AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #1 Skrevet 24. april 2020 Har lest at det kan være vanskeligere å bli gravid som undervektig, på grunn av fare for å miste EL og uregelmessige sykluser. Jeg har en bmi på 17, men helt regelmessige sykluser og får positive EL-tester (skal ta blodprøve denne runden for å fastslå at det faktisk skjer). Er det andre ting enn sykluskluss som kan gjøre det vanskeligere å bli gravid som undervektig? Anonymkode: 0e709...2b4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #2 Skrevet 24. april 2020 Ville utsatt det. Mangel på enkelte vitaminer kan gi barn med lavere IQ eller andre problemer. For lite jod i kosten kan for eks gi dummere barn. Om du vil ha et friskt, oppvakt barn ville jeg ventet med graviditet til du har normal vekt og spiser nok til å gi barnet den næringen den trenger Anonymkode: f0162...d78 8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #3 Skrevet 24. april 2020 Nå skrev jeg vel ingenting om vitaminer, jod eller hvor mye jeg spiser, men ganske enkelt at jeg har lav bmi. Til informasjon så spiser jeg «som en hest», mer enn nok kalorier for en med normal forbrenning, drikker melk daglig og det jeg ikke får i meg av vitaminer gjennom kosthold får jeg via tilskudd. Jeg har ganske enkelt høy forbrenning og klarer ikke alltid få i meg over 2500 kalorier om dagen som jeg burde. Anonymkode: 0e709...2b4 8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #4 Skrevet 24. april 2020 Det stemmer at de som er sykelig tynne kan miste EL og dermed også menstruasjon, men slik jeg skjønte det gjelder det særlig anorektikere. Mitt søskenbarn er anorektiker og har ikke EL. Men du skriver jo at du spiser normalt, og har regelmessige sykluser, og da har man jo gode sannsynligheter for å bli gravid Mener det var en studie for noen år siden som viste til at kvinner med BMI under 18 hadde mye høyere sannsynlighet for spontantabort enn andre. Men ikke ta det for god fisk altså! Jeg har en venninne som er svært tynn som har mistet 2 ganger, og hun viste meg artikkelen for noen år siden. Så jeg har ikke akkurat sjekket kilder. Og venninnen min fikk barn på 3. forsøk selv uten å gå opp i vekt så det kan jo har vært helt tilfeldig. Er jo ikke uvanlig å miste. Vil tro det skal gå helt fint jeg! Anonymkode: 42081...865 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #5 Skrevet 24. april 2020 16 minutter siden, AnonymBruker said: Nå skrev jeg vel ingenting om vitaminer, jod eller hvor mye jeg spiser, men ganske enkelt at jeg har lav bmi. Til informasjon så spiser jeg «som en hest», mer enn nok kalorier for en med normal forbrenning, drikker melk daglig og det jeg ikke får i meg av vitaminer gjennom kosthold får jeg via tilskudd. Jeg har ganske enkelt høy forbrenning og klarer ikke alltid få i meg over 2500 kalorier om dagen som jeg burde. Anonymkode: 0e709...2b4 Du spiser ikke som en hest når du ikke klarer spise 2500 kcal en gang. Hvorfor tror du at du har høy forbrenning? Du spiser lite og har derfor lav vekt. Om du har abnormal høy forbrenning burde du utredes hos lege, for det kan være underliggende sykdom, for eks høyt stoffskifte. Anonymkode: f0162...d78 16
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #6 Skrevet 24. april 2020 https://www.klikk.no/foreldre/gravid/for-tynn-til-a-bli-gravid-2360165 Kanskje du kan få noen svar her? Som den over her sier så høres det ikke sannsynlig ut at du spiser som en hest. Du har kanskje en annen definisjon av hva det betyr enn gjennomsnittet? Anonymkode: 3cb76...41a 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #7 Skrevet 24. april 2020 Du kan ikke spise som en hest med BMI på 17. Anonymkode: 8b0b6...780 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #8 Skrevet 24. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå skrev jeg vel ingenting om vitaminer, jod eller hvor mye jeg spiser, men ganske enkelt at jeg har lav bmi. Til informasjon så spiser jeg «som en hest», mer enn nok kalorier for en med normal forbrenning, drikker melk daglig og det jeg ikke får i meg av vitaminer gjennom kosthold får jeg via tilskudd. Jeg har ganske enkelt høy forbrenning og klarer ikke alltid få i meg over 2500 kalorier om dagen som jeg burde. Anonymkode: 0e709...2b4 Du spiser ikke som en hest. Jeg spiser ca 2300 kalorier daglig for å holde stabil vekt da jeg er normalvektig, og spiser absolutt ikke som en hest. Da spiser du isåfall kalorifattig mat og bør gå til ernæringsfysiolog for å få hjelp til kostplan og lære om kaloritett mat. Du bør snakke med legen din om både dette sånn at du får hjelp til å gå opp i vekt og rådføre deg om det går bra å få barn nå, for både deg selv og barnets del. Anonymkode: aff0c...b61 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #9 Skrevet 24. april 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke spise som en hest med BMI på 17. Anonymkode: 8b0b6...780 I tillegg: Friske mennesker får i seg det de trenger av vitsminer og mineraler via kosten. Anonymkode: 8b0b6...780
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #10 Skrevet 24. april 2020 Mange forbrenningsmyter der ute. Enten man sliter med overvekt eller undervekt, ligger ofte svaret i hvor mange kalorier man inntar. De som sliter med å legge på seg og synes de spiser mye, ser seg ofte blind på hvor lite kalorier de egentlig spiser. Og de som sliter med overvekt og synes de spiser normalt, ser seg ofte blind på hvor lite de spiser. Mennesker med lav BMI har faktisk ofte lavere forbrenningen enn folk med høy BMI, rett og slett fordi folk som veier mer må flytte rundt på flere kilo når de skal gjøre ting og derfor krever kroppen mer energi for å gjøre oppgaver. Har selv en stoffskiftesykdom som gir meg høyere forbrenning enn normalt og klarer fremdeles å legge på meg hvis jeg spiser nok kalorier. Anonymkode: 9d420...27b 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #11 Skrevet 24. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mange forbrenningsmyter der ute. Enten man sliter med overvekt eller undervekt, ligger ofte svaret i hvor mange kalorier man inntar. De som sliter med å legge på seg og synes de spiser mye, ser seg ofte blind på hvor lite kalorier de egentlig spiser. Og de som sliter med overvekt og synes de spiser normalt, ser seg ofte blind på hvor mye de spiser. Mennesker med lav BMI har faktisk ofte lavere forbrenningen enn folk med høy BMI, rett og slett fordi folk som veier mer må flytte rundt på flere kilo når de skal gjøre ting og derfor krever kroppen mer energi for å gjøre oppgaver. Har selv en stoffskiftesykdom som gir meg høyere forbrenning enn normalt og klarer fremdeles å legge på meg hvis jeg spiser nok kalorier. Anonymkode: 9d420...27b rettelse* Anonymkode: 9d420...27b
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #12 Skrevet 24. april 2020 Da tenker jeg at alle har fått ment hva de vil om forbrenningen min og min mentale helse, takk til dere... ingen har imidlertid svart på det faktiske spørsmålet mitt utenom den vennlige sjelen som sendte link til artikkel, takk! Jeg holder meg til konklusjonen min om at KGere er mer glad i å henge seg opp i ting de ikke har noe med (jeg har en fastlege som resten av landet, så min medisinske tilstand ivaretas av folk som veit hva de snakker om!) enn å faktisk svare på spørsmålene. Hadde dere hatt et svar på det jeg lurte på hadde dere vel sagt det, så foreslår at dere dropper å svare når dere bare bidrar til svar som ikke går på saken! Anonymkode: 0e709...2b4 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #13 Skrevet 24. april 2020 Jeg ble gravid raskt med bmi på 17 Anonymkode: 85860...471
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #14 Skrevet 24. april 2020 Dama mi er supertynn/sporty og ble gravid på et blunk. Så lenge du får i deg det du skal, er det ganske individuelt hvordan man ser ut. Trener du veldig mye, bør det kanskje reduseres litt akkurat når du prøver, men iom du har regelmessig syklus, er nok ikke det et problem. Anonymkode: 9d197...13e 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #15 Skrevet 24. april 2020 Jeg har ikke noe godt svar, men jeg vil tro at du, som alltid(?) har vært tynn og spiser godt har større sjans for å ha en friskere kropp som kan bli gravid enn de som tvinger seg ned i vekt. Har du prøvd å bli gravid? Hvis ikke, så må du jo nesten bare prøve. Anonymkode: c63af...e1b 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #16 Skrevet 24. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke noe godt svar, men jeg vil tro at du, som alltid(?) har vært tynn og spiser godt har større sjans for å ha en friskere kropp som kan bli gravid enn de som tvinger seg ned i vekt. Har du prøvd å bli gravid? Hvis ikke, så må du jo nesten bare prøve. Anonymkode: c63af...e1b Stemmer, har alltid vært tynn. Har prøvd og er på gang med utredning etter snart to år prøving for å finne ut hva som er greia. Så i den forbindelse begynner man jo å tenke på alt som kan være galt. Har alltid tenkt at regelmessig syklus var greia, og dermed i boks mtp vekt, det blir jo ikke akkurat lettere å gå opp i vekt når man stresser i tillegg. Får håpe det ordner seg! Anonymkode: 0e709...2b4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #17 Skrevet 24. april 2020 Hei, Jeg tror du på mange måter kan ta det helt med ro ang. vekt. Så lenge du har eggløsning/menstruasjon så er det et veldig godt tegn. Om kroppen er i ubalanse/undervektig er det lett at den forsvinner. Jeg har selv vært uten menstruasjon i et helt år i begynnelsen av 20-årene pga. for mye trening/for lavt kalori inntak. Men jeg fikk menstruasjonen tilbake når forhold til mat/trening ble mer normalisert. Ble gravid på første forsøk. Men hormonstatus/stoffskifte er jo greit å sjekke😊 lykke til! Anonymkode: eb83d...d45
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #18 Skrevet 24. april 2020 Så lenge du har påvist eggløsning og regelmessig syklus skal vekt ikke hindre graviditet. Men - Undervektige har betydelig økt risiko for spontanabort i første trimester. Studier har vist 72% økt risiko. Så kan man spørre seg om det også gjelder avstøting av et befruktet egg som skjer så tidlig at kvinnen ikke vet hun er gravid. Her kjenner jeg ikke til forskning. Vil på det sterkeste anbefale deg å gå opp til normalvekt før graviditet. Du og barnet kan trenge litt å gå på hvis du blir kvalm i starten. Diskuter med legen om du bør ta høyere enn standarddose folat også, for å forebygge fosterskader. Blir du gravid som undervektig så trenger du å gå opp flere kilo enn en normalvektig. Anonymkode: d8587...bdb 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #19 Skrevet 24. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så lenge du har påvist eggløsning og regelmessig syklus skal vekt ikke hindre graviditet. Men - Undervektige har betydelig økt risiko for spontanabort i første trimester. Studier har vist 72% økt risiko. Så kan man spørre seg om det også gjelder avstøting av et befruktet egg som skjer så tidlig at kvinnen ikke vet hun er gravid. Her kjenner jeg ikke til forskning. Vil på det sterkeste anbefale deg å gå opp til normalvekt før graviditet. Du og barnet kan trenge litt å gå på hvis du blir kvalm i starten. Diskuter med legen om du bør ta høyere enn standarddose folat også, for å forebygge fosterskader. Blir du gravid som undervektig så trenger du å gå opp flere kilo enn en normalvektig. Anonymkode: d8587...bdb Alltid like spennende når folk hiver rundt seg med prosent. Har du kilde på at det er 72% økt risiko? Anonymkode: aa412...c7f
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #20 Skrevet 24. april 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alltid like spennende når folk hiver rundt seg med prosent. Har du kilde på at det er 72% økt risiko? Anonymkode: aa412...c7f https://www.abcnyheter.no/livet/2011/08/27/136624/fem-gode-grunner-til-a-beholde-de-ekstra-kiloene her er link til artikkel og der finner du også forskningsrapporten. Anonymkode: d8587...bdb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå