Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer er muslim. Jeg er kristen. Han ønsker at vi skal gjennomføre den islamske vielsen/ekteskapet  Nikah. Jeg har sagt meg enig, så langt det tilsier at jeg gjennomfører det som kristen. Jeg ønsker ikke å konvertere. Jeg har funnet flere skriv hvor det tydelig står at en muslim kan gifte seg (gjennomføre Nikah) med en som tilhører «bokens folk», altså kristen eller jøde. 

Min samboer sier han har ringt flere imamer som ikke vil vie oss fordi jeg ikke er muslim. 

Noen som vet? 

Anonymkode: e7a25...31f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er hverken muslim eller kristen, men begynte å lese litt og det tror jeg dere skal gjøre også

Her for eksempel: https://morgenbladet.no/debatt/2005/10/partneren-ma-tro-pa-gud

Om dere bare finner konservative imamer i Norge så dra til utlandet, til England, Danmark kanskje Tyskland?

Går også an å gifte dere borgerlig, dere vil jo være troende uansett

Hva skjer om dere ikke blir gift da, er vel ikke "lov" å være bare samboere heller?

Anonymkode: 8a74e...2bc

• Liker 1
Skrevet (endret)
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer er muslim. Jeg er kristen. Han ønsker at vi skal gjennomføre den islamske vielsen/ekteskapet  Nikah. Jeg har sagt meg enig, så langt det tilsier at jeg gjennomfører det som kristen. Jeg ønsker ikke å konvertere. Jeg har funnet flere skriv hvor det tydelig står at en muslim kan gifte seg (gjennomføre Nikah) med en som tilhører «bokens folk», altså kristen eller jøde. 

Min samboer sier han har ringt flere imamer som ikke vil vie oss fordi jeg ikke er muslim. 

Noen som vet? 

Så lenge du er أهل الكتاب så er det halal. Det han sier stemmer ikke. 

Endret av omarel
AnonymBruker
Skrevet

Har du satt deg inn i kvinners rettigheter ved muslimsk ekteskap? Han får lett skilsmisse, det gjør ikke du. I tillegg har du mindre rettigheter når det gjelder deling av eiendeler. Når det gjelder barn også, egentlig, men der sikrer norsk lov rettigheter for kvinner.

Hvis du har satt deg inn i det og likevel vil gjøre det, så ønsker jeg deg selvfølgelig lykke til ❤. Håper dere får giftet dere.

Anonymkode: 3a195...dc9

Skrevet

Treenighetstanken, som de fleste kristne grupper støtter, kan fra et islamsk ståsted forstås å være i konflikt med tanken om én monoteistisk guddommelighet. Kan det være at mange imamer mener kristne som støtter treenighetstanken (hvilket omfatter nesten alle kristne) derfor ikke tror på en monoteistisk gud, og dermed ikke er kvalifisert for slikt ekteskap?

Skrevet
On 4/23/2020 at 8:27 PM, AnonymBruker said:

Noen som vet? 

That is the challenge with Islam. They do not let anyone convert from their religion to the other. According Quran that is a death penalty. Besides Islam does not allow anyone to be married to a Muslim without converting to Islam. This is also one way they grow the religion and its followers. I am pretty sure no Imam would agree to it. I really think that you should know more about the religion of Islam before you commit to anything. Listen to David Woods or Christopher Hitchens etc or just read about it online. Hope it will inspire you to understand different religions and their end motive better. Good luck!

Skrevet
On 4/24/2020 at 9:58 AM, AnonymBruker said:

Har du satt deg inn i kvinners rettigheter ved muslimsk ekteskap? Han får lett skilsmisse, det gjør ikke du. I tillegg har du mindre rettigheter når det gjelder deling av eiendeler. Når det gjelder barn også, egentlig, men der sikrer norsk lov rettigheter for kvinner.

Hvis du har satt deg inn i det og likevel vil gjøre det, så ønsker jeg deg selvfølgelig lykke til ❤. Håper dere får giftet dere.

Anonymkode: 3a195...dc9

Absolutt! Learn more about Islam  before you jump in so that no one will be trapped. 

AnonymBruker
Skrevet

Min mann er muslim, jeg er kristen. Var ikke noe problem med nikah den gangen. Riktignok 18 år siden, i Oslo. Vi gjorde det dagen før vielse hos byfogden.

Anonymkode: 3c659...dad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...