Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan grunnen være til at dette er så lite hot, fordi yrkesfaglig bakgrunn i godt voksen alder ofte kan få hørt "men du har jo ingen utdanning. disse har universitets-utdanning, som er noe annet enn den utdannelen du har"?

Er det mye hets å få, til de med yrkesfaglig bakgrunn? som at ofte kan de med universitets-utdannelse og både bachelour og master, og ph.d. se på de med "bare" yrkesfag som dumme?

Er derfor så mange har valgt bort yrkesfag fordi de ønsker universitetsutdanning fordi da er de "genier"?

Det har vært mye sats på realfag og det var det i min tid. Men jeg er langt i fra en realfag person. Jeg liker å jobbe med hendene, men dessverre valgte jeg ikke yrkesfag , men å studere til å komme på universitet. Nå sitter jeg mer igjen som ulykkelig og lite motivert. Ikke har jeg en fulltidsjobb, men fortsatt ekstrajobben i butikken jeg hadde gjennom studie-tida..

Anonymkode: 48440...354

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Av erfaring er det kun de som er litt høye på seg selv og tror de er bedre enn andre, som synes yrkesfag er lite hot. Jeg har «bare» fagbrev og har bestandig fått mye skryt av folk fordi jeg jobber mye og er flink på jobb, bortsett fra av eksen min. Han maste om at jeg måtte ta utdanning og få meg en «skikkelig» jobb. Han tok høyre utdanning, og gjett hvem som fremdeles bor hjemme hos far pga mangel på jobb og penger? Ikke meg i hvert fall 😉 

Anonymkode: 78872...f51

• Liker 9
Skrevet (endret)
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan grunnen være til at dette er så lite hot, fordi yrkesfaglig bakgrunn i godt voksen alder ofte kan få hørt "men du har jo ingen utdanning. disse har universitets-utdanning, som er noe annet enn den utdannelen du har"?

Er det mye hets å få, til de med yrkesfaglig bakgrunn? som at ofte kan de med universitets-utdannelse og både bachelour og master, og ph.d. se på de med "bare" yrkesfag som dumme?

Er derfor så mange har valgt bort yrkesfag fordi de ønsker universitetsutdanning fordi da er de "genier"?

Det har vært mye sats på realfag og det var det i min tid. Men jeg er langt i fra en realfag person. Jeg liker å jobbe med hendene, men dessverre valgte jeg ikke yrkesfag , men å studere til å komme på universitet. Nå sitter jeg mer igjen som ulykkelig og lite motivert. Ikke har jeg en fulltidsjobb, men fortsatt ekstrajobben i butikken jeg hadde gjennom studie-tida..

Hva man ikke har, har man lyst på 

Jeg har inntrykk av at folk med yrkesfaglig utdanning liker jobbene sine og har det veldig greit med dem i kanskje 10-15 år før det fysiske begynner å tære på dem og mange må omskoleres for å bytte yrke. Det kan jo være stress og for mange ender karrieren med slitasjeskader osv.

Så det kan jo hende at du hadde tenkt helt motsatt hvis du valgte yrkesfag, og satt der nå med slitasje i skulder og nakke og usikker framtid.

Endret av sommerfugl154
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn har blitt så snobbete at vi hadde tenkt en skikkelig nedtur. 

Anonymkode: 39e46...8f6

• Liker 3
Skrevet

Når det er sagt, så er det aldri for sent å bytte yrke eller å lære seg noe nytt? Begynn på yrkesfag nå da vel? Sikkert noen muligheter for det? Verdt å sjekke hvertfall 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)

Tror de fleste har stor respekt for yrkesfag. Når det gjelder å ta yrkesfag selv, så er det jo sånn at en del av dem, spesielt de typiske kvinneyrkene, er dessverre dårlig betalt, så det er vel derfor noen vil unngå dem? 

Ellers kan det jo være at de rett og slett ikke er interesserte? Jeg gikk på yrkesfag selv som ungdom og prøvde meg som lærling i dette, men i tillegg til at lønna var elendig så trivdes jeg rett og slett ikke med det. Følte det var veldig ensformig og kjedelig. Begynte å studere i stedet, og stortrivdes, både som student og senere i arbeid. Folk er forskjellige.

Endret av Anonymus Notarius
Skrevet

Ein del yrkesfag, f.eks maler og tømrer blir jo omtalt som "polakkyrke" pga det har vore ein del importert arbeidskraft, ofte ufaglært. Sånne uttalelser bidreg til å senke statusen til yrket.

(sjølv om polakk i seg sjølv ikkje burde vere negativt ladd) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som rørlegger (kvinne), og har ofte hørt mye negativt. Ingen hadde troen på meg, og får fortsatt spørsmål om dette virkelig er noe jeg skal bruke tiden min på. Har 10 års ansinitet, årslønn 500 000, har aldri hatt studielån. Stortrives med det! Men mas om høyere utdanning oppleves stadig, selv om jeg tjener bedre enn mange med bachelor. Hvorfor dømme? Det viktigste er at man har en jobb man trives i. Tenk så heldige vi er som har renholdere som holder rent for oss på offentlige toaletter, butikkmedarbeidere som jobber når vi hamstrer, noen som tømmer søppelet vårt og noen som tar vare på både barn og eldre. 

Anonymkode: 34e0d...7b7

• Liker 10
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er hot jeg. Kokk er yrkesfaglig, snekker, elektriker... Sexy yrker det vel... Er kanskje ikke slik hit du mener kanskje men. Og snekkere tjener jo bra

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
3 minutter siden, skarpegg skrev:

Ein del yrkesfag, f.eks maler og tømrer blir jo omtalt som "polakkyrke" pga det har vore ein del importert arbeidskraft, ofte ufaglært. Sånne uttalelser bidreg til å senke statusen til yrket.

(sjølv om polakk i seg sjølv ikkje burde vere negativt ladd) 

Det handler jo om at gjestearbeidere mange steder får dårligere lønn enn tariff, og bidrar til å senke lønna for hele yrket. Vil heller anbefale rørlegger eller elektriker, som man må ha diverse sertifiseringer for å drive med, og dermed ikke kan bli utkonkurrert av ufaglærte gjestearbeidere.

Gjest bienvilleparish
Skrevet

De med yrkesfag er jo mer mannemann og ikke en kaksete hipsterklyse som har gått bi ol som ikke kan bytte dekk på teslaen sin selv. 

Jeg foretrekker definitivt han med yrkesfag 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg tror ikke det er "hot" som i sexy det er snakk om her... Men "hot" som i populært, anerkjent... 😂

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber som rørlegger (kvinne), og har ofte hørt mye negativt. Ingen hadde troen på meg, og får fortsatt spørsmål om dette virkelig er noe jeg skal bruke tiden min på. Har 10 års ansinitet, årslønn 500 000, har aldri hatt studielån. Stortrives med det! Men mas om høyere utdanning oppleves stadig, selv om jeg tjener bedre enn mange med bachelor. Hvorfor dømme? Det viktigste er at man har en jobb man trives i. Tenk så heldige vi er som har renholdere som holder rent for oss på offentlige toaletter, butikkmedarbeidere som jobber når vi hamstrer, noen som tømmer søppelet vårt og noen som tar vare på både barn og eldre. 

Anonymkode: 34e0d...7b7

🙏🏻 YES 

AnonymBruker
Skrevet

Opplever ingen stigma rundt det at jeg er yrkeskvinne som elektriker. Tror de aller fleste innser at det er et yrke verden trenger. Selvfølgelig er det folk som er blærete rundt det, men liker å tenke på at de aldri ser noen andre enn seg sjøl.

Anonymkode: 58c39...861

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jobber som hjelpepleier. I disse korona tider har jeg jobba så jeg stuper, jobber ekstremt mye ekstra. Lønna er enda ikke nok til å leve av.  Jeg elsker selve jobben min, men lønna er alt for dårlig. 

Anonymkode: 802aa...1d6

AnonymBruker
Skrevet

Kan være fordi det ofte er lite betalt (særlig "kvinneyrker"), lite utviklingsmuligheter, og i noen yrker også det at personen utvikles lite mentalt (universitetet får deg gjerne til å tenke litt større om ting, iaf brede utdanninger)

Anonymkode: 624ad...10c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært mye sats på realfag og det var det i min jeg hadde gjennom studie-tida..

Jeg kommer på to ting og disse to tingene skjedde nærmest parallert / samtidig ved siden av hverandre:

1) En haug med fagstillinger har blitt tatt over av svensker og polakker. Maler / lager / restaurant /  snekker / bygg / til en viss grad renhold, pluss en rekke andre stillinger. De eneste positive fagbrevene jeg hører noe positivt om er elektriker eller noe annet enda tyngre "teknisk". Ingen sier iallfall "wow" av at du blir helsefagarbeider. 

Mange av disse stillingene ser man ikke ser selv at man fyller 70+ år i. Merk at man har tjene pensjonspoeng til man er 75 år på papiret iallfall. Å omskollere seg når man er ca 50 år, er definitivt ikke lett noe sted. Uansett hva andre babler om at det er "aldri for sent å lære noe nytt", så er det vanskelig å omstille seg 100% til noe annet i den alderen, siden omstilling som regel betyr at man skal omstille seg til betydelig HØYERE kunnskapsnivå - bort fra fagbrevet og inn mot bachelor eller master.

2) Samfunnet har tillatt at kvinner skal ta over hele høyere utdanning sektoren og politikere hyller til og med dette, der menn skal overkjøres og det virker som jo lavere prosentandel mannlige studenter studier har, "jo bedre er det". En føres en slags skjult krig mot menn som ikke har gjort noen noe galt. Det blir for galt når ca 61 - 62% av studenter er kvinner. Vi nærmer oss mot 2 - 1 kvinner vs menn snart. Mange kvinner idag er helt sykt opptatt av akademiske titler at de nærmest smelter ned av (falsk indoktinert) lykke når de holder mastergraden sin i hånda. Det spiller omtrent ingen rolle om de ikke har jobb, for mastergraden er i boks og det er det viktigste - den sosiale kapitalen er sikret, vet du! Arrogansen øker enda et par hakk om de har PhD i noe humanistisk vås som kunsthistorie eller latin-amerikansk sosialantropologi. 

Ikke rart det koker over for en del menn nå for tiden. Nei, jeg er ikke "sint" på kvinner når jeg påpeker disse faktaene. Det er politikere sin skyld som har lagt opp til denne politikken i årevis og vi ser resultatet av det. Det betyr at det er like mye de mannlige politikere sin skyld, som de kvinnelige politikere sin skyld når det gjelder denne politikken de har ført som går ut på å øke kvinnene sin posisjon ytterliggere til tross for at det ikke trengs, samtidig som en stor andel menn blir desimert både på fagbrev nivå og det samme gjelder høyere utdanning.

Men som regel pleier yrker med høy kvinneandel å falle i "hotness" status. Vi ser allerede store tendelser i flere fag når det gjelder høyere utdanning at de er nærmest verdiløse og dette er, ikke overraskende, fag som har en høy kvinneandel (humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag). En bachelor innenfor disse retningene er nå verdiløs, med et par hederlige unntak, samtidig er man langt ifra noe geni med en humanistisk mastergrad heller. De har også hatt høy ledighet i en del år nå.

Anonymkode: c6077...38c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer jo ikke med virkeligheten.  Denne trenden har snudd. Det er mye større søkning til yrkesfag nå enn tidligere.  Vi har har hatt en periode der alle skulle bli ingeniører og sjefer av alle slag, men samtidig har det  blitt større etterspørsel etter fagfolk med fagbrev. 

Har en 16 åring som er på vei mot videregående.  Vi deltok på ei Utdanningsmesse der alle utdanningsretninger var representert, og de kunne fortelle at det var blitt mer populært med yrkesfag. En må jo gå for det en kan få seg jobb i også. 

Anonymkode: 57cca...053

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes yrkesfag blir veldig fremsnakket for tiden og at mange mener det er bedre enn studiespes fordi man får et yrke etter vgs og kan ta påbygg. Har en sønn som har et år igjen på ungdomsskolen og ikke aner hva han skal bli. Så for hans del er kanskje studiespes bedre fordi han trenger mer tid på å finne ut hva han vil. Er det noen vits i å bruke 4 år på vgs på bygg for eksempel, dersom man ikke har interesse for å jobbe med hendene? 

Anonymkode: 95e4d...562

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...