Gå til innhold

Det verste karaktertrekket du vet om

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert personavhengig, men jeg merker jeg har så lite til overs for besserwissere!

Vi har fått nye naboer, og Gud bedre som de vet og kan alt! De har en profesjonsutdanning og er eksperter innenfor sitt fagfelt, og jammen gjør ikke det at de skal gi oss uoppfordrede råd ang. maling, snekring, beplantning, barneoppdragelse, U name it, de er eksperter på det meste! De tar enhver "smalltalk situasjon" som en invitasjon for å gi råd. Sist nå så tenkte jeg jeg skulle være hyggelig å si fra at vi skal legge en markterrasse på andre siden av huset vårt (som vender bort fra dem), da begynte de nesten i munnen på hverandre å gi masse råd om hvordan den burde bygges og hvordan den burde se ut (de jobber ikke med dette fagfeltet i det hele tatt). Jeg prøvde å avskjære dem med at vi skal bruke en snekker, så han vet sikkert hva han gjør, men nei da, de vet bedre.  Jeg merker jeg irriterer meg så sykt, og vet ikke helt hva jeg skal si når de begynner. Vil ikke være frekk, men vil samtidig få en slutt på dette. De har selvsagt to barn som er kliss lik foreldrene sine. Ene sønnen deres på 4 (som ikke selv kan sykle) lekset opp for vår sønn om hvordan man sykler...

Noen tips til meg? Hvilket karaktertrekk finner du minst sjarmerende? 

Anonymkode: 0b359...941

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rigiditet og svart-hvitt-tenking.

Anonymkode: 21d58...73e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

D-faktor-personlighet.

Altså: Narsissme, psykopati, selvopptatthet, egoisme, merverdighetsfølelse, sadisme, ondsinnethet osv. 

Grunnen til at jeg slår dem i sammen og kategoriserer dem som en D-faktor, er at dem er overlappende hverandre, og mange er vanskelige å skille. 

Anonymkode: 989fa...dc1

• Liker 15
Skrevet

Sutring og sladring er lite sjarmerende.

Ta styringen på samtalen og bytt samtaleemne.  Flett inn opplysninger som ikke hører hjemme i sammenhengen.  Det ødelegger strukturen i argumentasjonsrekken.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Intensitet, intenshet eller hva nå enn man vil kalle det når mennesker er veldig intense. Snakker fort, mye, er ofte brå, jeg får omtrent hjertebank av å tenke på dem..

Anonymkode: 45016...466

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert personavhengig, men jeg merker jeg har så lite til overs for besserwissere!

Vi har fått nye naboer, og Gud bedre som de vet og kan alt! De har en profesjonsutdanning og er eksperter innenfor sitt fagfelt, og jammen gjør ikke det at de skal gi oss uoppfordrede råd ang. maling, snekring, beplantning, barneoppdragelse, U name it, de er eksperter på det meste! De tar enhver "smalltalk situasjon" som en invitasjon for å gi råd. Sist nå så tenkte jeg jeg skulle være hyggelig å si fra at vi skal legge en markterrasse på andre siden av huset vårt (som vender bort fra dem), da begynte de nesten i munnen på hverandre å gi masse råd om hvordan den burde bygges og hvordan den burde se ut (de jobber ikke med dette fagfeltet i det hele tatt). Jeg prøvde å avskjære dem med at vi skal bruke en snekker, så han vet sikkert hva han gjør, men nei da, de vet bedre.  Jeg merker jeg irriterer meg så sykt, og vet ikke helt hva jeg skal si når de begynner. Vil ikke være frekk, men vil samtidig få en slutt på dette. De har selvsagt to barn som er kliss lik foreldrene sine. Ene sønnen deres på 4 (som ikke selv kan sykle) lekset opp for vår sønn om hvordan man sykler...

Noen tips til meg? Hvilket karaktertrekk finner du minst sjarmerende? 

Sånne naboer forholder jeg meg kjølig til. Så lite som mulig kontakt.

Ellers har vi litt av hvert i nabolaget her: advokat som på et eller annet vis alltid klarer å trumfe gjennom sine meninger. Annen advokat som oppfører seg som om hun er langt over oss andre på alle måter (men som må må flytte grunnet økonomisk trøbbel). Frittenkende yogapar som lever et kumbajaliv med barn, hunder og katter som alle får fri oppdragelse. Legepar som på et eller annet vis alltid har tid til å feste ut i de små nattetimer. Til sammen en salig miks, og jeg klarer ikke engang rangere hvem som er verst. Så er sikkert vi også irriterende på et eller annet område.

Anonymkode: 8e4ea...0ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mennesker som er bedrevitere !

Anonymkode: 08c51...1d5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Egoisme og benektelse, av typen «jeg kjøper sex, og jenta gjør det frivillig. Jeg gjør henne en tjeneste». 

Anonymkode: 50940...741

• Liker 12
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

selvopptatthet, egoisme

Å være opptatt av seg selv og eget liv er langt unna å være det samme som narsissme og psykopati og det andre du nevner.

Endret av kursiv
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sånne naboer forholder jeg meg kjølig til. Så lite som mulig kontakt.

Ellers har vi litt av hvert i nabolaget her: advokat som på et eller annet vis alltid klarer å trumfe gjennom sine meninger. Annen advokat som oppfører seg som om hun er langt over oss andre på alle måter (men som må må flytte grunnet økonomisk trøbbel). Frittenkende yogapar som lever et kumbajaliv med barn, hunder og katter som alle får fri oppdragelse. Legepar som på et eller annet vis alltid har tid til å feste ut i de små nattetimer. Til sammen en salig miks, og jeg klarer ikke engang rangere hvem som er verst. Så er sikkert vi også irriterende på et eller annet område.

Anonymkode: 8e4ea...0ab

Ja det er fristende, men vi bor tett på hverandre og har jevngamle barn som er en del på besøk. Vil ikke ødelegge barnas vennskap. Vi er sikkert iriterende vi også, men av alle ting så tror jeg jeg tåler besserwissere minst, det er liksom min akilleshel...

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ansvarsfraskrivelse. Mennesker som aldri kan innrømme feil, eller si unnskyld, eller ta ansvar for noe. Alt er alltid noen andre sitt ansvar/feil/skyld etc.

Anonymkode: cf5a3...d92

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker som er bedrevitere !

Anonymkode: 08c51...1d5

Ja, sant! Det kunne ikke ramle meg inn i søvne å drive å gi råd til andre om ting jeg ikke er ekspert på, og som de ikke har spurt om. Sikkert veldig norsk, men er litt ydmykhet for mye forlangt? 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ansvarsfraskrivelse. Mennesker som aldri kan innrømme feil, eller si unnskyld, eller ta ansvar for noe. Alt er alltid noen andre sitt ansvar/feil/skyld etc.

Anonymkode: cf5a3...d92

Aj, enig, den er kjip! Men kanskje mest kjip for den det gjelder? 

TS

• Liker 1
Skrevet

Besserwissere og humblebgragere syns jeg er blæh

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk som deler for mye generelt, og ihvertfall på feil tidspunkt og for tidlig i et bekjentskap. Sånn 1. skoledag så vet at jeg ei i klassen opererte ryggen i fjor for prolaps, mora har kols og katten ble påkjørt i 1994 men hun er usikker på om hun tørr å skaffe seg en ny katt for hun ble så trist den gang og det henger litt igjen enda til tross for at det skjedde for mange år siden. Hun er jaggumeg litt uggen i magen i morges også, så hun var usikker på om skulle møte opp til 1. skoledag. Og jeg står der og bare "og navnet var sa du?". 

Verste er at det er ikke en gang et fiktivt eksempel. 😂
Jeg vet mer om vedkommende, enn det jeg gjør om min egen sykehistorie og liv. Jeg overdriver ikke engang. Hater slike folk! Den verste sort. 

Anonymkode: d402e...b0c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Så enig ang. besserwissere! Mine svigerforeldre er de største bedreviterne jeg har møtt. De skal komme uoppfordret med råd ang ALT, inkludert fagfeltet jeg har master i og selvfølgelig kan mye bedre enn dem. Det virker genuint som de ikke forstår at det er en uting å gi råd folk ikke har bedt om. Jeg fatter det ikke. 

Anonymkode: e3e4c...06b

• Liker 4
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Manipulasjon og bedrevitere.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, kursiv skrev:

Å være opptatt av seg selv og eget liv er langt unna å være det samme som narsissme og psykopati og det andre du nevner.

Jeg skrev ikke at det var det samme. Jeg skrev at dem er innenfor samme type faktorer av personlighet, og er mye overlappende hverandre. D-faktor = the Dark Factor. 

https://forskning.no/hjernen-psykologi-samfunnskunnskap/ondskap-forskere-avslorer-personlighetens-morke-kjerne/1253691

Anonymkode: 989fa...dc1

Skrevet

Nedlatenhet og hersketeknikker setter jeg lite pris på.  

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så enig ang. besserwissere! Mine svigerforeldre er de største bedreviterne jeg har møtt. De skal komme uoppfordret med råd ang ALT, inkludert fagfeltet jeg har master i og selvfølgelig kan mye bedre enn dem. Det virker genuint som de ikke forstår at det er en uting å gi råd folk ikke har bedt om. Jeg fatter det ikke. 

Anonymkode: e3e4c...06b

Det er det som er så uforståelig! Hvordan kan man ikke skjønne det? Virker som om våre naboer tror de gjør oss en tjeneste liksom. Det er så sykt usjarmerende!

TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...