Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis jobber jeg 3 dager i uken. Det syns jeg er helt passe ettersom jobben i seg selv er veldig tung. Det var litt derfor jeg takket ja til denne jobben for lenge siden, fordi stillingsprosenten passer meg fint. Det er lange arbeidsdager og jeg er sent hjemme de dagene jeg jobber. 

Nå er en ansatt permittert fordi barnet er hjemme fra skolen. Dermed er det forventet at jeg jobber hver eneste dag. Det er høyt arbeidspress. Jeg er så innmari sliten. Jeg må utføre arbeidsoppgaver jeg ikke er kvalifisert til, og i tillegg er hodet mitt helt kjørt siden jeg ikke rekker å hente meg inn. Jeg gjør oppgaver som vanligvis 2-3 personer deler på. Dette resulterer i at det blir en del feil.

Det ser ut til at det blir sånn i hvert fall 2-3 uker til. Høres ikke lenge ut, men det har allerede pågått en stund og jeg sliter. Skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom resten av uka. Jeg spurte om jeg kunne få en fridag i uka, men fikk blankt nei. Kan sjefen bestemme at jeg MÅ jobbe hver dag? Jeg er redd jeg blir utbrent. Jobber i tillegg lørdager. Får absolutt ingen forståelse fra sjefen. Føler meg helt rådvill. Har jeg noe å si her, eller må jeg bare møte veggen til slutt?

Anonymkode: 3bd7e...d49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva står det i arbeidskontrakten din?

• Liker 3
Skrevet

Alternativet kan jo være at bedriften må stenge dersom det ikke er nok ansatte på jobb, og da risikerer du at det ikke er noe jobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke folk arbeidskontrakter lenger? Virker som om folk i Norge jobber litt sånn fra dag til dag alt etter hva som passer.

Før i tiden var det avtalt skriftlig hvor man jobbet, hva man jobbet med, hvilken arbeidstid man hadde og hva man hadde i lønn. Det var tider det.

Håper i alle fall at folk fortsatt bruker skriftlige avtaler når de kjøper bolig. En avtale hvor det står hvilken bolig man har kjøpt, hvor stor den er, til hvilken pris osv. Og at at avtalen faktisk følges. Men hvem vet, snart er det vel muntlige avtaler med omtrentlige omtaler om boligen som blir det vanlige.

Mulig jeg er gammeldags på sånne ting, men jeg likte tiden da man ordnet ting med skriftlige avtaler. Ting var så mye letter da.

Anonymkode: c6ea2...c51

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Du skal jobbe tilsvarende stillingsprosenten som står i arbeidskontrakten din. Så kan sjefen spørre deg om å jobbe overtid, men i dette tilfellet burde sjefen ha fått inn (minst) en vikar. Det er nok av folk som går ledige nå.

Ta kontakt med fagforeningen din og legg frem saken.

Anonymkode: a1126...5fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva står det i kontrakten din? Står det antall timer pr uke eller minimum antall timer (vanlig i enkelte yrker)? Hvis det står minimum antall timer pr uke kan sjefen pålegge deg å jobbe 100 %.

Anonymkode: 1dc64...722

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva står det i kontrakten din? Står det antall timer pr uke eller minimum antall timer (vanlig i enkelte yrker)? Hvis det står minimum antall timer pr uke kan sjefen pålegge deg å jobbe 100 %.

Nei det er helt feil. 

Hvis det står minimum 5 timer i uken i kontrakten, er alt over 5 timer en ny avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. En ny avtale det er helt frivillig for begge å inngå eller avslå.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil.

Anonymkode: 70358...644

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal jobbe tilsvarende stillingsprosenten som står i arbeidskontrakten din. Så kan sjefen spørre deg om å jobbe overtid, men i dette tilfellet burde sjefen ha fått inn (minst) en vikar. Det er nok av folk som går ledige nå.

Ta kontakt med fagforeningen din og legg frem saken.

Anonymkode: a1126...5fc

Feil. Om du har en 50% stilling og jobber mer en uke så er ikke dette overtid men merarbeid.

Anonymkode: 79b16...0e5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil igjen. Styringsrett kan kun brukes i svært spesielle tilfeller og kan ikke brukes i hytt og pine 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er helt feil. 

Hvis det står minimum 5 timer i uken i kontrakten, er alt over 5 timer en ny avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. En ny avtale det er helt frivillig for begge å inngå eller avslå.

Ok... det var ikke det min forrige arbeidsgiver sa...

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok... det var ikke det min forrige arbeidsgiver sa...

Da har ikke arbeidsgiveren forstått reglene eller så har de prøvd å lure deg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da har ikke arbeidsgiveren forstått reglene eller så har de prøvd å lure deg

Fikk muntlig beskjed om at timene i kontrakten var minimum det jeg skulle jobbe i uka, men at jeg sannsynligvis kom til å jobbe mye mer. De opererte med en standardkontrakt med minimum 18 timer i uka for alle ansatte, og alle jobbet 80-100 %.

AnonymBruker
Skrevet

Du bruke sykemelding. Det er mange som gjør, dersom legen mener det er en grunn til det.

Anonymkode: b0cf8...f94

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk muntlig beskjed om at timene i kontrakten var minimum det jeg skulle jobbe i uka, men at jeg sannsynligvis kom til å jobbe mye mer. De opererte med en standardkontrakt med minimum 18 timer i uka for alle ansatte, og alle jobbet 80-100 %.

Er vel ikke helt innafor de,  man har krav på kontrakt på faktisk arbeidet tid. Kontakt fagforening!

Anonymkode: 50ec9...3d0

AnonymBruker
Skrevet

Du bør absolutt kontakte fagforening. Jussen i det arbeidsgiveren din holder på med høres tvilsom ut. Permittering skal brukes fordi det ikke er arbeid til deg, med forbehold om at de har endret reglene i det siste.

Jeg kan heller ikke forstå at arbeidsgiver kan drive på med tvangsarbeid heller. Og det er det hvis du ikke har samtykket i kontrakt.

Anonymkode: 0e22f...45a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er rart hvis du kan "tvinges" til dette dersom du har en fast deltidsstilling. Jeg som har en full stilling i det offentlige kan der i mot ikke kreve at jeg skal få redusert stillingsstørrelsen min (arbeidsgiver kan godt gå med på det dersom det ikke medfører problemer på arbeidsplassen, men jeg kan ikke kreve det). De som har deltidsstillinger hos oss kan også beordres på jobb dersom det er helt nødvendig.

Anonymkode: 4270f...ce7

Skrevet

Her høres det ut som kollegaen din er ulovlig permittert. Hun har rett til omsorgspermisjon, hvis hun må være hjemme med barn under tolv år. Hvis arbeidsoppgavene fortsatt er der, så noen må dekke opp for henne, så skal det mye til at det kan være lovlig grunnlag for permittering. 

Arbeidsgiver kan pålegge deg å jobbe merarbeid/overtid, men det må være et begrenset omfang og ikke være helt andre oppgaver enn de du har til vanlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Om det ikke står i kontrakten at du skal jobbe mer en tre dager i uka, så kan du si nei. Det er tydeligvis ikke positivt for arbeidsgiver, men han kan faktisk ikke 'tvinge' deg til det. Da kan du ihvertfall kreve ny arbeidskontrakt? 

Uansett, om dette bare er snakk om flere arbeidstimer i en kort periode, så er det kanskje best å bare 'holde ut' i denne tiden? Men ville tatt det opp at det trengs flere på jobb, siden du har nødt til å gjøre oppgaver som egentlig krever at dere er flere. Forklar at det blir for mye på deg nå? Evt. Forklar at du ikke kan ha såpass mange arbeidsoppgaver alene. 

Anonymkode: affe6...400

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...