan man selvølgelig smøre matpakke kvelden før. Samme med å fylle vann-flaske eller lignende, dersom noen ønsker å ha med seg sånne ting. Så legger man dette i kjøleskapet til neste morgen, legger i ryggsekken, og VOILA så er man ferdig med å fikse alle matpakkene. Anonymkode: 423b6...0db Her har to av tre barn cøliaki, så da lå nesten matpakkene smøres på morgenen. Glutenfritt brød som har ligget over natta smaker ikke så veldig godt. men takk for tips Anonymkode: 11db1...b83
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #13 Skrevet 24. april 2020 10 min på to matpakker. Gjør det dagen før. Vil heller bruke de minuttene på morran med en god frokost med barna enn å kaste det bort på det. Anonymkode: c8bd1...e63
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #14 Skrevet 24. april 2020 Kanskje et kvarter samtidig som jeg lager frokosten. Har bare ett barn. Blir spennende når vi skal ha flere. Anonymkode: 0c053...4b8
Vera Vinge Skrevet 25. april 2020 #15 Skrevet 25. april 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Her har to av tre barn cøliaki, så da lå nesten matpakkene smøres på morgenen. Glutenfritt brød som har ligget over natta smaker ikke så veldig godt. men takk for tips Anonymkode: 11db1...b83 Jeg har også et barn med cøliaki, og vi smører på kvelden. Har alltid brødet i fryseren og vanligvis rister vi brødet om det skal spises med en gang. Men ved smøring kvelden før bare smører vi matpakke med frossent brød, sånn at det tiner ila natta. Han er litt kresen av seg, men dette syns han er helt fint. Har du prøvd det? 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #16 Skrevet 25. april 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: To barn, en i barnehage og en førsteklassing. Smører om kvelden - et par skiver til hver med leverpostei, hvitost og lignende. Bruker ti minutter, maks. Orker ikke skjære frukt, kjøper heller litt druer og babygulrøtter som jeg iblant legger ved siden av brødskivene i samme matboks. Tror man gjør lurt i å gjøre matpakken lavterskel. Det er en nymotens greie at den skal bugne av alt mulig... Da jeg var barn på åttitallet besto nista av brødskive med pålegg, that's it. Vi ble sunne og sterke likevel. Jeg kjører stort sett samme avslappede matpakkeholdning, og så har vi heller mye brokkoli, gulrøtter og denslags til middag Anonymkode: 86346...91a Deg om det. Jeg vokste opp tynn som ei flis fordi jeg kastet matpakken min i søpla på skolen. Jeg var så lei av den samme brødskiva med pålegg at jeg heller ville gå sulten hele dagen enn å tvinge den i meg. Mine barn får sunne og næringsrike matpakker de koser seg med. De tre minuttene jeg bruker på å skjære frukt og grønnsaker er det verdt. Anonymkode: a5c44...485
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #17 Skrevet 25. april 2020 Smører mens vi spiser frokost sammen, så tar egentlig ikke tiden. Vi har en halvtime til frokosten totalt. Tre matpakker til ett skolebarn og to barnehagebarn. Syvåringen smører selv. Anonymkode: 2d79e...a2d
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #18 Skrevet 25. april 2020 1 time siden, Vera Vinge skrev: Jeg har også et barn med cøliaki, og vi smører på kvelden. Har alltid brødet i fryseren og vanligvis rister vi brødet om det skal spises med en gang. Men ved smøring kvelden før bare smører vi matpakke med frossent brød, sånn at det tiner ila natta. Han er litt kresen av seg, men dette syns han er helt fint. Har du prøvd det? Ja, prøvde det en liten periode, men brødet ble så soggy, hvis du skjønner. Hvilket brød bruker du? Anonymkode: 11db1...b83
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #19 Skrevet 25. april 2020 3 barn og bruker ca 10 min. Skiver med litt frukt eller/IG grønt ved siden av. Av og til youghurt også. Anonymkode: 4ddfb...dc0
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #20 Skrevet 25. april 2020 Matpakken lages mens ungen spiser frokost. Anonymkode: cebe7...0c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå