Gå til innhold

Seriøse nettpsykologer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med å snakke med psykologer på skype f.eks? Noen man ikke trenger henvisning til og som ikke er så forferdelig dyre? Kan være på engelsk eller norsk, har ikke så stor betydning. 

Trenger hjelp til å komme meg videre og har noen problemer og tidligere hendelser det er vanskelig å komme forbi alene, har jeg innsett.

Har fått hørt jeg kan søke om å snakke med en i kommunen, som ikke er psykolog, men jeg tror jeg faktisk trenger en ekte psykolog å snakke med. 

Takker for tips 🙏

Anonymkode: 092e6...925

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du bruke psykologer på nett og ikke vanlige pykologer?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, 000VF000 skrev:

Hvorfor vil du bruke psykologer på nett og ikke vanlige pykologer?

Det er jo ikke så lett å få statelige psykologer da. Og privat er dyrt.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke så lett å få statelige psykologer da. Og privat er dyrt.

Hvis du vil ha statlig psykolog går du via fastlegen din. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, 000VF000 skrev:

Hvis du vil ha statlig psykolog går du via fastlegen din. 

Jeg har vert gjennom statlig psykolog for å få utredning og også snakke om disse problemene, men jeg fikk ikke bli der lenge.

Uansett, tilbake til spørsmålet mitt, hadde jeg satt pris på om noen hadde hatt tips. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har vert gjennom statlig psykolog for å få utredning og også snakke om disse problemene, men jeg fikk ikke bli der lenge.

Uansett, tilbake til spørsmålet mitt, hadde jeg satt pris på om noen hadde hatt tips. 

Ok. Hvis du har fått henvisning via fastlegen, og du har fått psykolog og de har konkludert med at du har det fint, så må du nesten betale i dyre dommer for å få privat psykolog hvis de psykologene du har snakket med har konkludert med at du ikke trenger psykologhjelp. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, 000VF000 skrev:

Ok. Hvis du har fått henvisning via fastlegen, og du har fått psykolog og de har konkludert med at du har det fint, så må du nesten betale i dyre dommer for å få privat psykolog hvis de psykologene du har snakket med har konkludert med at du ikke trenger psykologhjelp. 

Som sakt igjen, jeg lurer på om noen vet om en nettpsyskolog. 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Skal du snakke med en en norsk psykolog, er nok prisen den samme på nett som på et kontor. Det er jo den samme tjenesten, og de har den samme utdannelsen. Terapeut derimot, der kan du sikkert finne det meste, til ulike priser.

Anonymkode: a0325...8cd

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skal du snakke med en en norsk psykolog, er nok prisen den samme på nett som på et kontor. Det er jo den samme tjenesten, og de har den samme utdannelsen. Terapeut derimot, der kan du sikkert finne det meste, til ulike priser.

Hva slags utdanning har en terapeut? det er en ganske komplisert sak som ikke er så sykt lett å forstå for de fleste vil jeg tro, så jeg trenger noen som forstår seg på dette. Ble egentlig anbefalt å ta psykosemedisner av en psykiater men jeg nekta fordi jeg føler det er en overdrivelse eller misforståelse, og jeg har ingen diagnoser som tilsier jeg er schizofren, men uansett så klarer jeg hvertfall ikke bo alene mer og jeg trenger noen som forstår seg på hjernen min.. 

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags utdanning har en terapeut? det er en ganske komplisert sak som ikke er så sykt lett å forstå for de fleste vil jeg tro, så jeg trenger noen som forstår seg på dette. Ble egentlig anbefalt å ta psykosemedisner av en psykiater men jeg nekta fordi jeg føler det er en overdrivelse eller misforståelse, og jeg har ingen diagnoser som tilsier jeg er schizofren, men uansett så klarer jeg hvertfall ikke bo alene mer og jeg trenger noen som forstår seg på hjernen min.. 

Terapeut kan være alt mulig, det er ikke en beskyttet tittel. Så jeg ville nok anbefalt deg å bruke psykolog (som ikke er det samme som psykiater, men det visste du kanskje). Men det kan jo være at du finner nettbaserte psykologer fra andre land som er billigere enn norske? Vet dessverre ikke om noen. 
Var det på en DPS du traff denne psykiateren? Var du i et avsluttende behandlingsforløp? Du høres jo ut som du burde kvalifisere for hjelp ved en DPS. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble også anbefalt psykosemedisin, men det var bare mot tankekjør og for å få sove. Så man trenger absolutt ikke være veldig syk for å få det.

Anonymkode: a8145...308

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble også anbefalt psykosemedisin, men det var bare mot tankekjør og for å få sove. Så man trenger absolutt ikke være veldig syk for å få det.

Tok det det? Og hjalp det for deg? Grunnen til at jeg var så skeptisk var at problemene mine hadde blitt forsterka av at jeg hadde begynt på Ritalin, som gav meg mye angst. Han fyren ville at jeg bare skulle øke Ritalinen, og også begynne på psykosemedisiner. Jeg tenkte det var galskap. Han var en veldig gammel mann som ikke forsto seg på problemene jeg hadde, så siden jeg ikke var samarbeidsvillig nok (ikke tok psykosemedisiner) ville de ikke hjelpe meg mer. Var i utgangspunktet der for å utrede ADHD så fikk hvertfall gjort det.

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Terapeut kan være alt mulig, det er ikke en beskyttet tittel. Så jeg ville nok anbefalt deg å bruke psykolog (som ikke er det samme som psykiater, men det visste du kanskje). Men det kan jo være at du finner nettbaserte psykologer fra andre land som er billigere enn norske? Vet dessverre ikke om noen. 
Var det på en DPS du traff denne psykiateren? Var du i et avsluttende behandlingsforløp? Du høres jo ut som du burde kvalifisere for hjelp ved en DPS. 

Ja, jeg ble sendt til psykolog ved DPS for å utrede ADHD. Mulig jeg burde søke på nytt, men for for hva da å en måte.. de mente bare jeg skulle få oppfølging av noen fra kommunen som ikke er psykologer, og at statelige psyskologer mest var for de som hadde selvmordstanker. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tok det det? Og hjalp det for deg? Grunnen til at jeg var så skeptisk var at problemene mine hadde blitt forsterka av at jeg hadde begynt på Ritalin, som gav meg mye angst. Han fyren ville at jeg bare skulle øke Ritalinen, og også begynne på psykosemedisiner. Jeg tenkte det var galskap. Han var en veldig gammel mann som ikke forsto seg på problemene jeg hadde, så siden jeg ikke var samarbeidsvillig nok (ikke tok psykosemedisiner) ville de ikke hjelpe meg mer. Var i utgangspunktet der for å utrede ADHD så fikk hvertfall gjort det.

Ja det hjalp mot tankekjør og jeg fikk sove:) Det bare høres så skummelt ut med psykosemedisin, men det er jo ulike styrker til ulike utfordringer. Tror dps bare er for de som har/får en diagnose. Privat kan man gå dersom man selv føler man trenger det, selv uten noen diagnose. Det må jo nesten være et skille, mtp at det er skattepenger som finansierer det.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du ha behandling på nett istedenfor en behandler du kan møte? Terapi på nett er ikke billigere. 

Du har 3 alternativer:

1. Be fastlegen henvise til dps en gang til.

2. be fastlegen henvise til privat med avtale, her betaler du kr 351 til du får frikort. Det kan være lang ventetid.

3. Finne en privat behandler der du betaler alt selv. Private har ofte kort ventetid, de finnes i ulike prisklasser avhengig av kompetanse. Det er mye useriøst så om du har økonomi til det anbefaler jeg deg å gå for psykolog eller psykiater.

Anonymkode: 6b096...ee0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...