Gå til innhold

Muntlig tilbud om jobb

Gjest Malen71

Anbefalte innlegg

Gjest Malen71

Jeg søkte på et sommervikariat, og fikk etter hver en telefon fra daglig leder med spørsmål om jeg kunne tenke meg å jobbe hos dem. Det sa jeg meg interessert i, og kunne gjerne komme en dag for enda prat. 

Det gikk tre uker, så ringte jeger tilbake selv og lurte på om det fortsatt var aktuelt med den jobben. (jeg hadde blitt tilbydd en annen jobb i mellomtiden som jeg måtte ta stilling til). Jo, det var det. Jeg lurte på hvor mye jobbing det kunne bli, og daglig leder sa at de kunne tilby meg 100% i sommerferien, men at jeg kunne komme på opplæring allerede nå på mandag som var. For de trenger alltid ekstrahjelper. Jeg takket ja til det og gledet meg til å starte. Syntes alt gikk greit i løpet av de 3 dagene. Jeg fikk telefon dagen etter jeg var ferdig med opplæringen og hun lurte på hvordan det hadde vært gått. Jeg sa det hadde vært gått fint osv. MEN de hadde ikke bruk for nye folk allikevel. De hadde nok folk. 

Går det an å handle på tvers av et jobbtilbud slik? Der gikk en uke fra behov for folk med opplæring og hele pakka, til at behovet ikke var der allikevel. Full stilling ble bare en vits. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Malen71 skrev:

Jeg søkte på et sommervikariat, og fikk etter hver en telefon fra daglig leder med spørsmål om jeg kunne tenke meg å jobbe hos dem. Det sa jeg meg interessert i, og kunne gjerne komme en dag for enda prat. 

Det gikk tre uker, så ringte jeger tilbake selv og lurte på om det fortsatt var aktuelt med den jobben. (jeg hadde blitt tilbydd en annen jobb i mellomtiden som jeg måtte ta stilling til). Jo, det var det. Jeg lurte på hvor mye jobbing det kunne bli, og daglig leder sa at de kunne tilby meg 100% i sommerferien, men at jeg kunne komme på opplæring allerede nå på mandag som var. For de trenger alltid ekstrahjelper. Jeg takket ja til det og gledet meg til å starte. Syntes alt gikk greit i løpet av de 3 dagene. Jeg fikk telefon dagen etter jeg var ferdig med opplæringen og hun lurte på hvordan det hadde vært gått. Jeg sa det hadde vært gått fint osv. MEN de hadde ikke bruk for nye folk allikevel. De hadde nok folk. 

Går det an å handle på tvers av et jobbtilbud slik? Der gikk en uke fra behov for folk med opplæring og hele pakka, til at behovet ikke var der allikevel. Full stilling ble bare en vits. 

Ja de kan, men må beklage at du har vært borti et rasshøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Muntlige avtaler er like gyldige som skriftlige, men ved muntlige avtaler blir det problematisk å bevise hva som egentlig ble avtalt, i etterkant. 

Anonymkode: 7a38f...015

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malen71
42 minutter siden, Flamme skrev:

Så lenge du ikke har fått kontrakt på jobben så kan de ombestemme seg, ja.

Jeg kunne med andre ord bare drete i dem og tatt den andre jobben i stedet selv om avtalen var muntlig. Jeg er tross alt ingen sjef... Forventer litt mer ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Malen71 skrev:

Jeg kunne med andre ord bare drete i dem og tatt den andre jobben i stedet selv om avtalen var muntlig. Jeg er tross alt ingen sjef... Forventer litt mer ja

Du burde krevd en skriftlig bekreftelse fra de. Fikk du kontrakt på prøvetiden? Hva står det der om lengde?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malen71
38 minutter siden, Flamme skrev:

Du burde krevd en skriftlig bekreftelse fra de. Fikk du kontrakt på prøvetiden? Hva står det der om lengde?

Alt er muntlig, bortsett fra søknaden min så klart 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

FYI, du skal ha betalt for dagene/timene med opplæring. ALDRI (!) start noe uten at kontrakten er på plass

Anonymkode: 148b0...648

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Malen71 skrev:

Alt er muntlig, bortsett fra søknaden min så klart 

Neste gang du er i samme situasjon, aldri løft så mye som en finger før arbeidskontrakt er på plass. Selv prøvetid. Du skal aldri jobbe uten kontrakt. Det er så viktig! En kontrakt hadde sagt hvor lenge prøvetid er, hva som skjer etterpå, lønningsforhold.... 

Anonymkode: 25b66...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FYI, du skal ha betalt for dagene/timene med opplæring. ALDRI (!) start noe uten at kontrakten er på plass

Anonymkode: 148b0...648

Enig. Det er ekstremt viktig å ikke begynne å jobbe før man har fått kontrakt. Useriøs arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malen71
8 timer siden, Flamme skrev:

Det er kanskje å regne som prøvetid ja. Men ble invitert til opplæring. Dette er helsevesenet. Assistent... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Malen71 skrev:

Det er kanskje å regne som prøvetid ja. Men ble invitert til opplæring. Dette er helsevesenet. Assistent... 

Men du fikk ikke kontrakt før opplæringen begynte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malen71
56 minutter siden, Flamme skrev:

Men du fikk ikke kontrakt før opplæringen begynte?

Nei, jeg rakk så vidt å hilse på daglig leder. Alt gikk så fort, jeg kom ikke på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malen71
3 timer siden, Malen71 skrev:

Jeg sendte èn mail idag der jeg ba om skriftlig bekreftelse på at tilbudet jeg fikk ikke står ved lag lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Malen71 skrev:

Nei, jeg rakk så vidt å hilse på daglig leder. Alt gikk så fort, jeg kom ikke på det. 

Sak for arbeidstilsynet at de på opplæring ikke får kontrakt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sålenge du ikke har skriftlig kontrakt så kan de gjøre hva som helst!

Anonymkode: 45219...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis man kan bevise det på annen måte. 

Anonymkode: 5187c...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malen71
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg skal spørre etter kontrakt dag 1 på neste arbeidsplass, iallefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malen71
På 24.4.2020 den 12.31, Flamme skrev:

Sak for arbeidstilsynet at de på opplæring ikke får kontrakt.

Har kontaktet fagforbundet, vanter på svar. Men kanskje arbeidstilsynet er aktuelt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malen71
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis man kan bevise det på annen måte. 

Anonymkode: 5187c...1c4

Vanskelig med bevis når alt er muntlig. Om vedkommende innrømmer, er velkommen det det står og faller ved 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...