Gå til innhold

Hvor fort fikk du/dere kjøpt bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er gigaklare for å kjøpe hus, men drømmeboligen lar vente på seg. Det er rett og slett ingenting på markedet nå i det området vi vil bo. Hvor lenge ventet du/dere fra dere var klare til å kjøpe til boligen var kjøpt? Altså hvor lenge var dere aktivt på boligmarkedet - følge med på finn, dra på visninger osv - før dere fikk kjøpt? Greit å ha en indikasjon hvor mye tid vi bør gi det og hvor tålmodige vi bør være. Jeg blir snart gal...

Anonymkode: 4945d...0fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det var 1 år før vi fant et i vår prisklasse på stedet vi ønsket

AnonymBruker
Skrevet

Ca 1 år

Anonymkode: c85eb...e83

AnonymBruker
Skrevet

3 mnd. 

Anonymkode: 060a0...473

AnonymBruker
Skrevet

Vi tittet vel i flere måneder før vi fant noe. Nå har vi sett etter "oppgradering" i kanskje 2 år uten å finne noe som har interessert oss (i en prisklasse vi har råd til).

Anonymkode: 50e8d...9b0

AnonymBruker
Skrevet

Første gang, 3 mnd, andre gang 1 mnd, deretter kom det opp på et søk på Finn.no. 2 mnd etter bodde vi der. Her i drømmehuset blir vi boende.....

Anonymkode: f3732...922

AnonymBruker
Skrevet

Den ene gangen tok det 3 mnd, en annen gang 3 år!

Hadde litt mer hast første gangen, var mer kravstore og ikke så villige til å fire på kravene andre gangen. Tror et viktig poeng er hvor mye dere er villige til å kompromisse på, fordi man gjerne vil ha litt mer enn budsjettet strekker til ;) 

Anonymkode: ccfd9...e22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når vi skulle kjøpe leilighet så var det enkelt, et par mnd. Vi visste jo at vi bare skulle bo der maks 5-7 år og at den kun måtte passe vår livssituasjon der og da (to voksne unge mennesker). Når vi skulle kjøpe hus tok det to år, da måtte det være perfekt, noe å vokse i, et sted barna skulle vokse opp, et sted vi kunne bo til vi ble for gamle til å bo i hus. Slikt tar tid å finne og det er betraktelig mindre å velge mellom på eneboligfronten enn leiligheter. 

Anonymkode: e7b43...cb2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et par-tre uker 🙈 Fant drømmeboligen med en gang! 

Anonymkode: 65b85...03f

AnonymBruker
Skrevet

Første leilighet brukte jeg ca 6 mnd på å finne. Lette litt uoffisielt noen mnd før det, fulgte med på markedet osv. Rekkehusleiligheten vi har nå bare «falt» ned i fanget på oss. Hadde bare vært på let en ukes tid, før vi tilfeldigvis kom over annonsen - leiligheten var billig i forhold til vårt budsjett og i et nydelig område vi visste det sjelden kom boliger for salg i. Så vi var lynrask og kontaktet selger (og fikk den) med en gang. 

Må bare si at rekkehuset vi har nå slett ikke var drømmeboligen, men vi har gjort det til drømmeboligen! Skal man finne den perfekte bolig på alle plan, i det perfekte området og i riktig prisklasse kan det gjerne gå svært lang tid.. 

Anonymkode: c9ea0...f5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Første leilighet fant vi raskt. 
Da vi skulle kjøpe enebolig tok det et halvt år og utallige visninger før vi fant drømmehuset. 

Anonymkode: 8568a...c00

AnonymBruker
Skrevet

Første gang overtok vi to måneder etter jeg hadde signert kontrakt på min første faste jobb (og dermed vårt første boliglån!). Andre gang gikk det en måned fra vi fikk finansieringsbevis og mellomfinansiering i orden til vi signerte kontrakt. Vi vet hva vi vil ha, er villige til å pusse opp, og har lagt oss 25% under vårt maksbudsjett begge ganger. 

Anonymkode: 3e584...733

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er gigaklare for å kjøpe hus, men drømmeboligen lar vente på seg. Det er rett og slett ingenting på markedet nå i det området vi vil bo. Hvor lenge ventet du/dere fra dere var klare til å kjøpe til boligen var kjøpt? Altså hvor lenge var dere aktivt på boligmarkedet - følge med på finn, dra på visninger osv - før dere fikk kjøpt? Greit å ha en indikasjon hvor mye tid vi bør gi det og hvor tålmodige vi bør være. Jeg blir snart gal...

Anonymkode: 4945d...0fd

Kan dere utvide leteområdet? Fellesnevneren for de som snur seg raskt er nok en viss fleksibilitet på område. 

Anonymkode: 3e584...733

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte 1,5 år på å lete etter.bolig. Gikk jevnt og trutt på visninger på boliger som virket litt interessante eller hadde potensiale til å bli noe. Vi endte opp med å kjøpe et rekkehus som vi var på visning på til tross for at det lå litt lenger unna det vi egentlig ønsket. Det er ikke drømmeboligen, men har bodd her i seks år og trives godt.

Mange av de husene vi i utgangspunktet likte, viste seg å ha mangler som vi oppdaget på visning. Mange boliger bar preg av å ha blitt pusset opp på en dårlig måte eller med direkte konstruksjonsfeil som vi oppdaget på visning, noe som gjorde at vi mistet interessen.

Av alt som har ligget ute på markedet, er det vel bare én som jeg virkelig har likt skikkelig, skikkelig godt, og bedre enn her vi bor nå, og den kostet over åtte millioner i 2013, veldig langt over vårt budsjett.

Følger fortsatt litt med og har autosøk i tilfelle vårbolig skulle dukke opp, men det har den så langt ikke gjort. Vi ønsker litt stor tomt, og gode solforhold, og innenfor "vårt" område (som egentlig er veldig stort). Vi stiller mindre krav til huset, men vil ikke ha biller o.l. Enn så lenge har det ikke dukket opp...

Mitt råd er å lete en stund, men ikke nødvendigvis vente på drømmeboligen dersom det lar vente på seg. Se om dere kan finne "godt nok", og skap deres hjem ut fra det.

Anonymkode: 9cf6d...2e0

Skrevet

Et par uker. Jeg tok det jeg hadde råd til. ;) 

Skrevet

Skjedde veldig fort så føler oss heldige siden vi trives! Fikk innvilget lån i desember, kjøpte i januar og flyttet inn i februar 😅 ikke drømmehuset, men var førstegangskjøpere så skal ikke bo her mer enn ca 5-7 år. Var på 3 andre visninger før vi kjøpte dette.

AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte å kikke på Finn før vi egentlig hadde blitt enige om å flytte. Så fort prosessen med salg av leiligheten min var i gang og lånet vårt var innvilget begynte vi å kikke på ordentlig. Vi snakket litt om å dra på noen visninger for å finne litt ut av hva vi kunne tenke oss før vi hadde fått finansiering i orden, men vi torde ikke i tilfelle vi endte opp med å sette skyhøye krav i forhold til hva vi kunne betale. Men samtidig visste vi i bunn og grunn hva vi ville ha uansett, og det fikk vi i huset vårt. Vi ville bli boende i kommunen, vi trives veldig godt og vi vil at fremtidige barn skal få vokse opp her de også. Samboer vokste opp her, og jeg vokste opp her sånn halvveis. Bodde i nabokommunen, men var mer her enn hjemme pga. fritidsaktiviteter.

Huset var det eneste vi dro på visning på. For det første var det ikke noe annet spesielt interessant på markedet akkurat da, og for det andre var det akkurat det vi ville ha på alle måter. Det eneste negative er at det har vært skjeggkre her tidligere, men samtidig er det så vanlig nå at det ikke er sikkert vi ville funnet et hus som aldri har hatt skjeggkre uansett.

Anonymkode: adb27...674

AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte 6 måneder sist. Da skulle vi ha en urban leilighet, og selv om vi ikke var særlig kravstore, så hadde vi alltid en fornuftig maksgrense. Jeg var fristet til å gå over i budrunde mange ganger, eller by over oss selv når selger ble snurt. Vi var vel på 20 visninger, og bydde på 5 leiligheter. Vi begynte å få det travelt, og kjøpte til slutt en unik og kul leilighet 2 uker før vi måtte flytte. Jeg er glad vi holdt oss til grensene våre, ellers hadde hatt verre bolig og høyere utgifter i dag.

Jeg regner med at vi bruker 1 år + neste gang, da skal vi ha rekkehus/halvpart i pressområde. Det er stor mangel på familieboliger i byen vår. 

Men, man vet aldri når boligen dukker opp. Når den først er ute kan du ha lett i 3 år, eller 3 uker.

Anonymkode: 85148...fca

AnonymBruker
Skrevet

Et døgn😂

Vi gikk oss en tur og så at det var visning på et hus og gikk inn. Likte det vi så, la inn bud og kontakta deretter banken dagen etter.

Anonymkode: 7d8ca...8d2

Gjest Kvinne487
Skrevet

Første leilighet tok 1 år. Rekkehuset tok 1 år. Og hus nå har tatt så langt 4 mnd. Ikke finnet noe enda 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...