Gå til innhold

Starte på en helt ny bachelorgrad - ikke verdt det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fra før en bachelorgrad i turisme og ledelse, men ser det er fryktelig vanskelig å få jobb med denne graden. Vurderer å ta en ny bachelorgrad, kanskje barnevern eller pedagogikk. Noe som det er lettere å få jobb innen, som jeg også kan bygge videre på senere hvis jeg vil. Hvis jeg velger å ta en ny bachelorgrad blir jeg ikke ferdig før jeg er 27-28 år. Og jeg hadde liksom sett for meg å allerede være etablert i den alderen.. Synes det er synd å sette alt på vent, men samtidig vet jeg ikke om jeg noen gang får bruk for bachelorgraden som jeg har nå. Hva hadde dere gjort? Er det bortkastet tid og penger å starte på nytt? 

Anonymkode: 3b440...d00

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde startet på nytt. Det er ingen alder å være ferdig utdannet når du er 27-28 år gammel, det er veldig vanlig!

Anonymkode: 7802f...40c

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 37, og er straks ferdig med en ny bachelorgrad. Har en master fra før som jeg strengt tatt aldri har benyttet meg av. Det er ganske mange jeg kjenner som har startet på nye utdannelser mellom din og min alder, og jeg har ikke hørt noe om at noen angrer! 🙂 Det er kjekt å lære nye ting. Go for it 🙂

Anonymkode: e8a05...e2d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har en konkret plan med den nye utdannelsen er det fint. Men det finnes mange jobber som bare krever «en eller annen» bachelorgrad. Så det er ikke vits å ta en ny litt generell grad. 

Anonymkode: 4a5d3...766

• Liker 2
Skrevet

Du kan kombinere yrket med å jobbe deltid som sykepleier eller vernepleier? Da har du sikker jobb utenom "oppdrag"

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har fra før en bachelorgrad i turisme og ledelse, men ser det er fryktelig vanskelig å få jobb med denne graden. Vurderer å ta en ny bachelorgrad, kanskje barnevern eller pedagogikk. Noe som det er lettere å få jobb innen, som jeg også kan bygge videre på senere hvis jeg vil. Hvis jeg velger å ta en ny bachelorgrad blir jeg ikke ferdig før jeg er 27-28 år. Og jeg hadde liksom sett for meg å allerede være etablert i den alderen.. Synes det er synd å sette alt på vent, men samtidig vet jeg ikke om jeg noen gang får bruk for bachelorgraden som jeg har nå. Hva hadde dere gjort? Er det bortkastet tid og penger å starte på nytt? 

Har du arbeidserfaring? Hvis ikke anbefaler jeg deg å søke jobb på avsidesliggende norske hoteller. Der trenger de ofte kvalifiserte folk for sesongen. De sliter med å få norsktalende til resepsjon og administrasjon. Hvis du tar en sesong på et slikt sted vil du få arbeidserfaring. F.eks Geiranger o.l.  

Anonymkode: 629f5...7d1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du arbeidserfaring? Hvis ikke anbefaler jeg deg å søke jobb på avsidesliggende norske hoteller. Der trenger de ofte kvalifiserte folk for sesongen. De sliter med å få norsktalende til resepsjon og administrasjon. Hvis du tar en sesong på et slikt sted vil du få arbeidserfaring. F.eks Geiranger o.l.  

Anonymkode: 629f5...7d1

Du må sikte høyere enn resepsjonen. Det krever ingenting, den erfaringen vil være veldig lite relevant for det du vil jobbe med. Du blir ikke noen veldig mye sterkere kandidat selv om du har jobbet fire år i resepsjonen. 

Men, du må flytte. Reiselivet i Norge skjer på bygdene. Det er der du kan hente verdifull erfaring. Kan du reise nordover? Det er ofte stillinger der, og kanskje ikke mange søkere. 

Følg med i gruppa Reiselivsforum på Facebook. 

Lykke til! Det er en tøff næring om dagene nå, men det vil bli bedre. 

Anonymkode: 10dd7...5f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville byttet om jeg var deg, aldri for sent å studere:) 

dersom du står mellom ped og barnevern, ville jeg gått for det sistnevnte da du får en profesjonsutdanning og har mange master-muligheter innen feltet. Jeg er selv sosionom med master i barnevern, kjempe spennende 🤗

Anonymkode: a1ee3...f01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville byttet om jeg var deg, aldri for sent å studere:) 

dersom du står mellom ped og barnevern, ville jeg gått for det sistnevnte da du får en profesjonsutdanning og har mange master-muligheter innen feltet. Jeg er selv sosionom med master i barnevern, kjempe spennende 🤗

Ikke ts, men er i litt samme situasjon og vurderer å bli sosionom. Hvordan er jobbmulighetene med «bare» en bachelor i sosialt arbeid?😊 

Anonymkode: dff99...262

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bachelorgrad i fra tidligere som gav litt for dårligere arbeidsutsikter. Startet derfor på en ny bachelorgrad for ca. 2 år siden, og har 1 år igjen. Blir 28 til høsten, som innebærer at jeg er 28 år når jeg er ferdig til våren. Syns ikke det er noe problem, er glad for at jeg startet på nytt med ny grad. Kan heldigvis kombinere disse gradene i en del jobber, så ser på det kun som positivt. Men det er jo negative og positive sider ved alt. For meg inkluderer de positive sidene:

- at jeg får muligheter for å jobbe i arbeidsmarkeder der jeg forhåpentligvis trives bedre
- at det blir lettere å få en god jobb i området jeg bor i
- at jeg er eldre og mer trygg på meg selv når jeg starter i ny jobb innenfor fagfeltet
- det er også positivt at jeg nå slipper å tenke at jeg lot sjansen gå fra meg, jeg tok utdanningen nå når jeg kunne og trenger ikke angre i 30-årene der jeg ellers ville vært i en jobb jeg ikke trivdes i

og negativt sett

- jeg har ikke jobbet 100 % fulltid de siste 3 årene, har jobbet ca. 60-70 % og har jo hatt litt redusert inntekt pga. det, som innebærer litt mindre sparepotensiale 
- har satt barn på vent, og venter med å starte familie ettersom jeg ikke ønsker å gjøre det før jeg vet sånn ca. hvor jeg kommer til å være ansatt

Så for min del veier fordelene opp for ulempene. 28 er jo egentlig ingen alder, jeg er jo fortsatt ung og sprek og har masse av år til å spare til pensjonen, få barn, osv. 

Anonymkode: fb68e...b32

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke er fast bestemt på å bytte fagfelt så kan du jo også vurdere master. Enten i reiselivsfag eller noe annet. Reiseliv kvalifiserer for master i ledelse, markedsføring, innovasjon, mye sånt bedriftsnyttig. Og med slik bakgrunn kan du søke bredere enn bare reiseliv. 

Jeg hadde antakelig heller gjort det enn å gå på en bachelor til, men da som sagt hvis du ikke allerede har bestemt seg for å gjøre noe helt annet. 

Anonymkode: 10dd7...5f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke tenk på alderen din, jeg er også i slutten av tjueårene og holder på med master. Jobbet noen år, likte ikke det jeg holdt på med, bestemte meg for å spesialisere meg mer i det jeg hadde bachelor i. Jeg tenkte litt på alderen jeg også, men når jeg først kom i gang med søknadsprosessen og begynte studiet så har jeg ikke tenkt noe særlig på det. Man har forhåpentligvis mange år med jobb foran seg, så et par år ekstra med studier er ikke noe stress. 

En av mine tidligere kollegaer utdannet seg innenfor noe hun brant for i slutten av førtiårene. Fortsatte i en litt redusert stilling slik at hun kunne kombinere den "vanlige" jobben med å være selvstendig næringsdrivende. Hun kan uten problem fortsette som selvstendig næringsdrivende frem til hun er 70+, så hun har minst 20 år innenfor yrket hun faktisk brenner for, selv om hun kom i gang ganske sent. 

Det eneste jeg vil råde deg til er å se deg om etter hvilken type jobb du vil ha, og hva du trenger for å få en slik jobb. Nå har du mulighet til å begynne helt på scratch. Og 

Anonymkode: f81ec...e84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skammer meg litt over denne tråden,

det er visst blitt helt akseptert i Norge nå - at man tar bachelor på bachelor - til en kostnad på millioner av kroner for staten - bare fordi man kan.

Man slipper altså derfor å ta noe ansvar for sine totalt ubrukelige og bortkastede utdanninger, og derpå unødvendige utgifter for fellesskapet.

Greit nok at staten støtter utdanning i Norge, men det burde virkelig være begrenset til én grad.

Etter det burde man klare seg sjæl.

Anonymkode: 88b48...ef8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ts, men er i litt samme situasjon og vurderer å bli sosionom. Hvordan er jobbmulighetene med «bare» en bachelor i sosialt arbeid?😊 

Gode jobbmuligheter. Har jobbet i psykiatri, bup og nav. Barnevern var det som traff meg mest, derfor tok jeg en mastergrad i det! Jobber nå som saksbehandler 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir ferdig utdannet når jeg er 39 :)

Anonymkode: 49a47...2c2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Typisk sosionom i NAV. Men du kan få jobb i NAV med en generell bachelor også.

Anonymkode: 4a5d3...766

AnonymBruker
Skrevet

TS: Takk for svar dere. Har noen av dere fått barn mens dere har studert? Nå tenker jeg jo veldig "hvis", men er det noe som fint lar seg gjøre eller burde man absolutt vente? Hvilken økonomisk støtte har man krav på? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS: Takk for svar dere. Har noen av dere fått barn mens dere har studert? Nå tenker jeg jo veldig "hvis", men er det noe som fint lar seg gjøre eller burde man absolutt vente? Hvilken økonomisk støtte har man krav på? 

Du får permisjon fra studiet..  lånet fra lånekassen blir til stipend i ca 1 år. Spørs må litt hvor mye du tjener ved siden av da, men studenter med barn har også rett på forsørgerstipend og kan også søke om bostøtte.

Anonymkode: 28d61...7a2

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

lol, jeg BEGYNTE da jeg var 41.

Anonymkode: a71d2...979

• Liker 4
Skrevet

Jeg har en master i noe samfunnsvitenskapelig, men har ikke fått jobb på det året jeg nå har vært ferdig. Jeg har derfor bestemt meg for å utdanne meg til noe annet, og ta ny bachelorgrad til høsten. Blir da ferdig når jeg er 31. :) Du er jo fortsatt veldig ung! Det er absolutt ikke for sent. Kjør på! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...