Gå til innhold

50%-stilling, tvunget til å bruke feriedager på langfri

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to jobber, en 50% (Jobb A) og en 20% (jobb B)  (begge i helse- og omsorgssektoren). Gjennom min 50% stilling har jeg av og til i min turnus to hele uker fri (ettersom jeg jobber langvakter i helger og jobber inn over 30 timer bare på helgene).

Jeg sendte inn til min 20% jobb (jobb B) at jeg kan jobbe fulltid de to ukene jeg har nattlig langfri i den andre turnusen. Nå får jeg beskjed fra den andre jobben (jobb A) at jeg må bruke feriedager på disse to ukene for å få «fri»? De truer med at jeg kan bli beordret op jobb, og at jeg må søke om ferie på mine allerede gjeldende fridager for at de skal være «helt fri»??? Er dette sant? 

Anonymkode: bbe92...fea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke noe som helst. Men det er sant at du kan bli beordret på jobb men her må også arbeidsgiver forholde seg til regler for å kunne beordre noen på jobb. 

Anonymkode: ce774...b62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke noe om at det kun er fulltidsansatte som kan beordres? Vet ikke om det stemmer. 

Jeg tenker litt sånn umiddelbart at dersom de vil ansette noen 50% for å ha de resterende 50% som tilgjengelig beredskap, så må de nesten betale deg for å gå bakvakt. 

Anonymkode: 2b584...35d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jobben har styringsrett under ferie, men kun innenfor 1 juni - 30 sept. Ellers kan ikke sjefen true deg til å bruke feriedager når du egentlig har fri. Ja, du kan bli beordret, men da innenfor gitte rammer 

1) Når uforutsette hendinger eller forfall blant arbeidstakerne har forstyrret eller truer med å forstyrre den jevne drift.

2) Når overtidsarbeid og merarbeid er nødvendig for at ikke anlegg, maskiner, råstoffer eller produkter skal ta skade.

3) Når det er oppstått uventet arbeidspress.

4) Når det på grunn av mangel på arbeidskraft med spesiell kompetanse, sesongmessige svingninger e.l. har oppstått særlig arbeidspress.

Så det skal være rimelig desperate tider skal du bli beordret inn når du har fri

Anonymkode: a2be5...342

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...