AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #1 Del Skrevet 23. april 2020 Jeg jobber vie ENK. har gjort dette i 3 år -aldri vært syk. Men nå har jeg blitt skadet og må sykemeldes. har lest på nav og forstår det slik at lege sender sykemelding direkte til NAV, og at jeg i tillegg må sende i ett skjema med opplysninger om inntekt (?). Har noen spørsmål; Får man sykepenger samme måned man er sykemeldt, eller tar dette lang behandlingstid osv som gjør at det kan ta lang tid før man får sykelønn? Og hvis jeg blir sykemeldt lenger enn 8 uker, hvordan da forholde seg til krav om forsøk på aktivitet osv? Jeg har jo ingen arbeidsgiver eller mulighet til å tilrettelegge feks. Jeg vet jeg ikke får penger for de første 16 dagene, og at jeg kun får opp til 6G selv om jeg tjener rundt 900 000 pr år. Har betalt ekstra til nav siden oppstart som sikrer 100% lønn fra dag 17, men fortsatt blir det jo maks 6G som gjør at jeg økonomisk taper mye på å være sykemeldt. Om det i tillegg skal ta flere måneder før NAV behandler sykemeldingen, så er det jo litt krise.. Noen som vet ang utbetaling, og evnt om det er andre ting jeg bør vite ifb sykemelding og ENK?? Anonymkode: 98635...56d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #2 Del Skrevet 23. april 2020 Betalt ekstra til nav? Hvorfor betaler du til nav i det hele tatt?🤔 Anonymkode: 9c397...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #3 Del Skrevet 23. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Betalt ekstra til nav? Hvorfor betaler du til nav i det hele tatt?🤔 Anonymkode: 9c397...354 Som selvstendig næringsdrivende kan man betale en frivillig ekstraforsikring til NAV som sikrer at man får 100% sykelønn (opp til 6G). Hvis man ikke betaler en slik forsikring, så får man kun 80% sykepenger. Anonymkode: 98635...56d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pressplay Skrevet 23. april 2020 #4 Del Skrevet 23. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som selvstendig næringsdrivende kan man betale en frivillig ekstraforsikring til NAV som sikrer at man får 100% sykelønn (opp til 6G). Hvis man ikke betaler en slik forsikring, så får man kun 80% sykepenger. Anonymkode: 98635...56d Ikke helt korrekt. Uten ekstraforsikring hos Nav får man ingenting. Man kan velge forskjellige grader av denne forsikringen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #5 Del Skrevet 23. april 2020 Helt 1 minutt siden, pressplay skrev: Ikke helt korrekt. Uten ekstraforsikring hos Nav får man ingenting. Man kan velge forskjellige grader av denne forsikringen. 2 minutter siden, pressplay skrev: Ikke helt korrekt. Uten ekstraforsikring hos Nav får man ingenting. Man kan velge forskjellige grader av denne forsikringen. Helt feil, du får penger etter 16 dager : https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykepenger/sykepenger-til-selvstendig-naringsdrivende-og-frilansere Anonymkode: 0062a...a6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pressplay Skrevet 23. april 2020 #6 Del Skrevet 23. april 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt Helt feil, du får penger etter 16 dager : https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykepenger/sykepenger-til-selvstendig-naringsdrivende-og-frilansere Anonymkode: 0062a...a6c Helt feil? Det står jo svart på hvitt at man får ingenting. Betaler du forsikring får man med en gang (eller 2 dager karensdag). Du er helt på jordet med ordbruken din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #7 Del Skrevet 23. april 2020 23 minutter siden, pressplay skrev: Helt feil? Det står jo svart på hvitt at man får ingenting. Betaler du forsikring får man med en gang (eller 2 dager karensdag). Du er helt på jordet med ordbruken din. Du skriver som om man ikke får noe som helst etter 16 dager. Det var det jeg svarte på. Anonymkode: 0062a...a6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 24. april 2020 #8 Del Skrevet 24. april 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: .....Og hvis jeg blir sykemeldt lenger enn 8 uker, hvordan da forholde seg til krav om forsøk på aktivitet osv? Jeg har jo ingen arbeidsgiver eller mulighet til å tilrettelegge feks. .... Faktisk så stilles det som regel litt strengere vilkår om aktivitet etter 8 uker for selvstendig næringsdrivende. Dette fordi de som regel alltid har noe administrativt arbeid i bedriften selv om de er syke. Om du tar en jobbrelatert telefon, eller sender ut en faktura så er dette jobb og du skal ikke være 100% sykmeldt. Det er nesten bare ved innleggelse det ikke stilles krav til aktivitet for de som driver sitt eget firma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #9 Del Skrevet 24. april 2020 Vurder om du senere bør gjøre ENK om til et AS. Det er i slike tilfeller som nå at ENK blir mindre lønnsomt for deg som ansatt. Anonymkode: 6adb2...75a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #10 Del Skrevet 24. april 2020 Takk for innspill, men skulle ønske det var noen som kunne svare på mine spørsmål ang utbetaling (om noen hadde erfaring ifht dette). Jeg har selvsagt forsøkt å ringe NAV, men det er umulig å komme igjennom på telefon. Pga skaden er det helt uaktuelt å gjøre noe som helst ifht jobben min -og da heller ikke sende noen mailer/fakturaer etc. (Jeg leier meg ut som konsulent til et firma -det er en fysisk jobb, og dette utgår jo nå med min skade). Har hele veien vært klar over risikoen ifht å bli syk, og har heldigvis en buffer, men må jo uansett få sykepenger -det er mange regninger fremover.. Anonymkode: 98635...56d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 24. april 2020 #11 Del Skrevet 24. april 2020 Søknad om sykepenger blir behandlet fortløpende etter at alle papirer har kommet inn. Du sender søknad etter hver sykmeldingsperiode og så sant all dokumentasjon er på plass pleier man å få utbetaling kun få dager etterpå. Erfaringsmessig så går det litt lengre tid på den første sykmeldingen, men de etterfølgende går raskt. Det viktigste er at du får sendt inn alle papirer med en gang slik at NAV ikke behøver å vente før de får gjort vedtak. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #12 Del Skrevet 24. april 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Som selvstendig næringsdrivende kan man betale en frivillig ekstraforsikring til NAV som sikrer at man får 100% sykelønn (opp til 6G). Hvis man ikke betaler en slik forsikring, så får man kun 80% sykepenger. Anonymkode: 98635...56d Ja jeg visste om forsikringen som dekker full lønn, men jeg visste ikke at det var igjennom nav. Da lærte jeg noe nytt i dag og👍🙂 Anonymkode: 9c397...354 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #13 Del Skrevet 24. april 2020 jeg var sykmeldt fra mitt enk for ca 4 år siden. litt gammeldags, men jeg måtte få sm på papir, og så sendte jeg inn blankett d(tror jeg det var) til nav. hadde 100% fra dag 17(forsikring hos nav). og sendte inn inntektsopplysninger. for min del gikk dette greit Anonymkode: 753a2...d6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå