Gå til innhold

Støyete naboer og visning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som om det ikke var ille nok å selge under koronakrisen, så er det slik at alle de 4 som bor i kollektivet over meg er hjemme... De er alle studenter og bråker svært mye om dagen. Før koronaen så har det egentlig stort sett vært rolig da de er mye på skolen, men nå med fint vær så virker det ut som om de driver og flytter møbler inn og ut av balkongen hver dag, henger mye i stua, generelt er mye mer i aktivitet enn før. Dessverre har jeg første visning neste uke, i en leilighet jeg allerede tror jeg vil slite med å få solgt. Jeg har aldri snakket med de, men tror vi har et dårlig forhold ettersom det er ganske lytt her og jeg iblant hører veldig mye aktivitet der og må spille radio/musikk noe høyt for å få til å slappe av.

Fikk ikke sove i natt pga dette, og har jobb nå... Tror det blir helt forferdelig frem mot neste uke. Som om korona og mulig prisnedgang ikke var ille nok... Vurderer å si de kan få en sekspakning hvis de er litt ekstra rolige under visning, og kanskje få megler til å snakke med de også rett før visningen (selvfølgelig etter å ha snakket med dem selv også, men tenker de kanskje er mer villige til å høre på en tredjepart?).

Tips?

Anonymkode: 3442f...6d9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville helt klart gått og snakket med dem. Ikke send megler. Ta en prat nå, og minn dem på det en halvtime før visningen. Prøv å få en god tone med dem, ikke tilby dem noe. Om alt går greit under visningen kan du komme på døra med en vinflaske/sekspakning etterpå. Det blir sikkert flere visninger.. 

Lykke til med salget, det går nok greit til slutt 😊

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde du tenkt at du eller megler skulle ha  svart i en "normal situasjon" hvis en potensiell kjøper hadde spurt angående lyd i bygget (er det lytt? Hører man naboene ?) 

Anonymkode: dd9e1...dbc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva hadde du tenkt at du eller megler skulle ha  svart i en "normal situasjon" hvis en potensiell kjøper hadde spurt angående lyd i bygget (er det lytt? Hører man naboene ?) 

Jeg ville svart som det er, at for det meste så er det helt fint og det plager meg ikke, men nå under coronaen så har det vært mye mer lyd enn vanlig siden de er hjemme hele tiden, og da er det litt plagsomt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville svart som det er, at for det meste så er det helt fint og det plager meg ikke, men nå under coronaen så har det vært mye mer lyd enn vanlig siden de er hjemme hele tiden, og da er det litt plagsomt.

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri snakket med de, men tror vi har et dårlig forhold ettersom det er ganske lytt her og jeg iblant hører veldig mye aktivitet der og må spille radio/musikk noe høyt for å få til å slappe av.

Dette samsvarer ikke med at det stort sett ikke plager deg. Slik jeg forstår denne setningen, så er dette et problem som gjelder også uten corona?

En kjøper vil som hovedregel være på jobb på dagtid, når du sier at det til vanlig er rolig fra naboene over deg. Men spørsmålet er hvordan det er på ettermiddag og natt. Og i innlegget ditt, nevner du også nattebråk. Som selger er du pliktig til å opplyse om alt som kan oppfattes som mangel, og det har faktisk hendt at kjøpere har gått til sak mot selger fordi det ikke er blitt informert om svært bråkete naboer som selger med stor sannsynlighet har kjent til.

Jeg ville ha pratet med de og forklart situasjonen. Om dere har fått et dårlig forhold, og de evnt bråker for å hevne seg på din musikk, så er målet at de og ny eier får mulighet til en god start.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Ville helt klart gått og snakket med dem. Ikke send megler. Ta en prat nå, og minn dem på det en halvtime før visningen. Prøv å få en god tone med dem, ikke tilby dem noe. Om alt går greit under visningen kan du komme på døra med en vinflaske/sekspakning etterpå. Det blir sikkert flere visninger.. 

Lykke til med salget, det går nok greit til slutt 😊

Okei, jeg skal få snakket med dem, og så minne de på det igjen i forkant av visningen... Håper de er samarbeidsvillige. De har toppetasjen, så regner med at de ikke er klar over hvor godt de høres nå som alle er hjemme.

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, jeg skal få snakket med dem, og så minne de på det igjen i forkant av visningen... Håper de er samarbeidsvillige. De har toppetasjen, så regner med at de ikke er klar over hvor godt de høres nå som alle er hjemme.

😊 og bare så det er sagt, så oppfordrer jeg ikke til å skjule ting for kjøper. Men det er jo en spesiell situasjon nå. Vær ærlig om du får spørsmål, som du skrev over at du skulle. 

Skrevet

bare jeg som føler du nå kanskje får igjen for å kjempe litt selvhevdende mot naboene??

Du må spille radio eller musikk noe høyt for å få til å slappe av??

Høres ut som piss i mine ører... 

støy plager deg..., så du kontrer med mer støy... hadde vært så mye mer troverdig med et par headset eller ørepropper.

De føler nok det samme tipper jeg, så legg deg flat om du ønsker de nå skal ta hensyn til deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette samsvarer ikke med at det stort sett ikke plager deg. Slik jeg forstår denne setningen, så er dette et problem som gjelder også uten corona?

En kjøper vil som hovedregel være på jobb på dagtid, når du sier at det til vanlig er rolig fra naboene over deg. Men spørsmålet er hvordan det er på ettermiddag og natt. Og i innlegget ditt, nevner du også nattebråk. Som selger er du pliktig til å opplyse om alt som kan oppfattes som mangel, og det har faktisk hendt at kjøpere har gått til sak mot selger fordi det ikke er blitt informert om svært bråkete naboer som selger med stor sannsynlighet har kjent til.

Jeg ville ha pratet med de og forklart situasjonen. Om dere har fått et dårlig forhold, og de evnt bråker for å hevne seg på din musikk, så er målet at de og ny eier får mulighet til en god start.

Ettermiddag og natt har pleid å være stille, har hatt besøk her mange ganger og levd et vanlig liv uten problemer. Det jeg skrev med at jeg sov dårlig i natt var pga bekymringene, ikke lyden. Det har vært mye mer støy etter coronaen, spesielt i det siste med fint vær. Det er ikke svært bråkete til vanlig, så jeg tenker når coronaen gir seg så får de en relativt stille leilighet.

Men ja, jeg må nok prate med dem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Værsåsnill og la leiligheten fremstå som den er (dvs med lyd fra de over). Vi var veldig plaget med mye bråk fra tidligere leilighet og så oss nødt til å flytte derfra. Var på masse visninger før vi fant den perfekte leiligheten for oss, den virket stille og rolig og vi spurte både eier og megler om det var noe særlig lyd fra de rundt. Nei, de hadde aldri hørt de andre som bodde rundt her og det hadde aldri vært noe problem. Første kvelden vi hadde flyttet inn og satt oss ned i sofaen hørte vi roping og skriking fra ekteparet under oss, tenkte at det bare var et engangstilfelle. Viser seg at de er fryktelig tunghørte begge to og roper og skriker omtrent hele døgnet. Folk på besøk her reagerer til PG med på det, da ropinga overdøver både TV, radio og familieselskaper. Så vær så snill, det kan hende det er veldig viktig med en rolig leilighet for de som eventuelt kjøper og da bør de vite om dette før de eventuelt velger og kjøpe. Vi har kun bodd her i 3 mnd og ser allerede etter noe nytt.

Anonymkode: 2930c...af6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Misanthropis said:

bare jeg som føler du nå kanskje får igjen for å kjempe litt selvhevdende mot naboene??

Du må spille radio eller musikk noe høyt for å få til å slappe av??

Høres ut som piss i mine ører... 

støy plager deg..., så du kontrer med mer støy... hadde vært så mye mer troverdig med et par headset eller ørepropper.

De føler nok det samme tipper jeg, så legg deg flat om du ønsker de nå skal ta hensyn til deg.

Spiller ikke ofte høy musikk, og er stort sett ikke så høyt at jeg tror det vil høres veldig. Er mest trinnlyd jeg hører fra dem, ikke stemmer o.l., og vil tippe at musikken min ikke høres så godt siden det ikke er trinnlyd. Men ja, mulig jeg får igjen for det. Har i alle fall bra beliggenhet til å leie ut.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Værsåsnill og la leiligheten fremstå som den er (dvs med lyd fra de over). Vi var veldig plaget med mye bråk fra tidligere leilighet og så oss nødt til å flytte derfra. Var på masse visninger før vi fant den perfekte leiligheten for oss, den virket stille og rolig og vi spurte både eier og megler om det var noe særlig lyd fra de rundt. Nei, de hadde aldri hørt de andre som bodde rundt her og det hadde aldri vært noe problem. Første kvelden vi hadde flyttet inn og satt oss ned i sofaen hørte vi roping og skriking fra ekteparet under oss, tenkte at det bare var et engangstilfelle. Viser seg at de er fryktelig tunghørte begge to og roper og skriker omtrent hele døgnet. Folk på besøk her reagerer til PG med på det, da ropinga overdøver både TV, radio og familieselskaper. Så vær så snill, det kan hende det er veldig viktig med en rolig leilighet for de som eventuelt kjøper og da bør de vite om dette før de eventuelt velger og kjøpe. Vi har kun bodd her i 3 mnd og ser allerede etter noe nytt.

Ville ikke hatt behov for å spørre de om det ikke var corona, men er så utrolig uforutsigbart dette med støy. Det har gått helt fint det siste året, bortsett fra siste måned med corona... Så det er utrolig kjipt at dette potensielt ødelegger hele boligsalget.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tilby en sixpack...

Anonymkode: 938d2...35f

Skrevet

Jeg forstår veldig godt at det er skikkelig kjipt om det blir vanskelig å selge, samtidig hadde jeg som kjøper satt veldig stor pris på å få høre hvor lytt der er. Jeg har alltid bare leid, og for meg har det vært helt krise de gangene utleier har sagt på visning at det er stille og rolig og det har vist seg at det har vært det motsatte. Har ikke tall på hvor mange timer jeg har grått pga bråk og søvnløshet. Men det har vært relativt lett for meg å flytte fordi jeg bare har leid, kan tenke meg det er ekstremt kjipt når man eier og må selge. 

Utfra innleggene i tilsvarende KG-tråder virker det som om det er mange som ikke bryr seg nevneverdig, så kanskje de kan kjøpe den heller :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bank på å fortell greia å spander på de en pizza eller noe sånn om de kan være stille under visningen. Problem solved. 

Anonymkode: 5744c...1ab

AnonymBruker
Skrevet

Wow... en hel sekspakning!, det var veldig generøst!.

Hva med å heller være ærlig ovenfor de som kommer på visning eller lydisolere før du selger?.

Anonymkode: df460...253

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sist jeg solgte i blokk fra midten av 1975, fikk jeg spørsmål om lyd fra naboer. Jeg sa som sant var: Dette er er et eldre bygg, og er bygget etter de regler som gjaldt da. Og når man flytter inn i blokk, må man nok regne med noe lyd, men at det ikke plaget meg.

Tenker at mange, særlig de som f eks kommer fra enebolig eller rekkehus, vil kunne ha litt manglende erfaring med hva det faktisk vil si å bo veldig tett innpå naboen. Da er det greit å gjøre de oppmerksom på at de selv tar et valg, og at det å bo i blokk, betyr nærhet til naboen. 

Hos meg var de fleste naboene eldre, så ganske rolig. Men lyder blir det jo uansett. Uansett er det slik at ærlighet varer lengst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 23.4.2020 den 6.42, AnonymBruker skrev:

Som om det ikke var ille nok å selge under koronakrisen, så er det slik at alle de 4 som bor i kollektivet over meg er hjemme... De er alle studenter og bråker svært mye om dagen. Før koronaen så har det egentlig stort sett vært rolig da de er mye på skolen, men nå med fint vær så virker det ut som om de driver og flytter møbler inn og ut av balkongen hver dag, henger mye i stua, generelt er mye mer i aktivitet enn før. Dessverre har jeg første visning neste uke, i en leilighet jeg allerede tror jeg vil slite med å få solgt. Jeg har aldri snakket med de, men tror vi har et dårlig forhold ettersom det er ganske lytt her og jeg iblant hører veldig mye aktivitet der og må spille radio/musikk noe høyt for å få til å slappe av.

Fikk ikke sove i natt pga dette, og har jobb nå... Tror det blir helt forferdelig frem mot neste uke. Som om korona og mulig prisnedgang ikke var ille nok... Vurderer å si de kan få en sekspakning hvis de er litt ekstra rolige under visning, og kanskje få megler til å snakke med de også rett før visningen (selvfølgelig etter å ha snakket med dem selv også, men tenker de kanskje er mer villige til å høre på en tredjepart?).

Tips?

Hvis hensikten din er å skjule dette problemet så er det vel bare å utsette salget? F.eks. når studentene har dratt hjem for ferier.

Anonymkode: 1c5a2...228

AnonymBruker
Skrevet
På 23.4.2020 den 7.50, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke så mange som velger å kjøpe en leilighet når de får høre at det er bråkete naboer der. De som selger vil gjerne få solgt, sånn er det. 

Anonymkode: 8d844...3e5

Skrevet

Vi drev med veldig støyende oppussing, og fikk plutselig en megler på døra.

Hun skulle ha visning i en av naboleilighetene, og synes at oppussingsbehov ga dårlig inntrykk av borettslaget. Derfor ba hun oss (pent) om vi kunne ta en times pause i oppussingen. Det var selvfølgelig ikke noe problem for oss! Det ville gitt et feilaktig inntrykk av borettslaget, det var jo ikke slik at vi pusset opp hver dag...

Skjønner ikke hvorfor det skulle være noe galt i å be naboene ta det litt rolig i en times tid, for å gi et litt mer representativt bilde av hvordan lydnivået i borettslaget vanligvis er. Hvorfor noen brukere her inne mener at det er å «lure» eventuelle kjøpere forstår jeg ikke. Corona er en unntakstilstand, og ellers er det påregnelig med litt lyd fra naboene i blokkleiligheter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...