Gå til innhold

Hvis jeg fyller en glasskål med vann å har den i fryseren vil den skåle sprekke opp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et kunst og håndtverk proskjekt om å lage et kunstverk i naturen med bare ting man kan la være igjen i naturen etter meg. Tenkte å fylle en bolle med vann og ta oppi ting jeg finner i naturen også legge ut i naturen. Men blir skåla til å sprekke opp?

Anonymkode: c7cba...75e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 1b480...6ea

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan skje. Kan du ikke bare ta en plastbolle i stedet?

Anonymkode: 993f1...12b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Eller. Skal du ikke fryse vannet? Skjønte ikke helt hva du mente.. hvis du fyller en glassbolle med vann og setter den i fryseren kan den sprekke, men den sprekker vel ikke om du tar den med deg ut. 

Anonymkode: 993f1...12b

Skrevet

Nei, det går bra 😊 til og med Rosendahl sine glasskåler tåler det 😜

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på materialet og formen til skåla. Bruker du en skål i Pyrex-glass som har alminnelig skålfasong, bør du være trygg.

Poenget er at materialet må tåle frost, og fasongen må være slik at vannet som fryser til is kan utvide seg, uten å presse for mye på skåla.

Anonymkode: 12a41...a94

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det om du var redd for skåla - jeg har ødelagt en litt glass i fryser.

Anonymkode: 63fe6...2bf

Skrevet
13 minutter siden, Sokkar skrev:

Nei, det går bra 😊 til og med Rosendahl sine glasskåler tåler det 😜

Nå er jo de faktisk ganske robuste

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på materialet og formen til skåla. Bruker du en skål i Pyrex-glass som har alminnelig skålfasong, bør du være trygg.

Poenget er at materialet må tåle frost, og fasongen må være slik at vannet som fryser til is kan utvide seg, uten å presse for mye på skåla.

Sia ho skal ha isen utav skålen igjen etterpå, så vil jeg tro det er riktig fasong på skålen 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Sokkar said:

Sia ho skal ha isen utav skålen igjen etterpå, så vil jeg tro det er riktig fasong på skålen 😊

Helt klart et poeng! 😁

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Jdz skrev:

Nå er jo de faktisk ganske robuste

Synes de får hakk av ingenting 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte faktisk å knuse en glassbolle på den måten! Fylte den med vann for å fryse, også skulle jeg "løsne" på monumentet mitt i skåla med litt varmt vann under, så sprakk hele bollen.
Vet ikke om det var fordi bollen jeg brukte var noe ræl eller hva det var, men kan fort skje. Plastbolle er tingen!

Anonymkode: 165b2...94d

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil tro det. Siden vann utvider seg i frossen tilstand. Jeg ville i hvert fall ikke brukt noe kostbart. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg klarte faktisk å knuse en glassbolle på den måten! Fylte den med vann for å fryse, også skulle jeg "løsne" på monumentet mitt i skåla med litt varmt vann under, så sprakk hele bollen.
Vet ikke om det var fordi bollen jeg brukte var noe ræl eller hva det var, men kan fort skje. Plastbolle er tingen!

Men der har du kombinasjon frost og brå varme. Setter hun skålen ut og opp ned, vil smeltingen skje gradvis 😊 samme kan skje om du tar et glass ut av oppvaskmaskina og fyller med iskaldt vann før glasset er avkjølt. 

Når folk skal fryse ned mat i babyglass, sylteglass osv, er regelen å ikke fylle for høyt opp. For da får ikke maten plass til å utvide seg når man har lokk på 😊

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du utsetter glass for raske store temperaturendringer som det du gjorde her så kan det skje. Det skjedde ikke fordi skåla var kald, men fordi den var kald og ble raskt varmet opp. Dermed ikke relevant for ts sitt spørsmål.

Anonymkode: 41732...de5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruk kaldeste vannet fra springen og ikke har lokk så utvider vannet seg oppover. En vase eller glass er verre, mindre åpning i forhold til mengde vann. 

Anonymkode: 205a4...3fd

• Liker 1
Skrevet

Bruk en plastskål for å være sikker?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...