AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #1 Skrevet 23. april 2020 Begynner å merke en gryende frustrasjon hos vår datter som går på VG1. Etter at skolene stengte og hjemmeundervisningen startet, ble arbeidsdagen selvsagt helt annerledes. Men det vi trodde skulle være digitale undervisningstimer, der lærer faktisk er til stede via videolink og har reell undervisning stemmer på ingen måte. Så og si i samtlige fag lesser bare lærer på med oppgaver som skal være levert til visse frister, før han/hun forsvinener og ikke lenger er til stede. Elevene kan kontakte dem via mail eller canvas, så får de svar kanskje etter 2 timer, men utover dette handler det stort sett om selvstendige oppgaver som skal leveres, og oppgavemengdene er vesentlig mer enn da de gikk på skolen fysisk. Vi som jobber på hjemmekontor har jo fått med oss dette, at det knapt nok er dialog via video. Har snakket med flere om dette, og mange har samme frustrasjon, og dette går spesielt utover de svakeste elevene som har behov for mer veiledning fra lærerne. Vi som foreldre hjelper jo til så godt vi kan, men vi er ikke utdannede lærere og har ingen mulighet til å gi samme undervisning som fagpersonene. Vi er av de heldige, fordi vår datter er ganske sterk i mange fag, og klarer seg bra, selv om det blir slitsomt i lengden. Unntaket er matematikklæreren som faktisk stiller opp og går gjennom pensum og løser oppgaver sammen med sine elever. Er det flere som opplever dette? Jeg forventer jo ikke at det skal være som før, selvsagt ikke, men jeg hadde i allefall forventet at lærerne faktisk var til stede mye mer. Man kan jo spørre seg hva lærerne egentlig bruker tiden sin på når de bruker de timene de skal til undervisning av elevene..... Anonymkode: 74d25...8bc 3
Sokkar Skrevet 23. april 2020 #2 Skrevet 23. april 2020 Synes du skal sende en mail til lærerene og rektor 😊 2
Sokkar Skrevet 23. april 2020 #3 Skrevet 23. april 2020 (endret) Forresten har mine barn på barneskolen en ukeplan, ingen undervisning. Men vi får svar etter 5 min på itslearning 😊 Endret 23. april 2020 av Sokkar
Example Skrevet 23. april 2020 #4 Skrevet 23. april 2020 Tror det er veldig forskjellig fra skole til skole og lærer til lærer. Personlig har jeg en blanding, hvor elevene får oppgaver, undervisning og møter med klassene. I tillegg er jeg tilgjengelig hele dagen, og snakker med elevene hele tiden. Som kontaktlærer er det enormt mye annet også som krever tid. Jeg har også funnet ut at vanlig undervisning fungerer svært dårlig i enkelte klasser med video, og at læringsutbyttet er langt større om elevene jobber selvstendig, og at vi heller gjennomgår oppgavene sammen mot slutten av en økt. Samtidig er det mange tidstyver, og kontakten med elever skjer jo i skoletiden. Da er det mange elevsamtaler osv. I tillegg til at man fungerer som IT-hjelp for de problemene som oppstår digitalt. 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #5 Skrevet 23. april 2020 Det er mye mer arbeid med nettundervisning og vi må være tilgjengelige 24/7. Videoforelesninger skal produseres, umiddelbart svar til elever som sender melding når som helst, retting selv om oppgavene er begrenset og møter med klassene på en plattform. Jeg er helt utslitt, og nei man strekker ikke til når man er på jobb døgnet rundt. Anonymkode: cf478...ae8 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #6 Skrevet 23. april 2020 Mitt barns konaktlærer har gitt den samme oppgaven siden starten av Mars, med få endringer. Ingen forklaringer eller videomøte/undervisning. Oppgaven er type: «Les i boken i 20 minutt hver dag og svar på oppgavene. Leveres på fredag.» Andre av barnets lærere har videoundervisning, innspilte filmer av seg selv osv, og diverse ulike prøver og innleveringer. Noe tar også kontakt hele tiden med ungdommen hjemme, men ikke denne læreren. Så det er tydeligvis stor forskjell på lærere... Anonymkode: cfd20...ab4 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #7 Skrevet 23. april 2020 10 minutter siden, Example skrev: Jeg har også funnet ut at vanlig undervisning fungerer svært dårlig i enkelte klasser med video, og at læringsutbyttet er langt større om elevene jobber selvstendig, og at vi heller gjennomgår oppgavene sammen mot slutten av en økt. For meg høres dette ut som en veldig god løsning. Problemet dette ikke blir gjort på denne skolen. Jeg skriver ikke innlegget for henge ut lærere, jeg vet at de gjør en kjempejobb i en spesiell tid, men jeg skulle bare ønske de var mer til stede enn de er, og at de kan forstå at oppgavemengden fort kan bli for stor. Anonymkode: 74d25...8bc
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #8 Skrevet 23. april 2020 Joda, det er forskjell på lærere. Det er forskjell på hjemmesituasjon, hvor digitalt kompetent man er, hva slags utstyr man har tilgjengelig, hva slags føringer man får fra skolen og også hvordan man velger å følge opp hjemmeskole. Men det er også greit å ha med seg i tankene at foreldre faktisk heller ikke ser all jobben som gjøres, eller kjenner til alle vurderingene som gjøres. Jeg har feks helt bevisst valgt å ikke ha digital undervisning via video. Det valget har jeg tatt både fordi jeg ikke synes det fungerer all verdens, og fordi jeg vet at jeg har noen elever som har for dårlig nett til å være med. Jeg ønsker derfor ikke å sette disse elevene i en situasjon hvor de blir stående utenfor, for det er forferdelig synlig hvem som aldri møter i videosamtaler. Jeg har derfor heller valgt å lage videoer der det trengs, og være tilgjengelig for spørsmål og veiledning underveis. Elevene vet at om de tar kontakt, så får de svar raskt, og jeg tar gjerne en til en videosamtaler med de som ønsker og trenger det. For da kan jeg også ringe de med dårlig nett på telefon, slik at de ikke ender opp med et dårligere tilbud. Ellers kan jeg også tilstå at jeg helt bevisst skjevfordeler tiden min. Mange av elevene klarer seg helt fint, og da fungerer det greit at de jobber selvstendig, tar kontakt ved behov og jeg ser gjennom arbeidet deres på slutten av dagen. Det frigjør nemlig tid slik at jeg kan følge opp de som ikke klarer seg greit. For jeg har noen elever som trenger ekstra støtte og hjelp, og som nærmest må leies gjennom oppgavene. Andre sliter med motivasjon, er ensomme eller har psykiske utfordringer. Da prioriterer jeg å ha hyppige videosamtaler med dem. Jeg bruker heller 30 minutter på en samtale med en elev som virkelig trenger det, enn 5 minutters samtaler med alle. Det går også mye tid på nærmest spore opp og koble på enkelte elever, og å finne ut av tekniske problemer. Men det er klart, dette er ikke noe man kan se fra den andre siden, om man er en elev, eller forelder til en elev, som klarer seg greit. Utenfra kan det sikkert se ut som om jeg har tidenes enkleste jobbhverdag. Det kan godt være at moren til Per lurer på hva jeg driver med hele dagen, for hun ser jo ikke samtalene jeg har med Pål, Ola og Kari. Eller at jeg har brukt halve dagen på å finne ut hvorfor Berit har forsvunnet, og prøvd å komme i kontakt med henne. Kort sagt, det er lurt å ta kontakt med lærer om det noe man lurer på eller savner, og at man også er bevisst på at det foregår mye i kulissene som man verken kan eller skal se som forelder. Anonymkode: 53aee...a71 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #9 Skrevet 24. april 2020 Dessverre får man vel bare her bekreftet sine mistanker om at lærerne bruker arbeidstiden sin på langt mer enn å sin hovedoppgave som er å undervise; denne læreren valgte altså å knulle i arbeidstiden, og kringkastet like godt hele samleiet til sine elever. Pussig at det i artikkelen fokuseres på at det var en flause og noe som ikke skal gjenta seg, men ingen stiller kritiske spørsmål til læreren om hvorfor han har sex i arbeidstiden i stedet for å gjøre jobben sin.... https://www.dagbladet.no/nyheter/8-klasse-elever-overhorte-samleie/72392517 Anonymkode: 74d25...8bc 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #10 Skrevet 24. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dessverre får man vel bare her bekreftet sine mistanker om at lærerne bruker arbeidstiden sin på langt mer enn å sin hovedoppgave som er å undervise; denne læreren valgte altså å knulle i arbeidstiden, og kringkastet like godt hele samleiet til sine elever. Pussig at det i artikkelen fokuseres på at det var en flause og noe som ikke skal gjenta seg, men ingen stiller kritiske spørsmål til læreren om hvorfor han har sex i arbeidstiden i stedet for å gjøre jobben sin.... https://www.dagbladet.no/nyheter/8-klasse-elever-overhorte-samleie/72392517 Anonymkode: 74d25...8bc Så vidt jeg kan se er det ikke avklart om det er læreren som hadde sex, og læreren var ferdig med timen sin. Da kan man eventuelt knulle så mye man orker, så lenge man er på plass til neste time. Anonymkode: 53aee...a71 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #11 Skrevet 24. april 2020 På 23.4.2020 den 9.22, AnonymBruker skrev: Vi som foreldre hjelper jo til så godt vi kan, men vi er ikke utdannede lærere og har ingen mulighet til å gi samme undervisning som fagpersonene. Vi er av de heldige, fordi vår datter er ganske sterk i mange fag, og klarer seg bra, selv om det blir slitsomt i lengden. Anonymkode: 74d25...8bc Dette er vel ikke slitsomt for de sterke elevene og deres foreldre? Et slags paradoks i det du skriver her. Anonymkode: f521a...77a 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #12 Skrevet 24. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så vidt jeg kan se er det ikke avklart om det er læreren som hadde sex, og læreren var ferdig med timen sin. Da kan man eventuelt knulle så mye man orker, så lenge man er på plass til neste time. Anonymkode: 53aee...a71 Hæ? Tror du at lærerne har lov til å knulle i bøttekottet mellom timene eller?? De har betalt for en full arbeidsdag, og mellom timene har de andre oppgaver. De har jo ikke 37,5 undervisningstimer i uka. Deter vel mer rundt 20-25 timer undervisning, resten er forberedelser og annet arbeid. Skal de absolutt knulle på jobb, får de bruke lunsjpausen sin, forutsatt at de ikke har betalt lunsj og skal være tilgjengelig. Anonymkode: 74d25...8bc 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #13 Skrevet 24. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Tror du at lærerne har lov til å knulle i bøttekottet mellom timene eller?? De har betalt for en full arbeidsdag, og mellom timene har de andre oppgaver. De har jo ikke 37,5 undervisningstimer i uka. Deter vel mer rundt 20-25 timer undervisning, resten er forberedelser og annet arbeid. Skal de absolutt knulle på jobb, får de bruke lunsjpausen sin, forutsatt at de ikke har betalt lunsj og skal være tilgjengelig. Anonymkode: 74d25...8bc Vet vi at denne læreren jobber fulltid da? Anonymkode: 0345f...c3b 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #14 Skrevet 24. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Tror du at lærerne har lov til å knulle i bøttekottet mellom timene eller?? De har betalt for en full arbeidsdag, og mellom timene har de andre oppgaver. De har jo ikke 37,5 undervisningstimer i uka. Deter vel mer rundt 20-25 timer undervisning, resten er forberedelser og annet arbeid. Skal de absolutt knulle på jobb, får de bruke lunsjpausen sin, forutsatt at de ikke har betalt lunsj og skal være tilgjengelig. Anonymkode: 74d25...8bc Jeg tror ikke du helt skjønner hvordan arbeidstiden vår fungerer. Vi er nemlig ikke bundet til arbeidsplassen hele uka. Vi har timer som er bundet, men hvor mange timer det er varierer veldig. De ubundene timene styrer vi selv. Jeg har 18 timer undervisning pr uke i år, og i tillegg er bundet til faste møter og diverse. Så lenge jeg er på plass til disse, og kommer i mål med oppgavene mine, så styrer jeg selv hvor og når jeg gjennomfører de resterende 20 timene. I dag hadde jeg 1,5 time dødtid midt på dagen, og da tok jeg meg en joggetur. For da er elevene opptatt med andre fag og timer, så jeg kan ikke forstyrre dem. Kollegaene er også opptatt. Og i dag var jeg ajour med alt av tilbakemeldinger og vurderinger. Planleggingen av neste uke tar jeg i helga. Jeg tipper kjappisen i Danmark tok kortere tid enn joggeturen min. Anonymkode: 53aee...a71 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #15 Skrevet 24. april 2020 På 23.4.2020 den 9.32, AnonymBruker skrev: Det er mye mer arbeid med nettundervisning og vi må være tilgjengelige 24/7. Videoforelesninger skal produseres, umiddelbart svar til elever som sender melding når som helst, retting selv om oppgavene er begrenset og møter med klassene på en plattform. Jeg er helt utslitt, og nei man strekker ikke til når man er på jobb døgnet rundt. Anonymkode: cf478...ae8 Jobb døgnet rundt? Lærerne her er tilgjengelige fra kl 0900 til 1200. Resten bruker de planlegging, og legger ut oppgaver som VI som foreldre sitter og hjelper dem med utenom jobb. Å legge ut oppgavene på nett, som uansett skal lages til vanlig undevisning, tar ikke sååå lang tid. Ofte er oppgavene; les side 34-40 og gjør 10 oppgaver på s. 41. Gjør matteoppg på nett i 30 min osv. Det er lite oppgaver lærerne innvolveres i bortsett fra innleveringer. Kjenner ingen lærere som jobber hele døgnet, verken i vanlige tider eller corona-tider! Eldstemann går på vg1. De har 2-3 oppgaver i uka..... Anonymkode: 7635f...214 1
Gjest HunSomSaDetRettUt Skrevet 24. april 2020 #16 Skrevet 24. april 2020 På 23.4.2020 den 9.22, AnonymBruker skrev: Begynner å merke en gryende frustrasjon hos vår datter som går på VG1. Etter at skolene stengte og hjemmeundervisningen startet, ble arbeidsdagen selvsagt helt annerledes. Men det vi trodde skulle være digitale undervisningstimer, der lærer faktisk er til stede via videolink og har reell undervisning stemmer på ingen måte. Så og si i samtlige fag lesser bare lærer på med oppgaver som skal være levert til visse frister, før han/hun forsvinener og ikke lenger er til stede. Elevene kan kontakte dem via mail eller canvas, så får de svar kanskje etter 2 timer, men utover dette handler det stort sett om selvstendige oppgaver som skal leveres, og oppgavemengdene er vesentlig mer enn da de gikk på skolen fysisk. Vi som jobber på hjemmekontor har jo fått med oss dette, at det knapt nok er dialog via video. Har snakket med flere om dette, og mange har samme frustrasjon, og dette går spesielt utover de svakeste elevene som har behov for mer veiledning fra lærerne. Vi som foreldre hjelper jo til så godt vi kan, men vi er ikke utdannede lærere og har ingen mulighet til å gi samme undervisning som fagpersonene. Vi er av de heldige, fordi vår datter er ganske sterk i mange fag, og klarer seg bra, selv om det blir slitsomt i lengden. Unntaket er matematikklæreren som faktisk stiller opp og går gjennom pensum og løser oppgaver sammen med sine elever. Er det flere som opplever dette? Jeg forventer jo ikke at det skal være som før, selvsagt ikke, men jeg hadde i allefall forventet at lærerne faktisk var til stede mye mer. Man kan jo spørre seg hva lærerne egentlig bruker tiden sin på når de bruker de timene de skal til undervisning av elevene..... Anonymkode: 74d25...8bc Hvor i landet bor du?
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #17 Skrevet 24. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobb døgnet rundt? Lærerne her er tilgjengelige fra kl 0900 til 1200. Resten bruker de planlegging, og legger ut oppgaver som VI som foreldre sitter og hjelper dem med utenom jobb. Å legge ut oppgavene på nett, som uansett skal lages til vanlig undevisning, tar ikke sååå lang tid. Ofte er oppgavene; les side 34-40 og gjør 10 oppgaver på s. 41. Gjør matteoppg på nett i 30 min osv. Det er lite oppgaver lærerne innvolveres i bortsett fra innleveringer. Kjenner ingen lærere som jobber hele døgnet, verken i vanlige tider eller corona-tider! Eldstemann går på vg1. De har 2-3 oppgaver i uka..... Anonymkode: 7635f...214 Om alle er tilgjengelig fra 09-12, så høres det ut som de har flyttet på lærernes timer. Slik at alle er tilgjengelig for elevene første halvdel av dagen, og bruker andre halvdel til å planlegge og gjennomføre andre oppgaver som ikke går direkte på undervisning. Det kan man jo eventuelt mene hva man vil om, men det er i og for seg en fair organisering. Anonymkode: 53aee...a71 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #18 Skrevet 24. april 2020 Sønnen min går i 7 klasse og de har heller ikke undervisning på nett. Det er kun en dagsplan med oppgaver i forskjellige fag. Det som er vanskelig hos oss er å holde på konsentrasjonen og interessen. Og akkurat det tror jeg nettundervisning kunne ha løst. For da måtte han ha gjort oppgavene der og da og hatt hjelpe og støtte. Det behøver ikke å være alle fagene og det behøver ikke å vare i en time, men litt nå og da hadde hjulpet. Jeg er ikke imponert over læreren hans i denne situasjonen. Det er for enkelt å bare sende ut oppgavene og ikke noe mer. Læreren har ikke snakket med han siden første uken. Anonymkode: 36350...e57
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #19 Skrevet 24. april 2020 Har en 10-klassing og opplever at det tar utrolig lang tid å få tilbake innleveringer og presentasjoner. 2-3 uker i flere fag. Da lurer jeg på hva lærerne egentlig driver med. Anonymkode: 0179c...2aa
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #20 Skrevet 24. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har en 10-klassing og opplever at det tar utrolig lang tid å få tilbake innleveringer og presentasjoner. 2-3 uker i flere fag. Da lurer jeg på hva lærerne egentlig driver med. Anonymkode: 0179c...2aa Uhm.. 2-3 uker er ikke lang tid for å få tilbake en vurdering. Spesielt ikke i fag med stor rettebyrde. Anonymkode: 53aee...a71 4
Anbefalte innlegg