Gå til innhold

Alkohol..

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest 21
Skrevet

Jeg skal gifte meg neste sommer, og tenker litt på hvordan jeg skal gjøre det med alkohol..nesten hele slekten min er avholds og/eller kristne, mens flere på brudgommens side liker å "ta seg en" i godt selskap..Noen søskenbarn er truende til å drikke for mye, vi er ikke interesserte i å ha et fyllekalas på en slik spesiell dag..tenker på å ha champagne som velkomstdrink (i tillegg til mozell) og bare dette som alkohol..også pga av økonomi.. Ellers vil vi ha brus, tomtenøl og vann m/lime.. (De evt som absolutt ikke greier seg uten, kan ta med noe selv) Noen som har erfaringer eller synspunkt? Klem fra lykkelig vordende brud :)

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Syns det hadde vært koselig med vin eller øl til maten.

Utover det så syns jeg det er greit at det ikke blir servert noe mere gratis alkhol.

Skrevet

Vi har litt av det samme i vårt bryllup. Den ene familen er nesten avholds, den andre absolutt ikke. Vi serverer mineralvann til gjestene mellom kirken og middagen starter (mens vi er hos fotograf), til velkomst er det både mozell og musserende vin. Til mat er det vin og mineralvann og til kaffe blir det konjakk og likør, ellers ingen alkoholservering. Da får de som liker å drikke alkohol til maten det, og det blir ikke fyll utpå kvelden.

Gjest Gjest 21
Skrevet

Takk for tips, så greit å få "svar" så raskt!! :-) Mulig vi kjøper inn øl til middagen, får se.. Så vanskelig å beregne hvor mye man skal kjøpe inn også.. Får høre hva min kjære mener..tror han ble fornøyd så lenge det er noe til velkomsten ihvertfall, slik at det ikke er totalforbud liksom.. Vise at vi forstår begge parter, ikke fyll men heller ikke totalforbud :)

Skrevet

Bare et lite tips. Noen gjester kan reagere på å skulle ta med seg alkohold selv, det ville nok jeg gjort, og jeg er ellers meget restriktiv med alkohol. I tillegg vet du heller da ikke % graden på det de har med seg :wink:

Skrevet

Vi er litt i samme situasjon selv, selv om ingen (tror vi) er truende til å drikke for mye. Men vi har rett og slett ikke behov for alkohol i bryllupet vårt, så vi har bestemt at velkomstdrinken er alkoholfri (den er en lokal spesialitet), til maten serveres alkoholholdig og alkoholfri cider, vann, brus (mozell), lettøl og farris. Så serveres det likør og konjakk til kaffen. Ferdig med det. Jeg hadde nok reagert litt hvis noen plutselig dukket opp med masse alkoholholdig drikke i bryllupet, men litt avhengig av hvem det er da likevel...

Skrevet
Vi serverer mineralvann til gjestene mellom kirken og middagen starter (mens vi er hos fotograf), til velkomst er det både mozell og musserende vin. Til mat er det vin og mineralvann og til kaffe blir det konjakk og likør, ellers ingen alkoholservering.

Det samme gjorde vi

Skrevet

Et tips for å beregne innkjøp av vin/øl til maten er faktisk å spørre på forhånd hva gjestene ønsker å drikke.

Vi ba folk om å opplyse om dette i invitasjonen - var veldig mye greiere å kjøpe vin til 25 pers enn til 55 pers, for å si det sånn - og da innså vi at det ville være ca. 15 øldrikkere, og like mange som holdt seg til mineralvann.

Dersom dere ikke skal ha alkohol utover kvelden er det også lurt å opplyse om dette tidlig, slik at folk er forberedt.

Tror ingen har problemer med at man ikke serverer alkohol utover kvelden, men det kan være en litt kjedelig overraskelse dersom man ikke er forberedt.

Gjest gjest1
Skrevet
Bare et lite tips. Noen gjester kan reagere på å skulle ta med seg alkohold selv, det ville nok jeg gjort, og jeg er ellers meget restriktiv med alkohol. I tillegg vet du heller da ikke % graden på det de har med seg  :wink:

Ser også for meg at noen kan kommer til å bli fortere fulle om de får drikke medbrakt fremfor å kjøpe sine egne drinker i baren.

Skrevet
Dersom dere ikke skal ha alkohol utover kvelden er det også lurt å opplyse om dette tidlig, slik at folk er forberedt.

Tror ingen har problemer med at man ikke serverer alkohol utover kvelden, men det kan være en litt kjedelig overraskelse dersom man ikke er forberedt.

Sikkert ikke dumt. Det kan dessuten være lurt at dere tenker litt på hva dere serverer av alkoholfritt drikke utover kvelden. Folk som vanligvis er vant til å drikke i slike sammenhenger er også vant til å ha et vinglass eller halvliter 'med seg' når de prater med folk etc. Går feks an å lage noen gode alkoholfrie punsjer eller 'drinker'. Har dere tenkt på å servere alkoholfri øl? (noen av oss liker faktisk ølsmaken, med eller uten alkohol :) )

Gjest Gjest 21
Skrevet

Takk for mange synspukter, så greit å høre hva andre mener! -Veldig bra at dere påpekte det å ta med selv, stor sjanse for at det er mye sterkere enn det som passer seg.. :-? Så det skal vi ikke si noe om :ler: -Godt tips det å kjøpe inn lettøl, det blir nok gjort :) Kanskje vi kjøper inn cider, både alkoholholdig og -fri til middagen, får se.. -Og noen fine alkoholfrie drinker utpå kvelden var jo kjempelurt! Fruktbowle eller noe lignende kanskje? Noen som har oppskrifter på gode og friske drinker? :Nikke:

Skrevet
Noen som har oppskrifter på gode og friske drinker?

Ville ha lagt inn en tråd på forumet for mat og drikke i tillegg til denne :)

Gjest Madam Felle
Skrevet

Skal dere ha kjøtt til middag, ville jeg servert vin fremfor Cider. Cider er en festdrikk, og ikke noe jeg ville servert til et måltid.

Ønsker dere å vise respekt for begge sider, ville jeg servert mjer alkohol enn bare til velkomstdrinken. Virker smålig å bare servere 1-2 glass alkoholholdig drikke. Da tar dere faktisk mest hensyn til de som ikke drikker.

Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg ville servert en frisk alkoholfri velkomstdrink, servert vin og øl til maten og droppet likør/konjakk. Mange synes ett glass vin eller øl hører til et godt måltid, spesielt til fest. Jeg ville iallefall følt at noe manglet og ville heller ønsket en glass vin til middagen en alkoholholdig velkomstdrink. Likør/konjakk er dyrt, mer alkoholdholdig og i mine øyne mindre viktig -har man ikke drukket vin/øl til maten er det heller ikke saa godt med en avec..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...