AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #1 Skrevet 22. april 2020 Leste i Aftenposten at barn som har familiemedlemmer i risikogruppen må på skolen allikevel.. Bare barn som selv er i risikogruppen kan få hjemmeskole i regi av skolen. Hva tenker de med, og hvorfor endrer de reglene hele tiden? Anonymkode: 907c8...539 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #2 Skrevet 22. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste i Aftenposten at barn som har familiemedlemmer i risikogruppen må på skolen allikevel.. Bare barn som selv er i risikogruppen kan få hjemmeskole i regi av skolen. Hva tenker de med, og hvorfor endrer de reglene hele tiden? Anonymkode: 907c8...539 De endrer reglene/anbefalingene ettersom det blir mer og mer informasjon og erfaring tilgjengelig for ulike grupper. Barnelegeforeningen har laget anbefalinger, og det er det oppgitt kunnskapsgrunnlag til slutt i dokumentet. Det er rett og slett ikke tall som tyder på at risikoen ved å sende søsken av barn i risikogruppene er spesielt stor, selv i det man skulle tro var svært utsatte grupper har det vært lite alvorlig sykdom. Informasjonen innhentes fortløpende fra hele verden. Anonymkode: 37d23...93e 6
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #3 Skrevet 22. april 2020 https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-barnelegeforening/veiledere/informasjon-veiledere-og-prosedyrer-for-barn-og-covid-19/ Anonymkode: 37d23...93e
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #4 Skrevet 22. april 2020 Det står fortsatt i veilederen at foreldre i risikogruppen kan kontakte lege for å vurdere behov for tilrettelegging eller hjemmeundervisning. Ingenting på regjeringen.no eller udir om noen endring. Skulle tro det var nevnt med mer enn en liten notis i Aftenposten om det faktisk var endret. Anonymkode: 6fad7...cd0 5
Den Sagnomsuste Skrevet 22. april 2020 #5 Skrevet 22. april 2020 Så heng det på ungen da vel? Påstå at ungen har en eller annen kronisk lidelse som læreren ikke har rett til innsyn i. Slike ting er jo som oftest konfidensielt så lenge det ikke krever tiltak fra skolen.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #6 Skrevet 22. april 2020 1 time siden, Den Sagnsomsuste skrev: Så heng det på ungen da vel? Påstå at ungen har en eller annen kronisk lidelse som læreren ikke har rett til innsyn i. Slike ting er jo som oftest konfidensielt så lenge det ikke krever tiltak fra skolen. Man må jo ha legeerklæring Anonymkode: 1ab31...203 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #7 Skrevet 23. april 2020 Har barnet foreldre som er irisikogruppa, men frisk selv skal barnet på skolen. Om ikke får de ugyldig fravær på min skole. Vi skal ha legeerklæring for alle elever som holdes hjemme. Anonymkode: c13c9...627 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #8 Skrevet 23. april 2020 Fint med en stat som knebler oss er det ikke? Anonymkode: 47611...e98
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #10 Skrevet 23. april 2020 Vil virkelig foreldre som er i risikosonen at barna skal ofre mer skoletid og sosialtid? Må da cære muøig å isolere foreldren i risikogruppen? Er jo det beste for barnet og samfunnet. Men den voksne betyr kanskje mest? Anonymkode: 566ef...c9d 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #11 Skrevet 23. april 2020 Jeg kjenner noen som må holde barnet hjemme inntill videre pga. familiemedlem i risikogruppa. De fikk legeerklæring og det er gyldig grunn. Blir sikkert vurdert etter hver enkeltsak? Anonymkode: 09ce0...acd
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #12 Skrevet 23. april 2020 Problemet er ikke de som faktisk er i risikohgruppen og holder barna hjemme. Problemet er de som plasserer seg selv der uten å faktisk tilhøre en risikogruppe. Anonymkode: f01a6...164 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #13 Skrevet 23. april 2020 Mulig jeg tar feil, men jeg har vitterlig lest et sted at barn med familiemedlemmer i risikosonen, dvs søsken med immunsuprimerte søsken eks kreftbehandling osv trenger ikke å dra i barnehagen og skole. Anonymkode: 60656...73f
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #14 Skrevet 23. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg tar feil, men jeg har vitterlig lest et sted at barn med familiemedlemmer i risikosonen, dvs søsken med immunsuprimerte søsken eks kreftbehandling osv trenger ikke å dra i barnehagen og skole. Anonymkode: 60656...73f Dette har endret seg etterhvert som erfaringen har blitt større, kombinert med at diverse media og ulike uttalelser har vært upresise. Så man må hele tiden tenke på når informasjonen ble gitt. Veilederen/uttalelsen til Barnelegeforeningen er linket over, og sier hvilke barn (og deres søsken) som kan holdes hjemme fra et barneperspektiv. Hvis de har foreldre i risikosonen må man slå opp for dem spesielt. Anonymkode: 37d23...93e
Anbefalte innlegg