Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! jeg er 26 år og står helt fast angående hvor jeg vil studere. Jeg har søkt både Trondheim og Tromsø, men kjenner ingen i noen av byene. derfor lurer jeg på om noen har erfaring med byene? Jeg har ikke stor vennekrets her jeg bor grunnet tidligere feil valg av venner, så ønsker nye venner og også venner jeg kan ha i ettertid etter studiene.

Tromsø
For: Fin Natur, ny start langt bort, Nordlendinger er imøtekommende, får oppleve et helt nytt sted i Norge.
Imot: Lang kjørevei hjem/evt til vennene etter ferdig utdannelse, mørketid, lite sommer, liten by, hvis jeg ikke får venner får jeg heller ikke opplevd så mye. 

Trondheim
For: Stor by med mye studenter, ikke for langt unna andre byer i Norge, større sjanse for å få flere venner, ser bedre ut på CV(?)
Imot: Lite ny natur, kan bli for mye folk så jeg får lite venner og flere bekjente. 

Noen som har flere innspill å komme med?

Endret av mar94
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Velg mellom dette:

- Liker du mye snø, velg Tromsø

- Hater du snø, velg Trondheim

Har studert selv i Tromsø, og det er en fin by å være student i. Folk er veldig åpen for nye bekjentskap. Men det tenker jeg gjelder Trondheim også. Studemiljø er unikt sånn sett, og utgjør ikke store forskjeller. Finner det rart om du ender opp uten bekjente i studietiden hvis du ellers både er åpen og villig til å finne deg bekjente. 

Anonymkode: fccd4...894

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, mar94 skrev:

Hei! jeg er 26 år og står helt fast angående hvor jeg vil studere. Jeg har søkt både Trondheim og Tromsø, men kjenner ingen i noen av byene. derfor lurer jeg på om noen har erfaring med byene? Jeg har ikke stor vennekrets her jeg bor grunnet tidligere feil valg av venner, så ønsker nye venner og også venner jeg kan ha i ettertid etter studiene.

Tromsø
For: Fin Natur, ny start langt bort, Nordlendinger er imøtekommende, får oppleve et helt nytt sted i Norge.
Imot: Lang kjørevei hjem/evt til vennene etter ferdig utdannelse, mørketid, lite sommer, liten by, hvis jeg ikke får venner får jeg heller ikke opplevd så mye. 

Trondheim
For: Stor by med mye studenter, ikke for langt unna andre byer i Norge, større sjanse for å få flere venner, ser bedre ut på CV(?)
Imot: Lite ny natur, kan bli for mye folk så jeg får lite venner og flere bekjente. 

Noen som har flere innspill å komme med?

Er det virkelig sånn, at med samme studier, så ser det bedre ut på CV med studier i Trondheim?

Min 18-åring har Tromsø som første valg, og håper virkelig hen kommer inn der. Hen kjenner ingen der fra før, men vet at en i venneflokken også har søkt seg dit. Men som hen sier, kommer ikke den kjente inn - men hen inn, så ser hen ingen problemer med å starte på et sted alene. Så lenge man er åpen for å bli kjent med andre, så blir man det. 

Håper du kommer inn der du ønsker - og lykke til  :)

Anonymkode: ec9e6...96c

AnonymBruker
Skrevet

Tromsø er MØRKT og kaldt. Liker du vinteraktiviteter og fjellturer er dette byen for deg. Men Tromsø har mer å by på en dette da, bare at da kan Trondheim tilby bedre ting.

Jeg bor i en by 20 minutter unna Trondheim, og vil påstå det er mye mer å finne på i Trondheim. Og det er mulighet for fantastiske fjellturer og vintersport her også. Veldig vanlig for studentene å dra på skiweekends til Åre for eksempel. Også er Trondheim en objektivt sett finere by.

Jeg er overhode ingen patriot til Trondheim, men jeg har vært mye i Tromsø siden jeg er flyvertinne og har hatt utallige stopp og overnattinger der.

Anonymkode: ae74c...b42

AnonymBruker
Skrevet
På 23.4.2020 den 11.48, AnonymBruker skrev:

Tromsø er MØRKT og kaldt. Liker du vinteraktiviteter og fjellturer er dette byen for deg. Men Tromsø har mer å by på en dette da, bare at da kan Trondheim tilby bedre ting.

Jeg bor i en by 20 minutter unna Trondheim, og vil påstå det er mye mer å finne på i Trondheim. Og det er mulighet for fantastiske fjellturer og vintersport her også. Veldig vanlig for studentene å dra på skiweekends til Åre for eksempel. Også er Trondheim en objektivt sett finere by.

Jeg er overhode ingen patriot til Trondheim, men jeg har vært mye i Tromsø siden jeg er flyvertinne og har hatt utallige stopp og overnattinger der.

Anonymkode: ae74c...b42

subjektivt* mener du vel. 

Anonymkode: e519c...28b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har studert både i Tromsø og Trondheim. Ville valgt Trondheim over Tromsø any day. Tror ikke folk helt skjønner akkurat hvor mørkt det faktisk er, eller hvor mye snø som kan falle i løpet av en høst/vinter/vår i Tromsø. Jeg opplever mennesker som mye mer imøtekommende i Trondheim enn i Tromsø. Og ja, CVen ser unektelig bedre ut med studier fra NTNU enn UiT.  

Anonymkode: 6f00a...19a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For en person som har bodd i Longyearbyen synes jeg dere syter utrolig over mørket i fastlands-Nord-Norge. Du ser ikke sola, men vi snakker da ikke nattemørke midt på dagen, akkurat. At mørketida er så fæl er en myte. Snømengdene, derimot...

Når det gjelder "ser bra ut på CV" - det er bare sludder at de samme studiene fra Trondheim vil være mye mer attraktive enn fra Tromsø. I alle fall når vi snakker om et norsk arbeidsmarked. Hvem du kjenner og hva du kan er viktigst: ikke hvor du har lært det. 

Du sier ikke noe om hvor du kommer fra, men hvis du er fra Norge sør for "midten" et sted ville jeg valgt Trondheim av praktiske årsaker. Du vil rett og slett ha flere valgmuligheter for hjemreiser (og reiser ellers), og dermed bedre sjanse på gode priser. Lettere å få besøk av venner blir det også på den måten. 

Jeg synes også Trondheim er penere enn Tromsø, og siden Trondheim er større er det litt mer å velge mellom av alt der. 

Anonymkode: 5cebc...ea9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...