Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, da var tallene for samordna opptak kommet ut og det viser at 12.000 flere har søkt studier i år.

For min egen del er det litt negativt fordi det da blir større konkurranse for utdanningen jeg vil ta..🤭 Hva med dere? 

Anonymkode: 70440...8d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og mange vil bli sykepleiere til tross for hvor dårlig det er. 

Anonymkode: 5a367...ac6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg søker, men min yngste er førstegangssøker i år

Han søker medisin

Krysser fingrene for at han kommer inn. Krysser fingrene for deg også - hvilket studie søker du?

Anonymkode: 0b43e...f26

AnonymBruker
Skrevet

Glad jeg allerede har plass kjenner jeg 🙈

Anonymkode: 010ff...233

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Hvor dårlig det er»? Hva legger du i det? Mange har nok sett viktigheten med å ha en sikker jobb nå de siste ukene. 

Anonymkode: c87c8...871

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dårlig å være sykepleier? Garantert jobb, får barnehage og skole for barna. Blir hyllet av alt og alle. Det er vel innlysende at mange flere vil bli sykepleier nå.

Det vil aldri bli for få søkere til sykepleierstudiet. Til det er det et for attraktivt yrke.

Anonymkode: daadf...b5c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg søker, men min yngste er førstegangssøker i år

Han søker medisin

Krysser fingrene for at han kommer inn. Krysser fingrene for deg også - hvilket studie søker du?

Anonymkode: 0b43e...f26

Jeg har søkt sosionom ☺️ Har utdanning fra før, men vil bytte beite. Håper sønnen din kommer inn! Lykke til 🤞🏼

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da var tallene for samordna opptak kommet ut og det viser at 12.000 flere har søkt studier i år.

For min egen del er det litt negativt fordi det da blir større konkurranse for utdanningen jeg vil ta..🤭 Hva med dere? 

Min generelle kommentar er at det er alltid morsomt (på en tragisk måte) når man hyller økende søkertall opp i skyene. Spesielt når politikere gjør det. Det skulle egentlig vært motsatt. Det at søkertallene er rekordhøye og at de aldri har vært høyere før er nettopp ett tegn på desperasjon og krise - og vi har nok en krise på gang nå. Den tredje økonomiske krisen siden høsten 2008. Det er ganske ekstremt. 

De som selger privatistopplæring, derimot, koser seg. Det blir enda flere som kommer desperat til å prøve å forbedre karakterer da det vil bli snakk om veldig små og ubetydelige marginer som avgjør om noen kommer inn eller ikke. Vi vet at det finnes folk der ute som f eks hadde poengsummer som akkurat ikke var nok til å komme inn - noe slik som 0,1 eller 0,2 poeng unna. 

Nå snakkes det litt om man skal forandre på opptakskriteriene i fremtiden og det snakkes også om å øke antallet studieplasser ytterliggere. Men problemet er at ingen snakker om kravene i disse studiene. De er altfor tilgjengelige og en del studier har begynt å miste sin verdi. 

Anonymkode: 6e46e...fd6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange har nok sett viktigheten med å ha en sikker jobb nå de siste ukene. 

Anonymkode: c87c8...871

Lol, vi (her til lands) er en gjeng sauer og de fleste har nok IKKE sett virkeligheten av å ha en sikker jobb. Økningen i antallet søkere er nettopp størst innen de områdene vi har mer enn nok kandidater ifra allerede.

Den største økningen er i søkertallene er innenfor historiefag, mediefag, samfunnsfag og økonomisk-administrative fag. De har alle en oppgang på over 20 prosent. Landbruksstudier, IKT og realfag har også en markant oppgang.

https://www.dn.no/utdannelse/utdanning/rekordmange-sokere-til-hoyere-utdannelse-her-er-arets-mest-populare-studier/2-1-797374

Alle disse er yrker som er blitt permittert over en lavsko og likevel blir de valgt. Lærer skulle visst også være "attraktivt", men søkertallene går NED her.

Antallet søkere til sykepleie er ca 15.000 ut av nesten 151.000 søkere og den økte med 5,8%. Men antallet søkere til historie, media, samfunnsvitenskap og øk-adm fag er det mange flere av. I tillegg opplever de ekstrem vekst på toppen av det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje på tide å øke antallet studieplasser... utrolig lite plasser for alle disse søkere. På mitt førstevalg er det 2000søkere på 40 plasser. Helt sykt. 

Anonymkode: 0f2b0...0fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle som hadde tenkt et friår f.eks med reising, vil jo sannsynligvis ha droppet planer om det og heller søkt studie med en gang

Anonymkode: 3c37d...464

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje på tide å øke antallet studieplasser... utrolig lite plasser for alle disse søkere. På mitt førstevalg er det 2000søkere på 40 plasser. Helt sykt. 

Det er selvfølgelig ikke bare å opprette flere plasser fordi studiet er populært, det er ressurskrevende å drifte en del studier, samt at det helst skal være noenlunde nyttig ifht samfunnets behov. 

Anonymkode: 1201a...58f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket studium er det?

Begynner å bli skikkelig stressa selv, utrolig mange søkere på studiet jeg har søkt... Har ikke lyst å måtte ta enda et jobbår for å få maksimalt med alderspoeng.

Anonymkode: 5805e...5cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til og med på 2-årig masterprogrammer har søkertallene økt. 20-30 flere søkere på hvert studium som jeg har søkt. Bekymrer meg for at jeg må ta et årsstudium. 

Anonymkode: 86d33...43b

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo helt meningsløst. Antall studieplasser burde i all hovedsak basere seg på hvor mange kandidater man faktisk trenger. Det har ingen hensikt å utdanne 100 000 medievitere i året når du trenger kanskje 3, da utdanner du folk til gjeld og arbeidsløshet. 

Anonymkode: 530d1...014

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt meningsløst. Antall studieplasser burde i all hovedsak basere seg på hvor mange kandidater man faktisk trenger. Det har ingen hensikt å utdanne 100 000 medievitere i året når du trenger kanskje 3, da utdanner du folk til gjeld og arbeidsløshet. 

Det er under din hypotese om det optimalt resultat etter behov og etterspørsel. Men siden vi bor i et Supreme CAPITALIST TERROR system, så er det ikke i politikere og såkalte "arbeidsgivere" (arbeidsKJØPERE er et bedre uttrykk) sin interesse at det utdannes akkurat det man har behov for. ArbeidsKJØPERE ønsker rik tilgang til utdannet arbeidskraft slik at vi som arbeidssøkere er desperate etter jobb og konkurrerer mot hverandre og dermed så trenger ikke arbeidsKJØPERE å tilby høy lønn.

For arbeidsKJØPERE er det rene drømmen når de har mer enn nok tilgang til billig, men høyt kompetent arbeidskraft. Samtidig er det fint for politikere å "shuffle" flere folk inn i høyere utdanning, slik at arbeidsledighetsstatistikken ser mye "penere" ut, for da regnes du som student og ikke som arbeidsledig. Hvorfor betale deg dagpenger når det er mye gøyere at du tar opp studielån? Og dermed blir nødt til å betale renter til staten av dette i årevis fremover. Skjønner? Det er jo helt "konge" 😉

Samtidig har du ikke engang rett til dagpenger etter studiene om du ikke har tjent godt nok, noe de færreste har.

Er det ikke digg med Supreme Capitalist Terror? 😂 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er under din hypotese om det optimalt resultat etter behov og etterspørsel. Men siden vi bor i et Supreme CAPITALIST TERROR system, så er det ikke i politikere og såkalte "arbeidsgivere" (arbeidsKJØPERE er et bedre uttrykk) sin interesse at det utdannes akkurat det man har behov for. ArbeidsKJØPERE ønsker rik tilgang til utdannet arbeidskraft slik at vi som arbeidssøkere er desperate etter jobb og konkurrerer mot hverandre og dermed så trenger ikke arbeidsKJØPERE å tilby høy lønn.

For arbeidsKJØPERE er det rene drømmen når de har mer enn nok tilgang til billig, men høyt kompetent arbeidskraft. Samtidig er det fint for politikere å "shuffle" flere folk inn i høyere utdanning, slik at arbeidsledighetsstatistikken ser mye "penere" ut, for da regnes du som student og ikke som arbeidsledig. Hvorfor betale deg dagpenger når det er mye gøyere at du tar opp studielån? Og dermed blir nødt til å betale renter til staten av dette i årevis fremover. Skjønner? Det er jo helt "konge" 😉

Samtidig har du ikke engang rett til dagpenger etter studiene om du ikke har tjent godt nok, noe de færreste har.

Er det ikke digg med Supreme Capitalist Terror? 😂 

ok :rolleyes:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har en «feeling» på hvor mye poengsummen I forhold til i fjor,vil øke i takt med den økte søkningen til sykepleien?

Anonymkode: 840fe...d27

AnonymBruker
Skrevet

Da synes jeg det bør bli flere studieplasser.

Anonymkode: d9c7f...c39

Skrevet
On 4/24/2020 at 9:05 PM, AnonymBruker said:

Akkurat det tenkte jeg også. Leste denne artikkelen på E24, hvor de vil øke antallet kostbare utdannelser for å få inn flere av søkerne, og jeg tenker bare. Jaha... Og hva skal vi med alle de høyt utdannede på NAV? Det er jo mer rettferdig at kravene økes, sånn at de flinkeste kommer inn, og får seg en jobb etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...