AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #1 Skrevet 23. april 2020 Stebarnet bor 60 % av tiden hos mor og har lenge ønsket seg en hund. De har tidligere hatt hund som fulgte stebarnet i samvær. Nå når hun ble 13 fikk hun omsider en hund (valp), og hun insisterer på å ta med hunden på samvær hos oss. Det er snakk om en hund på 8´9 mnd. Dette er veldig problematisk. Jeg er samboer med far. Selv er jeg allergisk mot mesteparten av pelsdyr, og til tross for inntak av allergitabletter har jeg allergiske reaksjoner i form av kløe, tungpust, og tett nese ved lengre samvær med de jeg er allergirkse mot. Kortere opphold på noen timer eller en dag går greit. .Snakker av erfaring pga hund i min familie som måtte gis bort. Dette avfeies av mor til barnet, og delvis av min samboer/far som mener jeg må prøve før vi kan si noe. Vi har en 3-åring i hus og en baby som snart begynner å krabbe. Hunden har ikke vært gjennom spesielt med trening eller dressur som vi vet om, det er vel noe som kommer kanskje . Den er ikke vant til små barn og jeg ønsker ikke en slik hund i fri dressur hjemme. Mor sier det går fint, barnet også. Min samboer mener vi skal tilpasse oss, men hvordan gjøre det? Jeg har aldri hatt hund fordi jeg er sterkt allergisk. Jeg kommer til å måtte flytte ut raskt pga allergi. jeg ahr aldri møtt en hund jeg ikke reagerer på. Jeg har sagt til samboer at dette ikke vil gå bra og at hunden må bli hos mor. Han sier vi må ta i mot hunden fordi han tidligere har hat hund på samvær. Da hadde han ikke baby i hus eller allergisk samboer. What to do? Anonymkode: 7a9bf...a69 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #2 Skrevet 23. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stebarnet bor 60 % av tiden hos mor og har lenge ønsket seg en hund. De har tidligere hatt hund som fulgte stebarnet i samvær. Nå når hun ble 13 fikk hun omsider en hund (valp), og hun insisterer på å ta med hunden på samvær hos oss. Det er snakk om en hund på 8´9 mnd. Dette er veldig problematisk. Jeg er samboer med far. Selv er jeg allergisk mot mesteparten av pelsdyr, og til tross for inntak av allergitabletter har jeg allergiske reaksjoner i form av kløe, tungpust, og tett nese ved lengre samvær med de jeg er allergirkse mot. Kortere opphold på noen timer eller en dag går greit. .Snakker av erfaring pga hund i min familie som måtte gis bort. Dette avfeies av mor til barnet, og delvis av min samboer/far som mener jeg må prøve før vi kan si noe. Vi har en 3-åring i hus og en baby som snart begynner å krabbe. Hunden har ikke vært gjennom spesielt med trening eller dressur som vi vet om, det er vel noe som kommer kanskje . Den er ikke vant til små barn og jeg ønsker ikke en slik hund i fri dressur hjemme. Mor sier det går fint, barnet også. Min samboer mener vi skal tilpasse oss, men hvordan gjøre det? Jeg har aldri hatt hund fordi jeg er sterkt allergisk. Jeg kommer til å måtte flytte ut raskt pga allergi. jeg ahr aldri møtt en hund jeg ikke reagerer på. Jeg har sagt til samboer at dette ikke vil gå bra og at hunden må bli hos mor. Han sier vi må ta i mot hunden fordi han tidligere har hat hund på samvær. Da hadde han ikke baby i hus eller allergisk samboer. What to do? Anonymkode: 7a9bf...a69 Hvis det går utover din helse så bør absolutt hunden ikke bli med, med mindre det virker med allergimedisin. Svigerinnen min blir veldig dårlig selv og tar hensyn når hun er på besøk. Da må katten ut og jeg sørger for at jeg har støvsuget godt og vasket før hun kommer. Fordi jeg vil hun skal trives godt når hun er hos meg. Hun tar zyrtec, men det hjelper ikke så mye. Her bør mannen din absolutt ta hensyn til din helse. Om hunden er viktig for datteren så kan du foreslå at mor kan ta med hunden på besøk til datteren iblant gjennom samvær til far. Men hunden kan ikke bo hos dere. Sett det på spissen. Hva er viktigst? Helsen din eller hunden til datteren? Anonymkode: b151f...e8b 47
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #3 Skrevet 23. april 2020 Prøv et par dager og se om du reagerer. Og snakk med legen, det finnes veldig effektive allergisprøyter du kan prøve. Å vokse opp med en hund er helt fantastisk for barna - også babyen! Dressur kurs er egentlig mer for menneskene enn for hunden. Det er dere som skal oppdra hunden, dra på kurs sammen som et team, lær masse og ha det gøy sammen! Med mindre du ikke har lyst på hunden, og problemene er unnskyldninger. Du skal selvsagt få lov til å si nei om du ikke har lyst på hund, ingen skal bli presset på et dyr de ikke ønsker. Men da må du faktisk manne deg opp og si ifra om det. Ikke skylde på masse andre problemer - da er det klart at de andre vil prøve å løse problemene i stedet for å gi deg respekt for meningen din. Vær tydelig på hva du virkelig mener 🙂 Anonymkode: b8f24...9e8 36
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #4 Skrevet 23. april 2020 Kan dere forsøke å avtale at hunden skal være på datters rom? Vask den godt når den ankommer, det finnes shampoo som kan dempe allergisk reaksjon. Fjern gulvtepper og tekstiler. God håndvask og rene klær hjelper og. Forsøk å engasjere deg i hunden ute med datteren og sats på at det er mulig å inngå et kompromiss. Ville ikke brukt de andre barna som unnskyldning her, de er ikke saken her. Det er ikke barnet som har valgt to hjem og heller ikke ny familie, kan du klare å inngå et kompromiss og være interessert i henne og relasjonen til hunden så kommer du mye lenger. Sett deg ned og prat med datteren som en person og bli enig med henne om hvilke tiltak som kan fungere slik at dere alle kan leve sammen. Anonymkode: 93916...a2c 9
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 Populært innlegg #5 Skrevet 23. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Prøv et par dager og se om du reagerer. Og snakk med legen, det finnes veldig effektive allergisprøyter du kan prøve. Å vokse opp med en hund er helt fantastisk for barna - også babyen! Dressur kurs er egentlig mer for menneskene enn for hunden. Det er dere som skal oppdra hunden, dra på kurs sammen som et team, lær masse og ha det gøy sammen! Med mindre du ikke har lyst på hunden, og problemene er unnskyldninger. Du skal selvsagt få lov til å si nei om du ikke har lyst på hund, ingen skal bli presset på et dyr de ikke ønsker. Men da må du faktisk manne deg opp og si ifra om det. Ikke skylde på masse andre problemer - da er det klart at de andre vil prøve å løse problemene i stedet for å gi deg respekt for meningen din. Vær tydelig på hva du virkelig mener 🙂 Anonymkode: b8f24...9e8 Du har ingen allergier,skjønner jeg? Anonymkode: 508fc...955 90
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 Populært innlegg #6 Skrevet 23. april 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøv et par dager og se om du reagerer. Og snakk med legen, det finnes veldig effektive allergisprøyter du kan prøve. Å vokse opp med en hund er helt fantastisk for barna - også babyen! Dressur kurs er egentlig mer for menneskene enn for hunden. Det er dere som skal oppdra hunden, dra på kurs sammen som et team, lær masse og ha det gøy sammen! Med mindre du ikke har lyst på hunden, og problemene er unnskyldninger. Du skal selvsagt få lov til å si nei om du ikke har lyst på hund, ingen skal bli presset på et dyr de ikke ønsker. Men da må du faktisk manne deg opp og si ifra om det. Ikke skylde på masse andre problemer - da er det klart at de andre vil prøve å løse problemene i stedet for å gi deg respekt for meningen din. Vær tydelig på hva du virkelig mener 🙂 Anonymkode: b8f24...9e8 Man anbefaler ikke en person som er allergisk mot hund å skaffe en hund. Altså, det gjør man bare ikke. Det spiller ingen rolle hvor fantastisk det kan være å vokse opp med en hund, helse må komme først. Allergi kan utvikles til astma, så dette bør man ta på alvor. Anonymkode: 5630b...721 81
Ulrikke Skrevet 24. april 2020 #7 Skrevet 24. april 2020 Bare at de foreslår noe sånt med din allergi er jo helt på trynet.... Jeg er allergisk mot noen dyr selv, andre går greit. Akkurat her lurer jeg på om jeg hadde blitt såpass usaklig i diskusjonen at jeg sa at bikkja fikk komme sånn at både far og datter ser hvordan du reagerer. Problemet er jo desverre at allergener er igjen i huset etter at hunden har reist.... Har dere et rom/sted i huset du ikke er så ofte ellers, som hunden kan begrenses til de timene det blir snakk om? Som du kan være på mens den er der, men så forlate det mens andre vasker, og en stund etterpå? Folk som ikke er allergiske skjønner ikke greia. Med mindre mannen din har opplevd deg med allergisk reaksjon så skjønner han ikke..... Er derfor jeg tenker at jeg ville blitt såpass "barnslig" i reaksjonen min og sagt at de fikk komme med hunden så fikk dere se.... En ting er å ta med seg et marsvin feks på samvær, som kan være i bur på stedatters rom. En hund kan man ikke avgrense på samme måte! Orker/vil du ikke la dem teste allergien din, så er det selvfølgelig også helt greit. Det skulle bare mangle at de ikke tar deg alvorlig! I så fall står du på ditt! 24
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 Populært innlegg #8 Skrevet 24. april 2020 Hva er de tenker med? Jeg er selv allergisk mot hund,og har blitt verre og verre for hver gang jeg har møtt hunder innomhus. Min bror har hund,og sist jul feiret vi hos meg. For at bror skulle slippe å dra hjem tidlig,fikk hunden være med,mot at den holdt seg i gangen. Jeg fikk en så alvorlig allergisk reaksjon at jeg havna på sykehus natt til 1.juledag. Når folk sier, "det er jo bare å ta en allergitablett" forstår de virkelig ingenting! Det er ikke som å ta en paracet mot litt hodepine! Allergi er ikke å spøke med.. Anonymkode: 38006...984 69
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #9 Skrevet 24. april 2020 Hva med å prøve en helg da å så tar dere det derfra. Anonymkode: fb8c3...8d2 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #10 Skrevet 24. april 2020 De burde ta hensyn til din allergi, vi hadde en lignende avtale men så fikk vår 1 åring eksem og problem med pust😢 ble sure miner, men 9 åringen forstod Anonymkode: 71cab...a5c 3
ROMPEGURI Skrevet 24. april 2020 #11 Skrevet 24. april 2020 Her kommer din helse først! Jeg mener også at skal ikke ta for lett på en udressert hund og små barn. Denne kombinasjonen har jeg sett selv, og det var ikke spesielt hyggelig. Dette er til tross for at jeg elsker hunder og mener de kan ha god effekt på barns oppvekst. Hunder krever mye av oppmerksomhet, trening, tur og omsorg, samt at man er oppdatert som hundeeier. Dette er ikke noe mor bare kan sende avgårde for å få huset for seg selv. 14
Nymerïa Skrevet 24. april 2020 #12 Skrevet 24. april 2020 Her synes jeg først og fremst du har et problem med mannen din. Han ønsker virkelig å gjøre noe som han vet er helseskadelig for deg? Jeg hadde ikke følt meg spesielt verdsatt hvis det der hadde vært min mann. Du kan jo fortelle han at du aldri hadde presset gjennom noe som hadde ødelagt hans helse. Og jeg synes heller ikke at du skal være den kjipe stemora som er vrang her, mannen din bør stå opp og ta støyten mht eks og datter. 42
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #13 Skrevet 24. april 2020 Jeg er så pass miv aggressiv at jeg hadde sagt ja, ok, så får vi se, ikke tatt medisiner og tatt imot hunden... Så hadde de fått sett hvordan det er. Anonymkode: e869f...ce8 15
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #14 Skrevet 24. april 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Stebarnet bor 60 % av tiden hos mor og har lenge ønsket seg en hund. De har tidligere hatt hund som fulgte stebarnet i samvær. Nå når hun ble 13 fikk hun omsider en hund (valp), og hun insisterer på å ta med hunden på samvær hos oss. Det er snakk om en hund på 8´9 mnd. Dette er veldig problematisk. Jeg er samboer med far. Selv er jeg allergisk mot mesteparten av pelsdyr, og til tross for inntak av allergitabletter har jeg allergiske reaksjoner i form av kløe, tungpust, og tett nese ved lengre samvær med de jeg er allergirkse mot. Kortere opphold på noen timer eller en dag går greit. .Snakker av erfaring pga hund i min familie som måtte gis bort. Dette avfeies av mor til barnet, og delvis av min samboer/far som mener jeg må prøve før vi kan si noe. Vi har en 3-åring i hus og en baby som snart begynner å krabbe. Hunden har ikke vært gjennom spesielt med trening eller dressur som vi vet om, det er vel noe som kommer kanskje . Den er ikke vant til små barn og jeg ønsker ikke en slik hund i fri dressur hjemme. Mor sier det går fint, barnet også. Min samboer mener vi skal tilpasse oss, men hvordan gjøre det? Jeg har aldri hatt hund fordi jeg er sterkt allergisk. Jeg kommer til å måtte flytte ut raskt pga allergi. jeg ahr aldri møtt en hund jeg ikke reagerer på. Jeg har sagt til samboer at dette ikke vil gå bra og at hunden må bli hos mor. Han sier vi må ta i mot hunden fordi han tidligere har hat hund på samvær. Da hadde han ikke baby i hus eller allergisk samboer. What to do? Anonymkode: 7a9bf...a69 Altså du bør ihvertfald gjøre et forsøk da, før du sier blankt nei. Anonymkode: 62ed6...f83 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #15 Skrevet 24. april 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så pass miv aggressiv at jeg hadde sagt ja, ok, så får vi se, ikke tatt medisiner og tatt imot hunden... Så hadde de fått sett hvordan det er. Anonymkode: e869f...ce8 Samme her, men jeg hadde ikke sagt det var ok å prøve. Da blir det ikke den samme "hva faen var det jeg sa" effekten. Hadde heller ikke nølt med å overspille den allergiske reaksjonen dersom jeg hadde blitt overkjørt i eget hjem på denne måten! Når noen synes det er greit å gamble med andres helse på denne måten fortjener de ikke annet enn dårlig samvittighet tilbake. Fatter ikke at noen kan mene at TS skal gi dette et forsøk. Anonymkode: 993fa...64f 25
Diamant20 Skrevet 24. april 2020 #16 Skrevet 24. april 2020 Kan du snakke med legen din ang allergien? Det finnes mange hjelpemidler i dag og medisiner, kanskje det er noe nytt du kan prøve. 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #17 Skrevet 24. april 2020 Synes absolutt du må prøve, det er bedre de ser med egne øyne hvordan du reagerer enn at du setter deg emot uten å prøve først. Anonymkode: 2a4bf...975 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #18 Skrevet 24. april 2020 Helt uenig med de som sier du skal prøve. Og det handler ikke om allergien! Å ha hund er et stort ansvar og MASSE jobb. Kombinert med to så små barn hadde jeg aldri orket. Du kan ikke ta øynene vekk fra dem et eneste sekund. Du har ikke blitt spurt om du ønsker å ha hund. Svaret er NEI! Anonymkode: c28d8...c4f 27
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #19 Skrevet 24. april 2020 11 minutter siden, Diamant20 skrev: Kan du snakke med legen din ang allergien? Det finnes mange hjelpemidler i dag og medisiner, kanskje det er noe nytt du kan prøve. Ja proppe i seg mest mulig kjemikaler på gøy Anonymkode: 71cab...a5c 14
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #20 Skrevet 24. april 2020 Stakkars unge... Pappa får nye barn og stemor liker ikke ungen nok engang til å i det hele tatt prøve å ta med seg hunden... Anonymkode: 02982...be6 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå