Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venn jeg har gått på skole med som sliter en del i hverdagen. Hun har hatt støttekontakt tidligere, men har ikke vært riktig for henne. 

Jeg har selv vurdert å bli støttekontakt og vet at jeg hadde passet veldig godt å være det for henne. Vet mye om henne og oppveksten osv. 

Nå er vi blitt voksne og jeg har ikke mye tid til å møte henne slik som i skoletiden. De sjeldne gangene jeg møter henne syns jeg synd på henne. Det er mye hun trenger hjelp til.

Lurte derfor på om det er mulig å bli støttekontakt for henne? Høre med kommunen hennes eller noe?

Anonymkode: 85ced...22d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja gjør det🙂

Anonymkode: 72025...9d9

• Liker 2
Skrevet

Er du fortsatt venninne med henne? Hvis du er det, så høres det ut som en dårlig ide å blande en slik jobb inn i det. 

Et annet spørsmål er om hun ønsker at du skal være hennes kontakt. Hvis du mest synes synd på henne så skinner det igjennom. Det er ikke din medfølende hun trenger for å klare seg i hverdagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har støttekontakt... Har flere venner som sjelden har tid til og møtes men som jeg likevel anser som venner. 

Hvis noen av disse hadde tilbudt seg å være støttekontakten min så hadde jeg blitt både veldig lei meg og fornærmet. 

Så det spørs vel hvor mye venninna di verdsetter vennskapet deres. Kan være skjev vektfordeling der. For henne er du kanskje en viktig og god venn, og da er det kanskje ikke så koselig for henne å vite at du vil ha betalt for å henge med henne. 

Anonymkode: 134c2...055

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noen god idé å være støttekontakt for en venninne, det kan ødelegge vennskapet deres. Uansett hvor mye dere later som at vennskapet er nøyaktig som før, så blir det ikke det. Du vil få betalt for å være med henne og hun kommer automatisk i en underlegen posisjon overfor deg, fordi du er med henne i kraft av at du skal gi henne støtte, mens hun er med deg fordi hun trenger støtte. Dette er en maktubalanse som ikke har noe å gjøre i et vennskap.

I tillegg vil det bli vanskelig for dere begge to å si rett ut hva dere har lyst til å gjøre. Du får betalt og må derfor late som om du elsker å bli med henne på bingo. Det vil komme noe falskt inn i vennskapet deres og tilliten mellom dere blir skadet. Ingen av dere kommer til å føle at dere kan slappe av, være dere selv og prate åpent, noe som er selve fundamentet i et vennskap.

Nei - dette blir bare kleint! Og så ufattelig ydmykende for din venninne. 

Anonymkode: 88fbd...f84

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...