AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #1 Skrevet 23. april 2020 Hei! 🙂 Pga. sykdom har jeg ikke kunnet prøve på graviditet før nå i juni (enten første eller andre uken). Jeg sluttet på p-piller for 5 mnd siden og har ikke fått mensen etter det. Jeg har nå fått resept på provera og letrozol fordi jeg må prøve å bli gravid fort og da trenger jeg eggløsning (jeg har på en måte et prøvevindu pga. sykdom). Jeg greier ikke helt å forstå om jeg burde begynne på de nå, slik at jeg får en periode til å teste om det fungerer (før jeg kan bli gravid) og så på neste syklus etter det blir slik at det klaffer med når jeg får lov å prøve? Jeg kan først bli gravid etter en behandling i juni. Og er det noen som har tips til hvordan man kan bli gravid fort (kjerringråd, erfaringer etc.)? Og hvordan regner jeg det ut? Si at jeg f. eks får lov å prøve fra 12.juni. Da ønsker jeg eggløsning litt etter det slik at jeg kan ha litt margin. Er det noen som skjønner når jeg må starte kuren? Dette er så nytt for meg. Vet ikke om det blir feil å regne ut 28 dager i første periode jeg ikke kan bli gravid, og så 14 dager ish i neste? Dvs. jeg burde begynne den 1. mai med første kur? Siden jeg bør bli gravid fortest mulig etter 12. juni (cirka) er det noe jeg burde be fastlege om? Noe mer medisin eller spør om eventuell ivf behandling etter sommeren om jeg ikke har blitt det på egenhånd? Hva ville dere gjort? Beklager at dette ble litt rotete.. Takk for svar! Anonymkode: e76d4...d88
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #2 Skrevet 23. april 2020 Hei! Har ikke erfaring meg provera, men tror det er noe lignende primolut, altså piller man tar for å få i gang mens. Jeg tok primolut 3 ganger i døgnet i 10 dager. Altså kl 6 om morgenen, kl 14 på dagen og kl 22 på kvelden i 10 dager. Så gikk det to dager etter pilleslutt før mensen kom. Dette kan variere fra person til person, noen får mens etter en dag, andre må kanskje vente 5 dager. Første dag med skikkelig mens blir regnet som syklusdag 1 (cd1). På cd3 startet jeg med 2 tabletter letrozol om morgenen til og med cd7, altså i 5 dager. Hvor mange tabletter skal du ta?Begynte å teste etter eggløsning på cd10, fikk positiv eggløsningstest på cd17 og kjente tydelig eggløsning på cd18. På hvilken dag man får eggløsning varierer fra person til person, noen får det på cd12 andre på cd20 og noen senere, men mest vanlig er vell rundt cd14, forutset at man har syklus på 28 dager. Om man går ut i fra at du får mens to dager etter pilleslutt på provera og at du får eggløsning på cd14, så bør du begynne på provera ca 19. Mai, da blir eggløsning 12. Juni om mens kommer etter to dager og eggløsning kommer på dag14. Om det er krise om eggløsning kommer før 12. Juni bør du kanskje utsette å starte på provera noen dager til, så ikke eggløsning kommer før det er trygt å bli gravid med tanke på behandling. Jeg hadde ikke ville tatt letrozol før det er aktuelt og prøve, da man kan få kjedelige bivirkinger som du kan slippe om du ikke skal prøve å bli gravid. Rart at legen din skriver ut dette til deg uten noe mer informasjon eller oppfølging. Håper jeg hjalp deg litt, spør gjerne om du lurer på noe😊 Anonymkode: b8bec...3ca
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #3 Skrevet 23. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Har ikke erfaring meg provera, men tror det er noe lignende primolut, altså piller man tar for å få i gang mens. Jeg tok primolut 3 ganger i døgnet i 10 dager. Altså kl 6 om morgenen, kl 14 på dagen og kl 22 på kvelden i 10 dager. Så gikk det to dager etter pilleslutt før mensen kom. Dette kan variere fra person til person, noen får mens etter en dag, andre må kanskje vente 5 dager. Første dag med skikkelig mens blir regnet som syklusdag 1 (cd1). På cd3 startet jeg med 2 tabletter letrozol om morgenen til og med cd7, altså i 5 dager. Hvor mange tabletter skal du ta?Begynte å teste etter eggløsning på cd10, fikk positiv eggløsningstest på cd17 og kjente tydelig eggløsning på cd18. På hvilken dag man får eggløsning varierer fra person til person, noen får det på cd12 andre på cd20 og noen senere, men mest vanlig er vell rundt cd14, forutset at man har syklus på 28 dager. Om man går ut i fra at du får mens to dager etter pilleslutt på provera og at du får eggløsning på cd14, så bør du begynne på provera ca 19. Mai, da blir eggløsning 12. Juni om mens kommer etter to dager og eggløsning kommer på dag14. Om det er krise om eggløsning kommer før 12. Juni bør du kanskje utsette å starte på provera noen dager til, så ikke eggløsning kommer før det er trygt å bli gravid med tanke på behandling. Jeg hadde ikke ville tatt letrozol før det er aktuelt og prøve, da man kan få kjedelige bivirkinger som du kan slippe om du ikke skal prøve å bli gravid. Rart at legen din skriver ut dette til deg uten noe mer informasjon eller oppfølging. Håper jeg hjalp deg litt, spør gjerne om du lurer på noe😊 Anonymkode: b8bec...3ca Tuuusen takk for svar! Det var veldig hjelpsomt. Det høres ut som jeg bør avvente til jeg faktisk kan bli gravid da. Da gjør jeg det istedet. Alt skjedde litt plutselig her, men bør kanskje ringe legen min for å få litt mer info. Anonymkode: e76d4...d88 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå