Gå til innhold

Hvordan få det fint rudt frukttrær?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har 5 frukttrær i hagen min, 3 plommetrær, 1 epletre og 1 pæretre.
Pærene er ikke noe å skryte av, men får en del epler og plommer.
Rundt trærne vokser gresset dårlig, og jeg får helst bare masse mose, ugress og små plommetrær som skyter fart.
Nå i vår fjernet jeg nærmere 20 små påbegynnende plommetrær som hadde vokst til å bli en meter ca.

Hva kan jeg gjøre for å få det fint, helst med gress slk at jeg unngår ugresset?

Og samtidig, har noen et godt tips til innhøstinga?
Jeg elsker plommer, men er kjemperedd veps - så jeg er redd for å plukke plommene med hendene.
I tillegg har man jo alle de hundre plommene jeg ikke rekker - og jeg er heller dårlig til å katre.
Å riste dem ned er jo greit det, men når det er så mye ugress på bakken så blir det fort lite delikat å plukke dem opp fra bakken.
Pluss - hvis jeg tilfeldigvis tar "feil" plomme og tar opp en halvråtten en med masse insekter på (eller verre), så mister jeg hele lysten på plommer - for å ikke nevne pusten...

Håper på gode svar.
Og ja - jeg er ei pingle...

Fortsetter under...

Om du skal riste treet for å få ned frukten så legg en presenning under, så slipper du å rote rundt i gresset. Rak bort frukt som faller ned, og gjør det hver dag. 

Men du får fruktplukker med teleskopstang også. Har ikke prøvd det selv, så hvordan de funker vet jeg ikke.

Plommetrær skyter nye skudd fra rota, så de er nesten ikke til å unngå.

Hva du skal gjøre for å få gress under trærne dine, vet jeg dessverre heller ikke. Våre trær er så gamle at vi har gress rundt alle trærne. Men det er sikkert noen andre her i forumet som kan svare deg.

AnonymBruker

Jeg har etablert et bed rundt det lille unge epletreet vårt. Har plantet tulipaner der og lagt bark oppå for å hindre mose, gress og ugress.

Tenkte jeg skulle ha noen planter, gjerne blomster, der nå tulipansesongen er over, men aner ikke hva. Det må i alle fall være noe som synes skygge er greit. Tar gjerne imot tips, helst noe annet enn hosta...

Anonymkode: e666b...eee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...