Gå til innhold

Guttungen vil helst være hos far!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har delt omsorg for sønnen vår på 11 år. Nå i det siste har han gitt uttrykk for at han heller vil være hos far. Jeg synes dette er veldig rart, fordi far har aldri stilt opp utover å ha sønnen annenhver uke. Ofte har gutten vært mer hos oss. Han er hos oss i alle ferier foreks, fordi far ikke "kan". Det er vi som stiller opp på alt av frititdsaktiviteter, foreldremøter, sommeravslutninger. Far møter aldri/ er ikke interessert. Gutten har også skolekrets her, med alle vennene sine. Han har ikke nettverk hos far, siden far bor langt unna. Hos oss har han søsken og en flott stepappa som har vært i livet hans siden han var 5 år. Far har sikkert hatt 15 kjærester på disse årene, ingen akkurat nå. Han har heller ikke jobb og dårlig økonomi. Han har alltid vært en surrebukk.

Bare så det er sagt, så har far og jeg en god tone. Vi snakker godt sammen, men har ikke sett hverandre på over et år. Byttedag er på skolen, og når han aldri møter opp på noe med gutten, møtes vi heller ikke. Det er fint at gutten er glad i far og har det fint der, men jeg tror han har det best hos oss, og er engstelig for at han flytter til far når han kan dette. 

Kan noen hjelpe meg med å forstå hvorfor sønnen vår nå plutselig vil være mer hos far? Han virker nesten litt depressiv når han er hos oss. Det har aldri skjedd før. Er det noen som har opplevd noe lignende? Kan det være fordi han kjenner på dårlig samvittighet nå som far er singel og ikke har noen? Erfaringer mottas med stor takk!

Anonymkode: 2c9b7...7ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har han sagt noe om hvorfor han heller vil være hos far? 

Anonymkode: 7cb3e...d11

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har han sagt noe om hvorfor han heller vil være hos far? 

Anonymkode: 7cb3e...d11

Jeg har forsøkt å finne ut av dette, men sønnen min klarer ikke sette ord på dette selv. Han vet ikke, han bare føler det sånn sier han. Mistenker at han synes det er vanskelig å snakke om:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenker at han har friere tøyler der? At det ikke er strengt eller noen krav? Eller har han bedre Internett? 

Anonymkode: 5979e...a5f

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet med at han er mer hos far? Det kan jo godt hende at de har fått en bedre relasjon etterhvert. Mange fedre får et litt nærere forhold til barna ettersom de blir eldre, det er mer å finne på sammen osv.

Anonymkode: 9b677...79a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Han får sikkert lov til å game oftere der, sånn er min blitt også nå :glare:

Anonymkode: 60b21...b4a

• Liker 10
Skrevet

Jeg ønsket å bo hos min far når jeg var lita, rett og slett fordi jeg hadde nærmest ingen regler å forholde meg hos han så jeg så på det som det gode liv 😂 tenker det er noe slikt som gjør seg gjeldende også her?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så la gutten få prøve ut om han trives bedre hos far. Er det noe med stefar, misbruk ? 

Anonymkode: ffd87...5cb

• Liker 3
Skrevet

En venninne av meg hadde samme problem, etter mye mas og kjas så sa hun bare greit, du kan bo hos far. Det varte ikke en måned en gang før bekymringsmeldingen kom og klager kom fra skolen om at ting ikke ble gjort, så kom barnet og ville flytte hjem igjen for far klarte ikke å få mat på bordet en gang, barnet gikk jo på selvstyr. Der ville barnet være hos far for han synes synd på han og han trengte "hjelp"...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har delt omsorg for sønnen vår på 11 år. Nå i det siste har han gitt uttrykk for at han heller vil være hos far. Jeg synes dette er veldig rart, fordi far har aldri stilt opp utover å ha sønnen annenhver uke. Ofte har gutten vært mer hos oss. Han er hos oss i alle ferier foreks, fordi far ikke "kan". Det er vi som stiller opp på alt av frititdsaktiviteter, foreldremøter, sommeravslutninger. Far møter aldri/ er ikke interessert. Gutten har også skolekrets her, med alle vennene sine. Han har ikke nettverk hos far, siden far bor langt unna. Hos oss har han søsken og en flott stepappa som har vært i livet hans siden han var 5 år. Far har sikkert hatt 15 kjærester på disse årene, ingen akkurat nå. Han har heller ikke jobb og dårlig økonomi. Han har alltid vært en surrebukk.

Bare så det er sagt, så har far og jeg en god tone. Vi snakker godt sammen, men har ikke sett hverandre på over et år. Byttedag er på skolen, og når han aldri møter opp på noe med gutten, møtes vi heller ikke. Det er fint at gutten er glad i far og har det fint der, men jeg tror han har det best hos oss, og er engstelig for at han flytter til far når han kan dette. 

Kan noen hjelpe meg med å forstå hvorfor sønnen vår nå plutselig vil være mer hos far? Han virker nesten litt depressiv når han er hos oss. Det har aldri skjedd før. Er det noen som har opplevd noe lignende? Kan det være fordi han kjenner på dårlig samvittighet nå som far er singel og ikke har noen? Erfaringer mottas med stor takk!

Søker vel bekreftelse der han har fått det minst? Kanskje han tenker at om han bor der hele tiden så får han tiden han så sårt ønsker med pappa. 

Anonymkode: 87a41...fe1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør far hva han sier til barnet om egen situasjon? Indirekte om han klager over å være ensom og savne sønnen. Og hvilke regler de kjører i husholdet, kanskje det er fullt frislipp på gaming og godteri?

Jeg ville vært skeptisk. Barnet skal bli hørt, men voksne skal vurdere hvor barnet har det best på alle vis. Barnet er ikke modent nok til å ta slike vurderinger.

Anonymkode: d80a1...f4c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min vil også helst bare være hos far. Far er sløv med grensetting, kosthold og skjermtid. 

Anonymkode: f2fb8...bc5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at de voksne må ta gode valg for en gutt på 11 år. Er ikke det litt mye ansvar i den alderen, å bestemme selv hvor en skal bo? Kan det være at han kanskje tenker at han må "passe på pappa" som er alene og antagelig har det vanskelig for tiden?

Anonymkode: 98536...ea2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min vil også helst bare være hos far. Far er sløv med grensetting, kosthold og skjermtid. 

Hva sier far om deg da? At du er nazi på grensesetting, kosthold og skjermtid?

Anonymkode: 7e70c...0c3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at de bare har bedre kjemi? 

Anonymkode: 90810...e04

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er rart at du har "god tone" med noen du ikke har sett eller snakket med på over et år, og det lar seg heller ikke forene med de nedlatende og dømmende karakteristikkene du beskriver denne faren med. Synes sønnen deres at far er en surrebukk og en rundbrenner, eller ser han kanskje kvaliteter hos sin far som du ikke vektlegger like mye?

Anonymkode: 2d06d...83d

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å hjelpe sønnen din til å finne ut av dette.

Min eks manipulerte vår sønn (han var på samme alder da), snek inn i samtaler hvor ensom han var når ungene var hos meg, og dårlig samvittighet gjorde at sønnen ville være mer hos far.
Vi ble enige om to dager ekstra hos far, så 9 dager der og 5 hos meg. Jeg hadde en samtale med far der jeg sa at han ikke må gi barnet ansvaret for hans følelser. Faren sa at det var ikke meningen (jeg tror han løy, dette var med overlegg, men lot det ligge) og etter det sluttet han å snakke om at det var så trist når ungene hadde mammauker. 
Etter noen måneder gikk vi tilbake til 50/50.

Anonymkode: 0511c...538

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva sier far om deg da? At du er nazi på grensesetting, kosthold og skjermtid?

Anonymkode: 7e70c...0c3

Nei, han sier at jeg er bedre på det enn han. Han vil egentlig være bedre på det. Det beste for barn er jo stabile og forutsigbare rammer, regler og rutiner. Han vil jo sitt barns beste han også.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han får hverdag hos far og likevel alle ferier hos dere da? Kan være at han føler han mangler tid med pappa'n sin. 

Anonymkode: 87a41...fe1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode svar! Har ikke tenkt over dette med at han har fått lite bekreftelse hos far, og derfor kan søke mer tid der for å få mer bekreftelse. Når jeg tenker meg om, kan dette faktisk være! Ikke minst dette med grensesetting. Der er det fri flyt, og guttungen elsker å sitte inne og spille på pc. Det får han ikke lov til så lenge av gangen her. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...