Gå til innhold

Det heter IKKE "forhåndsregler"!

Anbefalte innlegg

Skrevet

*Dagens utblåsning*

Er det bare jeg som blir smågal av alle som skriver FORHÅNDSREGLER?

Ser det over alt. I reklameplakater, info fra helsenorge, facebookstatuser fra politi + brannvesen og stort sett i alle diskusjoner på facebook. Begynner snart å lure på om vi ikke må bare bytte fra "forholdsregler" til "forhåndsregler" slik at det blir lettere for folk å skrive riktig.

Til dere som skriver "forhåndsregler", det heter FORHOLDSREGLER. 

(Og til dere som finner skrivefeil i teksten min, gjerne rett på meg slik at jeg ikke fortsetter å gjøre slike irriterende feil)

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men da får de endre det til forhåndsregler offisielt da, slik at du slipper å forbanne deg over smålige ting. Når til og med myndighetene bruker ordet i offentlige plakater.... ja da bør du kanskje se litt på deg selv og spør "Kanskje jeg er problemet?". 

Bare en tanke. 

Anonymkode: 79b23...191

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da får de endre det til forhåndsregler offisielt da, slik at du slipper å forbanne deg over smålige ting. Når til og med myndighetene bruker ordet i offentlige plakater.... ja da bør du kanskje se litt på deg selv og spør "Kanskje jeg er problemet?". 

Bare en tanke. 

Vel, tanken din er feil. Vi skal ikke endre på ord bare fordi folk ikke klarer å skrive dem korrekt. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

To feil som ikke jeg fikser, de skjærer meg i øynene....

Jeg klarer ikke å vende meg til vinterkulden.  Det heter venne (å vende er å snu...)

Vi var der i fjord. Det heter i fjor (du kan ha badet i fjorden, men det har ingen ting med forrige år å gjøre...)

Anonymkode: 55a50...011

• Liker 8
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare en tanke. 

Problemet er jo at de ikke orker å sjekke om de har skrevet riktig eller ikke. Feilen bare sprer seg fra menneske til menneske.. Du lager deg regler etter forholdene, ikke på forhånd.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er den irriterende personen som alltid retter på slikt.. Kj-sj lyd, staving, å/og, vis/hvis, fjor/fjord, you name it.. Så mye som vi tekster nå til dags så skulle en tro at folk visste bedre! 🙈

Anonymkode: 64332...dcf

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er den irriterende personen som alltid retter på slikt.. Kj-sj lyd, staving, å/og, vis/hvis, fjor/fjord, you name it.. Så mye som vi tekster nå til dags så skulle en tro at folk visste bedre! 🙈

At man tekster mye har lite å si. Hvordan kan dem vite at det er feil hvis ingen påpeker det?

Hvorfor bruker du to punktum? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er norsklærer og syns selvsagt slikt er irriterende. Allikevel forstår jeg den feilen, fordi det ikke er noe ulogisk ved uttrykket. Samme med disse to:

-Stopp en halv (egentlig "stopp en hal")

-Hjerneteppe (egentlig "jernteppe")

Der er det også veldig logisk å tro at det er "halv", ikke det veldig lite brukte ordet "hal", som kommer fra "å hale". Det er også logisk å tenke at det føles som om man får en teppe over hjernen når man glemmer noe.

Anonymkode: 356d0...693

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er norsklærer og syns selvsagt slikt er irriterende. Allikevel forstår jeg den feilen, fordi det ikke er noe ulogisk ved uttrykket. Samme med disse to:

Der er det også veldig logisk å tro at det er "halv", ikke det veldig lite brukte ordet "hal", som kommer fra "å hale". Det er også logisk å tenke at det føles som om man får en teppe over hjernen når man glemmer noe.

Her skulle det selvsagt stå "et". Autocorrecten min er litt rar, den retter ofte helt korrekte ord til et hyppigere brukt ord som ligner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/forhandsregel-eller-forholdsregel/

Forhåndsregel: i nyere deskriptive ordbøker, men ikke anbefalt

Det Norske Akademis ordbok har tatt inn ordet forhåndsregel i to betydninger:

1) ‘regel som er gitt på forhånd’
2) ‘forholdsregel’

Den første betydningen er svært sjelden, og er neppe den folk flest legger i ordet. Betydning 2 (altså forhåndsregel brukt som forholdsregel) er utstyrt med advarselen «uheldig». Den er ikke oppført i vanlige rettskrivningsordbøker som Bokmålsordboka og Nynorskordboka. 

Flere synonymer for forholdsregel

På nynorsk har det før helst hett føregjerdåtgjerd eller rådgjerd. De to siste ordene er også brukt i bokmål, særlig i lovspråk rett etter siste krig. Den mest typiske forholdsregelen er en sikkerhetsforanstaltning (trad. nynorsk føregjerdtryggingsåtgjerd eller tryggingstiltak). I nyere tid har forberedelser ogtiltak (bl.a. sikkerhetstiltak, sikringstiltak, forberedende tiltak og forebyggende tiltak) tatt over mye av plassen til forholdsregel i bokmål. Det blir nok klarere slik.

Anonymkode: 16ff8...19e

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste ikke at det het "stopp en hal". Takk for tipset!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, abc123detvardet skrev:

At man tekster mye har lite å si. Hvordan kan dem vite at det er feil hvis ingen påpeker det?

Hvorfor bruker du to punktum? 

Syns det ser dumt ut med «hvordan kan dem vite», burde det ikke vært «hvordan kan de vite»?

Anonymkode: 3b9fb...03f

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det ser dumt ut med «hvordan kan dem vite», burde det ikke vært «hvordan kan de vite»?

Anonymkode: 3b9fb...03f

Det er nok mer riktig med dem. 

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, Rant said:

Det er nok mer riktig med dem. 

15 hours ago, abc123detvardet said:

Tror det skal være riktig med dem.

https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Praktisk-grammatikk/De_dem/

Kan godt hende jeg har feil.

Nei, det skal være de, siden de er subjekt i setningen. Lignende eksempel: Hun/henne: "Hvordan kan hun vite?" er riktig, men "Hvordan kan henne vite?" er feil.

Anonymkode: 0f3c9...0f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis bare mange nok mennesker sier det mange nok ganger, så vil det hete det til slutt. Det er min strategi. 

Anonymkode: 33cc2...70f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Flamme skrev:

*Dagens utblåsning*

Ser det over alt. I reklameplakater, info fra helsenorge, facebookstatuser fra politi + brannvesen og stort sett i alle diskusjoner på facebook. Begynner snart å lure på om vi ikke må bare bytte fra "forholdsregler" til "forhåndsregler" slik at det blir lettere for folk å skrive riktig.

Til dere som skriver "forhåndsregler", det heter FORHOLDSREGLER. 

(Og til dere som finner skrivefeil i teksten min, gjerne rett på meg slik at jeg ikke fortsetter å gjøre slike irriterende feil)

Tror du språket i Norge var likt for 1000 år siden som i dag? Nei, nettopp. Språket utvikler det, ofte pga. «feil». Mener du språket slik det er i dag er perfekt og aldri skal forandres? Da hat du ikke skjønt mye.

Forhåndsregler er en helt naturlig utvikling.

Anonymkode: 817c5...330

Skrevet

Jeg vurderer å begynne og lære meg forskjellen på og/å. Trodde jeg kunne det, men er visst ofte på bærtur.

Er klar for å lære. Må begynne og lære. Skjønner ingenting av det greiene der. 

Forhåpentligvis blir dette også valgfritt etterhvert som språket utvikler seg.

Skrevet
19 hours ago, Flamme said:

Jeg har forståelse for at mange gjør feil, for jeg synes at ordet "forhåndsregler" gir veldig mening. Like mye som "forholdsregler". 🙂 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...