Gå til innhold

"Senskader" av korona...?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var alvorlig syk med korona i mange uker. Det har gått bra og jeg er helt frisk.

Men i etterkant, noe som kom like før jeg begynte å friskne til, så har jeg hatt en litt rar pust. Dvs når jeg puster inn så føles det som jeg trekker inn røyk! Det kunne like gjerne sittet et menneske ved siden av meg med en røyk.

Dette går meg på nervene. Har vært frosk i tre uker nå og dette henger i. Noen ganger er det så intens røyklukt at jeg føler jeg blir kvalt og begynner hoste.

Dette er ikke tull. Noen som vet om dette kan være en senskade etter alvorlig sykdom / luftveisinfeksjon / e.l? Hadde lungebetennelse også.

Mvh K

Anonymkode: 9c56b...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Burde du ikke snakke med legen om dette her da? 

Tviler på at noen vet noe særlig om senskader etter korona her på KG. 

Anonymkode: b9d1e...73e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bienvilleparish

Har faktisk lest en eller annen plass at noen andre også kjente røyklukt ved korona 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Senskader kan desverre være vanlig, her er en studie: 

https://pubs.rsna.org/doi/10.1148/ryct.2020200110

Lung opacities on CT were found in 41 (54%) of 76 asymptomatic. Twenty-two (79%) of 28 symptomatic cases had abnormal CT findings consistent with viral pneumonia. 

https://www.rainews.it/tgr/tagesschau/articoli/2020/04/tag-Coronavirus-Lungeschaden-Forschung-Uniklinik-Innsbruck-6708e11e-28dc-4843-a760-e7f926ace61c.html

Innsbruck University Clinic har funnet lungeskader hos utvinnede Covid-syke. Skadene er tilsynelatende permanente.

Anonymkode: 06fd6...dbb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal ta det med legen og har fått time om en ukes tid. I mellomtiden ville jeg bare høre om noen har hørt om noe lignende før... Takk til deg som publiserte studien. Interessant, selvom det er andre senskader enn det jeg har. Rare greier. Spent på hva legen sier. mvh K

Anonymkode: 9c56b...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ikke hatt korona tror jeg, men har kjent denne røyklukten i over ett år. Utrolig irriterende. Ikke hele tiden, mest når jeg er litt lei i halsen eller snørrete. Og jeg kan bli kvitt det ved å harke kraftig. Har ikke vært hos legen fordi jeg ellers føler meg helt frisk og fordi det ikke er der hver dag, men nå ble jeg litt spent på hva legen sier til deg. Lykke til! 

Anonymkode: 9eff7...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Burde du ikke snakke med legen om dette her da? 

Tviler på at noen vet noe særlig om senskader etter korona her på KG. 

Anonymkode: b9d1e...73e

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det må du ta med legen din!

Anonymkode: 070f2...3f6

Tviler på at h*n får ta et CT bilde uansett så hva legen eventuelt sier blir bare svada og synsing.

Anonymkode: 76564...f82

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper i alle fall at du blir bedre snart, TS. Dette høres ubehagelig ut. :(

Anonymkode: 06fd6...dbb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt luktforstyrrelse flere ganger etter forkjølelse.  Kjente diesllukt i flere uker, andre ganger har jeg hatt en sur drittlukt i nesa og det tok tid før jeg skjønte at det ikke kom fra meg selv.  Mistet også lukte og smaksans totalt i 5-6 uker for et par år siden.  Tror ikke du har en senskade, bare en lukteforstyrrelse.  Helt normalt. 

Anonymkode: 3aa80...c40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke med luftveisinfeksjoner, men i kreftbehandling snakker man ikke om permanente senskader før det er gått minst 6 måneder, eventuelt 12. Håper plagene gir seg lenge før den tid, TS! Tre uker er ganske kort tid etter å ha vært alvorlig syk, så jeg ville smurt meg med tålmodighet en stund til. Det tar tid for kroppen å komme tilbake til normalen.

Anonymkode: 03ca0...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke med luftveisinfeksjoner, men i kreftbehandling snakker man ikke om permanente senskader før det er gått minst 6 måneder, eventuelt 12. Håper plagene gir seg lenge før den tid, TS! Tre uker er ganske kort tid etter å ha vært alvorlig syk, så jeg ville smurt meg med tålmodighet en stund til. Det tar tid for kroppen å komme tilbake til normalen.

Anonymkode: 03ca0...ed5

Og ved hodeskader snakker man ikke om at det er permanent før 12-18 måneder. Kjæresten min fikk en alvorlig hodeskade for et par år siden. Det eneste problemet nå er at han ikke har smaks- og luktesans (i det hele tatt). Men det tok halvannet år før de kunne si at det sannsynligvis kommer til å forbli slik. 

Anonymkode: 4638a...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville Vært mer bekymret over at du har vært en frosk i tre uker.🙈 Neida

Jeg ville hørt med legen, eventuelt få tatt et røntgen av brystet ditt. Håper det blir bedre❤️

Anonymkode: 9acf9...0f8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis man har hatt lungebetennelse kan det skade lungene. Normalt får man røntgen etter en lungebetennelse. 

Men ingenting tyder på at corona i seg selv gir senskader. Alle jeg kjenner som har hatt det er tilbake i topp form, trener, og jobber. 

Anonymkode: 02c5a...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...