Gå til innhold

hjelp meg med talen min:) kommentarer takk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjære * , svigerfamilie og min egen familie!

Kjære svigerfamilie

Jeg har lyst til å takke dere alle for måten dere tok imot meg på hjemme hos dere. Mest fordi dere er dere selv hele tiden, og er noen fantastiske mennesker, som er lett å bli glad i. Tusen takk for den ærligheten og den åpenheten dere har vist meg. Endelig har jeg fått det jeg har ønsket meg siden jeg var liten; nemlig en storebror. Med på kjøpet av * har jeg til og med fått to storebrødre og en storesøster. Hvem kunne fått det bedre? Jeg har av og til lurt på hvordan * hadde vært uten dere…men jeg er i grunn glad for at han er den han er. Så takk for at dere har vært med å gjøre han til den flotte gutten han er. Jeg er glad i dere alle sammen!

Kjære mamma og pappa

Tusen takk for at dere er de dere er. Dere har stilt opp 100 % for meg uansett om det har vært håndball, friidrett, skole eller hva. Jeg kan vel i grunn være fornøyd med valget av foreldre, selv om vi har hatt være krangler vi og. Jeg hadde nok ikke vært den jeg er i dag uten dere. Tusen takk for at dere har tatt imot * på den måten dere har gjort, med åpne armer! Jeg er så glad i dere.

Kjære søsken og svigerinne

A: Vi har vel stort sett vært gode venner opp igjennom, alltid hatt noen å leke med. Men mamma har fortalt meg at du beit meg en gang,, Husker du det du? Og så har vi vel kranglet litt da vi skulle rive ned tapet på kjøkkenet, om hvilke stoler som skulle stå hvor. Jeg er veldig fornøyd med valget ditt av dame

M: Gjett om jeg var stolt søster da du ble født da jeg var 12? Jeg tror jeg dillet og dullet mye med deg, Stelte og skiftet, strikket genser til deg, Du er favoritten min, tinnemann!

Kjære *

Takk for at du vil dele resten av livet ditt med meg!

Får jeg lov til å kalle deg mannen min nå?

Det er litt vanskelig å si at jeg husker godt første gang vi møttes.. Vi var vel så små den gang, det er rundt 23 år siden. Som de fleste vet vokste vi opp i Nesan isammen. Men det skulle ta lang tid før det ble meg og deg!

Det begynte våren for 3 år siden. Vi sendte meldinger frem og tilbake, og ringte etter hvert mer og mer. På den tiden var dagens høydepunkt å snakke med deg i telefonen – det var stort sett det kveldene dreide seg om. Avstanden fra Stavanger til Bardufoss militær var veldig stor. Vi snakket om alt og ingenting.

Den våren ble et en del møter og gå turer. Husker godt en fest hos Jon Olav den 16,mai da jeg traff deg for første gang på lenge…. Vi gikk mye turer – og mamma merket fort at her skjedde det virkelig noe! Den våren ble det mange permer for deg, og du dimmet ikke en dag for sent. Så reiste du til Bosnia i 3 uker.

Så var det den store prøvelsen startet- jeg skulle fortsette studiene mine i Stavanger, og du skulle begynne i Trondheim- og du var ikke ferdig før om 5 år!

Det ble mange flyreiser de neste to årene. Vi har lagt igjen en del penger hos Braathens og flybussene- de var nok glade for at vi bodde så langt borte fra hverandre, ja!

Svigerfar: du har vel vært fortvilet over * sine telefonregninger? Da skulle du sette mine! I april 2004 var min regning på 2600, og din var kanskje like mye *? Vi hadde lange samtaler hver enste dag, gjerne mange timer selv om vi ikke hadde noe spesielt å snakke om- så gikk tiden fort!

Jeg gikk glipp av en del undervisning fordi jeg prioriterte deg, men det ble da sykepleier av meg til slutt likevel? Å endelig kunne jeg flytte til Trondheim! Mamma og pappa var skeptiske til at vi skulle kjøpe leilihet, men den tona fikk etter hvert en annen lyd. Vi fant tilslutt en leilighet vi vill ha, og fikk god hjelp fra Jan På flyttelasset hadde vi med oss mamma, pappa og Martin- og gudskjelov for det! Mamma hadde med ekstra dyne, laken og tannbørste. Det hadde jo selvsagt ikke du tenkt på, *?

Du gjør allting så skikkelig *. Selv om det kan irritere meg noe sykt at du aldri blir ferdig med en ting, så vet jeg at det er gjort en gang for alle, for eksempel når vi flytta inn tok det etter min mening altfor lang tid å skru sammen skap og skuffer, men jeg er sikker på en ting: de ramler aldri ned!, eller går fra hverandre.

Du er bare god og snill, jeg er sikker på at vi kommer til å få det veldig godt sammen. Jeg skal i alle fall gjøre det jeg kan, brun saus går jo til og med greit nå, så da er resten opp til deg!

Du er en skikkelig godtegutt, og en matmoms Om kveldene når du ser på tv, er du kjesken og leter i skapene for å se om vi har noe å bite i. Du kan gjerne stappe i deg en hel firkløver eller en pose smash alene!

Du er så flink til husarbeid Det er du som har ansvar for brette klær og legge dem på plass, samt å gå ut med søppel. Jeg er glad for at du er så flink, selv om du ikke bretter vaskefillen slik mamma har lært meg, og selv om du ikke vil krype på knærne å vaske gulvene slik jeg gjør.

Du er akkurat den du er du og ingen andre. Stort sett lever du i din egen verden, spesielt når du ser på tv. Er dette noe du har arvet fra din far? Du er ikke til å snakke til, dypt konsentrert om det du driver med alltid. Jeg er utrolig glad for at du er den du er, selv om du kan irritere meg noe sykt når du ikke finner ting som ligger rett fremfor deg, aldri hører hva jeg sier, er distre, mister ting, og lurer på hvor det var vi hadde lys, servietter, batterier og lyspærer henne?

• Krabbetur sommeren 2003: svigerfar, arnfinn, tin, tom e, trodde jeg skulle dø. Godt minne i ettertid, og mye latter!

• Forlovelsen 19.juni 2004: Hytta på Bortelid. Vi hadde kjøpt ringene på forhånd, men ikke bestemt noen dag. Du skulle få lov å overraske meg. Da vi pakket oss av gårde var jeg veldig sikker på at du ikke hadde tatt med deg ringene. Men når vi hadde lagd middag og sånn på hytta begynte du å styre noe veldig med lys og vin og greier. Jeg skjønte det i alle fall lenge før du skjønte at jeg skjønte det. Så vi forlovet oss i badstuen !!!! Ingen mer kommentarer rundt det!

• Den dagen du mistet ringen min: dette var den 16.juli 2004, under en måned siden vi forlovet oss. Jeg skulle på jobb, og hadde lagt ringen på en trygg plass i hanskerommet i bilen din. Etter jobb skulle du vaske og støvsuge bilen, og lur som du var satt du ringen min på din finger for å ikke rote den bort. Plutselig var den ikke på fingeren din lengre. Du lette i garasjen i ca 5 timer, og den var ikke lett å finne. Du gikk gjennom søppel, støvsugeren, feide alle gulv, lette inne i huset og i garasjen, endevendte bilen. I elleve tiden på kvelden fant du den igjen, og ikke husker jeg hvor den lå. Men lettelse var stor da den var på plass!

• I Annette og Stian sitt bryllup stod vi en gjeng i pausen og snakket. Det ble en del prat om våres bryllup og denne dagen, og da klarte du å si ”jeg må jo ta det jeg kan få!” Alle lo, og du kom med veldig mange bortforklaringer

Alf A. Sæter

Lærdom

Kan dessverre ikke la deg legge ut hele diktet pga kopirett.

Misty (mod)

Jeg elsker deg Peder- helt til månen og tilbake.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kommentarer til hva jeg kanskje skulle kuttet ut, noe jeg burde ha med? noe jeg kan gjøre annerledes? er den for lang eller for kort?

Skrevet

Veldig flott og du har fått med veldig mye. :P

Har du lest den høyt og tatt tiden? Jeg personlig synes egentlig den så litt lang ut og litt for mange detaljerte eksempler. En "tommelfingerregel" er at en tale ikke skal vare mer enn 5 min......men det er vel smak og behag :roll:

Skrevet

Talen din er flott den:=) Om det skulle være noe å utsette på den er det for min del lengden. Det er viktig at den ikke blir for lang tror jeg. (Og er du som meg, lettrørt... Kan det bli vanskelig å komme gjennom hele talen på en bra måte...)

Skrevet

jeg vet den er litt for lang:) Men hva skal jeg kutte ut????Ja jeg er veldig lett rørt:) så det er ikke sikkert jeg klarer å gjennomføre noe av den:)

Skrevet

leste den nå, og den var ca 7 minutter, kanskje e skal kutte ut litt???? hva syns dere om det diktet e har med, er det noe e kan kutte ut?

Gjest Svimle
Skrevet
Jeg har av og til lurt på hvordan * hadde vært uten dere…men jeg er i grunn glad for at han er den han er.

Jeg tror jeg ville sløyfet ordene "i grunn" og heller brukt "utrolig takknemlig" eller "veldig glad". Jeg synes "i grunn" har en sånn litt bi-smak. Men det kan bare være meg!

Talen din var helt nyydelig, jeg ble kjemperørt! :grine:

Gjest Brudeberta
Skrevet

Ja, kommer du deg gjennom denne talen, skal jeg ta av meg hatten for deg! Jeg hadde kommet til andre setning før jeg hadde :grine:

Men den var virkelig fin!!! Rørende :hjerter:

Skrevet
Ja, kommer du deg gjennom denne talen, skal jeg ta av meg hatten for deg! Jeg hadde kommet til andre setning før jeg hadde :grine:

Men den var virkelig fin!!! Rørende :hjerter:

Som jeg skulle sagt det selv, derfor skal jeg spare oss for å holde tale :ler:

Gjest gjest2
Skrevet

jeg tror jeg skal takke mine foreldre først i talen min. Eller er det noen skikk som sier at man skal starte med svigerfam? Veldig rørende om svigerfam, men stusset litt over all skryten av svigerfam også de ordene du brukte om din familie. Høres ut som svigerfam betyr mere for deg? Du får unnskylde meg hvis jeg sier noe feil, men det var dette som slo meg når jeg leste de første avsnittene. Ellers er den nok litt lang, men jeg vet det er vanskelig å kutte ned noe når man har mye på hjertet!!

Skrevet

Absolutt mye bra, men hvis siden du ønsker konkrete råd for å korte ned, skal jeg prøve å hjelpe deg med det! Jeg synes som flere andre her at den er for lang, og synes du bør kutte ca 1/4 del om du klarer.

F.eks.

- jeg regner med at de som er i bryllupet vet hvor dere har bodd osv., så det holder kanskje bare å si litt om at dere ikke har bodd på samme sted?

- Det med at han er glad i godteri og mat er vel ikke veldig viktig å ha med?

- Eller hva slags husarbeid han gjør? Mens poenget om at han ikke gjør husarbeidet slik du el. din mor gjør, det synes jeg er morsomt å ha med!

- Detaljer om flyttingen er vel heller ikke veldig interessant? Og spøken om tannbørste o.l. er kanskje for intern?

- krabbetur kan kuttes. Ikke interessant for de som ikke var med.

Håper det var litt til hjelp! Sånn generelt synes jeg det er viktig å få frem de gode følelsene man har for hverandre i en slik tale, og at man har det godt sammen. "Oppramsing" av alle mulige episoder fra man møttes til bryllupet står er ikke alltid like interessant.

Føler jeg virker veldig kritisk nå, så avslutningsvis vil jeg si at det du har skrevet er kjempebra! Du har klart å få inn både humor og følelser på en flott måte, mannen blir nok både glad og rørt!

Skrevet
! Sånn generelt synes jeg det er viktig å få frem de gode følelsene man har for hverandre i en slik tale, og at man har det godt sammen. "Oppramsing" av alle mulige episoder fra man møttes til bryllupet står er ikke alltid like interessant.

Føler jeg virker veldig kritisk nå, så avslutningsvis vil jeg si at det du har skrevet er kjempebra! Du har klart å få inn både humor og følelser på en flott måte, mannen blir nok både glad og rørt!

:Nikke:

Det er de enkle (men vanseklige å si) , korte og store ordene som betyr noe og som folk husker og som man blir aller aller mest glad for å høre. Jeg synes det du har til familie/svigerfamilie er veldig fint, og det kunne vært omtent samme lengde på det du sier til mannen?

Uansett er jeg imponert over at du skal holde tale. Jeg har ikke bestemt meg helt enda, men tror ikke jeg tør...

:grine:

Skrevet

Jeg takker mine foreldre først (og den delen er lengre enn til mine svigerforeldre), deretter svigers. Til slutt kommer 7/10 av talen til gutten min. Skal ikke snakke mer enn i tre-fire minutter. Fem minutter er et absolutt makspunkt

Skrevet

Om du er lettrørt, start talen med å dele ut Kleenex til de som måtte trenge det. Ved håndsopprekning f.eks. Da løsner stemningen :ler: og du kan sette i gang uten så store nerver.

Skrevet

Jeg tror ikke talen er for lang. Uansett så har den humor og snert...så ingen vil føle at det blir langtekkelig.

Men du...hvis du ikke har tenkt å si noe mer om krabbeturen 2003...så bør du kutte den ut. Funker aldri å komme med noe internt til noen få mennesker når det er mange tilhørere.

Jeg hadde gladelig hørt på denne talen som gjest. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...