Jytte Skrevet 24. april 2020 #21 Skrevet 24. april 2020 På 23.4.2020 den 14.23, AnonymBruker skrev: Jo tanken har slått meg. Vi har ikke bodd her mange månedene , og datteren vår er ikke begynt i bhg (er hos dagmamma da vi ikke har bhg-plass grunnet flytting midt i året..) Vi har ikke 2 barn ennå.. men er gravid, så det blir snart. Datteren vår er ennå ikke 2 år. Er ellers fornøyd Med jobben, mange hyggelige kollegaer. Mannen min er også fornøyd med jobb. Jeg har familietilknytning her og et par venner - samme har min mann - så noe tilknytning har vi. Men det er absolutt merkbart begrenset. Og tanken streifer meg på hvorfor vi ikke tenkte mer over dette. Jeg er bare redd for å ha gjort et feil valg, for jeg savner selve Oslo byen, energien, og det at man får daglig stimuli uten å gjøre så mye for det. Hvis det at vi har flyttet hit medfører at vi permanent over flere år kommer til å slite med nettverk - ikke bare meg og min mann men i verste fall også vår datter, så ønsker jeg rett og slett ikke å bo her. Da vil kanskje å bo på færre kvm i leilighet i Oslo , men med en fin bakgård , i en by der vi har nettverk allerede , samt at det kan være lettere å komme i kontakt være like bra totalt sett. Men så tenker jeg på uante eventuelle utfordringer ved det å la barn vokse opp i en såpass stor by som Oslo, med dets utfordringer i både uoversiktlighet, tilbud Og fristelser ( og med det faren for barnet å bli involvert i feil miljø , i verste fall rus og kriminalitet .) Totalt sett ønsker jeg jo det beste for barna mine. Her i nabolaget er det gedigne eneboliger men de fleste holder seg mye for seg selv. Ingen har kommet og hilst på oss f.eks. Mannen min måtte selv gå bort til naboer og presentere seg, ..altså vi gjør gjerne det men det setter i gang noen tanker på at dette kan bli vanskelig:/ Er dog noen som har tatt kontakt på lekeplassen og sånn, så mulig jeg svartmaler. Anonymkode: 6e0ea...6d9 Øvre - og nedre Silkestrå er utmerket for barnefamilier, og lett å bli kjent med folk. Bodde der selv når jeg hadde barn. Trafikkfritt, nærhet til Frognerparken og Bygdøy. Ikke så veldig dyrt heller sett i sammenheng med priser ellers.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #22 Skrevet 24. april 2020 10 timer siden, SPOCA skrev: Kan man ikke løpe og besøke hverandre når man bor i blokk? Jeg er selv vokst opp i terrasseblokk, vi hadde til og med en egen hageflekk. Uansett, vokste da opp i et nabolag som er en blanding av lavblokker og rekkehus. Og det at man bodde i blokk var da aldri noen hindring? Bor selv i blokk i Oslo, og ser ikke helt hvorfor ikke barna skal kunne leke ute og besøke hverandre hele dagen om man vil. Her vi bor er det også villabebyggelse, så det er en god blanding. Og det tenker jeg er bare bra. Man lider ingen nød av å bo i blokk, og det er heller ikke slik at min barndom var forferdelig eller ille fordi jeg bodde i blokk. Dette tror jeg foreldre tenker mer over enn barna. For oss var blokk aldri en hindring når det gjaldt lek. Så skal det sies at jeg er vokst opp rett ved siden av marka, og bor også nå ved siden av marka, og det ble derfor barndommens lekegrind. Klart man kan leke. Men det er lås på oppgangene, og barna må være eldre før de får lov å løpe ute selv. Kunne aldri hatt fireåringen til å løpe rundt nede på lekeplassen mens jeg var inne i fjerde etasje, og ikke hadde han fått til å ringe på hos vennene sine siden han ikke rekker dørklokka. Otteåringen hadde klart seg i blokk da. Her vi bor nå kan vi se om naboene er hjemme fra stuevinduet og følge med på om barna blir sluppet inn. Fireåringen kan fint være ute å leke selv om jeg gjør noe annet inne eller ute. Anonymkode: f0aca...45a
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #23 Skrevet 26. april 2020 Også blir jo ikke det helt det samme, når SPOCA snakker om en blokk, som er i område med eneboliger, og grenser til marka. Da er den blokk ikke er innenfor ring 2 eller 3 i Oslo, er den vel? Så det blir ikke helt det samme å slippe fireåringen fri der enn midt på Sagene/Torshov. Der i en blokk bor det både barnefamilier, og eldre, og studenter, og pensjonister, og kanskje også noen enkle individer av tvilsom livssituasjon. Og rett utafor er trafikkert vei. Anonymkode: ae4c3...9c8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #24 Skrevet 26. april 2020 Vi bodde på Grünerløkka før, veldig fin bakgård med grøntområde og lekeplass, og det bodde noen barnefamilier i blokka. Og det var en park og en barnehage like ved - så jeg tenkte først at her kan vi jo fint ha barn. Vi stortrivdes! Og når våre barn er store nok kunne vi godt tenke oss å flytte tilbake. Men fulle folk som skråler i helgene, studenter som fester til og med i ukedager, en tung hasjlukt i lufta både i bakgården og i parken, samt diverse rusmisbrukere og brukerutstyr som lå slengt overalt.. man blir litt blind for sånne ting når man trives i sin boble men de er der, dessverre. I tillegg er parkering et lite helvete, og klart man kan sykle og gå, men sykler blir stjelt før man rekker å snu seg bort, og det føles ikke alltid så trygt å gå. Selvfølgelig kan man bo i Oslo innenfor ring 2 og trives med barn, men det er fordeler og ulemper med alt. Vi har flyttet utenfor ring 3, men i Oslo, i typisk forstadsområde, med marka, gård med dyr, masse lekeplasser og barnefamilier. Selvfølgelig finnes kriminalitet og rusmisbrukere også utenfor sentrum, men ikke på samme måte. Her er barna ute og leker alene og alt av tilbud er i gåavstand, samtidig som at veien inn til sentrum bare er en kort tbanetur unna (eller kjøretur, her er det parkeringsplass til alle og). Anonymkode: 84986...81b 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #25 Skrevet 26. april 2020 On 4/23/2020 at 10:40 AM, AnonymBruker said: Barn trenger hus med hage Anonymkode: 6cc29...48e De fleste barn i Europa bor ikke i hus med barn. Og har det fint. Anonymkode: 32496...d46 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #26 Skrevet 27. april 2020 16 hours ago, AnonymBruker said: De fleste barn i Europa bor ikke i hus med barn. Og har det fint. Anonymkode: 32496...d46 Hvis du snakker om østeuropeiske barn, så er det tradisjon å tilbringe hele sommeren enten på bygda hos bestemor, eller i sommerhuset til familien (tilsvarende hytte-opplegg men ikke i skogen, heller som liten småbruk). Dette er så vanlig at det er veldig få barn som er oppvokst bare i en leilighet. Anonymkode: ae4c3...9c8 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #27 Skrevet 27. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis du snakker om østeuropeiske barn, så er det tradisjon å tilbringe hele sommeren enten på bygda hos bestemor, eller i sommerhuset til familien (tilsvarende hytte-opplegg men ikke i skogen, heller som liten småbruk). Dette er så vanlig at det er veldig få barn som er oppvokst bare i en leilighet. Anonymkode: ae4c3...9c8 igjen, for de som ikke har den muligheten, er det utbredt med sommerleir - der man bor 1-2 mnd på enn mer landlig plass. Så ja, det kan være at det er flere som bor i leiligheter i andre land, men der er også livet tilpasset det, og det finnes opplegg for barna oppleve både frihet og selvstendighet, og naturen. Det opplegget finnes ikke i Norge da «alle» bor i hus. Anonymkode: ae4c3...9c8 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #28 Skrevet 27. april 2020 Jeg må si jeg kjenner meg igjen i savnet ditt, vi flyttet også fra Oslo til en småby ca 1,5 time unna for to år siden med datteren vår som da var 7 mnd, jeg har familie og jobb her men ingen nære venner og jeg kjenner at det har vært Vanskelig å bli kjent og komme til rette, men nå når vesla nærmer seg 3 år så merker jeg at det har blitt stadig lettere å komme i kontakt med andre naboer med barn etc for nå har barna glede av hverandre og da kommer man lettere i naturlig prat med foreldrene å. Jeg savner veldig livet som det var i Oslo, men jeg vet også at vi med barn ikke hadde nyttiggjort oss byen sånn vi en gang gjorde, andre venner har også flyttet ut av byen etterhvert som de har fått barn, så jeg tror at for min del må jeg være tålmodig og sette pris på alt det bra for datteren min og familielivet som det gir å bo her vi gjør og ikke stresse med nettverket, det tar tid, men det blir bedre 🙂 Anonymkode: 11313...56d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå