Gå til innhold

Bruker 3 timer på å legge 2 åringen hver kveld!! Hva skal jeg gjøre??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legger han kl 19.00, han ligger enda i sprinkelsenga. Han klatrer over sprinkelsenga og jeg må inn og unngå at han rekker å klatre over sikkert 2000 ganger løpet av en kveld. Jeg holder på å bli gal tilslutt! Legger han ned og går så ut, og det tar 3 sekunder før han reiser seg opp og er på vei ut av senga igjen. Og sånn holder jeg på i 2.5 time og siste 30 minuttene ligger han i ro til han sovner. Er ferdig med leggingen 22.15 hver kveld!! Er så lei nå! Vi har faste fine kveldsrutiner der vi spiser kveldsmat, leser bok, tar kveldsstell, synger to sanger og sier natta.
Han sover dupp på 1 time ifra 12-13, har nettopp gått ifra 1.5 time til 1 times dupp, men det funka ikke! Og å skifte til junior seng vil nok bli det samme styre med at han kommer ut av rommet.. har babycall med kamera så jeg rekker meg inn før han klatrer ut av sprinkelsenga. Så å bytte seng trenger jeg ikke. Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er så sliten nå, får aldri tid alene mer. Og han må jo bli trøtt? Han ler bare når han holder på med dette og har det morsomt med å holde på sånn. Og jeg må ta meg sammen for å ikke bli sint... håper noen har noe gode råd? 

Anonymkode: bd189...d0c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han klatrer ut av sprinkelsengen uansett så ville jeg kjøpt inn juniorseng, prata en del i forkant om hvor stort dette er osv og forsøkt å få ham til å ville være stor gutt som legger seg fint i den nye sengen sin. 

Her hadde vi litt problemer med minstemann, vi kjøpte inn ikeaseng som kan gjøres om til dobbeltseng. Slo den ut og la oss ned ved siden av sa god natt osv og når han sov gikk vi. Gikk gradvis over til å gå etter å ha sunget noen sanger. 

Anonymkode: 0e799...4f0

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Når de klarer klatre ut av sprinkelseng skal man uansett bytte. Jeg ville satt meg der inne ved siden av han til han sovnet. Ikke noe prat eller oppmerksomhet, bare hindret han i å klatre ut. At de kommer seg ut og synes dette er gøy en periode må man nesten bare stå i. Ellers ville jeg kanskje prøvd å kutte ut dagduppen eller lagt han senere enn kl 19. Mange toåringer som slutter med dupp. 

Anonymkode: cfd0a...83f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vanlig at skjer i perioder. Du er kjempeflink!! DETTE er hva gode foreldre gjør og «holder ut med». Gi deg selv en stor klapp på skuldra! 

Noen tips: hvorfor skal han absolutt legge seg kl 19.00 om han er lys våken hver kveld? Det har blitt lysere dager, mange får mer energi. La han være oppe til 20.00-21.00, legg han heller når han begynner å bli trøtt fremfor så tidlig. 

Hvor «stor» 2åring er han? Nå er min yngste snart seks, men det føles som en evighet siden dupp på dagtid. Om 2 åringen snart er 3 er det kanskje ikke behov for dupp hver dag? 
Husk at barn ikke er maskiner, du kan ikke programmere dem til å være trøtt klokka 19.00 fordi det er «typisk god norsk barneoppdragelse» at de skal legge seg da. Dra til Spania og du finner toåringer ute på gatehjørnet klokka tolv på natta ;) Neida, men det er en viss sannhet i det: typisk norsk barneoppdragelse kan være ganske rigid. Noen ganger kan det være lurt å følge det som fremstår naturlig for barnet. Er han ikke trøtt klokka syv, så la han heller være oppe litt til. :) lykke til. Du gjør en god jobb! 

Anonymkode: a3c86...d2f

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Når står dere opp på morgenen? For meg høres det ut som han er overtrøtt. Behold duppen som den er, men prøv å starte leggingen mellom 18 og 18:30? Alt mellom 18:00 og 19:30 er forsåvidt fin leggetid for en 2-åring, men her høres det jo ut som han tipper over. 2-åringer skal ha ca 12-14 timer søvn i døgnet, får han det? 

Anonymkode: 09b10...184

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som det er på tide å kutte duppen helt.

Anonymkode: 38181...b71

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min toåring, snart treåring, er slettes ikke interessert i å sove. Kutta ut dagsovinga nå nettopp, hjalp lite disse lyse dagene. Her starter vi legging kl åtte, hen sovner litt etter ni og sover max 11 timer. Må vel bare innse at hen trenger ikke så mye søvn da hen er i storform hele dagen... Ungene er forskjellig og det må leggetidspynkt også være, selv om det ermange perioder vi selvfølgelig må igjennom og prøve å finne gode løsninger for. 

Anonymkode: 7bd34...88a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta på han en sovepose, da klarer han ikke klatre ut av senga.

Anonymkode: 35966...f67

Skrevet

utsette sovingen til 20:00 ,, husk det er veldig lyst ute og verken du eller jeg får til å sove vi heller når det er lyst vel ? 😀

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst; bytt seng!! Hva om han våkner og klatrer over om natta når du sover, og ikke har full kontrol på babycallen?

Så, prøv å kutte dupp til 30 min. Og prøv deg frem mtp leggetid. 

Unngå skjermtid før legging.

Det at du gjør riktig med å gå inn og ut av rommet er feil. Du kan være der til han sovner, og så endre på det gradvis etter hvert. Du skal også ha det bra, og dette er drepen. 

Her droppa vi juniorseng, men gikk på stor enkeltseng. Vi lå med ham til han sovnet. Det tok noen minutter, og så gikk vi ut. Så koselig tid på dagen, og få være der når han sovner. Det var anbefaling fra helsestasjonen. Som sagt, man skal ha det bra selv, og litt voksentid på kveld et helt nødvendig.

Barn opp til 2.5 år skjønner visst ikke at du er på andre siden av døren. Selv om det virker som om de er smartere enn som så.. så han kan være redd for å være alene... viktig å trygge barnet og ikke bare kjøre den der "barnet skal lære å sove selv" greia som så mange maser om..

Anonymkode: 2b8b3...a57

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, solietta skrev:

utsette sovingen til 20:00 ,, husk det er veldig lyst ute og verken du eller jeg får til å sove vi heller når det er lyst vel ? 😀

Eh jo? Man kjøper da lystette gardiner eller lignende og passer på å få nok søvn. Er ikke alle som kan ligge å dra seg utover morgenen. Noen må rekke bhg og jobb. 

Anonymkode: 2b8b3...a57

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde det helt likt inntil vi byttet til juniorseng. Trodde heller ikke at det var løsningen men det var det. 

Anonymkode: 115b4...733

AnonymBruker
Skrevet

Når våkner han om morgenen?

Anonymkode: 19241...db8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nr 1: bytt seng. Vi byttet seng allerede ved 10 mnd alder. 
Nr 2: kutt dagsovingen helt. Mine sluttet med dagsoving da de var ca den alderen, fordi de var vanskelige å legge.

Anonymkode: bbb6b...0e2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min snart 4 åring legger seg og 19.00, sov til han var 3 i barnehage, fikk jr seng når han ble 3, han klatra ikke for han slo seg når han prøvde første gangen, sover til 7-8 om morgenen

Anonymkode: d278a...73c

Skrevet

Gode tips med sengbytte, og ligge litt sammen med han. Men jeg ville bare sende deg en klem! Du er flink! Skjønner godt du er sliten, og dette tærer på. Vil også bare si at dette (selv om det ikke føles slik nå... Man blir så fortvilt!) er en periode av livet. Vi har tre barn, de er blitt eldre nå, men jeg husker dette godt. 

Når barna ble 3-4år ble det som en ny verden, og vi var ovenpå. Det blir bedre! Mer voksentid kommer, jeg lover. Hang in there, og sjekk om du finner "storungeseng" :) 💕 god klem! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg så igjen🙈 

Vi ble anbefalt å kutte duppen midt på dagen. Nå tar det 5 min å legge han. 

Vi leser en bok og synger en sang, sier natta og går ut av rommet. Vi har en helt annen hverdag nå.

Anonymkode: 92188...da1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min toåring, snart treåring, er slettes ikke interessert i å sove. Kutta ut dagsovinga nå nettopp, hjalp lite disse lyse dagene. Her starter vi legging kl åtte, hen sovner litt etter ni og sover max 11 timer. Må vel bare innse at hen trenger ikke så mye søvn da hen er i storform hele dagen... Ungene er forskjellig og det må leggetidspynkt også være, selv om det ermange perioder vi selvfølgelig må igjennom og prøve å finne gode løsninger for. 

Anonymkode: 7bd34...88a

Dette! Det er så viktig å forstå at barn er individer og søvn er ikke noe alle trenger like mye av. For meg høres det ut som om barnet legges alt for tidlig. 

Anonymkode: 9038e...805

• Liker 6
Skrevet

Først.

Ikke sove på dagen. 
Når står dere opp? Barn har ulike søvnbehov, mine kuttet alle dagduppen fra ca 1,5 år og sov fra 19-8
Aktiviserende på dagen? Stimulert nok? Føler du beskriver god leggerutine.

Vær Ellers en konsekvent mor! Følge rett tilbake i seng, ikke sur eller oppgitt, men tydelig,bestemt og uten snakk og kos annet enn- nå er det natta. 

og bytt gjerne seng, men ikke legg deg med barnet, når Dere er i en slik sirkel vil det bli å drøye det uunngåelige og skape rom for tvil håp og en slags forhandling. 
vær trygg og vis barnet at barnet kan. Får ofte det man forventer.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vanlig at skjer i perioder. Du er kjempeflink!! DETTE er hva gode foreldre gjør og «holder ut med». Gi deg selv en stor klapp på skuldra! 

Noen tips: hvorfor skal han absolutt legge seg kl 19.00 om han er lys våken hver kveld? Det har blitt lysere dager, mange får mer energi. La han være oppe til 20.00-21.00, legg han heller når han begynner å bli trøtt fremfor så tidlig. 

Hvor «stor» 2åring er han? Nå er min yngste snart seks, men det føles som en evighet siden dupp på dagtid. Om 2 åringen snart er 3 er det kanskje ikke behov for dupp hver dag? 
Husk at barn ikke er maskiner, du kan ikke programmere dem til å være trøtt klokka 19.00 fordi det er «typisk god norsk barneoppdragelse» at de skal legge seg da. Dra til Spania og du finner toåringer ute på gatehjørnet klokka tolv på natta ;) Neida, men det er en viss sannhet i det: typisk norsk barneoppdragelse kan være ganske rigid. Noen ganger kan det være lurt å følge det som fremstår naturlig for barnet. Er han ikke trøtt klokka syv, så la han heller være oppe litt til. :) lykke til. Du gjør en god jobb! 

Anonymkode: a3c86...d2f

Fordi han mest sannsynlig må tidlig opp ig i barnehagen. Hvis gan kan ta igjen søvnen ved å sove lenger om morgenen, så for all del. 

men der er det jo vanlig å sove på dagen opp i 6 års alderen. Norske barn gjør ikke det, og burde derfor legge seg tidligere. 

Anonymkode: 93ce0...76a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...