Gå til innhold

Lekkasjer fra statsministerens kontor

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vinden er i ferd med å snu seg mot regjeringens håndtering.

Det har begynt å lekke fra regjeringsmøter, og jeg aner en politisk oppvask er på vei.

I et lukket møte på statsministerens kontor sa Camilla Stoltenberg at stengte skoler kunne gjøre vondt verre. Stoltenberg leder landets fremste eksperter på smittevern.

Under ett døgn etter Camilla Stoltenberg grep ordet på det lukkede møtet og sa skolestegning kunne gjøre vondt verre, valgte Erna Solberg likevel å stenge skolene.

Enkelte som var på SMK-møtet dagen før, sier de hadde Stoltenbergs ord friskt i minne og ble svært overrasket da regjeringen stengte skolene så kort tid etter møtet.

Edit, la til kilde:

https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-ifra-i-lukket-erna-mote/72358762

Endret av Krantz95
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde vært kjekt med kilder når du kommer med påstander som disse. 

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor prøver du til stadighet å undergrave norske myndigheter? Er du russer?

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Sorry, tror ikke på julenissen. Skal du komme med påstander, skal du også komme med solide kilder. Dette vet alle med litt i topplokket

Anonymkode: 2a40b...35f

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sorry, tror ikke på julenissen. Skal du komme med påstander, skal du også komme med solide kilder. Dette vet alle med litt i topplokket

Tror ikke på julenissen jeg heller, men tror du virkelig jeg lyver om dette?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Krantz95 said:

Altså, hvorfor skal noen med sånne påstander skrive på KG, og ikke gå til f.eks VG og få det publisert og få betalt? En idiot som henger på KG

• Liker 3
Skrevet

På pressekonferansen 7. april sa Bent Høie at det nå ikke var noe som tydet på at barn spilte noen stor rolle i spredningen av viruset.

Dette er altså samme konklusjon som Camilla Stoltenberg langt på vei trakk dagen før skolene ble stengt.

Erna/regjerungen tok feil og FHI v/Stoltenberg hadde rett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Krantz95 said:

På pressekonferansen 7. april sa Bent Høie at det nå ikke var noe som tydet på at barn spilte noen stor rolle i spredningen av viruset.

Dette er altså samme konklusjon som Camilla Stoltenberg langt på vei trakk dagen før skolene ble stengt.

Hva har dette med en "lekkasje" å gjøre?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Krantz95 skrev:

Vinden er i ferd med å snu seg mot regjeringens håndtering.

Det har begynt å lekke fra regjeringsmøter, og jeg aner en politisk oppvask er på vei.

I et lukket møte på statsministerens kontor sa Camilla Stoltenberg at stengte skoler kunne gjøre vondt verre. Stoltenberg leder landets fremste eksperter på smittevern.

Under ett døgn etter Camilla Stoltenberg grep ordet på det lukkede møtet og sa skolestegning kunne gjøre vondt verre, valgte Erna Solberg likevel å stenge skolene.

Enkelte som var på SMK-møtet dagen før, sier de hadde Stoltenbergs ord friskt i minne og ble svært overrasket da regjeringen stengte skolene så kort tid etter møtet.

Jeg stoler ikke på FHI.  For det første så anbefaler de ikke maske. Noe som er helt latterlig!! For det andre så tippet de 100 smittede til påske, når det ble flere tusen. Stoler mer på andre eksperter rundt om i verden. 

Anonymkode: 658ef...d2d

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg stoler ikke på FHI.  For det første så anbefaler de ikke maske. Noe som er helt latterlig!! For det andre så tippet de 100 smittede til påske, når det ble flere tusen. Stoler mer på andre eksperter rundt om i verden. 

Anonymkode: 658ef...d2d

Delvis enig med deg. Jeg stoler mer på Tegnell enn FHI.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er så rart med dette? Det har aldri vært hemmelig at fhi gir råd, men at statsministeren tar avgjørelser som ikke nødvendigvis er i tråd med dette. Sånn fungerer forøvrig all politikk. 

Anonymkode: 0a9e8...47c

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Krantz95 skrev:

14 minutter siden, Krantz95 skrev:

Nå er det Dagbladet som omtaler dette og selvfølgelig helt uten kildehenvisning de også.
Ja Dagbladet kan lyve og skjule seg bak kildevernet.

Anonymkode: 36e1f...977

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har da vært kjent lenge! 

Anonymkode: 3dd49...ac4

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Krantz95 skrev:

Ref. Hans Morten Skivik i Dagens perspektiv 20. mars 2020

"Det ufeilbarlige er umulig når virkeligheten er kompleks og uoversiktlig. Jeg er sikker på at statsministeren, hennes folk og alle de hardt arbeidende og kompetente medarbeiderne den øvrige forvaltningen vil ha motsatt utgangspunkt: Vi gjorde ikke alt rett. Vi prøvde å gjøre så godt vi kunne ut fra den informasjonen vi hadde, og vi kunne alltid ha valgt annerledes. Det er ikke èn rett beslutning, alle beslutninger koster. Læring kan være dyrekjøpt erfaring."

http://aff.no/innsikt-fra-lugar-313-i-koronaens-tid/

På KG romler de tomme tønnene kontinuerlig høyest. I etterpåklokskapens klare lys er det ingenting som er like enkelt som på kaste rundt seg med skyld. Hva tror du konsekvensen hadde blitt dersom Camilla Stoltenbergs antagelser ikke hadde slått til? Hennes råd ble risikovurdert mht. potensielle konsekvenser, og beslutningen ble så tatt av statsminister og helseminister.

• Liker 9
Skrevet
10 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

På KG romler de tomme tønnene kontinuerlig høyest. I etterpåklokskapens klare lys er det ingenting som er like enkelt som på kaste rundt seg med skyld. Hva tror du konsekvensen hadde blitt dersom Camilla Stoltenbergs antagelser ikke hadde slått til? Hennes råd ble risikovurdert mht. potensielle konsekvenser, og beslutningen ble så tatt av statsminister og helseminister.

Ok, jeg kan moderere min kritikk noe. Greit nok at regjeringen stengte ned den 12. mars. Skjønner at regjeringen trengte litt tid på å få oversikt over situasjonen.

Men nå har det gått langt over en måned og ingen skoler har åpnet enda. Til tross for faglige råd om at de bør åpnes.

Det er ekstremt at regjeringen fortsatt tror de vet bedre enn fagmiljøet og ikke vil eller evner å ta til seg slike råd.

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, Krantz95 skrev:

Ok, jeg kan moderere min kritikk noe. Greit nok at regjeringen stengte ned den 12. mars. Skjønner at regjeringen trengte litt tid på å få oversikt over situasjonen.

Men nå har det gått langt over en måned og ingen skoler har åpnet enda. Til tross for faglige råd om at de bør åpnes.

Det er ekstremt at regjeringen fortsatt tror de vet bedre enn fagmiljøet og ikke vil eller evner å ta til seg slike råd.

Speilbildet av kritikken du føler deg berettiget til å fremme er minst like interessant: Kan det muligens tenkes at effekten av det du mener var urimelige tiltak er at situasjonen nå er sånn at du fremmer kritikk fordi du mener tiltakene var for effektive? Barnetrinnet på skolene starter opp igjen førstkommende mandag. 

Hva ville konsekvensen vært dersom det bare ble guffet på, og så viste seg at FHI's klare informasjon om at barn som smittekilde var svært usikker, i ettertid gav klare indikasjoner på at barn var stille smittekilder? Nå har de tapt noen uker på skolen, men har hatt hjemmeskole. Hva ville speilbildet vært, og ville den prisen vært mye bedre for en regjering å ta tror du? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, T-Rex skrev:

Hvorfor prøver du til stadighet å undergrave norske myndigheter? Er du russer?

Skjønner godt at folk er oppmerksomme og reagerer mot våre politikeres kunnskapsløshet og arroganser. 

Vi har vel aldri vært vitne til mer vaklende norsk lederskap noensinne. 

Anonymkode: 24c32...c4f

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Hva ville konsekvensen vært dersom det bare ble guffet på, og så viste seg at FHI's klare informasjon om at barn som smittekilde var svært usikker, i ettertid gav klare indikasjoner på at barn var stille smittekilder? Nå har de tapt noen uker på skolen, men har hatt hjemmeskole. Hva ville speilbildet vært, og ville den prisen vært mye bedre for en regjering å ta tror du? 

Da ville vi hatt svenske tilstander. Og de har fortsatt ledig sykehuskapasitet.

Det ville gått strålende om regjeringen hadde hørt på FHI. Og vi ville ikke hatt så mange arbeidsledige som vi har nå. Regjeringen tenker vel at når de har brent av 400 milliarder kan de likegodt brenne noen hundre til. De kan jo bare stramme inn på neste års statsbudsjett ved å ta tilbake de brillene fra svaksynte barn eller noe...

Det er ikke satt noen dato for når resten av skolene åpner. Kun fire av tretten klassetrinn skal åpne neste uke...

Jeg er fortsatt ekstremt kritisk til håndteringen akkurat nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dypt takknemlig for håndteringen. 

Anonymkode: 6102b...c36

• Liker 3
  • Opprett ny...