AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #1 Skrevet 23. april 2020 Har nylig flyttet fra Oslo til et stykke utenom i stor fin enebolig. Selve boligen er fin, men sad but true så føles foreløpig ikke valget riktig. Hadde godt nettverk i Oslo men her føles det vanskelig å bli kjent. Vi har 1 - snart 2 barn og det eneste vi kunne hatt råd til blir leilighet, dog på et ganske sentralt sted og antagelig ganske fresh leilighet. Men så er det spørsmålet mtp barn. Har jo bare ett barn og ikke så godt å vite alt med tanke på hva som er best for barnet Evt. Vil det være bra for dem å vokse opp i leilighet? I såfall hva skal vi se etter? En leilighet med fin bakgård.. dersom vi flytter igjen vil jeg virkelig føle litt på det.. og hvertfall at vi denne gangen må ta et riktig valg. Anonymkode: 6e0ea...6d9
Energidronning Skrevet 23. april 2020 #2 Skrevet 23. april 2020 hva sier mannen din? dere har allerede flyttet, så hvorfor stiller spørsmålet akkurat nå? rent praktiskt sett, dere kan vel se hvordan det går etter koronakrisen 2021-22...om det føles fortsatt ikke riktig, kan bare flytte videre igjen? 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #3 Skrevet 23. april 2020 Seg skjønner ikke helt hva du spør etter. Om det er lurt å flytte igjen? Hvilken type leilighet som egner seg for barnefamlier? Har barnet byttet barnehage/skole til dit dere er nå? Anonymkode: b8f93...2a8 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #4 Skrevet 23. april 2020 Barn trenger hus med hage Anonymkode: 6cc29...48e 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #5 Skrevet 23. april 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seg skjønner ikke helt hva du spør etter. Om det er lurt å flytte igjen? Hvilken type leilighet som egner seg for barnefamlier? Har barnet byttet barnehage/skole til dit dere er nå? Anonymkode: b8f93...2a8 Jeg spør om det å flytte fra hus til leilighet er noe jeg vil angre på gitt at vi har barn . erfaringer rundt dette? ønsker ikke gjøre en ny feil.0 Anonymkode: 6e0ea...6d9
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #6 Skrevet 23. april 2020 34 minutter siden, AnonymBruker said: Barn trenger hus med hage Anonymkode: 6cc29...48e Er det noe barn ikke trenger, er det hage. Hage er det voksne som har mest glede av. Anonymkode: 06f8d...9c2 10
MortenMinstelønn Skrevet 23. april 2020 #7 Skrevet 23. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har nylig flyttet fra Oslo til et stykke utenom i stor fin enebolig. Selve boligen er fin, men sad but true så føles foreløpig ikke valget riktig. Hadde godt nettverk i Oslo men her føles det vanskelig å bli kjent. Vi har 1 - snart 2 barn og det eneste vi kunne hatt råd til blir leilighet, dog på et ganske sentralt sted og antagelig ganske fresh leilighet. Men så er det spørsmålet mtp barn. Har jo bare ett barn og ikke så godt å vite alt med tanke på hva som er best for barnet Evt. Vil det være bra for dem å vokse opp i leilighet? I såfall hva skal vi se etter? En leilighet med fin bakgård.. dersom vi flytter igjen vil jeg virkelig føle litt på det.. og hvertfall at vi denne gangen må ta et riktig valg. Oslo er stedet. Grunerløkka eller kanskje Frogner. Oslo er i ferd med å bli en riktig så fin og interessant by med skog og turområder i utkanten. 100.000 svensker tar ikke feil 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #8 Skrevet 23. april 2020 Vent litt, snart har du to barn i barnehagealder og eldste begynner å bli mer sosial, sånn type 4-5 år gammelt. Du kan også bli da kjent med andre foreldre i barnehagen, gjennom foreldrefester, Jeg kopierer bare innlegget jeg skrev i andre tråden, den om rekkehus i Oslo-området. Om vårt erfaring om å flytte fra Oslo. Quote Vi har bodd i et treroms i Oslo «til det siste». Da var vi en familie på fire, og minsten var da 2,5. Men vi begynte å se etter noe større utenfor, uten noe spesiell plan, i en stund før det. Vi bodde egentlig greit, og med «en hage» så barna kunne leke ute litt. Inne var det for lite plass, rett og slett. Og oppgradere til større, vi måtte til slutt innse at det ble for dyrt. Men vi merket også, at vi kjørte ut av byen hver helg. Uansett om vi ville dra til skogen, eller stranda, eller til basseng, eller til og med kjøpesenter, kjørte vi ut av Oslo. For eksempel, vår nærmeste kjøpesenter var Storo, men å gå på Storo på en lørdag, med to små barn er jo bare sinnsykt. Og man går ikke på kafé med barnevogn, og to små barn. Og barna vil ikke på kafé.. Jo, vi kunne jo dra på Teknisk museum og det er gøy, men dit måtte vi også kjøre, og man drar ikke dit hver helg. Vi har flyttet til et rekkehus område, i Asker. Og det er nytt liv. Barna, eldste er nå 5, har fått mye mer frihet å kunne bevege seg rundt, gå alene og ringe på hos kompiser. Jeg ser jo at det gir enorm økning i trivsel og selvstendighet. Barnet nevnte det selv og uoppfordret på Helsestasjon, at det var det hen likte med flytting. Vel, man kan bo hvor barnevennlig man vil i Oslo, men man lar ikke 5 åring gå ute alene på gata der. Barna må alltid følges, langt oppi barneskolealderen, på grunn av trafikk, men også fordi.. det er en by. Jeg må kanskje nevne at vi bodde innenfor ring 3, det kan hende det er annerledes langt oppi smestad eller holmenkollen. Vi har hyggelige naboer og veldig mange barn, barna har fått trygge sykkelplasser rett utafor, trampoline, lekeplasser de kan selv gå til. Barna har det så unektelig mye bedre her. Jeg ser også, både på skoler, barnehager , helsestasjon og aktivitetstilbud at kommunen har bedre råd rett og slett. I Oslo er det aldri nok penger til alle.. I Oslo var jo det knapt mulig å få time med jordmor eller hos helsestasjon. Nå i Korona-tider kunne vi ikke vær mer lykkelige at vi ikke sitter i en treroms i Oslo. Og nå i Korona-tider betaler Asker kommune for ekstra bemanning av barnehager, Jeg selv derimot, jeg skjønner nå at jeg har en del av min identitet knyttet til å bo i Oslo. Jeg håper kanskje flytte tilbake på et senere tidspunkt. Vil kanskje barna studere i Oslo når de eldre? Vi får se. Men selv om jeg selv synes dette er for lite, for usentralt, ikke en by, så kan jeg ikke nekte at barna har det bedre her. Anonymkode: ae4c3...9c8 1
Lønnesirup01 Skrevet 23. april 2020 #9 Skrevet 23. april 2020 Det kommer vel an på. Det ultimate for min egen del (nå, men spesielt dagen jeg får barn) er å bo i byen, med grøntareal, gode solforhold, balkong og heis. Det sosiale, kulturlivet og pulsen fra byen kombinert med landlige og rolige omgivelser. Problemet? Du er langt fra den eneste som ønsker det. Og må derfor betale minimum 20 mill for et townhouse på Frogner eller St. Hanshaugen. Å bo i leilighet i byen med ett barn vil jeg anse som uproblematisk - det kjenner jeg flere som gjør. Du kan t.o.m. klare deg uten heis, hvis du ikke bor for høyt opp. De jeg kjenner som har eller planlegger nummer to derimot, begynner å snuse på tanken om rekkehus eller hus. Min bestevenninne har en nydelig leilighet på 130 kvm fem minutter unna Frognerparken. Som barn flest elsker sønnen hennes å være ute, og ønsker å rulle i gresset nesten hele dagen. Men med to foreldre i full jobb og frem og tilbake hele dagen, lengter hun nå etter å bare kunne åpne en dør ut til hagen og la ham (og neste som kommer) springe ut. Å la dem tulle rundt i egen hage uten å holde utkikk konstant, rydde unna sneiper eller måtte pakke sammen når den ene har gjort i bleien. Du kan selvsagt løse dette med en leilighet i første etasje med en litt bred forhage. Men skal du ha god plass i tillegg, så er du jo i en høy prisklasse igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #10 Skrevet 23. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vent litt, snart har du to barn i barnehagealder og eldste begynner å bli mer sosial, sånn type 4-5 år gammelt. Du kan også bli da kjent med andre foreldre i barnehagen, gjennom foreldrefester, Jeg kopierer bare innlegget jeg skrev i andre tråden, den om rekkehus i Oslo-området. Om vårt erfaring om å flytte fra Oslo. Anonymkode: ae4c3...9c8 Jo tanken har slått meg. Vi har ikke bodd her mange månedene , og datteren vår er ikke begynt i bhg (er hos dagmamma da vi ikke har bhg-plass grunnet flytting midt i året..) Vi har ikke 2 barn ennå.. men er gravid, så det blir snart. Datteren vår er ennå ikke 2 år. Er ellers fornøyd Med jobben, mange hyggelige kollegaer. Mannen min er også fornøyd med jobb. Jeg har familietilknytning her og et par venner - samme har min mann - så noe tilknytning har vi. Men det er absolutt merkbart begrenset. Og tanken streifer meg på hvorfor vi ikke tenkte mer over dette. Jeg er bare redd for å ha gjort et feil valg, for jeg savner selve Oslo byen, energien, og det at man får daglig stimuli uten å gjøre så mye for det. Hvis det at vi har flyttet hit medfører at vi permanent over flere år kommer til å slite med nettverk - ikke bare meg og min mann men i verste fall også vår datter, så ønsker jeg rett og slett ikke å bo her. Da vil kanskje å bo på færre kvm i leilighet i Oslo , men med en fin bakgård , i en by der vi har nettverk allerede , samt at det kan være lettere å komme i kontakt være like bra totalt sett. Men så tenker jeg på uante eventuelle utfordringer ved det å la barn vokse opp i en såpass stor by som Oslo, med dets utfordringer i både uoversiktlighet, tilbud Og fristelser ( og med det faren for barnet å bli involvert i feil miljø , i verste fall rus og kriminalitet .) Totalt sett ønsker jeg jo det beste for barna mine. Her i nabolaget er det gedigne eneboliger men de fleste holder seg mye for seg selv. Ingen har kommet og hilst på oss f.eks. Mannen min måtte selv gå bort til naboer og presentere seg, ..altså vi gjør gjerne det men det setter i gang noen tanker på at dette kan bli vanskelig:/ Er dog noen som har tatt kontakt på lekeplassen og sånn, så mulig jeg svartmaler. Anonymkode: 6e0ea...6d9 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #11 Skrevet 23. april 2020 Et problem er jo at når ditt nettverk også får flere barn og ønsker mer plass flytter de også ut av byen. Du kan ikke heller prøve å lokke noen venner til å flytte i din retning? Vi bor i Oslo og ha barn og vi bruker veldig sjelden byen til noe. Selv om vi bor i samme by treffer jeg sjelden venninner sånn i det daglige, blir mest en middag en gang i måneden samt bursdager og sånt. Så vi ser også etter noe større utenfor byen, så kan jeg heller dra inn de gangene det er noe sosialt. Anonymkode: 84986...81b 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #12 Skrevet 23. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo tanken har slått meg. Vi har ikke bodd her mange månedene , og datteren vår er ikke begynt i bhg (er hos dagmamma da vi ikke har bhg-plass grunnet flytting midt i året..) Vi har ikke 2 barn ennå.. men er gravid, så det blir snart. Datteren vår er ennå ikke 2 år. Er ellers fornøyd Med jobben, mange hyggelige kollegaer. Mannen min er også fornøyd med jobb. Jeg har familietilknytning her og et par venner - samme har min mann - så noe tilknytning har vi. Men det er absolutt merkbart begrenset. Og tanken streifer meg på hvorfor vi ikke tenkte mer over dette. Jeg er bare redd for å ha gjort et feil valg, for jeg savner selve Oslo byen, energien, og det at man får daglig stimuli uten å gjøre så mye for det. Hvis det at vi har flyttet hit medfører at vi permanent over flere år kommer til å slite med nettverk - ikke bare meg og min mann men i verste fall også vår datter, så ønsker jeg rett og slett ikke å bo her. Da vil kanskje å bo på færre kvm i leilighet i Oslo , men med en fin bakgård , i en by der vi har nettverk allerede , samt at det kan være lettere å komme i kontakt være like bra totalt sett. Men så tenker jeg på uante eventuelle utfordringer ved det å la barn vokse opp i en såpass stor by som Oslo, med dets utfordringer i både uoversiktlighet, tilbud Og fristelser ( og med det faren for barnet å bli involvert i feil miljø , i verste fall rus og kriminalitet .) Totalt sett ønsker jeg jo det beste for barna mine. Her i nabolaget er det gedigne eneboliger men de fleste holder seg mye for seg selv. Ingen har kommet og hilst på oss f.eks. Mannen min måtte selv gå bort til naboer og presentere seg, ..altså vi gjør gjerne det men det setter i gang noen tanker på at dette kan bli vanskelig:/ Er dog noen som har tatt kontakt på lekeplassen og sånn, så mulig jeg svartmaler. Anonymkode: 6e0ea...6d9 To ting: Når barnet/barna begynner i barnehage og etterhvert på skolen er det fantastisk å bo i villaområde. Barna kan løpe og besøke hverandre og de kan leke ute. Du blir kjent med foreldrene - barna er de aller beste til å åpne slike dører!! I villaområder holder folk seg gjerne for seg selv i vinterhalvåret, men vent en liten stund til nå, så skal du se at folk kommer ut i hagene sine. Hvis du er litt frempå og holder på folk skal du se at du blir kjent med mange 😊👍 Flytte tilbake til byen kan dere alltid gjøre, men vent i alle fall noen år før dere bestemmer dere. Det går seg helt sikkert til! Selv har vi tre barn og flyttet til huset vårt for 2 år siden. Det er deilig med nok plass til alle, både ute og inne, lokalmiljøet er trygt og barna kan besøke hverandre enkelt og leke ute hele dagen om de vil. Alle har trampoline i hagen, og vannlek, sykkel, skateboard, sparkesykling osv er sp utrolig mye enklere nå!! Vi har parkeringsplasser nok, og byen kan vi jo alltid besøke 😊 Anonymkode: f0aca...45a 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #13 Skrevet 23. april 2020 Jeg tror du svartmaler litt. Jeg har flyttet mye rundt, både i Norge og i utlandet. Det har ikke vært noe problem å bli kjent med folk. Tidligere tenkte jeg at det ikke var problematisk å bo i leilighet med barn.. men.. da jeg gikk gravid med nr 2, var mye hjemme alene osv.. fy søren så deilig å bare kunne slippe eldste ut i hagen. Nå i disse koronatider har vi vært mye på tur rundt forbi, men jeg må si; det er alltid litt ekstra styr med å huske alt av bleier, nok mat, flasker og u name it. Jeg har bodd i flere storbyer, og har helt oppriktig trodd og tenkt at jeg skulle gjøre det resten av livet. Vi bor nå i en småby, men det er veldig deilig her med hus/hage, garantert plass i barnehagen osv. Når barnet ditt starter i barnehage blir du kjent med folk, og i en barselgruppe vil du og finne én eller to du matcher godt med. Anonymkode: 2a554...941
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #14 Skrevet 23. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: To ting: Når barnet/barna begynner i barnehage og etterhvert på skolen er det fantastisk å bo i villaområde. Barna kan løpe og besøke hverandre og de kan leke ute. Du blir kjent med foreldrene - barna er de aller beste til å åpne slike dører!! I villaområder holder folk seg gjerne for seg selv i vinterhalvåret, men vent en liten stund til nå, så skal du se at folk kommer ut i hagene sine. Hvis du er litt frempå og holder på folk skal du se at du blir kjent med mange 😊👍 Flytte tilbake til byen kan dere alltid gjøre, men vent i alle fall noen år før dere bestemmer dere. Det går seg helt sikkert til! Selv har vi tre barn og flyttet til huset vårt for 2 år siden. Det er deilig med nok plass til alle, både ute og inne, lokalmiljøet er trygt og barna kan besøke hverandre enkelt og leke ute hele dagen om de vil. Alle har trampoline i hagen, og vannlek, sykkel, skateboard, sparkesykling osv er sp utrolig mye enklere nå!! Vi har parkeringsplasser nok, og byen kan vi jo alltid besøke 😊 Anonymkode: f0aca...45a Haha! Ikke «hvis du er litt frempå og holder på folk» så klart, ikke hold dem og da slett ikke nå under korona. Sorry! Småsnakk ved gjerdet var vel det som var essensen, eller hent barna hos naboen/by på kaffe når naboen henter barnet sitt hos dere. Du kan også bli med i styret i velforeningen eller andre ting der dere bor, det er veldig smart. Vi bor forresten også fortsatt ganske sentralt i Oslo, men i et villastrøk. Vi bruker ikke byen i hverdagen i det hele tatt, og vennene våre er spredt utover i både Oslo og Viken. Bare de uten barn bor fortsatt i sentrum. Anonymkode: f0aca...45a
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #15 Skrevet 23. april 2020 9 timer siden, Energidronning skrev: hva sier mannen din? dere har allerede flyttet, så hvorfor stiller spørsmålet akkurat nå? rent praktiskt sett, dere kan vel se hvordan det går etter koronakrisen 2021-22...om det føles fortsatt ikke riktig, kan bare flytte videre igjen? Han er opprinnelig fra Oslo , og det tok noen runder å overtale ham å flytte fra Oslo til småbyen vi bor i nå. MEN det skal sies at det å flytte i leilighet i Oslo var et alternativ som jeg ønsket før også. Da var han ikke interessert. Han mente da at leilighet ikke var en bra kombo med barn. Men selve Oslo tror jeg nok at han ville sikkert flytte tilbake til, men han har sagt mange ganger i det siste at han ikke savner Oslo og at han trives så godt med plassen her.. så hvem vet..🧐🤨 Anonymkode: 6e0ea...6d9
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #16 Skrevet 23. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Han er opprinnelig fra Oslo , og det tok noen runder å overtale ham å flytte fra Oslo til småbyen vi bor i nå. MEN det skal sies at det å flytte i leilighet i Oslo var et alternativ som jeg ønsket før også. Da var han ikke interessert. Han mente da at leilighet ikke var en bra kombo med barn. Men selve Oslo tror jeg nok at han ville sikkert flytte tilbake til, men han har sagt mange ganger i det siste at han ikke savner Oslo og at han trives så godt med plassen her.. så hvem vet..🧐🤨 Anonymkode: 6e0ea...6d9 Hvilken småby er det da? Eller rettere sagt om du vil være anonym; hvor lang tid å kjøre til Oslo med bil eller tog? Anonymkode: 2a554...941
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #17 Skrevet 24. april 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken småby er det da? Eller rettere sagt om du vil være anonym; hvor lang tid å kjøre til Oslo med bil eller tog? Anonymkode: 2a554...941 Tønsberg:) Anonymkode: 6e0ea...6d9
SPOCA Skrevet 24. april 2020 #18 Skrevet 24. april 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: To ting: Når barnet/barna begynner i barnehage og etterhvert på skolen er det fantastisk å bo i villaområde. Barna kan løpe og besøke hverandre og de kan leke ute. Du blir kjent med foreldrene - barna er de aller beste til å åpne slike dører!! I villaområder holder folk seg gjerne for seg selv i vinterhalvåret, men vent en liten stund til nå, så skal du se at folk kommer ut i hagene sine. Hvis du er litt frempå og holder på folk skal du se at du blir kjent med mange 😊👍 Flytte tilbake til byen kan dere alltid gjøre, men vent i alle fall noen år før dere bestemmer dere. Det går seg helt sikkert til! Selv har vi tre barn og flyttet til huset vårt for 2 år siden. Det er deilig med nok plass til alle, både ute og inne, lokalmiljøet er trygt og barna kan besøke hverandre enkelt og leke ute hele dagen om de vil. Alle har trampoline i hagen, og vannlek, sykkel, skateboard, sparkesykling osv er sp utrolig mye enklere nå!! Vi har parkeringsplasser nok, og byen kan vi jo alltid besøke 😊 Anonymkode: f0aca...45a Kan man ikke løpe og besøke hverandre når man bor i blokk? Jeg er selv vokst opp i terrasseblokk, vi hadde til og med en egen hageflekk. Uansett, vokste da opp i et nabolag som er en blanding av lavblokker og rekkehus. Og det at man bodde i blokk var da aldri noen hindring? Bor selv i blokk i Oslo, og ser ikke helt hvorfor ikke barna skal kunne leke ute og besøke hverandre hele dagen om man vil. Her vi bor er det også villabebyggelse, så det er en god blanding. Og det tenker jeg er bare bra. Man lider ingen nød av å bo i blokk, og det er heller ikke slik at min barndom var forferdelig eller ille fordi jeg bodde i blokk. Dette tror jeg foreldre tenker mer over enn barna. For oss var blokk aldri en hindring når det gjaldt lek. Så skal det sies at jeg er vokst opp rett ved siden av marka, og bor også nå ved siden av marka, og det ble derfor barndommens lekegrind. 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #19 Skrevet 24. april 2020 Vi bor i lavblokk i Oslo i et barnevennlig område nær t-banestopp utenfor ring 3. Er også villastrøk her,så fin blanding. Finnes nok mange sånne steder. Her leker ungene i blokkene rundt her ekstremt mye sammen ute, det er superkoselig. Det er mye grøntområder og lekeplasser her. De blir ropt inn til middag på balkong som om det var 50 tallet, haha. Butikker og skoler er her også og det er lite trafikk. Tror ingen her lider nød av å bo i blokk og de har en veldig fin barndom her! Vi har også et barn, men ikke gammel nok til å gå ut selv ned trapper og ut alene, så vi ser etter rekkehus eller leilighet på bakkeplan med egen hage. Så stor leilighet i Oslo med gode kollektivmuligheter, men utenfor sentrum er kanskje en løsning? Anonymkode: 84986...81b
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #20 Skrevet 24. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi bor i lavblokk i Oslo i et barnevennlig område nær t-banestopp utenfor ring 3. Er også villastrøk her,så fin blanding. Finnes nok mange sånne steder. Her leker ungene i blokkene rundt her ekstremt mye sammen ute, det er superkoselig. Det er mye grøntområder og lekeplasser her. De blir ropt inn til middag på balkong som om det var 50 tallet, haha. Butikker og skoler er her også og det er lite trafikk. Tror ingen her lider nød av å bo i blokk og de har en veldig fin barndom her! Vi har også et barn, men ikke gammel nok til å gå ut selv ned trapper og ut alene, så vi ser etter rekkehus eller leilighet på bakkeplan med egen hage. Så stor leilighet i Oslo med gode kollektivmuligheter, men utenfor sentrum er kanskje en løsning? Anonymkode: 84986...81b Ja bortsett fra at vi er litt skeptisk til å bo for langt ut av sentrum. Tror at hvis vi flytter til Oslo så blir det sentrumsnært , hvis det er bra for barna da.😏det evige spm.... vet ikke.. akkurat nå har jeg hatt litt tunge dager.. har slitt med å ikke føle meg helt til rette her , og beslutningen ved å flytte hit gikk litt plutselig opp for meg..og da er det litt sånn at man gjerne tenker tilbake til alt som var før med nostalgi:/ akkurat nå vil jeg bare flytte tilbake til Oslo.. men må bruke fornuften.. mulig vi skal gi det noen år her.. men hvertfall til eldste skal starte skole så må vi bestemme oss tenker jeg. Anonymkode: 6e0ea...6d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå