Gå til innhold

Hva gjør at det er forskjell i coronadødstallene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fire land med omtrent likt folketall: Hva kan det være som gjør at det er forskjell på corondødstallene i disse 4 landene? Alle har innbyggertall med mellom fem og seks millioner innbyggere. Danmark har coronatestet 116,621, Norge har testet 152,095, Finland har testet 71,000 og Singapore har testet 94,796.

49C60417-61BA-460F-B4AA-7C3DAAA0482D.png

Anonymkode: 2c0e1...b83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står jo ingenting om antall bekreftet positiv prøver, aldersgruppe eller noe. 

AnonymBruker
Skrevet

Måten man registrerer dødsfall som Korona varierer helt vanvittig, så man kan ikke nødvendigvis sammenligne land i mellom. Men man kan se trender over tid innad i et land.

Anonymkode: 20e8c...53c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Nerine_ skrev:

Det står jo ingenting om antall bekreftet positiv prøver, aldersgruppe eller noe. 

Neida, jeg ville vise statistikken med forskjellen mellom disse landene, og nevnte samtidig testtallene, for å vise at disse fire landene tester ganske bra. (Dermed er de lettere sammenlignbare.)

Spørsmålet er, hva tror dere, hvorfor er det forskjell på dødsfallene i disse landene, når de har samme innbyggertall? (Jeg har ikke fasiten, men jeg er interessert i teorier om hvorfor.)

Anonymkode: 2c0e1...b83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at befolkningstetthet + andel eldre mennesker + andel aldershjem har betydning.

Singapore er visst verdens tettest befolkede land, men de eldste tas kanskje hånd om hjemme og smitten sprer seg ikke så raskt til dem, vel og merke dersom Singapore satte inn restriksjoner veldig tidlig i forløpet?

Anonymkode: 60593...1f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er vel rett og slett bare flere smittetilfeller  i landene som har flest døde. Ingen av dem tester jo nok til å vite hvor mange som faktisk er og har vært smittet. 

Anonymkode: 608dd...198

Skrevet

I Singapore bruker alle masker.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at befolkningstetthet + andel eldre mennesker + andel aldershjem har betydning.

Singapore er visst verdens tettest befolkede land, men de eldste tas kanskje hånd om hjemme og smitten sprer seg ikke så raskt til dem, vel og merke dersom Singapore satte inn restriksjoner veldig tidlig i forløpet?

Anonymkode: 60593...1f5

At eldre tas hånd om hjemme er jo nettopp grunnen (en av grunnene) til at smitte har ført til så mange døde i for eksempel Italia. 

Singapore har såvidt jeg vet utført aggressiv testing og smittesporing hele veien. Pluss at det er nok lett å få innbyggerne til å gjøre som myndighetene sier - det er nok endel fordeler med et ganske så autoritært land i en pandemisituasjon. De sutrer nok ikke over hytteturer og arrangerer russefester...

Anonymkode: 5190b...79b

• Opprett ny...