AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #1 Skrevet 23. april 2020 Min snart femåring har alltid hatt et trøblete forhold til tissing. Han har ofte uhell på dagtid, og vi har ikke tenkt tanken om å slutte med bleie på natt. Men for et par uker siden, så var bleien tørr flere morgener på rad. Han var skikkelig stolt, og sa at han nå ville slutte med bleie. Etter fem tørre netter med bleie, fikk han slutte. Det gikk noen netter, så hadde han et uhell en natt. Etter det har han tisset på seg hver natt. Vi har prøvd å redusere drikken på kveld, gå på do to ganger før leggetid, ta ham opp på do før jeg legger meg. Enda går det galt. I går tok jeg ham opp på do 23:30. Klokka 02 kom han inn til meg søkkvåt. Er det noen andre tips til hvordan dette kan funke? Eller er det tilbake til bleien igjen? Han ønsker jo selvsagt ikke bleie selv nå, trygler og ber og sier «men i morgen mamma, da skal jeg klare det». Jeg har prøvd å forklare at han jo sover, han gjør det ikke med vilje, men han tar det som en straff at han må begynne med bleie igjen. Et annet aspekt er at vi nå er hjemme, og jeg kan vaske dyna på dagtid og få den tørr igjen til kvelden, men når vi begynner å jobbe igjen kommer jeg ikke til å greie å vaske dyna hans hver dag. Anonymkode: 24163...da2
Blingblingtahei Skrevet 23. april 2020 #2 Skrevet 23. april 2020 Hm tror du kan få en nesespray hos legen for sengevæting som hjelper bra. Ellers er det vel mange hjelpemidler der ute, jeg vet dessverre lite om det og vet ikke hva dere har prøvd ut.. Finnes sikkert grupper på Facebook eller nettet som har gode tips? Ellers håper jeg du får mange gode tips her av erfarne foreldre 😊
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #3 Skrevet 23. april 2020 Hva med noe slikt? Du kan få det på resept av fastlegen. «pyjamas bukse» https://www.farmasiet.no/product/860816/mor-og-barn/vask-og-stell/drynites-bleie-gutt-4-7aar?gclid=EAIaIQobChMIt7rR7fL96AIVQpSyCh3rIw2pEAQYAiABEgJIg_D_BwE Engangs tisselaken (Kombinert med at han sover med laken i stedet for dyne?) https://www.farmasiet.no/product/860817/mor-og-barn/smaabarnsplager/drynites-bedmats-laken-78x88cm Anonymkode: 65358...151 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #4 Skrevet 23. april 2020 Dagtissing må hos de fleste være på plass før natten ordner seg. Når kroppen og hjernen ikke klarer å koordinere seg på dagtid i våken tilstand er det litt optimistisk å tro at de skal klare det på natt! Han er for ung til å få blå resept på medisiner (grense 5år) og buksebleier for natta (8 år). https://www.torrhelenatten.no/ Anonymkode: 936ea...47c
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #5 Skrevet 23. april 2020 Jeg hadde som sagt ingen planer om å prøve på natt, men gutten selv har vært gira. Dermed fikk han prøve. Fem netter på rad med tørr bleie gjorde at jeg fikk et håp om at det kunne gå, og jeg hadde liksom ingen argumenter heller når han kunne vise frem tørr bleie om morgenen. På dagtid er han tørr nå, men kan fortsett ha uhell innimellom. Trusene lukter om kvelden, fordi han ikke går på do før det akkurat er litt for sent. Det kommer alltid noen dråper i trusa. Men det er en stor forbedring fra å tisse seg helt ut hver eneste dag, flere ganger om dagen. Ett mønster han har, er at når det går galt en gang så går det galt mange ganger. Han kan være helt tørr i en lang periode, og så tisse på seg fem ganger på to dager. Nå ser jeg jo det samme om natta. Først mange tørre netter på rad, så tissing hver natt. Vi har ikke prøvd noen hjelpemidler fra lege, på grunn av at han ikke har fylt fem enda. Andre ting vi har gjort på dagtid har vært belønning, klistremerker, faste dotider, gå på do hver halve time (fordi han kunne tisse seg ut ti minutter etter han var på do) og alt har vært med mer eller mindre hell. Uansett er han så godt som tørr nå. Anonymkode: 24163...da2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #6 Skrevet 23. april 2020 Hadde ikke putta bleie på en 5åring. Han burde slutta med det for flere år siden Anonymkode: 0cbc7...783 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #7 Skrevet 23. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde ikke putta bleie på en 5åring. Han burde slutta med det for flere år siden Anonymkode: 0cbc7...783 Nei så hjelpsomt da gitt 🙄 Anonymkode: c4186...c8d 35
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #8 Skrevet 23. april 2020 Broren min måtte bruke bleie om natten til han var rundt 7, han fikk etter hvert hjelp fra lege (husker ikke hva som ble gjort) og da ble han tørr veldig fort. Verdt å konsultere med lege syns jeg Anonymkode: c4186...c8d
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #9 Skrevet 23. april 2020 Hva med å la han gå ofte på do på dagtid og tisse sånn at han får det inn i "systemet" litt fortere? En skikkelig treningsleir? Er jo sånn jeg har lært mine gutter å bli tørre når de var små. Anonymkode: 26936...77d
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #10 Skrevet 23. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde ikke putta bleie på en 5åring. Han burde slutta med det for flere år siden Anonymkode: 0cbc7...783 Så du ville heller vasket dyne og sengetøy hver eneste natt, og trøstet en fortvilet gutt som ikke har kontroll? Deg om det. Han sluttet med bleie på dagtid da han nettopp hadde fylt tre, og jeg har vasket en trillion maskiner klær på grunn av tissingen hans på dagtid. Legebesøk er ikke aktuelt før han fyller fem, vi får bare beskjed om å vente. Jeg skal selvsagt bestille time hos lege når den tid kommer, men det er som sagt en stund til. Hadde håpet det er noe annet som kan prøves frem til da, men det er kanskje ikke det. Anonymkode: 24163...da2 2
Gjest Albbas Skrevet 23. april 2020 #11 Skrevet 23. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde ikke putta bleie på en 5åring. Han burde slutta med det for flere år siden Anonymkode: 0cbc7...783 Det er helt normalt at femåringer ikke er tørre på natta. Du kan høre med fastlegen om det er aktuelt å prøve med minirin eller hva det heter, men siden han bare er 5 er det nok ikke sikkert. Vask av sengetøy etc, er femåringen med på dette? Kanskje han må være med på det så han ser merarbeidet det produserer? Ikke som straff men som en del av å ta ansvar for sine egne ting. Og en god samtale FØR leggetid om hvorfor det er helt ok med bleie.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #12 Skrevet 23. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å la han gå ofte på do på dagtid og tisse sånn at han får det inn i "systemet" litt fortere? En skikkelig treningsleir? Er jo sånn jeg har lært mine gutter å bli tørre når de var små. Anonymkode: 26936...77d Takk for tips, men det har vi prøvd flere ganger. Senest nå i november/desember, der han gikk hver halve time. Da hadde vi alarm på mobilen. Det har ordnet seg sånn høvelig på dagtid nå, det er natta som er problemet. Anonymkode: 24163...da2
Gjest Albbas Skrevet 23. april 2020 #13 Skrevet 23. april 2020 Min snart fireåring er forøvrig ganske lik. Masse uhell på dagtid i perioder, og så går det plutselig noen uker uten uhell. Samme med natt, flere netter med tørr bleie før det plutselig er en periode med våte bleier. En stund våknet han på natta og måtte på do hver natt. Han var da tørr på morgenen men vi var slitne av å bære han på do hver natt. Plutselig sluttet han med det og tisset i søvne igjen.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #14 Skrevet 23. april 2020 2 minutter siden, Albbas skrev: Det er helt normalt at femåringer ikke er tørre på natta. Du kan høre med fastlegen om det er aktuelt å prøve med minirin eller hva det heter, men siden han bare er 5 er det nok ikke sikkert. Vask av sengetøy etc, er femåringen med på dette? Kanskje han må være med på det så han ser merarbeidet det produserer? Ikke som straff men som en del av å ta ansvar for sine egne ting. Og en god samtale FØR leggetid om hvorfor det er helt ok med bleie. Jeg vet at det er normalt. Men det er likevel et problem for guttungen, og for meg som nå plutselig må vaske sengetøy på natta. Han har vært med på klesvask ja, på dagtid. Jeg har tvunget ham til å kle av uttissede klær selv, vaske seg selv og putte tøy i vaskemaskinen. Da på dagtid. Nå om natta er han i svime og lei seg, og da orker jeg ikke å få ham helt våken ved å begynne å skifte og vaske sammen med ham. Da er det lettere å plassere han på do, og selv kjapt skifte på senga. Jeg skjønner godt hva du mener med at han selv bør få se hva som må gjøres når han tisser seg ut, men akkurat om natta orker jeg ikke å kaste vekk tid på å få han til å skifte på senga. Det vil jo ta evigheter. Dessuten vil jo det være å straffe han for noe han ikke kan noe for, eller? Kanskje jeg tenker feil her. Anonymkode: 24163...da2
Gjest Albbas Skrevet 23. april 2020 #15 Skrevet 23. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet at det er normalt. Men det er likevel et problem for guttungen, og for meg som nå plutselig må vaske sengetøy på natta. Han har vært med på klesvask ja, på dagtid. Jeg har tvunget ham til å kle av uttissede klær selv, vaske seg selv og putte tøy i vaskemaskinen. Da på dagtid. Nå om natta er han i svime og lei seg, og da orker jeg ikke å få ham helt våken ved å begynne å skifte og vaske sammen med ham. Da er det lettere å plassere han på do, og selv kjapt skifte på senga. Jeg skjønner godt hva du mener med at han selv bør få se hva som må gjøres når han tisser seg ut, men akkurat om natta orker jeg ikke å kaste vekk tid på å få han til å skifte på senga. Det vil jo ta evigheter. Dessuten vil jo det være å straffe han for noe han ikke kan noe for, eller? Kanskje jeg tenker feil her. Anonymkode: 24163...da2 Jeg er enig i at det på natta nok er greiest å ikke involvere han, jeg tenkte mer på at han på morgenen kan ha ansvar for å legge sengetøyet i vaskemaskina, eller ta det ut av vaskemaskina og inn i trommel og slikt hvis det er vasket ila natta. Men først og fremst prøve med en god samtale midt på dagen om hvorfor bleia bør komme på. Si at kroppen hans ikke er klar for å ikke tisse på natta og at det er helt vanlig, han er stor og flink gutt likevel. Måtte gjennom det samme med min treåring da vi litt prematurt tok vekk nattbleia. En treåring er heldigvis litt lettere å overbevise enn en femåring da.
chi Skrevet 23. april 2020 #16 Skrevet 23. april 2020 Enig, ikke straff ham, stakkars gutt, han gjør det jo ikke med vilje! Hvis det er en trøst; barnet vårt brukte faktisk bleier både dag og natt til hun var langt inn i 4 året. Vi hadde god dialog med barnehagen om å ikke stresse/pushe, men oppmuntre. Jeg husker ikke helt, men lurer på om det er noe med nervesystemet som ikke alltid er like godt utviklet, på små barn, slik at de ikke alltid kjenner/våkner om natta av at de må tisse. Hva med å få tak i en ekstra dyne, f.eks juniordyne, som du kan ha klar til bruk om uhell skjer? Så blir det litt mindre jobb om natta? 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #17 Skrevet 23. april 2020 Det første du må gjøre er å sørge for at han tisser ofte nok på dagtid. Dvs hver 2 time skal man gå på do og prøve. Det er også viktig at man får i seg nok drikke på dagen for da er kroppen mindre tørst på kvelden. Jeg ville også tatt en blodprøve for å utelukke cøliaki. Jeg har hørt om flere som reagerer på gluten ved å tisse på seg. Det var tilfellet for et vennepar av oss. Jenta der hadde ikke de typiske tegnene på cøliaki så diagnosen kom overraskende på alle. Vi hadde god hjelp av nevrorefleksolog på våre barn Anonymkode: ee027...e9d
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #18 Skrevet 23. april 2020 Ville snakket med legen og fått utelukket fysiske årsaker. Anonymkode: 050a1...d3a
K1970 Skrevet 23. april 2020 #19 Skrevet 23. april 2020 9 minutter siden, chi skrev: Enig, ikke straff ham, stakkars gutt, han gjør det jo ikke med vilje! Hvis det er en trøst; barnet vårt brukte faktisk bleier både dag og natt til hun var langt inn i 4 året. Vi hadde god dialog med barnehagen om å ikke stresse/pushe, men oppmuntre. Jeg husker ikke helt, men lurer på om det er noe med nervesystemet som ikke alltid er like godt utviklet, på små barn, slik at de ikke alltid kjenner/våkner om natta av at de må tisse. Hva med å få tak i en ekstra dyne, f.eks juniordyne, som du kan ha klar til bruk om uhell skjer? Så blir det litt mindre jobb om natta? Det er ofte miksjonssenteret i pons som ikke er ferdig utviklet. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #20 Skrevet 23. april 2020 27 minutter siden, AnonymBruker said: Ville snakket med legen og fått utelukket fysiske årsaker. Anonymkode: 050a1...d3a Gutten er 4 år og helt normal, en lege har ikke noe grunnlag for å sjekke noe her. Anonymkode: 23c6b...4a5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå