AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #1 Skrevet 22. april 2020 Merker jeg ble en smule forvirra når jeg nå har laget en oversikt over lånene våre. Vi fikk da vi bygde bolig et lite startlån frå kommunen via husbanken på 400.000kr. Det var ment som hjelp til unge som ville etablere seg og bygge hus til en gunstig boliglånsrente. Dette er noen år siden og renta har vel tikket sakte, men sikkert oppover. Ser at den effektive renta nå er på 2,669%, mens resten av boliglånsrenta er på 2,05% (grønt boliglån). Så nå sitter jeg å klør meg i hode og lurer på hvorfor i alle dager vi har dette GUNSTIGE boliglånet, som vi i tillegg ender opp med å betale 2 lånegebyr fordi vi har 2 lån. Det må da være mye gunstigere å samle begge lånene i et lån til 2,05%. Vi ligger på 63% belåningsgrad på boligen, så det vil ikke bli noe topplån av å slå det sammen. Noen motargumenter? Skjønner i grunn ikke hvorfor startlånsrenta skal være dyrere? Det er vel ment for de som har vansker med å ta lån, så hvorfor skal den renta være dyrer.. Tror jeg tar kontakt med banken min imorgen og hører hva slags råd og anbefalinger de vil komme med. Surt å betale for mye. Anonymkode: bc682...0cc
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #2 Skrevet 22. april 2020 Husbanken har ikke satt ned renten ennå. Den 6. mars så ble renteendringene lagt ut og renten fra 1. mai satt. Neste gang det skjer er 6. mai og den renten vil være gjeldende fra 1. juli. Med andre ord, så har renteendringene til Norges Bank som skjedde i mars ikke påvirket startlån ennå. Forskriftene styrer hvor ofte de kan sette ned renten og de har ikke lov til å endre den når den først er satt. Det pleier å ta rundt en uke før Lindorff registrer inn renteendringen, men som sagt så blir ny nominell rente lagt ut Husbanken sin hjemmesider 6. mai og er gjeldende fra 1. juli. Anonymkode: 8ed95...09b
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #3 Skrevet 26. april 2020 Tviler uansett på renta går så veldig mye ned.. Anonymkode: bc682...0cc
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #4 Skrevet 26. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tviler uansett på renta går så veldig mye ned.. Anonymkode: bc682...0cc Vi får vente og se! Siden fastrenten fra 01.4.20 (for tre år og månedelig betaling) ligger på 1,766 % så tipper jeg at det blir noe som ligger under det. Anonymkode: 8ed95...09b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå