AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #1 Skrevet 23. april 2020 Har overtatt ny leilighet og ser den går en ledning fra inne i stuen, opp gjennom taket og ned ute på verandaen hvor den ligger over vinduene. Saken er at ledningen er kuttet i BEGGE ender! Altså delen ute på altanen er ikke koblet til noe, den ligger bare løs. Samme inne i stuen, det står bare en «stump» igjen som ikke er koblet til noe. Broren min mener jeg må ha elektriker for å fjerne den, mens jeg har tenkt å bare røske den vekk. Den er jo åpenbart ikke strømførende når den er kappet i begge ender?! Jeg kommer uansett ikke til å leie noe elektriker til tusen kroner timen for dette. Lurer dog på lovverket her - noen som vet? Det var ikke vi som kuttet den, den var sånn når jeg overtok. Så hvor den har vært osv aner jeg ikke. Anonymkode: b86da...529
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #2 Skrevet 23. april 2020 Er du 100% sikker på at endene er samme ledning? Anonymkode: fe8f9...361 3
OppNedPåAlt Skrevet 23. april 2020 #3 Skrevet 23. april 2020 Tipper det er sånn TV kabel man hadde før i tiden. Hvis du er sikker på at den ikke er koblet til noe, røsk den vekk ja. og tett hull 4
Hulderen Skrevet 23. april 2020 #4 Skrevet 23. april 2020 Ja, du kan fjerne ledningen selv. Men slå av hovedsikringen først, så du ikke risikerer noe i tilfelle det skulle være to ulike ledninger. 5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #5 Skrevet 23. april 2020 Hadde gått til innkjøp av skrutrekker med spenningstester før jeg hadde røsket noe ned. Den er kjekk å ha til seinere også. Anonymkode: ce94b...a4f 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #6 Skrevet 23. april 2020 Skru av sikringen og bare røsk. Elektriker trengs ikke til det. Anonymkode: 5cb90...bca
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #7 Skrevet 23. april 2020 Ser du ledningen hele veien? Eller går den opp i taket som at den går opp over taket og synes ikke men så kommer det en ledning ut igjen....? Om du ser den hele veien er det vel greit men om du ikke gjør det ville jeg vært mer forsiktig for da kan du jo ikke vite at det er samme ledning. Anonymkode: b1a03...76a 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #8 Skrevet 23. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er du 100% sikker på at endene er samme ledning? Anonymkode: fe8f9...361 1 time siden, Hulderen skrev: Ja, du kan fjerne ledningen selv. Men slå av hovedsikringen først, så du ikke risikerer noe i tilfelle det skulle være to ulike ledninger. Helt sikker. Har åpent el-anlegg, jeg kan altså følge den hele veien, den er ikke gjemt noe sted stumpen i stua beveger seg også når jeg «rigler» i stumpen på altanen 😅 Er ikke sikkert den har vært strømførende heller, kan være en telefonledning eller antennekabel - uansett er den kuttet i begge ender.. Kan jo alltids ta sikringen først ja, for å være helt skråsikker.. Anonymkode: b86da...529
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #9 Skrevet 23. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ser du ledningen hele veien? Eller går den opp i taket som at den går opp over taket og synes ikke men så kommer det en ledning ut igjen....? Om du ser den hele veien er det vel greit men om du ikke gjør det ville jeg vært mer forsiktig for da kan du jo ikke vite at det er samme ledning. Anonymkode: b1a03...76a Den går opp i stuetaket og opp på loftet, og på loftet ser jeg den hele veien bort til altantaket hvor den går ned igjen. Kan altså gå opp på loftet og se den der Så kan følge den «ute i dagen» hele veien Anonymkode: b86da...529
Hulderen Skrevet 23. april 2020 #10 Skrevet 23. april 2020 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt sikker. Har åpent el-anlegg, jeg kan altså følge den hele veien, den er ikke gjemt noe sted stumpen i stua beveger seg også når jeg «rigler» i stumpen på altanen 😅 Er ikke sikkert den har vært strømførende heller, kan være en telefonledning eller antennekabel - uansett er den kuttet i begge ender.. Kan jo alltids ta sikringen først ja, for å være helt skråsikker.. Anonymkode: b86da...529 Du gjør aldri noe galt ved å ta sikringen. Det er en grei vane å ha når man skal nærme seg noe som kan være elektrisk. Men det høres helt trygt ut, siden du har så god kontroll over ledningen 👍🏻 Endret 23. april 2020 av Hulderen 2
draug 75 Skrevet 23. april 2020 #11 Skrevet 23. april 2020 Nei du trenger ikke elektriker til å fjerne kabel. Du trenger egentlig ikke elektriker til å feste kabel heller. Du trenger elektriker når du skal koble eller på annet vis gripe inn i anlegget. Det du kunne trengt elektriker til i dette tilfellet, er å bekrefte at det ikke er snakk om en strømførende kabel. Men ser du at begge endelne er løse, så ser du det. 2
Hulderen Skrevet 23. april 2020 #13 Skrevet 23. april 2020 Jeg kan legge til hvorfor jeg foreslår å ta hovedsikringen, og ikke bare sikringen. Når det er en ledning «på avveier», kan det være tvil om hvilken sikring den hører til. I dette tilfellet: Stuen eller ute. Da er det tryggest å ta hovedsikringen, siden man da er garantert å ikke slå av gal sikring. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå