AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #1 Skrevet 24. april 2020 Faren min døde nå i natt, på sykehuset. Fikk fortalt fra sykehuset at jeg må kontakte begravelsesbyrå for å kunne se han en siste gang. Syntes det virker rart, eller er det standard? Har aldri før dette måttet forholde meg til å organisere begravelse, og nå når jeg står oppi det aner jeg ikke hva jeg skal gjøre først og sist. Hvordan stater jeg? Hvordan finne ut hvilket begravelsesbyrå jeg burde velge? Og, hvor dyrt er det? Pappa døde helt uventet, og jeg er alene med to barn og ikke rik i det hele tatt.... frykter dette blir dyrt. Han må i tillegg transporteres til en annen del av landet, og jeg vet ikke hvordan jeg skal få dette til 😢 Noen som vet noe om denne prosessen? Takknemlig for svar. Anonymkode: ebce8...d34
Troyamin Skrevet 24. april 2020 #2 Skrevet 24. april 2020 Først; Kondolerer! ❤️ For å svare på det første du spør om, så er det ikke uvanlig, i disse tider, at du kun kan se din far hos begravelsesbyrået. Finn et av de mest etablerte begravelsesbyråene, er mitt beste råd. Da min mor døde, benyttet vi et nyoppstartet et og der måtte vi gjøre mye av papirarbeidet selv.. Da min far døde benyttet vi et av de eldste begravelsesbyråene i byen. Disse hadde "alt på stell" og de ordnet opp i papirer. Et begravelsesbyrå ordner henting av den avdøde. Så dette trenger du ikke tenke på. Byrået du velger skal ordne opp i papirmøllen for deg. Dødsattest osv. Dersom du ikke kan betale, kan utgiftene trekkes fra boet til din far. Forutsetter at det er verdier i boet. Du får god veileding av begravelsesbyrået underveis og de svarer på alle mulige rare spørsmål underveis. Tilsammen kom begravelsen på litt under 37000,- NAV har også gravferdstøtte. De betaler blant annet for transport av den avdøde.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #3 Skrevet 24. april 2020 Først og fremst, kondolerer! Det er dessverre slik, at et dødsfall medfører veldig mye jobb for de etterlatte. Er du alene om å ta deg av det praktiske, eller har du søsken eller andre som kan hjelpe deg? Mine foreldre døde på sykehjem, og de ble stelt og vi fikk sett de i rommet de hadde der. På sykehus er det sikkert annerledes, for der skal rom og seng frigjøres til neste pasient. Derfor er sikkert din far fraktet til et kjølerom, og det er begravelsesbyrået som henter avdøde derfra og frakter til et sted du kan se din far. En begravelse er en dyr affære. Ta kontakt med et byrå, og gi klar beskjed om at du ikke ønsker en dyr begravelse. Det finnes ulike støtteordninger. Disse vil begravelsesbyrået kunne hjelpe deg med å søke om, eller du kan gjøre det selv https://www.nav.no/no/person/pensjon/andre-pensjonsordninger/stonad-ved-gravferd-og-baretransport Jeg antar at det er litt mer komplisert med dødsfall nå i forbindelse med corona, men et dyktig begravelsesbyrå vil kunne gi deg råd, veiledning og hjelp. Det er også en del praktiske ting i forhold til økonomi som må ordnes etter et dødsfall. Da mine foreldre døde, fikk vi en brosjyre fra byrået med god informasjon. Husk at din far sin bankkonto stenges når dødsfallet formidles til banken, altså regninger som betales automatisk vil ikke bli betalt. Ta kontakt med din fars bank, og forhør deg om hvordan de kan hjelpe deg, frem til en skifteattest er ordnet med. Føler med deg, og håper noen kan hjelpe deg i denne tungen tiden. Anonymkode: a07fc...8cb
Belima Skrevet 24. april 2020 #4 Skrevet 24. april 2020 (endret) Kondolerer først og fremst. Pga korona så får ikke noen pårørende komme inn på sykehus, noe som er helt vanlig ellers. Begravelser er fryktelig dyrt synes jeg, har begravd mine foreldre. (Lenge siden, så prisene er helt annerledes nå) Sjekk på denne siden jeg henviser til, så får du litt oversikt over priser. https://begravelsesvalg.no/1?gclid=EAIaIQobChMIlMnDqLuA6QIVwYSyCh0epgU_EAAYASAAEgKUZvD_BwE Sjekk også denne siden til NAV: https://www.nav.no/no/person/pensjon/andre-pensjonsordninger/nynorsk/stonad-ved-gravferd-og-baretransport Endret 24. april 2020 av Belima La til mer informasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå