Gjest Janna Skrevet 12. september 2002 #1 Skrevet 12. september 2002 Hei sann... Jeg ville blitt veldig glad om noen ville ta seg tid til å svare på dette. Det handler om tanker jeg har om livet; det materielle vi alle higer etter og hvordan man kan forenkle livet. I begrepet "forenkle" ligger å tjene/bruke mindre penger, evt. spare mer, bruke mindre tid til kjedelig jobb og mer tid til det som virkelig gir en noe. Som familie, venner, maling, hobbyer, trening, kjæledyr, brevskriving o.l. Dere vet best selv hva dere liker å gjøre. Jeg hadde ikke hatt noe imot å forenkle tilværelsen litt. Sambo er neppe enig, han har levd som fattig hele livet og liker nå å kunne unne seg litt luksus. Jeg forstår det. Har dere hørt uttrykket: "Å være fanget i gylne lenker"? Det vil si at man har satt en standard for seg selv/ens familie som tar all ens tid og energi å opprettholde. Til slutt har ikke livet noe særlig med mening, fordi man bare jobber og jobber og ikke har tid til de en er glade i og det en liker å gjøre, som gir en selv energi til å fortsette. Jeg tror mange er fanget i gylne lenker i dette landet. Flere enn man tror. Alle er redde for å falle utenfor samfunnet dersom de skulle slutte å hige etter mer. Jeg skjønner det og, det handler om kollektiv trygghet, sagt på en enkel måte, flokkmentalitet. Det er jo det som er nøkkelen til overlevelse. Ivertfall var det det før i tiden. Jeg vet hva jeg setter stor pris på. Jeg liker også å sette opp lister, så her kommer en som beskriver mitt livs enkle gleder. Dette betyr mye for meg: -Å være sammen med familien min, og sambo -Å ha gode venner som bryr seg og er glad i en -Gå barbeint i gresset en sommermorgen og høre fuglene synge -Få sove så mye som jeg trenger hver eneste natt -Å tenke på alle mulighetene jeg har med livet mitt -Å se magen min vokse for hver uke, og kjenne bevegelser der innefra -Å fritt kunne planlegge fremtiden sammen med sambo -Ta bilder som jeg lager scrapbooks av (gode minner) Det er sikkert mye mer, men dette er det jeg kommer på nå. Legg merke til at alle tekniske apparater og jobb osv er utelatt. Bortsett fra fotoapparatet. De er underordnet for meg. Merkelig nok egentlig, da jobben jo er det jeg lever av... Men men. Logisk trenger det jo ikke være. Klem fra
Bettie Skrevet 12. september 2002 #2 Skrevet 12. september 2002 Synes du har satt opp noen flotte prioriteringer, jeg. På lista mi har jeg også - tid til å være alene - en god bokstund - en ungdom som fortsatt betror seg til mamma - engasjement - bade i nattsvart, silkemykt vann med morild - dansende høstblader - de første tegnene til vår - solskinn på en varm og lat kropp - sprø is som knaser under føttene (må bare gå ut på den og teste) ... det er mye å glede seg over, og mye koster bare litt tid og litt omtanke
Gjest eminel Skrevet 12. september 2002 #3 Skrevet 12. september 2002 Er så enig... Vil heller ikke bli fanget i de gyldne lenker. Vil heller ha lite penger og mye fritid, enn mye penger uten fritid. Dette setter jeg pris på: - Bruke en hel dag bare til å male - Samvær med vennene mine - Skrive dagbok og brev til venner og kjente - Være helt alene og ''lade batteriene'' - Løpe på tur med bikkja hver morgen - Ta meg et varmt og deilig bad om vinteren - Være på stranden om sommeren - Leke (blir aldri voksen her)!!!
xeyes Skrevet 13. september 2002 #4 Skrevet 13. september 2002 Enig ja! Min blir vel slik: - Være sammen med mannen min uten å gjøre noen ting annet enn å klemme hverandre - Ha tid til å gjør det jeg har lyst til - Gå ute i deilig høstvær og se blader i alle farger falle på bakken og bli tatt av vinden. - Ligge om morgenen og kose lenge med hunden min oppi sengen. - Stå lenge å dusje vekk alt varmtvann på vinteren - Ha gode venner - Ta bilder av alt som betyr noe for meg - Ligge på bakken en klar sommernatt og se på stjernene - Å kunne gå barbeint om sommeren Drømte meg litt bort når bettie skrev om bading i nattsvart, silkemykt vann med morild! Så deilig å se morilden lyse opp mellom hvert svømmetak! Fører denne og på listen min jeg! - x
Gjest Janna Skrevet 15. september 2002 #5 Skrevet 15. september 2002 Eh, nå misforsto dere meg litt :blunke: Koselig å lese listene deres altså, men spørsmålet mitt var egentlig om noen har konkrete forslag til hvordan man kan forenkle livet sitt. Kan jo begynne selv: Jeg tror det er lurt å sette seg ned og tenke over om man virkelig trenger alt det man har. Mange har store hus, og rom som flyter over av rot og saker man aldri bruker likevel. På den andre siden har man de som kjøper seg nye ting når de kjeder seg eller er triste. Og for å kompensere for utgiftene må man jobbe mer, eller forsake noe viktigere.. Jeg mener for eksempel at å ha både hus, hytte, båt og bil er å sløse noe innmari med penger. Svære pengesluk alle sammen. Ikke alle er så rike at de unner seg slike ting, men likevel. En annen ting er å prioritere. Kanskje føler du at pliktene vokser deg over hodet. Da bør man spørre seg hvorfor du jobber som du gjør. Hva tjener det til? Husk på det med de gylne lenkene... Jeg tror ikke det er noe særlig å våkne en morgen og innrømme for seg selv at nå er man fanget.
spying Skrevet 16. september 2002 #6 Skrevet 16. september 2002 hei vinga. gøy at du har slike tanker. jeg har flere ganger forsøkt dette med å unnvære allt av unødvendige artikkler. det funker greit. en må bare passe på å ikke sette seg opp i gjeld. for om du er skyldig penger en plass så må en jobbe for å betale de tilbake. dette igjen går ut over de pengene som skal gå til åndelig føde. du havner da fort i en sirkel av etablerings feller. om en skal ha hus må det innredes, så bil, ikke en skraphaug som ikke starter. så blir en innlemmet i denne spiralen som gjør at en vil ha det mest mulig komfortabelt rundt seg, sien en ikke har råd til å komme seg ut og vekk. så det beste rådet jeg kan gi deg er : ikke ha lån. ellers så kan du jo starte med å kvitte deg med alle ting som du ikke bruker mere en 1 gang i mnd. sett opp en liste over hva du skal bruke den fritiden du skal erverve deg. sett opp en liste over hva du trenger for å kunne gjøre disse tingene. og ikke minst vær erlig overfor deg selv om du virkelig ønsker å gjøre noe drastiskt. selge allt å ta en tilfeldig jobb i utlandet er jo også en måte. backpacke verden rundt. Allt står og faller på hvor mye guts du har MVH Øyvind
LilliBlaze Skrevet 16. september 2002 #7 Skrevet 16. september 2002 Ført vil jeg si: flott tema!!! Dette har jeg tenkt på sååå mange ganger. Jeg er lei av et anmasende liv. Med tidstabeller og skrape penger nok sammen til huslån, barnehageutgifter mm. Komme hjem sliten og trøtt klokka 5 om ettermiddagen. Lage middag, mase på lekser, og så få ungene til sengs. Men slik er hverdagen. Hvordan forandre livet slik at det blir en dans på roser er ikke lett. Men det kan gjøres. Jeg leste i avisen her for en liten tid tilbake om en småbarnsfamilie som solgte alt de hadde av hus, inventar og bil for å følge drømmen å bosette seg på en øy i stillhavet for en periode. En annen familie jeg kjenner har ikke gjort annet enn å kvitte seg med fjernynsapparatet. De sier det er så mye annet å gjøre om kveldene enn å se på tven. De finner på ting sammen. Snakker mye sammen.. det er jo egentlig veldig fornuftig. Dessverre er ikke jeg den første som lemper tv en på dynga for, men flott for dem som klarer det. Det kan også gi mere kvalitet over familietilværelsen. Jeg tenker på det at vi lever bare en gang. Hvilken glede gir alt det materielle. Å være rik på penger hjelper så klart en hel del med tanke på at en har større frihet til å gjøre ting. Men det å være rik på opplevelser, kjærlighet & glede er egentlig så enda mye viktigere enn hytta på fjellet og/eller ved sjøen bilen, den stor eneboligen, den flotte bilen etc. Penger gir friheten til å velge...det er sant, men ikke friheten til å leve lykkelig. Det er lett å glemme i denne verden. Jeg håper alle finner ut hva som vil gjøre livet deres mer innholdsrik. Jeg for min del skulle ønske jeg hadde guts nok til å for eks. selge hus & hjem, ta mann & barn med meg å finne vårt eget lille paradis der vi kun har tid til hverandre. :D Ett lite hjertesukk ifra...
Bettie Skrevet 16. september 2002 #8 Skrevet 16. september 2002 Det er ved å fokusere på disse gledene i livet - det man ikke kan kjøpe, men som har sin egen verdi likevel, at livet kan bli litt enklere. Fokuserer man på dette, blir TING og pengejag mindre viktig.
Gjest LoisLane Skrevet 16. september 2002 #9 Skrevet 16. september 2002 Selvfølgelig er alle tingene dere lister opp deilige og viktige. Men for meg er også penger viktig - så ærlig må jeg være! Som sambo'n din, Vinga, har jeg aldri hatt særlig mye penger, og nå holder gjelda på å ta knekken på meg. Det ser ut til å løse seg, men jeg har brukt mye tid og krefter på å bekymre meg for penger. høyt på ønskelista mi står en real shoppingtur, mest for å kjøpe ting ungene trenger og har lyst på. likevel gleder jeg meg stort over små ting, særlig med en liten baby i huset, og høsten - den vakreste av alle årstider - ute. Den søte, varme pusten fra babyen ved siden av meg i senga er toppen av lykke! (treåringen med spisse albuer og knær som krabber oppi etterhvert derimot...)
Klips Skrevet 17. september 2002 #10 Skrevet 17. september 2002 Jeg gleder meg masse over småting, og har ingen planer om å bruke hele livet på jobb. MEN På listen min over hva som betyr mye i livet står det blant annet: -EIE et sted å bo der det er koselig å være (dette innebærer at jeg snart må ta opp lån i tillegg til studielånet, og at jeg må kjøpe inn ting og tang for å gjøre det koselig, som koster penger, selv på IKEA) -Reise, det er det beste i verden, og det koster penger selv om vi alltid bor billig -gå ut og spise/spise god mat hjemme, og det KOSTER når man ikke liker grandiosa. Kjempefint for dere andre at dere har så fine gratisgleder, men her var et lite eksempel på ting som gleder meg masse, og som ikke har en døyt med status eller standard å gjøre, men som man likevel trenger penger til. Dessuten, vet ikke hvordan det kommer til å bli når jeg får barn, da går nok tiden av seg selv, men foreløbig har jeg slett ikke mangel på tid selv når jeg jobber vanlig dag. Det er MASSE tid igjen av dagen til å trene, se venner og familie osv. Problemet er bare at man ikke alltid har energi til å gjøre så innmari mye, og da kan yndlingsserien på tv være midt i blinken. Mener ikke å ødelegge alle de gode forsettene deres, men jeg blir provosert hver gang noen tror at alle andre er fanget av statusjag og ikke har tenkt seg om, jeg tror mange tenker seg masse om jeg, og faktisk lever nærme det livet de ønsker. Så for all del, se nøye på deres egne liv, men spar dere for å dømme hva alle andre driver med.
spying Skrevet 18. september 2002 #11 Skrevet 18. september 2002 Mener ikke å ødelegge alle de gode forsettene deres, men jeg blir provosert hver gang noen tror at alle andre er fanget av statusjag og ikke har tenkt seg om, jeg tror mange tenker seg masse om jeg, og faktisk lever nærme det livet de ønsker. Så for all del, se nøye på deres egne liv, men spar dere for å dømme hva alle andre driver med. Hmmm.. ikke for å provosere deg , men det er litt selvmotsigende dette. ikke dømme noen fordi dere tror. om noen tror de er fanget, så dømmer de ikke, de antar. MvH Øyvind
Maeve Skrevet 18. september 2002 #13 Skrevet 18. september 2002 Jeg nyter tiden, stillheten og roen. Funnet meg selv, og er fornøyd med tilværelsen. Bor i gjeldfri enebolig arvet etter mine foreldre, og har bare et lite lån å betale ned på. Har alt jeg trenger, en familie i ryggen, gode venner, barn og et barnebarn. Jeg kan gjøre hva jeg vil på min fritid. Reise bort når jula nærmer seg med min kjære, og overlate huset til mine tenåringsbarn, og vite at det står der like trygt når vi kommer hjem etter helgens juleprogram i Kiel. Er ferdig med stressende jobb, kjøring hit og dit da ungene var små, det var jobb, barnehage, skole, og foreldremøter, dårlig råd, og hatet å snu krona før jeg måtte levere den fra meg. Nå kan livet begynne, jeg har tiden som bare er min!!!! Og jeg er blitt flinkere til å si nei!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå