Gå til innhold

Herman/Tidemann/Normann og Olemann? Eller bare Ole?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det flere av disse "mann-navnene", men ikke Olemann? Det er jo svært vanlig å kalle noen for Olemann. 

Spør fordi mannen gjerne vil kalle opp sønnen for Ole, mens de andre søsknene har tre og fire stavelser i navnet sitt. Jeg synes det blir innmari kort med bare Ole, rett og slett! Og ikke har noen av de andre dobbeltnavn heller, så det er ikke aktuelt. Jeg tenkte da, hvorfor ikke Olemann? Men søkte og ser at det ikke er i bruk, noe jeg finner litt pussig siden det er flere mann-navn som er ganske vanlige nå, spesielt Herman/Hermann. 

Mannen likte altså forslaget mitt om Olemann, men når jeg sa at det var ingen eller under 4 som het det, så ville han ikke fordi han ikke ønsker at vi skal være "så sære", som blir de først til å bruke det som vanlig navn. 

Er det dumt å døpe barnet bare Ole, og så kalle Olemann? Blir det for sprøtt å søke om Olemann som det registrerte navnet? Bør jeg bare gi opp og lete etter annet navn?

*i villrede*

Anonymkode: f5a1e...5e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns Olemann er fint 😊 Bare gøy at det er litt sjeldent.

Dere kan jo evt. døpe han Olemann og bruk Ole til daglig? 

Eller Oleander, Oliver, Olai, Osmund?

Evt sette ned et fornavn nr 2? Ole Bjørn, Ole Johnny, Ole Mikael? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kall ungen Olemann, husk at han en gang blir voksen. Så bruk heller Olemann som ett kallenavn, så døp han Ole.

Anonymkode: 6aad1...679

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kall ungen Olemann, husk at han en gang blir voksen. Så bruk heller Olemann som ett kallenavn, så døp han Ole.

Døp? Hvorfor tror voksne mennesker i 2020 at det er dåpen som gir barnet navnet??:klo:
Dåp har absolutt ingenting med registrering av barnets navn å gjøre:klaske:

Anonymkode: 65679...a62

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor er Olemann verre enn feks Hermann?

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Døp? Hvorfor tror voksne mennesker i 2020 at det er dåpen som gir barnet navnet??:klo:
Dåp har absolutt ingenting med registrering av barnets navn å gjøre:klaske:

Anonymkode: 65679...a62

Jeg bruker ordet døpe som et kortere ord for «gi barnet navn», regner med AB du svarer også gjør det :) Vi døper ikke barna våre, men i samtaler om navn så kan vi feks bruke setningen «hva skal vi døpe han da?» , uten at det handler om dåpshandlingen overhode 😊 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herman er veletablert og høres mer seriøst ut, men Olemann høres ut som en tullete måte å si Ole på. Siden Ole er så veletablert og vanlig. Høres litt ut som om man bare skulle kalt ungen sin Fransemann eller Yngvemann. 

Anonymkode: a842f...e69

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Olemann er et kallenavn på en liten gutt... Husk at han skal bli voksen. Hvorfor ikke bare gi ham navnet Ole, eventuelt med et navn nummer to dersom du synes det blir for kort, og så kalle ham Olemann?

Andre navn med -mann har jo en betydning, f.eks betyr Herman "hær-mann". Det er ikke det samme som å slenge et -mann på et hvilket som helst annet navn.

Anonymkode: acd25...280

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Likte Olemann jeg altså.

Men hva med Olaus? 

Anonymkode: c20b5...615

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker ordet døpe som et kortere ord for «gi barnet navn», regner med AB du svarer også gjør det :) Vi døper ikke barna våre, men i samtaler om navn så kan vi feks bruke setningen «hva skal vi døpe han da?» , uten at det handler om dåpshandlingen overhode 😊 

Var nettopp det jeg gjorde.

AnonymBruker
Skrevet

Nei til Olemann. Høres ut som et tullenavn i mine ører 😅 Herman er annerledes, synes jeg. Det er liksom et navn.

Hva med å bruke Olai som andre fornavn? Aner ikke hva slags navn du liker, men så her får du litt av hvert: Amund Olai, Emrik Olai, Filip Olai, Jens Olai, for eksempel. 

Eller bruke Ole som første fornavn. Ole Tobias, Ole Amandus, Ole August, Ole Magnus.

Anonymkode: 21b53...03b

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi Her ikke er et navn i seg selv, i motsetning til Ole.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner heter Ole og blir kalt olemann, han er rundt 50 år. Synes det høres koselig men litt barnslig ut, og er et kallenavn.

Anonymkode: 8040b...a5a

AnonymBruker
Skrevet

Ville gått for å gi navnet Ole, men bruke Olemann. 

Selv er jeg døpt Anne, men alle kaller meg Annemor

Anonymkode: 93370...6e0

Skrevet

Eller hva med Olefar? 

Skrevet

Hva med Brumlemann? Når du først skal gi ungen et teit navn, får du i alle fall ta et fra en Thorbjørn Egner-bok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...