Gå til innhold

Kan grunnstudium ved NMBU dekke spesielle opptakskrav for studere medisin ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har tatt grunnstudium ved NMBU?

Kan ettårig grunnstudium dekke spesielle opptakskrav for å komme inn på medisin studiet?

Anonymkode: 5e869...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke tatt det selv, men til det andre spørsmålet er svaret ja. Det kan det hvis du velger riktige fag. Det står i alle fall på NMBUs side om studiet under "Hva blir du". https://www.nmbu.no/studier/studietilbud/andre/ettarig_grunnstudium

Sitat

Du blir kvalifisert til opptak på alle studieprogram som krever realfag, og kan dermed søke deg til videre realfagsstudier ved universiteter og høyskoler.   

Dette inkluderer veterinær, medisin og sivilingeniørstudier. Akkurat hvilke program du blir kvalifisert for avhenger av hvilke fag du velger. Dette avtaler du med studieveileder etter at du har startet på programmet.   

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Ullvott said:

Ja, det kan det hvis du velger riktige fag. Det står i alle fall på NMBUs side om studiet under "Hva blir du". https://www.nmbu.no/studier/studietilbud/andre/ettarig_grunnstudium

Jeg tenker på studiepoeng.  Dette er fra UIO sin nettside

''Du kan dekkje spesielle opptakskrav med realfag frå høgare utdanning.

Dei generelle reglene er at:

• 9 studiepoeng i faget frå høgare utdanning kan dekkje fag frå vidaregåande skule på Vg2-nivå
  • 15 studiepoeng i faget frå høgare utdanning kan dekkje fag frå vidaregåande skule på Vg3-nivå ''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, som flere har nevnt over her, så vil det kunne dekke fagkravet og dermed gjøre deg til en kvalifisert søker. Du får riktignok bokstavkarakterer (det vil altså ikke påvirke snittet ditt, selv om du får en E) om jeg ikke husker helt feil, men ulempen er at du ikke får realfagspoeng. Husker at jeg vurderte å ta den veien via NMBU, men skjønte at når man bare får dekket fagkravet men ikke får tilleggspoeng, så ville det bli veldig vanskelig å konkurrere mot andre søkere. Endte opp med å melde meg opp til privatisteksamen i realfagene da det ville gi realfagspoeng og har ikke angret på det.

Anonymkode: 3cb7a...1b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, som flere har nevnt over her, så vil det kunne dekke fagkravet og dermed gjøre deg til en kvalifisert søker. Du får riktignok bokstavkarakterer (det vil altså ikke påvirke snittet ditt, selv om du får en E) om jeg ikke husker helt feil, men ulempen er at du ikke får realfagspoeng. Husker at jeg vurderte å ta den veien via NMBU, men skjønte at når man bare får dekket fagkravet men ikke får tilleggspoeng, så ville det bli veldig vanskelig å konkurrere mot andre søkere. Endte opp med å melde meg opp til privatisteksamen i realfagene da det ville gi realfagspoeng og har ikke angret på det.

Tenkte også å ta opp fag, men syns det blir vanskelig å få god karakter i kjemi 2. Mange sier det er krevende å få topp karakter i noen real fag.

Kan jeg spørre om hva du skal studere? 

Er du fornøyd med karakterene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte også å ta opp fag, men syns det blir vanskelig å få god karakter i kjemi 2. Mange sier det er krevende å få topp karakter i noen real fag.

Det er krevende å få 6 i realfagene, spesielt på vg3. Fordelen er at det er tøft for alle - så selv på studier som medisin er det mange av dem som kommer inn som ikke har seks i fag som kjemi, matte og fysikk på tredjeåret. 
15 studiepoeng er dessuten ganske mye. Jeg tror det er lettere å komme seg gjennom Kjemi 2 enn 15 studiepoeng kjemi på universitetet. De vil gå MYE raskere fram på universitetet. 
Hvis du er usikker - regn litt på det. Hvor mange poeng du får hvis du får karakter x i fag y, og får realfagspoeng, vs hvis du tar faget på universitetet, ikke får en karakter som teller, men heller ikke får realfagspoeng. Det vil gi deg det beste inntrykket av hva som lønner seg. 

En annen ting er at hvis det skjærer seg og du ikke kommer inn, eller hvis du ombestemmer deg, vil realfag på videregående være verdiløse i jobbsøkingssammenheng - mens studiepoeng fra universitetet kan telle mer. 

Anonymkode: acc3f...d6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 24.4.2020 den 16.35, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er stort sett veldig fornøyd med karakterene mine i realfag. Jeg hadde aldri hatt realfag før så var spent på det. Hadde kjemi 2 som privatist før jul nå i skriftlig og muntlig. Leste selv uten undervisning og brukte både kjemien stemmer 2 og aqua 2. Endte opp med 6 i muntlig og 6 i skriftlig, så var selvfølgelig veldig fornøyd med det. I starten slet jeg veldig med kjemi og forstod ikke hvordan det skulle gå. Kjøpte meg en bok som heter Kjemi - enkelt forklart (tror det var det den het) og da løsnet det veldig. Syns etter hvert at kjemi var det morsomste faget og da var det ikke noe vanskelig å sitte med det daglig frem mot eksamen. Har over 68 i konkurransepoeng nå, men håper på å ende opp på rundt 69 etter dette semesteret sånn at jeg kommer inn på medisin på UiO nå til høsten. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg er stort sett veldig fornøyd med karakterene mine i realfag. Jeg hadde aldri hatt realfag før så var spent på det. Hadde kjemi 2 som privatist før jul nå i skriftlig og muntlig. Leste selv uten undervisning og brukte både kjemien stemmer 2 og aqua 2. Endte opp med 6 i muntlig og 6 i skriftlig, så var selvfølgelig veldig fornøyd med det. I starten slet jeg veldig med kjemi og forstod ikke hvordan det skulle gå. Kjøpte meg en bok som heter Kjemi - enkelt forklart (tror det var det den het) og da løsnet det veldig. Syns etter hvert at kjemi var det morsomste faget og da var det ikke noe vanskelig å sitte med det daglig frem mot eksamen. Har over 68 i konkurransepoeng nå, men håper på å ende opp på rundt 69 etter dette semesteret sånn at jeg kommer inn på medisin på UiO nå til høsten. :)

det er jo helt genialt. Kjemi 2 virker litt skummelt mtp å få topp karakter. Har du noe spesielt tips enn du har nevnt her? 

Lykke til med studieplassen!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

det er jo helt genialt. Kjemi 2 virker litt skummelt mtp å få topp karakter. Har du noe spesielt tips enn du har nevnt her? 

Lykke til med studieplassen!!!!

Å anta at du skal klare 6 i kjemi 2 skriftlig er ikke noe man vanligvis gjør, jeg gjorde i alle fall ikke det. Men 6'er på den muntlige skal du klare fint med litt innsats. Av de som tar kjemi 2 på en privatskole i Oslo (Bjørknes, Akademiet, Sonans, Metis osv) er antallet som får 6 mellom 50% og 60%. Det er flere som får 6'er på kjemi 2 muntlig enn kjemi 1 muntlig (Kilde: lærer på privatskole i Osloregionen). Grunnen til at flere får 6 i kjemi 2 muntlig sammenlignet med kjemi 1 er at det er færre som tar kjemi 2 + de som tar kjemi 2 er stort sett veldig motiverte. Skriftlig er ganske mye vanskeligere enn muntlig og jeg regnet aldri med å få en 6'er der. Trikset er ikke så veldig komplisert: lese ett og ett kapitel -> masse arbeid med oppgaver (gjorde både oppgaver i kjemien stemmer 2 og aqua 2). I tillegg så jeg på en god del videoer på nett (Khanacademy osv). På den måten utviklet jeg god og dypere forståelse av materialet. Forståelsen er veldig viktig i kjemi 2 siden det ofte dukker opp oppgaver man ikke har vært borti før (dette gjelder e- oppgavene på del 2 av eksamen, med hjelpemidler, også kjent som "sekserspørsmålene"). Har du lagt ned grunnarbeidet og utviklet forståelsen er 6 på skriftlig absolutt mulig. Siste uka før skriftlig bør du sette av til å regne gamle eksamenssett. Du burde prøve å pløye gjennom minst 6 stk (én hver dag for eksempel), sånn at du blir vandt til spørsmålene man får. 

Jeg vil også anbefale å kjøpe både kjemien stemmer 2 og aqua 2 (er ikke så dyrt om du kjøper brukt) om du har mulighet til det. De er gode på forskjellige ting, men aqua 2 er klart best når det kommer til organisk kjemi etter min mening :) Bare spør om det er noe mer du lurer på!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...