Gå til innhold

Æææh, ikke mer jobb før sommeren? Kan skolene virkelig ha mindre behov nå enn før krisen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt logikken. Som ringevikar fikk jeg beskjed om at det ikke var behov med det første, og en med-ringevikar trodde ikke det ble mer jobb på denne siden av sommeren.

Logisk sett burde det jo være mer behov nå, siden de fleste klasser må deles inn i to grupper. Det krever jo dobbelt antall voksne, det er lett å regne på. Samtidig så har du jo de som er tredjepedagoger og timelærere som nå kanskje blir ledige til de oppgavene.

Merker at jeg får panikk inni meg av tanken. Jeg har gått nå 1,5 mnd uten jobb, og har gravd meg nedover i en spiral av negativitet. Jeg så egentlig lyset i enden av tunnelen og at det snart kom til å bli jobb igjen.

Når jeg har hatt jobb hele dette skoleåret, fra 50 % jobb til 100 % jobb, hva er da sannsynligheten for at det ikke blir noe som helst resten av skoleåret? Når det er 80 ansatte? Hvorfor skulle ikke folk ha fravær som normalt fremover? Har alle ladet batteriene og er motiverte for de siste to månedene?

Spiller det inn at kanskje resten av skoleåret blir litt amputert, og at det blir mindre undervisning og mer lek og utetid?

Forsåvidt er jeg glad for at jeg har dagpengene, men det er den psykiske helsegevinsten i form av å gjøre noe som betyr mest her. Økonomisk går det helt greit.

Hvordan jeg eventuelt må takle 4 måneder til uten jobb, tør jeg ikke tenke på!

Anonymkode: 7907e...1e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det kun 1-4 klassingene det er åpent for. I tillegg er det ikke alle elevene på disse trinnene som stiller på skolen. Du har dermed en haug av andre lærere som vanligvis underviser 5,6 og 7 klassene som de bruker. En ringevakt hos oss er lærer og har vanligvis 6 klasse. Men nå har ho fått noen timer i uka med 4 klassingene.Det er selvsagt at man skal bruke de lærerene som er fast ansatte enn en ringevikar. 

Anonymkode: cba42...24e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En annen ting er at barna bør ha kontakt med færrest mulig voksne, så derfor unngår de å bruke tilfeldige ringevirkarer utenfra som kan dra inn smitte.

Anonymkode: fc9ff...b83

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også tilkallingsvikar på skole (barnetrinn) og har vært i 100% jobb de siste 5 ukene før korona. Har kun fått jobb mandag 27., og vet ikke mer. 

Jobber du på SFO også?

Anonymkode: 3e149...678

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du har dermed en haug av andre lærere som vanligvis underviser 5,6 og 7 klassene som de bruker

Må ikke disse ha undervisning på nett for sine trinn? Virker på meg som en del arbeidsgivere skal spare inn på alt og kjører hardt med så få som mulig.

Anonymkode: f60d4...52e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må ikke disse ha undervisning på nett for sine trinn? Virker på meg som en del arbeidsgivere skal spare inn på alt og kjører hardt med så få som mulig.

Jeg vil tro kontaktlærerne har mer enn nok med sin egen undervisning.

Anonymkode: 7907e...1e4

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Innsparing er nok noe av det ja, men man trenger neppe alle lærerne på 5-7 trinn for å lage et digitalt undervisningsopplegg. Tipper en del av materialet kan gjenbrukes mellom flere klasser, der lærerne samarbeider. Istedet for at de fysisk underviser i mer eller mindre det samme, så standardiserer de på et opplegg som flere klasser kan bruke innenfor de samme fagene, slik at det frigjøres kapasitet som brukes på 1-4 trinn.

I tillegg har man også smittevern i bildet, og det er nok dessverre lite heldig å spille på mange forskjellige lærervikarer i disse dager. Og da er det dessverre faste ansatte som går foran.

Anonymkode: e9686...828

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skolen jeg jobber på (ungdomstrinn) legger opp til å unngå bruk av vikarer fremover. Dette er av hensyn til smittevern. Så vi har fått beskjed om at vi må dekke opp så godt vi kan internt. Men det skal sies at det også ligger an til at elevene ikke kommer til å være på skolen for fullt, men at det heller blir en kombinasjon av skole og hjemmeskole. For eksempel noen fag på skolen, noen via hjemmeskole. Og da skal det også gå veldig greit å dekke opp internt. 

Anonymkode: 3be93...e51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Behov er en ting, økonomi er en annen dessverre. Det kuttes der det kuttes kan. Hilsen en lærer som har fulle dager omtrent uten pauser foran meg! 

Anonymkode: 82631...926

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo de har selvsagt det. Men disse hjemmekontorene er ikke fulltidsjobb. Min samboer er lærer for 3 trinn og har hatt hjemmekontor. Det er langt ifra 7-8 timer dagen. Han lager noen oppgaver, retter dem og har et par videomøter i uka. Han har vært storfornøyd med all fritiden med full lønn. Det samme er min kollega. Skolene sparer ikke. De offentlige Permitterer ingen..

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Innsparing er nok noe av det ja, men man trenger neppe alle lærerne på 5-7 trinn for å lage et digitalt undervisningsopplegg. Tipper en del av materialet kan gjenbrukes mellom flere klasser, der lærerne samarbeider. Istedet for at de fysisk underviser i mer eller mindre det samme, så standardiserer de på et opplegg som flere klasser kan bruke innenfor de samme fagene, slik at det frigjøres kapasitet som brukes på 1-4 trinn.

I tillegg har man også smittevern i bildet, og det er nok dessverre lite heldig å spille på mange forskjellige lærervikarer i disse dager. Og da er det dessverre faste ansatte som går foran.

Anonymkode: e9686...828

Nettopp!

AnonymBruker
Skrevet

Hva trenger man vikarer til når det ikke er skole?

Anonymkode: eee83...968

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo de har selvsagt det. Men disse hjemmekontorene er ikke fulltidsjobb. Min samboer er lærer for 3 trinn og har hatt hjemmekontor. Det er langt ifra 7-8 timer dagen. Han lager noen oppgaver, retter dem og har et par videomøter i uka. Han har vært storfornøyd med all fritiden med full lønn. Det samme er min kollega. Skolene sparer ikke. De offentlige Permitterer ingen..

At samboeren din gjør en slapp jobb betyr ikke at resten av oss gjør det. 

Anonymkode: 3be93...e51

• Liker 3
  • Opprett ny...