Gjest Heartgirl Skrevet 22. april 2020 #1 Skrevet 22. april 2020 (endret) Jeg satt og så på videoen som Helene Drage har lagt ut om at sukkeravhengighet kan likestilles med alkoholisme. Forstår hva Helene Drage mener, for jeg har vært der selv. Jeg veide 140 kg, og har gått ned over 50 kg. Sukker var og er ren "gift" for meg, og jeg kan ikke spise sukker, for da begynner jeg å overspise med en gang. Da mener jeg ikke gift som i giftstoffet, men kroppen min reagerer negativt på sukker. Sukkeret ser jeg på som et slags giftstoff for min kropp. Derfor mener jeg at sukker er avhenigighetsdannede, for jeg personlig ble avhengig av sukker. Spiser jeg litt sukker får kroppen lyst på mer. Hva mener dere? Kom gjerne med erfaringer hvis dere har selv Endret 22. april 2020 av Heartgirl
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #2 Skrevet 22. april 2020 Jeg har ikke sett det du refererer til. Jeg har ingen avhengighet, verken alkohol eller sukker. Jeg tviler derimot sterkt på at disse kan likestilles. Anonymkode: 34bb7...f1f 8
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #3 Skrevet 22. april 2020 Absolutt. Akkurat som at alkoholikere ikke kan drikke litt alkohol og så stoppe, så kan jeg ikke spise litt sukker og så stoppe. Jeg vil bare ha mer og mer og mer og sluker alt jeg kommer over. Jeg har spist kakestrø til og med. Det smaker jo ikke godt en gang... Men det er søtt og gir "rusen" jeg trenger. Anonymkode: 1c0d0...c35 7
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #4 Skrevet 22. april 2020 Jeg har funnet ut at sukker er vanedannende fordi jeg trenger sukker, da jeg innførte mer sunt sukker i kosten gikk faktisk det usunne sukkersuget vekk. Spiser masse frukt, og bruker rå honning eller lønnesirup som søtning. Anonymkode: 1b3ae...9f1 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #5 Skrevet 22. april 2020 Dere vet at en alkoholiker kan stoppe? Må ikke være full 24 timer i døgnet 7 dager i uka for å ha ett alkoholproblem. At det går an å få en avhengighet til sukker tror jeg absolutt, men den kan ikke sammenlignes med avhengighet til alkohol/narkotika. Ingen som blander sukker i vann for å sette det i blodåra. Ingen som har mistet jobb, familie og omsorg for barn pga sukkeravhengighet. Anonymkode: d7f5d...733 9
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #6 Skrevet 22. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har funnet ut at sukker er vanedannende fordi jeg trenger sukker, da jeg innførte mer sunt sukker i kosten gikk faktisk det usunne sukkersuget vekk. Spiser masse frukt, og bruker rå honning eller lønnesirup som søtning. Anonymkode: 1b3ae...9f1 Ehm... det blir som å si at når jeg erstatter øl med vin, så går ølsuget bort, så nå har du ikke et alkoholproblem. Du har erstattet sukker med sukker og jeg vil anta at du fortsatt har et problem med sukker... Anonymkode: 1c0d0...c35 8
Gjest Heartgirl Skrevet 22. april 2020 #7 Skrevet 22. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Absolutt. Akkurat som at alkoholikere ikke kan drikke litt alkohol og så stoppe, så kan jeg ikke spise litt sukker og så stoppe. Jeg vil bare ha mer og mer og mer og sluker alt jeg kommer over. Jeg har spist kakestrø til og med. Det smaker jo ikke godt en gang... Men det er søtt og gir "rusen" jeg trenger. Anonymkode: 1c0d0...c35 Følger med en snap som heter "Lavkarbojentene", og der er det ei som snapper som fortalte første gangen hun hadde snappen at sukker var gift for henne. Hun kan bare ikke spise sukker, for da blir hun helt avhengig, og dermed er det avhengighetsdannede. Da likestiller jeg sukkeravhengighet med alkohol og røyk når det gjelder avhengighet.
Gjest Licorice Skrevet 22. april 2020 #8 Skrevet 22. april 2020 Nei, det kan ikke sammenlignes i det hele tatt og jeg mistenker at de som påstår at dette kan sammenlignes, ikke evner å forstå hva farlig avhengighet faktisk er. Om man tror sukkeravhengighet er like farlig, like alvorlig, like sterkt og like jævlig som det å være avhengig av å skyte narkotika i årene og drikke alkohol til alle døgnets tider - da har man misforstått mye. Jeg har tro på at sukker er vanedannende - og det er det mange andre ting som er også. Når du slutter med sukker trenger du ikke legges inn på institusjon, du får ikke medikamenter fra legen som skal dempe abstinenser og det er ikke fare for at du tør når du har abstinenser. F.eks sukkerfri brus ser jeg på som vanedannende, ettersom det er mange som drikker det nærmest som vann. Mange som prøver å slutte med sukkerfri brus opplever også hodepine og litt ekstra kløe i fingrene, er noe som mangler i livet. Det er mange merkelige ting man kan bli avhengige av her i livet, og sukker er nok en av de. Men å sidestille det med alvorlig avhengighet som ødelegger menneskeliv, det blir å dra den for langt.
Silva Pluvialis Skrevet 22. april 2020 #9 Skrevet 22. april 2020 Overhodet ikke. Sukkeravhengighet fører ikke til at man mister jobben eller funksjonsnivå. Det påvirker ingen rundt heller at man er avhengig av sukker. Det skaper ikke uro, redsel eller traumer hos pårørende. Det fører ikke til skilsmisser, psykiske problemer og innblanding i BV. Konsekvensene av alkoholmisbruk er mye større, så dermed kan det ikke sammenlignes. 9
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #10 Skrevet 22. april 2020 Ja og nei. En kan sikkert ha ett form for avhengighetsforhold til sukker, men tviler på en banker folk etter å ha spist sukkertøy. For å spiss-sette det. Og at det å være rusa gjør med folk kan ikke sammenlignes med sukkertrang. Heller ikke alvorligheten i forgiftningen rusmidler er for kroppen kan likestilles med sukkerinntak. V selv om en nok kan være avhengig av sukker og det ikke er bra å spise mengder. Anonymkode: 32bb5...063 2
Gjest Licorice Skrevet 22. april 2020 #11 Skrevet 22. april 2020 Man blir heller ikke rusa av sukker.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #12 Skrevet 22. april 2020 Nei, det kan det virkelig ikke . Jeg er avhengig av alkohol men også veldig glad i sukker og de to kan overhodet ikke sammenlignes. Anonymkode: a7635...0b5
Gjest Heartgirl Skrevet 22. april 2020 #13 Skrevet 22. april 2020 (endret) 22 minutter siden, Licorice skrev: Nei, det kan ikke sammenlignes i det hele tatt og jeg mistenker at de som påstår at dette kan sammenlignes, ikke evner å forstå hva farlig avhengighet faktisk er. Om man tror sukkeravhengighet er like farlig, like alvorlig, like sterkt og like jævlig som det å være avhengig av å skyte narkotika i årene og drikke alkohol til alle døgnets tider - da har man misforstått mye. Jeg har tro på at sukker er vanedannende - og det er det mange andre ting som er også. Når du slutter med sukker trenger du ikke legges inn på institusjon, du får ikke medikamenter fra legen som skal dempe abstinenser og det er ikke fare for at du tør når du har abstinenser. F.eks sukkerfri brus ser jeg på som vanedannende, ettersom det er mange som drikker det nærmest som vann. Mange som prøver å slutte med sukkerfri brus opplever også hodepine og litt ekstra kløe i fingrene, er noe som mangler i livet. Det er mange merkelige ting man kan bli avhengige av her i livet, og sukker er nok en av de. Men å sidestille det med alvorlig avhengighet som ødelegger menneskeliv, det blir å dra den for langt. Jo det kan sammenliknes, for man blir avhengig av sukkerholdig mat! Sukker øker apetitten som igjen fører til overspising. Endret 22. april 2020 av Heartgirl
Gjest Heartgirl Skrevet 22. april 2020 #14 Skrevet 22. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det kan det virkelig ikke . Jeg er avhengig av alkohol men også veldig glad i sukker og de to kan overhodet ikke sammenlignes. Anonymkode: a7635...0b5 Man blir jo avhengig av sukker også, for jo mer sukker man spiser jo mer spiser mang, og sukker øker jo apetitten. Tenker på de som drikker Cola hver eneste dag. De er avhengige av cola.
Gjest Heartgirl Skrevet 22. april 2020 #15 Skrevet 22. april 2020 11 minutter siden, Licorice skrev: Man blir heller ikke rusa av sukker. Man får blir avhengig av f.eks cola, og det er sukker i cola. Hva med alle ungdommene som drikker cola. De blir jo avhengig av det.
Gjest Heartgirl Skrevet 22. april 2020 #16 Skrevet 22. april 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja og nei. En kan sikkert ha ett form for avhengighetsforhold til sukker, men tviler på en banker folk etter å ha spist sukkertøy. For å spiss-sette det. Og at det å være rusa gjør med folk kan ikke sammenlignes med sukkertrang. Heller ikke alvorligheten i forgiftningen rusmidler er for kroppen kan likestilles med sukkerinntak. V selv om en nok kan være avhengig av sukker og det ikke er bra å spise mengder. Anonymkode: 32bb5...063 Det tror jeg også. Er enig med de der. De som drikker mye cola blir avhengig av det.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #17 Skrevet 22. april 2020 Akkurat nå, Heartgirl skrev: Man blir jo avhengig av sukker også, for jo mer sukker man spiser jo mer spiser mang, og sukker øker jo apetitten. Tenker på de som drikker Cola hver eneste dag. De er avhengige av cola. Kan allikevel ikke sidestilles. Klart man kan få en type sug til sukker, men det er overhodet ikke det samme som avhengigheten narkotika og alkohol gir en. Ingen er så avhengige av sukker at de risikerer å dø av abstinensene under "avrusningen" heller som man gjør av tung alkoholisme og rusmisbruk Anonymkode: a7635...0b5 7
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #18 Skrevet 22. april 2020 Jeg har en grad i psykologi samt videreutdanning i avhengighetsproblematikk og atferd knyttet til det. Og det som fremgår av forskning er at sukker ikke er avhengighetsskapende på lik måte som narkotiske stoffer, snus og røyk, fordi det skaper ikke den samme reaksjonen i hjernen ved inntak av stoffene, ei heller ved "avrusning". Ved overdreven rusbruk f.eks. vil kroppen reagere på svært spesifikke måter, og typiske kjennetegn ved avslutning er abstinens som gir en masse ubehagelige kroppslige reaksjoner, - jo mer alvorlig stoff og inntak, jo verre vil abstinensen være ved avrusning. Hjertebank, svimmelhet, hodepine, skjelvinger, samt en rekke psykiske reaksjoner som angst, depresjon, glemskhet, forvirrelse, selvmordstanker, osv. For kjapp avrusning etter mange års rusbruk har også resultert i død, og skal derfor gjøres i samråd med leger og kvalifisert helsepersonell, ofte på institusjon/sykehus/klinikk. All mat kan på et vis skape en slags "avhengighet", ettersom vi mennesker er vanedyr som veldig enkelt skaper oss vaner og uvaner. Sukker har den deilige effekten av at den påvirker hjernen til å sende ut litt tilfredsstillende dopamin som gjør oss glade for en kort periode. I likhet med f.eks. trening, sex, osv. Og det kan gjøre at vi enklere opprettholder den vanen med å ty til en sjokolade eller en kanelbolle i løpet av dagen, som booster både humøret og energinivået. Men det er langt mindre problematisk å komme av en sukker-vane, enn det er å skulle avruse seg fra en avhengighet. Du vil ikke oppleve de samme kroppslige reaksjonene i like stor grad. Fysiologisk sett er det følgelig STOR forskjell på en avhengighet og en dårlig "vane", selv om man kanskje rent emosjonelt sett føler at det er litt av det samme. Men jeg tror nok en som slutter å drikke 2 L coca cola om dagen vil nyte av langt større velbehag enn en som slutter å ruse seg på amfetamin eller heroin. Og det i en LANG periode. Anonymkode: 34c07...f89 8
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #19 Skrevet 22. april 2020 WHO definerer avhengighet etter seks kriterier hvor tre av kriteriene må ha vært tilstede det siste året for å få diagnosen: 1. Sterk lyst eller følelse av tvang til å innta rusmiddelet 2. Problemer med å kontrollere inntaket med hensyn til innledning, avslutning og mengde 3. Fysiologisk abstinenstilstand som opptrer dersom bruken av rusmiddelet opphører eller reduseres, eller viser seg med karakteristisk abstinenssyndrom for det aktuelle rusmiddelet, eller gjennom bruk av samme eller beslektet rusmiddel for å lindre eller unngå abstinenssymptomer 4. Toleranseutvikling, slik at større doser må til for å gi samme effekt som tidligere 5. Økende likegyldighet i forhold til andre gleder og interesser. Mer og mer tid brukes på å skaffe seg rusmiddelet, på å bruke det, eller på å komme seg i form etter bruken. 6. Rusmiddelbruken opprettholdes til tross for åpenbare tegn på skadelige konsekvenser. Det må fastslås om brukeren var, eller kunne forventes å være, klar over disse konsekvensene. 1, 2, 3, 4 og 6 stemmer for sukkeravhengighet. Så da er det godtatt som en avhengighet etter WHO sine diagnosesystem. Anonymkode: 1c0d0...c35 4
Humle Brumle Skrevet 22. april 2020 #20 Skrevet 22. april 2020 Men det med overspising og «sukkeravhengighet» ligger ikke det heller i kategorien spiseforstyrrelser og ikke i avhengighet? Hvis man skal sette en diagnose på problemet? Det har vist seg at mange sykelig overvektige har traumer, psykiske lidelser og andre utfordringer som var årsaken til at de spiste følelsene sine. Jeg tenker at overspisingsproblematikk kan bli helseskadelig og sykelig, men tenker ikke at det er en avhengighet. Men jeg sier ikke det for å bagatellisere overspising fordi det er også skadelig og mange trenger behandling for lidelsen. Jeg bare tenker at overspising og «sukkeravhengighet» passer i en annen kategori av lidelser som jeg mener er spiseforstyrrelser. sykelig overspising er en faktisk diagnose her kan dere lese om dere vil: https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/diverse/overspising/ 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå