Gå til innhold

Irriterende nabo som ikke følger loven og har frekke barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må få ut litt frustrasjon her. Flyttet inn i enebolig i fjor sommer og fikk i forbindelse med det brev og informasjon fra utbygger som satte opp hus på nabotomten. Alt så bra ut så vi kjøpte huset.

Byggingen på nabotomten startet og da det var et par uker igjen til overtakelse på nabohuset kom det ei sur kjerring og pekte og styret masse med de som satte opp huset (fra polen tror jeg de var, snakket ikke norsk/engelsk). Så kom 4 ekstra vinduer vendt mot vår uteplass og hageflekk. Utbygger var ikke å få tak i og vi fikk ikke nabovarsel eller noe slikt. Vinduene går fra gulv til tak og vi ser alt de gjør, alltid, og vi har ikke noe privatliv i hagen lengere.

De flyttet inn på høsten, og startet med å utvide tomta si ved å sette opp mur og fylle ut, tok 2 meter av vår tomt også hvor de kuttet ned trær og busker før jeg fikk stoppet de som gjorde arbeidet. Ingenting av det de gjør følger loven, f.eks mur på over 2 meter under 1 meter fra grensa, platting på over 1 meter høyde helt inntil grensen, bygger på kommunens eiendom osv. 

Vi har ikke fått nabovarsel på noe, så tok kontakt med kommunen og la ved tegninger fra utbygger, bilder og informasjon. De skulle se på det (2 måneder siden). 

Kan jeg forvente at kommunen krever at de fjerner vinduer og tar ned mur/platting/alt de har gjort som ikke følger regelverket? Eller kan folk stort sett gjøre som de vil så lenge de lar være å søke? 

Her om dagen var 2 av ungene deres inne på vår tomt og kastet stein etter hundene våre (shetland sheepdog som er litt nervøse fra før), jeg ble fly forbanna og sa det var uakseptabelt og gikk for å prate med moren deres. Ungene banner og kalte meg "jævla fittekjærring", de er under 10 år. Moren ble sur fordi ene ungen gråt, og sa jeg fikk passe bedre på hundene (de står inngjerdet i hagen). Ble irritert og sa jeg er lei av at de tar seg til rette, men hun nabodama er ustabil og klikket fullstendig. Helt tydelig at hun skal ha viljen sin og ikke tåler å bli motsagt.

Nå ser jeg ganske mørkt på hele bosituasjonen vår, og lurer på om det er noe mer jeg kan gjøre?

Anonymkode: 6d427...897

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

lol

Anonymkode: 72162...d3a

AnonymBruker
Skrevet

Fortsett å klage til kommunen. Er dere med i en velforening der dere bor? 

Anonymkode: df939...3b4

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fortsett å klage til kommunen. Er dere med i en velforening der dere bor? 

Har sendt klage på epost tidligere, bør jeg ringe de eller høre hva som skjer i saken da eller bare sende ny klage på det samme? Nei finnes ingen velforening her :(

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

lol

Anonymkode: 72162...d3a

Hva var lol med dette? Forstår ts veldig godt. 

Anonymkode: 795a3...27a

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Samme med terrasse greiene skjedde oss.. vi meldte fra til kommunen fordi de hadde bygd terrasse for nær tomta vår 2 uker før vi skulle bygge ut kjøkkenet!De hadde ikke søkt om å bygge,( Noe vi hadde med kjøkkenet) og de hogget ned et tre som stod på tomta vår  og sendte oss regningen for det.. så krevet de ved fra treet som de skulle fyre med i peisen.

Anonymkode: cf61e...170

• Liker 6
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Klag skikkelig til kommunen, ikke gi deg. Finn ut hvem som er ansvarlig og krev at noe skjer. Kaster de stein anmelder du dem. Hardt mot hardt. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sendt klage på epost tidligere, bør jeg ringe de eller høre hva som skjer i saken da eller bare sende ny klage på det samme? Nei finnes ingen velforening her :(

Tror jeg hadde sendt en skriftlig purring til kommunen, slik at det blir dokumentert. Naboene dine høres ut som grusomme folk!

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Skriv en formell klage der du tar med alt.  Og purr, purr og purr på kommunen. Det er jo helt horribelt. 

Anonymkode: 718ef...1f4

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt en telefon til kommunen og spurt om de i det hele tatt har sett på klagen.

Anonymkode: bcc82...c64

• Liker 11
Skrevet

Og satt opp kamera med tydelig merking, som bare viser din tomt. Kommer det flyvende objekter så har man det på film. 

Og jeg hadde nok ringt på, bedt om et møte og gjort meg tilkjenne. Ville startet med konfrontasjon om hærverk. Og ulovelig oppsetting av utepalss. 

Vær så snill å ikke bli fristet til å slenge med leppa. Møt heller dem i et møte. 

• Liker 8
Skrevet

Snakk med kommunen! Og oppdater gjerne hvordan det går.

• Liker 2
Skrevet

Og vær forsiktig med å snakke til barna, og til konen i huset. Snakk når alle er tilstede om du må si noe, ellers blir det en smørje av den sa det, og den sa det...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Samme med terrasse greiene skjedde oss.. vi meldte fra til kommunen fordi de hadde bygd terrasse for nær tomta vår 2 uker før vi skulle bygge ut kjøkkenet!De hadde ikke søkt om å bygge,( Noe vi hadde med kjøkkenet) og de hogget ned et tre som stod på tomta vår  og sendte oss regningen for det.. så krevet de ved fra treet som de skulle fyre med i peisen.

Anonymkode: cf61e...170

Da anmelder du de for å ha tatt treet. Var treet stort nok kan det være søknadspliktig. Oslo har fks regler om det. Gjør all klaging etter boken så skal du se at dette går bra. Tidkrevende dog.

Anonymkode: 13b44...666

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dokumenter og send til kommunen. Har jobbet med byggesak tidligere og her har kommunen plikt til å føre tilsyn med naboenes aktivitet. Dersom du ikke kommer gjennom hos administrasjonen så tar du kontakt med rådmannen eventuelt politikerne. 

Hvis de åpner tilsynssak blir naboen nødt til å enten rette opp i det ulovlige tiltaket eller søke. Da skal du som nabo få nabovarsel. Her må du komme med merknader, ikke gi samtykke til tiltaket. Merknadene skal legges ved søknaden til kommunen. Dersom kommunen har et par vettuge saksbehandlere så håper jeg de klarer å forstå reguleringsbestemmelser og paragrafer i pbl. 

Hvis alt annet feiler så hadde jeg skaffet meg advokat, evt gått til media (det skjedde et par ganger i karrieren min som byggesaksbehandler). 

At naboungene plager bikkjene hadde jeg politianmeldt. Hadde også kontaktet barnevernet.

Lykke til!

Anonymkode: a6830...7de

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Om dette er sant så er nok naboene dine mentalt forstyrra og har ikke empati på samme måte som andre. Ungene tar etter dem. Her ville jeg vrudert å flytte, for dette kommer alltid til å være et problem....

Anonymkode: ba71a...d0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Send ny klage til kommunen og ring og følg opp. De skal opprette klagesak når du klager, så da burde du få nr. på den. Så skal de som bruker over her påpeker opprette tilsynssak mot nabo. Alt dette skal være offentlig og du skal kunne søke innsyn dersom de ikke har slike ting tilgjengelig feks på nettsiden sin. Oslo kommune feks har dette på egen nettside, mens andre kommuner feks bruker eInnsyn og andre offentlige tjenester for innsyn i sånne dokumenter og saker. 

Plager de dyr eller ødelegger ting på din tomt ville jeg anmeldt dem dersom det du beskriver er holdningen de har når du tar kontakt. Da har de etter min mening frasagt seg retten til å gjøre opp på privat dere i mellom på en ordentlig måte. 

Anonymkode: aad44...ffc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må få ut litt frustrasjon her. Flyttet inn i enebolig i fjor sommer og fikk i forbindelse med det brev og informasjon fra utbygger som satte opp hus på nabotomten. Alt så bra ut så vi kjøpte huset.

Byggingen på nabotomten startet og da det var et par uker igjen til overtakelse på nabohuset kom det ei sur kjerring og pekte og styret masse med de som satte opp huset (fra polen tror jeg de var, snakket ikke norsk/engelsk). Så kom 4 ekstra vinduer vendt mot vår uteplass og hageflekk. Utbygger var ikke å få tak i og vi fikk ikke nabovarsel eller noe slikt. Vinduene går fra gulv til tak og vi ser alt de gjør, alltid, og vi har ikke noe privatliv i hagen lengere.

De flyttet inn på høsten, og startet med å utvide tomta si ved å sette opp mur og fylle ut, tok 2 meter av vår tomt også hvor de kuttet ned trær og busker før jeg fikk stoppet de som gjorde arbeidet. Ingenting av det de gjør følger loven, f.eks mur på over 2 meter under 1 meter fra grensa, platting på over 1 meter høyde helt inntil grensen, bygger på kommunens eiendom osv. 

Vi har ikke fått nabovarsel på noe, så tok kontakt med kommunen og la ved tegninger fra utbygger, bilder og informasjon. De skulle se på det (2 måneder siden). 

Kan jeg forvente at kommunen krever at de fjerner vinduer og tar ned mur/platting/alt de har gjort som ikke følger regelverket? Eller kan folk stort sett gjøre som de vil så lenge de lar være å søke? 

Her om dagen var 2 av ungene deres inne på vår tomt og kastet stein etter hundene våre (shetland sheepdog som er litt nervøse fra før), jeg ble fly forbanna og sa det var uakseptabelt og gikk for å prate med moren deres. Ungene banner og kalte meg "jævla fittekjærring", de er under 10 år. Moren ble sur fordi ene ungen gråt, og sa jeg fikk passe bedre på hundene (de står inngjerdet i hagen). Ble irritert og sa jeg er lei av at de tar seg til rette, men hun nabodama er ustabil og klikket fullstendig. Helt tydelig at hun skal ha viljen sin og ikke tåler å bli motsagt.

Nå ser jeg ganske mørkt på hele bosituasjonen vår, og lurer på om det er noe mer jeg kan gjøre?

Du kan ta kontakt med kommunen angående vinduene, det er søknadspliktig og kan bli krevd tilbakestilt. Kommuner har lang behandlingstid, men ring Evt eller pur skriftlig.

Under på din tom som kaster med sten kan du melde til politiet. Ta opp film, det er lov på egen tomt. Du kan også melde ifra til barnevernet om ikke de blir oppdratt - det er ikke normalt å si fittekjæring og kaste sten på hunder når man er under 10 år..! Ring Evt forebyggende på din lokale politistasjon og få litt tips til hva du skal gjøre - de vil sikkert gjerne følge opp slike unger før de er 15 og det er for sent.

Anonymkode: b9c70...c67

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...